Tulokset 1:stä 9:een 9:sta
  1. #1
    Tilasin banditiin tänään uudet ketjut, alkuperäiset kesti 17500 km, kunnes säätövara loppui. *Nyt kaipaisin neuvoja uusien asennukseen. *Muistelen tällä palstalla joskus lukeneeni hyvät neuvot ja vinkit asennukseen, mutta en nyt löydä edes haulla sitä ketjun asennus keskustelua. Joten jos joku ystävällisesti laittaisi linkin jo valmiiseen keskusteluun tai opastaisi vielä kertaalleen, että miten ko. toimenpide tapahtuu ja mitä kaikkea pitää purkaa? *Ketjuksi tulee All Right kuvaston DID ketjurataspaketti. *Onkohan tuo ketju päättymätön vai tuleeko ketjun mukana niitattava lukko ja onnistuuko niittaus helposti?
  2. #2
    Niitattavat on, ja ohjekin löytyy siitä samaisesta allwrongin kuvastosta.
    "I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx

    CFMOTO 800MT-X -25
  3. #3
    Omaan laitoin aikoinaan päättymättömän ketjun. Siitä hyvä, että on myös sopiva takajousituksen laakereiden rasvausväli.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  4. #4
    Ketjut on siis niitattavat ja pääsen asennuksessa helpommalla niitlä osin, ettei takahaarukkaa tarvitse irroittaa. *Kiitos vaan tiedosta mopedmanille. Takajousituksen rasvaus saattaisi olla aiheellinen tehdä, mutta jääköön se nyt tällä kertaa toistaiseksi väliin. *Onkohan eturattaan esille purkamisessa tai kiinnittämisessä mitään erityistä huomioitavaa ?
  5. #5
    Lainaa (peveko @ Elo. 18 2006,07:23) kirjoitti
    Ketjut on siis niitattavat ja pääsen asennuksessa helpommalla niitlä osin, ettei takahaarukkaa tarvitse irroittaa. *Kiitos vaan tiedosta mopedmanille. Takajousituksen rasvaus saattaisi olla aiheellinen tehdä, mutta jääköön se nyt tällä kertaa toistaiseksi väliin. *Onkohan eturattaan esille purkamisessa tai kiinnittämisessä mitään erityistä huomioitavaa ?
    On. Elä katko niitä vanhoja ketjuja ennenkuin olet irrottanut tuon etuhampin. Eli ihan ensimmäisenä joku polkemaan takajarrua ja pitkävartisella avaimella etuhampin kiinnitysmutteri auki. Jos otat pulttipyssyllä niin vaihde ehdottomasti vapaalle ettei hakkaa voimansiirtoa rikki. Tuon jälkeenpä tuossa ei mitään ihmeellistä, vaikkapa rälläkällä vanhat ketjut poikki ja uudet paikoilleen. Niittauksessa esimerkiksi painavahko moska ketjun taa tueksi ja sopivilla työkaluilla naputtelemalla irrallinen lenkki paikoilleen. Mittaa viereisen kiinteän lenkin leveys ja koeta saada tuo niitattava lenkki about samanlevyiseksi. Sitten vaan piikin ja vasaran kanssa niitin päät littanaksi. Ei ole mikään hirmu tarkka, kunhan saa niitin päitä vähän leviämään niin ei takuuvarmasti lähde irti.
    +200 mph & +100 m/s Club Finland
    Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
  6. #6
    Kiitos jarimille hyvistä neuvoista. Hyvä kun muistutit ettei ketjuja kannata katkaista ennen eturattaan irroitusta, en välttämättä olisi muistanut sitä huomioida kun innoissani olisin hommaa tehnyt. *Mutterinväännintäkin työssä käytän ja todellakin kannattaa muistaa tarkistaa, ettei vaihde jää päälle.
  7. #7
    Lainaa (B12 @ Elo. 17 2006,22:55) kirjoitti
    Omaan laitoin aikoinaan päättymättömän ketjun. Siitä hyvä, että on myös sopiva takajousituksen laakereiden rasvausväli.
    Tämä on kyllä ihan hyvä näkökohta varsinkin jos linkkujen ja takahaarukan laakeroinnissa ole rasvanippoja.
    Samalla voi vaihtaa kuluneet puslat ja monesti jo pelkkä voitelukin vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin.
    Aikaahan siinä menee pari tuntia enempi mutta saavutettuun hyötyyn nähden niin eipä haittaa.
    Taivas saa odottaa
  8. #8
    Lainaa (peveko @ Elo. 18 2006,11:23) kirjoitti
    Kiitos jarimille hyvistä neuvoista. Hyvä kun muistutit ettei ketjuja kannata katkaista ennen eturattaan irroitusta, en välttämättä olisi muistanut sitä huomioida kun innoissani olisin hommaa tehnyt. *Mutterinväännintäkin työssä käytän ja todellakin kannattaa muistaa tarkistaa, ettei vaihde jää päälle.
    Pahoittelen että omat neuvoni jäivät noin suppeiksi, mutta just tuli jotain väliin ja piti häippäistä. Homman kerran tehneenä veteraanina olis löytynyt tarkempaakin, mutta arvasin että kyllä kohta hyviä neuvoja tulee muiltakin. Minäkin käytin pulttipyssyä enkä älynnyt edes funtsia onko vaihde vapaalla.. no hullun tuurilla oli kai sitten. Niittauksessa tuo levyn paikalleen puristaminen saattaapi olla jonkun verran hankalaa, pitipä lainata naapurista puolen metrin putkarit että onnistui, näin siis DID530ZVM2 ketjussa, joka on jöötiä tavaraa. Tsemppiä vaan ja riittävästi aikaa niin kyllä se siitä luonnistuu.
    "I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx

    CFMOTO 800MT-X -25
  9.  
  10. #9
    No nyt ketjunvaihtourakka on ohi, kyllä siihen 2 - 3 tuntia kaiken kaikkiaan vaan menee. Kiitos kaikille hyvistä neuvoista ja toivottavasti tästä keskustelusta on apua myös muille ketjunvaihtoon mahdollisesti aikoville. Kuten mopedman totesi, niin ketjulukon levyn paikalleen saattaminen on "vähän hankalaa" Onneksi minulta löytyi kotipajasta sellaiset puolen metrin pihdit, mutta ei niissäkään puristusvoima vielä yksin riittänyt vaan puristuksen kanssa yhtäaikaa naputtelemalla levy vihdoin meni oikeaan syvyyteen. Tämä levyn laitto ja niittaus varmaan vei suurimman osan koko asennusajasta. Saattaisi olla, että tuon niittauksen viemässä ajassa olisi takahaarukankin irroittanut ja samalla voidellut takajousituksen nivelet.