Tulokset 1:stä 22:een 22:sta
    Pitkän Honda-putken jälkeen on hieman harkinnassa ostaa LT. Kovasti varsinkin ameriikan pojat manaa BMW:n kovia huoltokuluja (hankintahinnan lisäksi).

Mikä on teidän LT omistajien kokemus huoltokuluista ? Olin joskus Korpiaholla ja siinä sivukorvalla kuulin, että markka-aikana syyshuolto olisi ollut 5000 MK ==> voiko tämä pitää paikkansa ja mitä se oikein pitää sisällään ?

Sopiiko BMW tee-se-itse miehelle eli paljonko siinä on sellaista hommaa joka on suosiolla jätettävä huollolle ? Olen tuossa Honda-maailmassa tottunut tekemään itse kaikki paitsi viime aikoina venttiilien säädöt kun on ollut noita palasäädettäviä vehkeitä.

LT:n ajo-ominaisuudet teki vaikutuksen, mutta laatu ja huoltokustannukset mietityttää. Tää BMW on kyllä mielenkiintoinen yhdistelmä: erittäin hienosti suunniteltu ja kallis pyörä, mutta samaan aikaan tuntuu olevan aika paljon laatumurheita. Uskaltaako sellaista takuun ulkopuolella edes ostaa ...
    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
    Lainaa (hondamania @ Elo. 17 2006,16:31) kirjoitti
    ......Mikä on teidän LT omistajien kokemus huoltokuluista ? Olin joskus Korpiaholla ja siinä sivukorvalla kuulin, että markka-aikana syyshuolto olisi ollut 5000 MK ==> voiko tämä pitää paikkansa ja mitä se oikein pitää sisällään ?

Sopiiko BMW tee-se-itse miehelle eli paljonko siinä on sellaista hommaa joka on suosiolla jätettävä huollolle ? *Olen tuossa Honda-maailmassa tottunut tekemään itse kaikki paitsi viime aikoina venttiilien säädöt kun on ollut noita palasäädettäviä vehkeitä.

LT:n ajo-ominaisuudet teki vaikutuksen, mutta laatu ja huoltokustannukset mietityttää. Tää BMW on kyllä mielenkiintoinen yhdistelmä: erittäin hienosti suunniteltu ja kallis pyörä, mutta samaan aikaan tuntuu olevan aika paljon laatumurheita. Uskaltaako sellaista takuun ulkopuolella edes ostaa ...
    JOVAIN...

....no eipä tule mulla ainakaan mieleen miksi pitäs viedä oma ratsu huollolle (67 tkm), kun tuntus olevan tuo palasäätökin ihan "piece of cake"....niin siis kunhan tota säätötarvetta nyt ensin edes tulisi ? En ole insinööri, eikä sinne päinkään, mutta kun rohkeasti vaan alkaa tekemmään ite, niin siitä se tämänkin pyörän hommat lähtee. On net ihmisiä siellä huollossakin...

Suurin työ, ja aikaa vievin on noiden katteiden irroitus ja mulla se ainakin ottaa sen tunnin puoleensa, sen jälkeen kaikki onkin "lähes" tarjottimella. Tietenkin tuo MoDiTec on semmonen mitä ei pääse kotona lukemaan, vaan jos ei häikkiä ole ollut ajossa niin mitä tietoa se sieltä sulle antaa ? Sähköjutskiahan tuossa on vaikka millä mitalla, että jos niihin jotain tulee niin toki tuo MoDiTec antaa helppiä eli nopeuttaa paikallistamista. Joskus alkuunsa kyselin 60 tkm:n huollon hintaa mutta niin ympäripyöreitä vastauksia sain että päätin tehdä ite. Oli haitarit jossain 400 -600 €, tietenkin siitä riippuen mitä tarvii tehä. Googlesta löytyy kaikki tarpeellinen ja paljon ylimääräistäkin, eli ihan mitä vaan ja kuvien kanssakin.

Sitten noista laatumurheista en tiedä kun ei pitäs LT:ssä mithän olla. Oletko varma että LT:ssä ? Valaiskoon joku jos tästä jollain olisi tietoa ??!!
    OK. Sopii siis tee-se-itse miehelle ihan siinä kuin mikä muu tahansa. Toi vikamuistijuttu on tietysti yksi juttu. Nykyisessä mersussa on sellainen ja vaikka itse korjaa vian, aika usein pitää käydä muisti nollaammassa Veholla, a 30e kerta. Hmmm

Pitääpä alkaa hieman katselemaan, josko esim. Saksanmaalla olisi sopiva peli kaupan. Suomessa tuntuu olevan aika vähän myynnissä.
    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
    Ei LT:ssä mitään isompia laatuongelmia ole. Vanhemmissa, -02 ja vanhemmissa oli noita peränhajoamisia. Jenkkitutkimuksen mukaan nekin vain n. 3 %:n luokkaa. No, merkkipalstoillahan aina kaikki kärjistyy, jne. Omallani olen ajellut n. 35000 km, eikä mitään isompaa vikaa, takajarrut vain vinkuu ( no ne on vinkunut kokoajan ). R.M. Heinolla olen aina omani huollattanut. Määräaikaishuollot on ollut n. 220-250 € (riippuu onko ollut pieni- vai isohuolto ).
    Same shit, different day.
    Tännekkin samat kommenti kuin analle.

Eli hyvä pyörävalinta.

Allaolevasta osoitteesta saa heti Germaanipyöriä ajoon.

http://www.nettimoto.com/simple_....plate=6

Itse oon ostanut viimeiset 4 pyörää sieltä (kaikki bemuja)
    SL125, CB500Four, CX500, K75RT, K1100LT, K1100LT, NX250, K1200LT, F650GS, K1100LT, 1200LT, nykyinen GL1800
    Moro Hondamania !
    Pysy Hondassa, et pety.
    LT:hen et pysy edes jarrunesteitä vaihtamaan ilma
    erikoistyökaluja. laturissa LT:n pitää olla kokoajan,
    että ei akku tyhjene, ym ym ym ym
    terv. jukka p
    Lainaa (Jukka P @ Elo. 23 2006,22:30) kirjoitti
    Moro Hondamania !
    Pysy Hondassa, et pety.
    LT:hen et pysy edes jarrunesteitä vaihtamaan ilma
    erikoistyökaluja. laturissa LT:n pitää olla kokoajan,
    että ei akku tyhjene, ym ym ym ym
    terv. jukka p
    Tuohan nyt oli analyyttisyydessään jo Suoli24:n arvoinen perusteltu ja selvästi asiantunteva mielipide...
    <p>2002-2014</p>
    Pitkän Honda-putken jälkeen on hieman harkinnassa ostaa LT. Kovasti varsinkin ameriikan pojat manaa BMW:n kovia huoltokuluja (hankintahinnan lisäksi).

Mikä on teidän LT omistajien kokemus huoltokuluista ? Olin joskus Korpiaholla ja siinä sivukorvalla kuulin, että markka-aikana syyshuolto olisi ollut 5000 MK ==> voiko tämä pitää paikkansa ja mitä se oikein pitää sisällään ?

Sopiiko BMW tee-se-itse miehelle eli paljonko siinä on sellaista hommaa joka on suosiolla jätettävä huollolle ? Olen tuossa Honda-maailmassa tottunut tekemään itse kaikki paitsi viime aikoina venttiilien säädöt kun on ollut noita palasäädettäviä vehkeitä.

ei noin hienoa Honda putkea voi/saa katkasta!! sitähän saattaa joutua vaikka kätensä likaamaa tollasen puimurin kanssa
    itse olen yhden kerran ostanu muun merkkisen pyörän (suzuki) joka toimi teknisesti ihan ok mutta ei vastannut hondan laatua..

Yamaha FZS 600 -02
    "Ajokausi" 12kk/vuosi ;)
    65 000 huoletonta kilometriä LT ´llä. Tielle ei jättänyt koskaan ja aina laakista käyntiin vaikka laturia ei nähnyt koskaan. Hieno (in) matkapyörä. Ja kuka niitä kustannuksia ehtii laskemaan...? *
    Vain kuolleet kalat uivat myötävirtaan.

Sopiiko BMW tee-se-itse miehelle eli paljonko siinä on sellaista hommaa joka on suosiolla jätettävä huollolle ? *Olen tuossa Honda-maailmassa tottunut tekemään itse kaikki paitsi viime aikoina venttiilien säädöt kun on ollut noita palasäädettäviä vehkeitä.

Niinpä niin, kommentti täältä Amerikan poikien keskeltä neljänsadan LT:n seasta:

Tässä jo Yliohjastaja kommentoikin katteiden purkua, josta kyllä mielellään huollossa tehdän keppihevonen, jolla ratsastetaan ja selitetään LT:n muita kovempia huoltokuluja. Sivukatteiden purussa menee osaajalta 20 minuuttia ja takaisin laitossa saman verran. Ja hyvänä puolena on se, että katteet takuulla sopii paikalleen. Ei tarvitse ängetä ja sovitella.

LT sopii tee-se-itse miehelle tiettyyn rajaan saakka. Se MoDiTEc - juttukin on vähän semmoinen , että tarviiko sitä siihen aina kytkeä.

Omani 40 tonnin (iso)huolto maksoi 700, mutta mukana oli alun toistasataa maksanut perälaakeri tiivisteineen (mielenrauhaksi reissulle). Ehkä se on kallis, ei ole oikein vertailupohjaa, mutta aika paljon huoltoon kumminkin kuului.
    (Selvennykseksi kuitenkin sen verran, että itse jeesasin katteiden yms. purkamisessa - sattuneesta syystä...)

Kuten Pomppe sanoi, ne laatumurheet aina korostuu merkkipalstoilla. Aika harva sinne raportoi, että "tänään tuli 50.000 km täyteen, ei mitään erikoista". Ja kun Pomppe mainitsi perämurheet, niin sattumalta pari päivää meitä aiemmin lähteneiltä saksalaiskavereilta toisen 02-mallisen perälaakeri levähti New Mexicossa 200 mailia lähimmästä huollosta. Se kuuluisa kolmen prosentin kirous iski taas...

Yhtä kaikki, jos tykkäät pyörästä ja haluat oikean MATKApyörän, ei ne ylläpitokulut käsittääkseni Wingiä kummemmat ole (Harrikoista puhumattakaan...) eikä hankintaa kannata siitä kiinni jättää. Ja jotain vanhaa Bemukuskia lainatakseni: Mitä väliä niillä varaosahinnoilla on kun niitä ei juurikaan tarvitse ;-)
    Ja vielä: Minkä katteiden purkamisessa ja paikalleen laittamisessa häviää, sen voittaa moninkertaisesti hyvänä tuulensuojauksena ja pesun helppoutena!

Onnea päätöksenteollesi!

t. pozo
    -04 K 1200 LT

Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
    K12LT ´00

Tähän saakka pelkkää ajamista 50.000 km. Muoviosissa halkeamia (takalamppu, vasen tuuliohjain, meikkipeili hajonnut kerran - kun takaboksi pakattu liian täyteen). Naarmuja kylkipuskurissa (pari kertaa kupeellaan). Peilit irtoilee helposti, varmistus nipparilla tms. Säännölliset huollot merkkiliikkeessä n. 300€ kerta. Muuten ei tartte ihmetellä, ajaa vaan. Renkaita se syö, mutta taitaa kuulua asiaan kun ajetaan enimmäkseen kaksi päällä ja yleensä on roinaakin yli oman tarpeen. Vakiovalot ei ihan parhaasta päästä, mutta lisävaloja saa ja uudempiin taitaa jo saada xenonit.

Loistava, huoleton matkapyörä [sydän (pelkkä hymiö, koska oma vaeltaa vaimon, LT:n ja GS:n väliä)]!

- juhan -
    K12LT, R12GS
    Jyväskylässäkö olet *huollattanut, Juhan ?*Kysyy nimimerkki *vasta Lt:nsä ostanut. Ja aivan omia tulevia huoltotarpeitaan ajatellen.

Nuoruus on humala ilman viiniä. (Goethe)
    Kyllä, Kuvalta ostin ja siellä olen huollattanut.

- juhan -
    - juha -
    En viitsi aloittaa uutta aihetta, joten hyödynnän tätä otsikkoa.
    Pitäis huoltaa 1200LT 50 000km huolto. EMC:llä huollon teettäminen tuntuu jotenkin nihkeältä.
    Mitä huoltoja pitää tehdä 50tkm huollossa?
    Tuontipyörä, eikä oikein ymmärrä mitä siinä Huoltokirjassa
    sanotaan, kun on saksan murteeella
    Öljyt, öljyn suodatin ja tulpat tietenki tulee vaihdettua.
    Mutta mitä muuta suosittelette vaihdettavaksi ja
    mitä paikkoja pitää tarkaa.
    Vois tehdä sellaisen perusteellisemmankin huollon samantien.

...entä jarrunesteiden vaihto. kuinka helposti se onnistuis,
    jos läpijuoksuttais vanhan pois ja uuden tilalle.
    Eli ei tyhjentäisi ensin vanhoja öljyjä, ettei tarvita ilmata jarruja.

Minulla on kyllä sellainen paksu netistä tulostettu
    korjausopas, mutta eihän siinä mitään huolloista puhuta.

PS. mitä renkaita suosittelett K1200LT pyörään?
    SL125, CB500Four, CX500, K75RT, K1100LT, K1100LT, NX250, K1200LT, F650GS, K1100LT, 1200LT, nykyinen GL1800
    Hanaa se tarttee 50000km:ssa Jos sinulla ei ole minkäänlaista huoltokirjaa tai et tiedä miten se on huollettu,niin vaihda vain öljyt moottori,vaihteisto,perä ja tietenkin suodatin ja sytytys tulpat.Saksanmaalla esim.jarrut pidetään hyvässä kunnossa koska virkavalta jopa mittailee levyjen paksuutta.

Niin ja se ilmanputsari tietenkin.
    Ei se välttämättä muuta tarvitse kuin ajoa, sitä se oikein vaatii.
    Metzeler minulla kestänyt parhaiten olikos se m880 marathon tai sinne päin,ei pidoltaan paras mutta kestävä.
    <p>R 1200 RT</p>
    Lainaa (jappi @ Tammi. 31 2007,19:05) kirjoitti
    Hanaa se tarttee 50000km:ssa Jos sinulla ei ole minkäänlaista huoltokirjaa tai et tiedä miten se on huollettu,niin vaihda vain öljyt moottori,vaihteisto,perä ja tietenkin suodatin ja sytytys tulpat.Saksanmaalla esim.jarrut pidetään hyvässä kunnossa koska virkavalta jopa mittailee levyjen paksuutta.

Metzeler minulla kestänyt parhaiten olikos se m880 marathon tai sinne päin,ei pidoltaan paras mutta kestävä.
    Juu, Jappia myötäilen minäkin, kovaa ajoa vaan. Ei huolto-ohjelmankaan mukaan 50 tonnissa mitään nesteiden vaihtoa ihmempää tehdä (eikä tulppia). Neljässä kympissä ja vissin kuudessakympissä tsekataan ventiilien välykset, jotka aika harvoin nekään pois säädöistä ovat.

Ja LT:n painolle luokilteltu rengasvalikoima on äkkiä läpikelattu...Jo mainittu ME 880 Marathon ja Bridgestonen BT 020. Nämä lienevät tyypillisimmät tehdasrenkaat. (Myös Avonilta taitaa löytyä LT:n kumit) Molemmat kestävät kulutusta aika lailla (helposti 25 tkm) , mutta eihän ne mitään racing-renkaita ole. Jotkut ajelevat kyllä Metzelerin Z6:lla ja kehuvat pidon olevan ihan eri maailmasta. Ne on tosin sitten kaputt alle kymppitonnissa ja painoluokka ei ainakaan takarenkaan osalta virallisesti riitä, lieneekö sillä merkitystä sitten...
    Nää rengasjutut on sitten sen lajin topic, että siitä riittää tarinaa ja kommenttia varmaan pitkäksikin aikaa.

terv. pozo

-04 K 1200 LT

Amerikan kierros 2006:

Amerikan kierros 2010:

Amerikan kierros 2011:

Moponparantelukuvia:
    Lainaa (jappi @ Tammi. 31 2007,19:05) kirjoitti

Paljonko pitää purkaa että saa vaihdettua sen ilmanputsarin?
    Paljon...Parituntia torxia pyörittelet ja puhelet mukavia niin kyllä se onnistuu.Puuhastelua mutta ei vänkäämistä kaikki on suunniteltu.
    <p>R 1200 RT</p>
    Lainaa (lt1200 @ Helmi. 01 2007,21:52) kirjoitti
    Paljonko pitää purkaa että saa vaihdettua sen ilmanputsarin?
    Tuo ilmanputsarin vaihto on tosiaankin ihan pirullisimmasta päästä - varsinkin jos ei ole mitään muuta sopivaa askaretta meneillään samalla. (tarkoitan vaikka jotain extrahimmeleiden asennuksiin tarvittavaa sähköjohtojen vetoa tms.)

- etuvilkut irti
    - sivukatteet irti
    - radiopaneeli kaikkineen irti
    - kuskin penkki putkitelineineen irti
    - bensatankki irti (pirusti auttaa, jos tankki ei oo ihan piripinnassa, samoin jos pyöräsi on jo sitä mallia jossa bensaletkuissa on itsesulkevat pikaliittimet)
    - *ja sieltä löytyykin sitten se ilmanputsarin kotelo

Jos näin pitkälle askartelet pelkän putsarin vaihdon takia, ja mielessä on jo pyörinyt jotain sähköhimmeleitä (navigaattoria, lisävaloja tai jotain muuta tosi tarpeellista ) niin tässä vaiheessa kannattaisi vetää siellä tankin alla kulkevassa solassa muutama sähköjohto sieltä akkuosastolta keulaan.
    Siinä saisi ikäänkuin tekosyytä raastaa mopoa näin palasiksi.
    Tosin tekosyyksi riittää varmaan oman kulkupelin anatomian opiskelukin...

Jos englannilla yhtään pärjäät niin menehän samantien bmwlt.com -foorumille, jossa saat keposesti pari viikkoa kulumaan kaikkien mahdollisten LT-kysymysten ( ja vastausten parissa).

Lykkyä pyttyyn *

t. pozo
    -04 K 1200 LT

Amerikan kierros 2006:

Amerikan kierros 2010:

Amerikan kierros 2011:

Moponparantelukuvia:
    Ääh, kun edellisessä muka yritin olla looginen tuossa purkamisjärestyksessä, niin eihän se nyt ihan pilkulleen täältä riikalaisesta hotellista käsin mennyt. Siispä irroitusjärjestys uudelleen:

1. Mustat muoviset puskurien peitot
    2. Tämän alla oleva krominen (tai musta) ylä- ja alakatteen välinen muovilista
    3. Etuvilkut
    4. Alemmat (säädettävät) ilmanohjaimet
    5. Hanskalokeron edessä oleva pieni muovipaneeli
    6. Ylemmät sivukatteet (jätä alemmat paikalleen)
    7. Radiopaneeli (vasemmalla muutama sähköliitin, jotka irroitettava)
    8. Kuskin penkin putkiteline (tämän ylemmät ruuvit ovat juuri ja juuri muistaakseni saavutettavissa ilman kojelaudan purkua)
    9. Bensatankin letkuliittimet auki ja kaikki sähköliittimet myös
    10. Bensatankki pois

Osaavalta tämä purku menee reilussa parissa kymmenessä minuutissa, mutta merkkiliikkeen huollossa se on kyllä hinnoiteltu "ihan kohdilleen", eli varmaan tunti purkua ja toinen kasausta. Joten pelkälle ilmafiltterin vaihdolle tulee kyllä melkoinen hinta, jota ei vastuullinen firma varmaan kehtaisi ottaa yksittäisenä hommana edes tehtäväkseen.
    Tampereen Heinollakin suosikki huoltomieheni tyrkkäsi kahdenkympin huollon yhteydessä ilmanputsarin takalukkuun ja totesi, että vaihda itse seuraavalla kerralla kun on mopo palasina. Hänellä kun on muutakin tekemistä...Tämä siis tietysti sovittiin yhteisymmärryksessä. (Tankkia kun ei muuta varten olisi tarvinnut irrottaa.)

No niin taas meni horinaksi...

Painun pehkuihin

t. pozo

-04 K 1200 LT

Amerikan kierros 2006:

Amerikan kierros 2010:

Amerikan kierros 2011:

Moponparantelukuvia:
    Lainaa (pozo izquierdo @ Helmi. 02 2007,00:35) kirjoitti
    Ääh, kun edellisessä muka yritin olla looginen tuossa purkamisjärestyksessä, niin eihän se nyt ihan pilkulleen täältä riikalaisesta hotellista käsin mennyt. Siispä irroitusjärjestys uudelleen:

1. Mustat muoviset puskurien peitot
    2. Tämän alla oleva krominen (tai musta) ylä- ja alakatteen välinen muovilista
    3. Etuvilkut
    4. Alemmat (säädettävät) ilmanohjaimet
    5. Hanskalokeron edessä oleva pieni muovipaneeli
    6. Ylemmät sivukatteet (jätä alemmat paikalleen)
    7. Radiopaneeli (vasemmalla muutama sähköliitin, jotka irroitettava)
    8. Kuskin penkin putkiteline (tämän ylemmät ruuvit ovat juuri ja juuri muistaakseni saavutettavissa ilman kojelaudan purkua)
    9. Bensatankin letkuliittimet auki ja kaikki sähköliittimet myös
    10. Bensatankki pois

Osaavalta tämä purku menee reilussa parissa kymmenessä minuutissa, mutta merkkiliikkeen huollossa se on kyllä hinnoiteltu "ihan kohdilleen", eli varmaan tunti purkua ja toinen kasausta. Joten pelkälle ilmafiltterin vaihdolle tulee kyllä melkoinen hinta, jota ei vastuullinen firma varmaan kehtaisi ottaa yksittäisenä hommana edes tehtäväkseen.
    Tampereen Heinollakin suosikki huoltomieheni tyrkkäsi kahdenkympin huollon yhteydessä ilmanputsarin takalukkuun ja totesi, että vaihda itse seuraavalla kerralla kun on mopo palasina. Hänellä kun on muutakin tekemistä...Tämä siis tietysti sovittiin yhteisymmärryksessä. (Tankkia kun ei muuta varten olisi tarvinnut irrottaa.)

No niin taas meni horinaksi...

Painun pehkuihin

t. pozo

Kiitos ohjeista. Mulla alko hirvittään juuri tuo pensatankin ja letkujen irrotus. Suodatin vaihdetaan ilmeisesti 20tkm. välein. Katteiden purku ja kasaus ei tuota ongelmia.
  22.  
    JOVVAIN...

......Naaaa, muutama fotograaffikin samasta touhusta...tässä....ite jutaan ennen omaa huoltoa tankin aivan tyhjäksi joka on helppo homma sillä sun ajotietokonneella, on nimittäin helpompi homma nostella tankkia ja muutenkin liikesarjat notkeempia !