Jeps! en tiiä että onko tämä paikka sitä kysellä ku ois puutetta tai tarvetta matkasportille ja ei itellä ole kokemuksia kyseisen tyypin pyöristä niin aattelin kysellä mielipiteitä tästä numerosta ,minkä merkkistä, mallista , kokoa ym. muuta informatiivistä asiaa kannattais huomioida. Tiietään että mallia ja hyvää sellaista on on yhtä monta kuin on ajajaakin ja oma on paras, mutta jos otetaan lähtökohdaksi 1100 cbr vm90-95 ja lähdetään siitä liikkeelle. Alkaa tuo nakuilu käymään niskojen päälle että vaihto ois ajankohtainen(ehkä)![]()
sv 650n "ehkä otin, ehkä en"
(anttikoski @ Elo. 20 2006,00:16) kirjoitti
Onkos sellaisiakin?
Mutta jos haluat hyvän ja halvan matkasportin, ainoa vaihtoehto on blackbird. Muuten joudut ostamaan kaksi![]()
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
CFMOTO 800MT-X -25
Ei tuossa ikähaarukassa kyl 1100 CBR:iä ole.. Matkasportti tai ei, mutta suosittelisin itse esim. 02-03 Honda FireBladea. Ominaisuudet riittää mainiosti matkantekoonkin ja mopo on vain "puolikas" homosohva..
Viime kesänä 9000 kilsaa Eurooppaa + Suomea ja tänä kesänä 6000 kilsaa pohjoismaita. Eikä tuntunu juuri missään. Pois en vaihda ainakaan ihan heti.
Itellä mittaa 176 cm ja hyvin tuo mopotin on pysyny pystyssä.
---ÄLÄ ota kesäkissaa!!!---
(Kisu @ Elo. 20 2006,02:57) kirjoitti
No jos xx on homosohva niin blade on homokyykkä..
Ja kyllähän sillä kääpiö yksinään matkailee, mutta lastaapa päälle läski setä ja sen muinoin vetreä muija ja kamat ...![]()
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
CFMOTO 800MT-X -25
Ei taida tuo pituus olla ongelma minkään pyörän kanssa, kun satulakorkeus on yleensä vakio (81-83mm), joten kehoitan valitsemaan pyörän mieltymyksen ja kukkaron mukaan -eikä noilla edellä esitetyillä epämääräisillä kriteereillä.
Jos matkapyörä ja sporttinen sellainen pitää olla, niin kannattaa katella 1. busaa tahi 2. xx:aa. Halvimmat ja vielä kohtuu kilometreillä olevat busat (<50tkm) taitaa olla tähän aikaan vuodesta 8k€ kieppeillä ja XX:aa saa vielä tuota halvemmalla (~7k€).
Pitävät kummiski 1000:lla loppuun ajetuilla cebareilla n. 6k€ hintaa, joten kannattaa venyttää kukkaroa ja laittaa kerralla kunnon pyörä. Keväällä kun kausi sitten jatkuu, niin voit kehua mua hyvästä neuvosta ja tarjota oluet
Toi Honda-kommentti oli aika mielenkiintoinen siinä mielessä, että kolme Hondaa omistaneena ja nykyisen '03 R1:n omistajan en taida enää Honda-leiriin palata, on se vaan Yamaha niin paljon parempi vastaavan ikäistä bladea. LOL
Pah - Ei pitäs tähän aikaan aamusta kirjoitaa mittään...
Powerslave
No juu, vanhempi(?) Blade on kyl lonely rider-pyörä. Ei siihen kannata ottaa kyytiläistä pitkääksi aikaa tai imagoon sovi sivulaukut. Ittellä edessä Bagster ja takapenkin päällä toinen ja nillä reissunteko toimii loistavasti.
---ÄLÄ ota kesäkissaa!!!---
Ei muuten kannata sulkea pois Yamahan Thunderacea. Kaks päälläkin matka taittuu mukavasti, eilenkin ajettiin vaimon kans reilu 200km eikä tuntunu juuri missään. Voimaakin siinä on ihan kivasti. T-acehan sopii erityisesti lyhyelle kyytissä istujalle ko ne jalkatapit tahtoo olla aika korkeella ja pitemmällä ihmisellä meinaa kuulemma alkaa polvia pakottaa.![]()
Äksteeär
juu cbr1000f oli se pyörä mitä alunperin olin tarkoittanu,mutta kuitenki. häätyy jatkaa kattelua ja kuulostelua miltä se alkaa tuntumaan. entä miten kawalta zzr:t ym muut merkit
sv 650n "ehkä otin, ehkä en"
Jos haluat halvalla selvitä, niin harkitsisin kyllä vakavasti jotain 94-96 mallista tonnisatasta zzr-kawaa.
Onhan se aivan viimeisten tarjoamuksien rinnalla hieman vanhanaikainen etenkin painon suhteen, mutta kyllä se vieläkin nopeaan matkailuun sopii.
XX:stä ei ole muuta kokemusta kuin pikainen koeajo sedän pyörällä. Päällimmäiseksi tunteeksi jäi hienosti ja sivistyneesti toimiva moottori ja vaihteisto ja aika ankea jousitus.
Tosin vauhtia ei pidetty kovin paljoa ja nykyinen vertailukohta on Bmw K1200S, jonka alusta on mielestäni toiminnaltaan aika hieno.
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
Ite oon aatellu CBR 600 F:ää. Harvoin tulee ajeltua kaks päällä ja reilu sata hepoa (uudemmissa 112 hp) jaksaa varmaan viedä riittävästi. En tosin tiedä saako laukkuja ja muuta reissuvarustetta miten hyvin. Ketjuveto on tietysti vähän ikävä juttu, mutta kardaanivetoiset (mm. BMW ja Pan-European) on niin tanan kalliita...
Suzuki GR 650
Tämä kuskin pituus pyöränvalinnan kriteerinä on ollut aika usein esillä eikä yleispätevää vastausta ole tainnut löytyä. Ensinnäkin se ihmisen pituus: itse olen 180 cm ja ilmeisesti aika lähellä miesten keskimittaa Suomessa ja "yletän ajamaan" periaatteessa kaikkia tarjolla olevia pyörämalleja. Jos pituus onkin vaikkapa 165-170 cm niin varpaankärjillä taidetaan tanssia parkkipaikalla käännellessä. Ehkä miehellä on kuitenkin jaloissa sen verran voimaa, että tilanne ei käytännössä haittaa. Naisilla tuo mitta lienee 160 -165 cm, satulakorkeus ei saisi juurikaan ylittää 80 cm ( satulan kapeus, kuskin ruumiinrakenne yms. vaikuttavat ). Ja se liikuttelu on myös itseluottamuksesta kiinni...
Matkasportin luonteeseen kuuluu ehdottomasti tarvittaessa täydet laukkusatsit + matkustaja ja tämä pudottaa monta pyörää pois tästä käsitteestä. CBR1000/1100XX, ZZR1100, Thunderace ovat parhaiten tarjolla olevia vaihtoehtoja ikäluokassa 95-98, nuorempia löytyy sitten lisää. Tonnisista Cebareista on oikeastaan aina pyydetty käytettynä kovempaa hintaa kuin XX:stä vaikka esim. vuonna 2000 hintaeroa uutena taisi olla n. 25 tmk. Jos käytettävissä on esim. 6000 euroa pyörän ostoon, saa sillä em. pyöristä minkä tahansa. Yksilön kunto ja mahdollinen varustelu ovat mielestäni tärkeämpi seikka kuin pyörän merkki. Kaikilla matka taittuu ja kamat pysyvät mukana![]()
www.motzcari.com
Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
Ite olen mielestäni lyhyt 173. Vaihdoin nyt kesällä FJR:n BMW K1200S:ään. Paremmin ylettää tässä jalat maahan ja kevyempänä mukavampi liikutella paikallaan. Ei FJR:kään mikä paha ollut, varsinkin, kun se oli liikkeessä.
Muuten kyllä molemmat tosi kivoja pyöriä ajaa pitempääkin matkaa. Ja kardaaniveto tekee molemmista huollettomat kaverit tien päällä, kun pitempää reissua taivaltaa. FJR:ssä saa kamaa varmaan enemmän mukaan, mutta kyllä tuon BMW:nkin irrotettavissa takalaukuissa ja tankkilaukussa hyvin yhden ukon Euroopan matkan varusteet kulkevat.
Sporttisuutta molemmissa minun tarpeisiin on riittävästi, BMWssä vielä ripaus enempi.![]()
Yksi erittäin huomionarvoinen asia lyhyellä kuskilla, kuten minäkin olen, on ohjaustangon etäisyys/ korkeus satulaan nähden.
Varsinkin etäisyys on tärkeä, kyykymmissä matkasporteissa kuten thunderace ja 1100zzr tämä on ikävä asia, *kylpätyyppien jälkeen itsellä on nämä pois laskuista tulevaa mopedia ajatellen. Isoissa hondissa en ole istunut. Nykyinen ZZR600 on siinä rajoilla etäisyyden suhteen. mutta istuinkorkeus on vain 78cm vakiona. Käyppäs koittaa VFR hondaa, ajoasento alkaa olla jo siedettävä lyhyelle, yllättävän hyvä oli myös hayabusa, noin kylmätyypeillä, vaikka isoksi pyöräksi haukutaan.
No, meikäläinen on 172-senttinen ja ainakin Zetorin ajoasento tuntui aika sopivalta.(hannuman @ Elo. 20 2006,12:16) kirjoitti
No tuota on monissa pyörissä mahdollisuus muuttaa, omassa busassa on tankoa nostettu 11mm.(hannuman @ Elo. 20 2006,12:16) kirjoitti
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Ihan pienenä vinkkinä niille, jotka haluavat tuon "sporttisuuden" pois Bemarista.(kirin @ Elo. 20 2006,12:15) kirjoitti
Asentaa korkeammat Clip-onit ja jalkatappien madalluspalat, niin jopa on alla lähes selkä suorana ajettava matkapyörä ja silti kohtuulliset konetehot.
mä olen 173cm ja kaikki markkinoilla olevat pyörät ovat mulle ainakin olleet ok!(jos ei lasketa jotain korkeita enduro pyöriä). oma -95 fireblade on varmaan kyykyin pyörä mitä on tehty(?) mutta silti hyvin pärjää, tosin melkein makaan tankin päällä joka tuntuu pitkillä matkoilla selässä.(Ekku @ Elo. 20 2006,12:51) kirjoitti
Yamaha FZS 600 -02
"Ajokausi" 12kk/vuosi ;)
Acea suosittelisin yhdeksi vaihtoehdoksi itekki etenkin jos yksin ajelet.(Midis @ Elo. 20 2006,11:07) kirjoitti
Tässä mallia allekirjotuksiin.
FJR täyttää kaikki sporttisen matkapärrän vaatimukset. Jos pitää olla sporttinen pyörä on kuskin oltava sporttinen, jotta tyyli säilyy. Naurettavan näköistä, kun joku veltto löysämaha ajelee sportilla ja on niin sporttinen että ...
Samalta vaikuttaa jos lähtee ajelemaan pyhäpuvussa kurakelillä enskalla metsäreittiä.
Kopukka
Apu tulee ylhäältä, mutta onko siitä enää apua ...
VFR:lle ääni täältä! Ajattomasta muotoilusta(1990-1997 malliset) vielä lisäkrediittiä!
Zetor1100 on raskas pyörä ja hankala lyhyen käsitellä esim. kaupungissa. Autobahnoilla toimii kyllä.
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
Kuski 173 cm + FJR = toimii. Yli 165 cm takanaistujalle alkaa polvien kulma käydä aika jyrkäksi eli vyöruusu väsyy ennen kuskia.
Laukkutilat kahdelle saa combolla wingrack + 2x41 l + 52 l = 134 litraa. Hyvin ovat pysyneet kiinni yli kahden markankin (autobahnalla tietenkin). Tosin ohjaus muuttuu hiukan huteran oloiseksi niillä nopeuksilla.
Jos toinen on viehkeämpää sukupuolta, niin mikään laukkutila ei riitä ilman niukkuuskoulutusta. *![]()
"Vanheneminen on pakollista, aikuistuminen valinnaista."
yffäfäffää yffäffää ... on se kyl törkeen näköistä miten ne kehtaa. Mitä mieltä on sun poikaystävä ja muut homot ?(kopukka @ Syys. 18 2006,16:47) kirjoitti
Minkä tahansa valitsetkin, niin käy paikallisella verhoilijalla kaventamassa penkkiä etuosastaan, sekä otata sentti pari (riippuen penkin mallista) pois pehmusteesta. Alkaa peruuttaminenkin luonnistua hieman paremmin.
Itse käytin keväällä 93 VFR:ää verhoilijalla. Koska itse päällistä ei vaihdettu, vaan kajottiin pelkästään pehmusteeseen, kustannus oli ruhtinaalliset 25 euroa. Jos olisi päällisen vaihtanut, niin olisi maksanut viisikymppiä.
Kuskilla pituutta sopivasti keskikokoisen RR kisakuskin verran, eli 170 cm.![]()
- "VFR kehrää ja paukkuu" -
(Rocketeer @ Syys. 18 2006,18:03) kirjoitti
![]()
![]()
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.