Suomalaisella luonteenlaadulla täysin ylivoimaista.(rolcen @ Elo. 14 2006,19:21) kirjoitti
Ekaksi:
Hitaamman ajoneuvon on annettava tietä nopeammalle.
Tokaksi:
Ohitettavan on annettava ohittaa turvallisesti ja ohitetuksi tulevan
on jopa omilla toimillaan (hidastamalla) edesautettava ohitustilannetta.
Kolmanneksi:
Sehän on se rekka, joka siinä on tulppana. Senhän siinä pitäisi
pysäkille poistua. Liikennesäännöt eivät mainitse mitään
puolustusta tässä suhteessa isoille ajoneuvoille ja/tai hyötyliikenteelle.
Neljänneksi:
En tiedä mitään Eurooppalaista maata, jossa ajetaan muutaman
metrin päässä mistään rekasta, kuten Suomessa.
Viidenneksi:
Kuten sanoin, niin jonoihin viimoiseksi tulleilla ei välttämättä ole
mitään kunnon argumetteja siihen, miksi jonon alkupää ei ole
ohittanut.
Kuudenneksi:
Tästä takaatulevien kusipäisyydestä on keskusteltu tässä
yhteiskunnassa jo kauan ja aina - ilman poikkeusta - takaatulevat
on todettu väärintekijöiksi.
Seisämänneksi:
Vaikka jonon muutama ensimmäinen ei ikinä lähtisikään ohitukseen
esim syystä, että kääntyvät piakkoin tai melkein heti muutenkin pois,
joten ohittaminen on irrelevanttia joka tapauksessa.
Kahdennaksi:
Vain Helsinskiläinen taksikuski on tarpeeksi mulkero, ettei ymmärrä
tilannetta. Ja niitähän riittää.
Yhdennäksi:
Joillekin on melko mahdoton tilanne, että muitakin on olemassa.
Kymmenenneksi:
Ilman ylinopeutta on melko usein - lähes aina - mahdotonta päästä
rekkojen tai muidenkaan ohitse. Aika moni välttelee ylinopeuksia.
Yhdenneksitoista:
Jonon viimeiseksi ei kannata ikinä mennä. Siellä alkaa heikkohermoisia
vituttamaan.
jne
jne
![]()
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
ihan näillä syönneillä en jaksa uskoa tuota kuin legendaksi .(MattiR @ Elo. 14 2006,16:20) kirjoitti
joku taannoin väitti myös ettei kiihdytyskaistoilla olisi väistämisvelvollisuutta osoittavaa merkkiä tultaessa motarille .
mitään poikkeavaa en kesällä kyllä huomannut .
korjatkaa jos olen väärässä
Triumph Tiger 800 XRX
Kyllähän tuota kaistaa tulee vaihdettua useinkin, ainakin raskaalle kalustolle annan tietä. Ei joustavuus minusta niin suuri rikos ole, ettei siihen uskaltaisi ryhtyä, jos ei muiden kulkua haittaa.
Muuten samoilla linjoilla tuon "kiihdytyksen" kanssa, oikea nilkka rohkeasti suoraksi siellä kiihdytyskaistalla, autoilijat!
PS. Eteen tunkemista tapahtuu myös paljon risteyksissä, missä saa kääntyä oikealle punaista päin.
Punainen Honda ST1100 PanEuropean -97 -> Lue: Heterosohva!
Tuota ymmärrän kyllä vielä vähemmän. Jos joku osaa kiihdyttää sen pelinsä sopivaan vauhtiin ja tulee ajaneeksi ohi, niin päinvastoin tulee hyvä mieli, että joku on huomaavainen eikä täysin unessa aiheuta tykytyksiä että tuleekohan toi kylkeen vai ei..(MattiR @ Elo. 14 2006,16:20) kirjoitti
Tuo unessaolokin on lievempää kuin tuo tahallinen rakojen kiinniveto, koska eka on verrattavissa semmoseen "lievästi onnellinen"-tilaan tai syyntakeettomuuteen (et vain osaa...) kun taas jälkimmäinen on tuottamuksellista, tahallista, suoraa vittuilua
Ja suomalaisesta julliluonteestahan tuossa on kysymys. Itsekin olen toistaiseksi ainoat ylinopeussakot saanut muutama vuosi sitten kun olin kotelolla hakemassa toiselta puolen Suomea halvalla maalattuja mopottimen osia ja muuten semmosta 95km/h mittarinopeutta ajanut latukka-mies päätti alkaa kiireiseksi just ohituskaistan kohdalla. 134km/h @ 100 alueella ja 16 päiväsakkoa tuli tinkimisen jälkeen lisäveroa maalaukselle.
Sen jälkeen olen päättänyt etten ainakaan siinä ohituskaistalla ala sen kummempia kiihdyttämään, ehkä sen jälkeen sitten voi koittaa jos olisi vanhemmalla herrasmiehellä kiire loppunut. Herkullista olisi kyllä päästä keskustelemaan asiasta vaikka seuraavalle huoltoasemalle.
Eikä mullekaan tossa svedujen mallissa mikään hanttiin pistä, on niillä sen verran muutenkin toi liikennehomma edellä meitiä. Se vaan pitäisi päättää että nyt sääntö on näin ja nyt eletään sen mukaan, sitä odotellessa sääntö on kuitenkin niin, että liittymästä tuleva on väistämisvelvollinen ja olisi hyvä jos kaikki sen edes tiedostaisi, vaikka vaikeassa paikassa joskus tilaa saisikin..
Ei auta poru eikä selite, kun käyntiin lähtee Homelite
Bitit on pc:stä...
minä olen myös monesti miettinyt, että jos ei siitä rekasta tms. millään pääse ohi niin miksi pitää roikkua siinä ihan perässä kiinni ja tämän sankarin perässä on joku kiinni ja tämän perässä joku kiinni jne jne jne... TURVAVÄLIT ***kele... mutta turhahan siitä tai mistään muustakaan on täällä saatikka muualla jauhaa, kun ei se, eikä mikään muukaan kenellekkään "perille" mene, jokaisella oma mielipide asiasta niinkuin kaikesta muustakin eikä se puhumalla tai millään muullakaan siitä miksikään muutu...(ZR-7herwood @ Elo. 14 2006,20:15) kirjoitti
![]()
-Yamaha YZF600R Thundercat-
Tarkoitukseni ei ollut viitata viestiketjun aloittajaan eikä kehenkään muuhunkaan henkilöön vaan tulkita omia havaintoja liikenteestä ja sen sujumisesta. Myönnän, saattaa olla tarpeettoman voimakasta yleistystä ja empiirinen tutkimusaineisto hieman suppeaa... Suomalaista liikennettä tulkitessa tulee vain väistämättä mieleen mielikuva ajoneuvon merkin/laadun/hinnan yhteydestä ko. henkilön "parempaan" ajotaitoon ja liikennekulttuurin sisäistämiseen. Monasti muuta liikennettä nopeammin liikkuvat tarvitsevat tuota muiden joustamista ajatusmallilla "köyhät pois tieltä" tms. , onhan kyseessä selvästi keskivertoa menestyneempi yksilö tai jopa julkkishenkilö(canepazzo @ Elo. 14 2006,18:49) kirjoitti
Kukkahattu on erittäin väljä; hyvä ettei tuuli lennätä päästä. Ja joustavuutta löytyy kuin kumiukolta ( kielellinen vertaus, ei päde fyysisesti ). Hieman kyllä on sitä kotipoliisin vikaa, lienee myös lisääntymässä iän karttuessa?
www.motzcari.com
Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
Jos on 26 vuotta asunu Kontulassa niin saattaahan se Hesari tuntua maan päälliseltä taivaalta *(rammus @ Elo. 14 2006,16:10) kirjoitti
Väittäväthän vanhat Kalliolaiset että jos asuu Hesarin Alkoa vastapäätä niin ei tarvii telkkariakaan kun toimintaa on 24/7 *
![]()
Joo ja itse en sitä myöskään sijoittaisi ihan kärkipäähän Stadin kaupunginosista (vaikka opiskeluaikana Kalliossa asuinkin), tosin jos rammus on muuttanut Kontulasta Hervantaan niin edelleenkin se Hesari voi olla aika "hot" ympäristö *
heh heh... sori OT. mutta en edes jaksa ottaa kantaa suomalaiseen käyttäytymiseen liikenteessä kun alkaa vaan *![]()
Life sucks and then you die...
Kuolema kuittaa univelat...
täysin samaa mieltä...(HiTec @ Elo. 14 2006,08:08) kirjoitti
- CBF600S = starttimoottori -
Tarkennetaan tuota swedupetterihommaa. Kyllä sielläkin kaistanvaihtaja on väistämisvelvollinen ja kiihdytyskaistaa tuleva on kaistanvaihtaja.(MÄLÄKÄTTÄJÄ @ Elo. 14 2006,21:21) kirjoitti
Mutta Ruotsissa liikenteessä on vain velvollisuuksia, ei oikeuksia. Siis jos kiilaat toisen ulos tieltä kiihdytyskaistan päässä, olet heikoilla. Eli kannattaa päästää kiihdyttäjä tielle, koska se tulee sieltä aivan varmasti.
Tää on joku typerä provo, mitenköhän pääkaupunkiseudunkin liikenne sujuisi ko asenteella, voisi tulla vaarallisia ruuhkia kiihdytyskaistoille.(GSX-1400 @ Elo. 14 2006,07:43) kirjoitti
Tuo on totta, että jotkut eivät osaa käyttää kiihdytyskaistaa, vaan tunkevat esim 120km/h menevään liikennevirtaan huomattavalla alinopeudella, silloin tulee vaarallisia tilanteita.
Tässä asiassa huomaa pääkaupunkiseudun ja muun Suomen eron, saa olla varovainen ajaessa muualla, siellä ei anneta tilaa kiihdytyskaistalta tulevalle, vaan pidetään jääräpäisesti kiinni oikeuksista. Lähes aina nää onkin 50-kymppisiä jääriä ratissa, nuoret onkin rennompia ja ymmärtävät liikenteen joustot ja sen sujumisen.
Nooh ei se ole pääkaupunkiseudullakaan niin ruusuista ;)
Toinen mikä on tämän ilmentymä niin ajeleppa vaikka 3 tietä perjantaina landelle päin - kyllä on vasen kaista tukossa kaiken mailman jengiä ja sit ne ihmettelee kun joku mulqvist kehtaa vilkutella valoja, että latua prkl...
Näille tukkeille tekis hyvää valmentautuminen liikenteeseen ja peilien käyttöön. Oppi vaikka italiassa autostradalla ;)
T
Jussi
---
"Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
itse kyllä annan tilaa kiihdytyskaistalta tuleville jos tilanne siltä näyttää ja pystyn väistämään vasemmalle kaistalle, ilman että siitä aiheutuisi mitään vaaraa. tietenkin jos tilanne näyttää siltä että väistää ei voi niin parempi antaa silloin ohituskaistalla ajavien jarruttaa tai mitä ikinä tekeekin, kunhan ei vaan kylkeen tule, se onkin sitten jo asia erikseen.
...ja vastaavasti on mukava saada itsekkin tilaa ohituskaistalta tullessa. tosin moottoripyörällä on harvoin vaikeaa päästä nopean liikennevirran mukaan mutta kun tollasella -89 hiacella yrittää päästä johonkin 80-100km/h vauhtiin lyhyeltä kiihdytyskaistalta niin siinä jo alkaa välillä kirosanat lentämään.
Joskus nauranutkin, jos nää Suomalaiset jäärät pannaan johonkin todella suureen kaupunkiin maailmalla ajelemaan ja "potkimaan" kiihdytyskaistaa tulevia, tai kaistanvaihtajia.(Jussi M @ Elo. 19 2006,21:54) kirjoitti
Siinä olisikin ulkomaaneläjillä ihmettelemistä.
Jollei siellä vasemmalla kaistalla ole ketään, niin miksei väistäis???(Peedr0 @ Elo. 14 2006,08:31) kirjoitti
Tottahan on eriasia, jos siellä on liikennettä, niin ettei sekaan mahdu?
Vaan voihan tuonkin perustella niin, että tekikin hetkellisesti mieli ajella lujempaa.
Sinnitelkää vain muiden edessä tietä antamatta ja peilejä potkimalla, tuleepahan mielenkiintoinen selviytymistaistelu liikeellelähdöistä...
"People are more violently opposed to fur than leather
because it's easier to harass rich women
..... than motorcycle gangs." - Unknown
Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
Tässä päivänä muutamana ajellessani töihin seurasin edelläni melkoista turvavälin pitäjää! Ekana jonossa täysperävaunullinen ja sen takana "puskurissa kiinni" erään matkatoimiston bussi.(Fabe @ Elo. 14 2006,21:42) kirjoitti
Parikymmentä kilsaa kauhistelin sitä menoa, enkä malttanut olla soittamatta k.o. matkatoimistoon. Käskin sen tytsyn viedä bussikuskille terveisiä,etten siihen kyytiin päästäisi ketään mulle tärkeää ihmistä. Tyttö kiitteli palautteesta ja lupasi soittaa kuskille ja käskeä jarruttelemaan. Tämähän nyt kuulostaa typerältä toiminnalta, mutta otti niin pattiin kun matkustajien terveys pistetään katkolle.Omansa saa vaarantaa minun puolestani![]()
*kukkis*, *pilkunviilaaja*
Joo, kyllä tässä tehdään suht yksinkertaisesta asiasta hirveen vaikeeta.
Tärkein on varmaan toi paljon puhuttu turvaväli, myös rampilla ajaville. Ei vetoketjuperiaate oikein toimi, jos 50 metriä pitkä ajoneuvoyhdistelmä (joka siis koostuu muutamasta autosta) yrittää tulla rampista.
Ja kiihdytyskaistalla kiihdytetään, mielellään mahdollisimman lähelle päätietä ajavien nopeutta. Onnistuu lähes joka paikassa tonnikaksisatasella Kuplavolkkarillakin.
Vilkku päälle riittävän ajoissa, kun on vaihtamassa kaistaa. Ajatustenlukijoita on yllättävän harvassa.
Sitten yks juttu mikä tuli mieleen on se, että rampilla ajavan pitää kattoa hyvissä ajoin mihin väliin meinaa tulla. Katsoo varmuuden vuoksi vaikka parikin vaihtoehtoa. Nyt melkein päivittäin näkee tilanteita, joissa ramppia ajava kaivaa nenää tai tekee ties mitä ja parikymmentä metriä ennen kiihdytyskaistan päättymistä yrittää tulla väkisin kylkeen. Esimerkiksi kehä kakkosella etelään päin ajettaessa ei pysty väistämään turun motarilta tulevia kuin vastaantulevien kaistalle. Tulee muuten aika usein hiuksia nostattavia tilanteita.
Näitä noudattamalla päätietä ajavien ei pahemmin edes tarvisi joustaa väistelemällä, kiihdyttelemällä tai jarruttelemalla. Kun se joustaminen on niin ylivoimaisen vaikeeta.
e: lisätty vilkku...
<span style='color:#000000'>Unidentical twins - RD 350 LC *& *VTR 1000 F</span>
Älkää nyt suuttuko, mutta eikö tää nyt oo jo loppuun jauhettu aihe..
Keksitään jotain uutta, vaikka ylinopeuksista ja niistä saatavien rangaistusten oikeudenmukaisuudesta, tai delvac-öljyn hyvyydestä prätkäkäytössä tms.![]()
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
CFMOTO 800MT-X -25
Tämä sama toistuu myös muilla elämän alueilla, joten liikenne vain toistaa totuttua tapaa suhtautua kanssaeläjiin.(ormi @ Elo. 14 2006,11:20) kirjoitti
Mutta kärjistyy liikenteessä, ikävä kyllä.(vepa @ Elo. 20 2006,00:41) kirjoitti
----------------------------------
Mitä alkuperäiseen aiheeseen tulee, itse pyrin aina antamaan tilaa kiihdytyskaistalta tuleville. Sekä mopolla että autolla. Tilan antaminen ei ole vaikeaa eikä vaarallista jos on käsitys mitä ympärillä(siis rinnalla ja peileissä) tapahtuu.
Tampereen seudulla pääasiassa tämä toimii hyvin ja aika harvoin näkee näitä kiihdytyskaistan päässä jarruttelijoita. 13 vuotta olen sahannut motaria Lempäälä-Tampere välillä, joka ikinen arkipäivä.
Ihan mutuna sanoisin että mopolla saa helpommin tilaa kun tulee kiihdytyskaistalta muun liikenteen sekaan. Voi tosin johtua siittäkin että ajotapa ei näytä kovin vakuuttavalta
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Kyllä ne asiat voisi huonomminkin olla. Maailman kädettömimmät autoiljat löytyvät Uudesta Seelannista, kiihdytyskaistoilla kuhniminen on niin mitätön ongelma ettei semmoiseeen ole edes kiinnittänyt huomiota. Mopolla ainakin on oppinut varomaan muita tielläliikkujia, joiden sääntökirjassa tuntuu olevat ainakin kohdat:
- Jos joudut motarilla jostain syystä ohituskaistalle, voi sieltä palata omalle kaistalle vasta 10 - 15 km jälkeen. Riippumatta siitä onko vasemmalla (täällä on "vääräkätinen" liikenne) kaistalla ketään. Tätä näkee joka ikinen kerta useita tapauksia kun Aucklandissa sattuu käymään. Ratissa yleensä nainen tai aasialainen.
- Jos käännyt yksisuuntaiselle kaksi- tai useampikaistaiselle kadulle, ajokaista valitaan satunnaisesti, yleensä ajolinja on siinä kaistojen välissä olevalla valkoisella viivalla.
Lisäksi homman kruunaa 15 vuoden ajokortti-ikä sekä lähes täydellinen julkisen liikenteen puuttuminen.
Ai niin, ja jos olet kääntymässä vasemmalle, niin joudut antamaan tietä vastaantuleville samaan suuntaan kääntyjille. Vammaisin liikennesääntö IKINÄ. Tietenkään tietä ei tarvitse antaa jos takaasi tulee suoraan menevä auto.. ei saatana alkaa ihan verenpaine nousta kun yrittää ymmärtää mikä helevetin brainfart tuonkin säännön takana on ollut.
Toivottavasti tonninelisatasen kanssa ei koskaan kohdata tienpäällä, mikäli aloitus ei ollut provo.
No ainaki sillon ku kaistat on suunnilleen tyhjät ja kiihdytyskaistaa pitkin tulee useampi auto peräkkäin ni ite ainaki tyhjällä tiellä siirryn vasemmalle kaistalle jottei jonon tartte ootella ja arpoa.
Itteään tosiaan kans kyrpii nää ihmiset jotka esim. Kehä I:n pahimpaan ruuhka-aikaan tulevat sinne Leppävaaran kiihdytyskaistan päähän ja sitte polkevat jarrun kii ja jäävät nysväämään 1km/h ja odottavat että jono pysähtyis ja sit ehkä pääsis uimaan sinne väliin. Suurimpana syynä siihen, ettei sitä tilaa löydy on omasta mielestäni
1) se että kiihdytyskaistalla olija ei osaa sovitaa vauhtiaan samaksi kuin väylällä olevat ajaa
2) se ettei jumalauta osata PISTÄÄ VILKKUA PÄÄLLE!!!
Tuota vilkkua mä en tajua kyl. Useimmat tunkee kiihdytyskaistaltaki vilkun päälle vasta siinä kohdassa kun se paikka on jo löytyny sieltä jonossa ja kaikki menee kävelyvauhtia... Eikö ihmiset jumalauta ymmärrä sitä että sitä tilaa kyllä tasan tarkkaan saisi ku sen vilkun pistäis päälle heti ku on ees aikomusta liittyä sinne valtaväylälle. Ainaki ite jos nään vilkun päällä vieressä ruuhkassa ni nostan mieluusti heti kaasua jotta eteen jää auton mentävä väli...
Edelleen: "Kohtele muita niinkuin toivoisit itseäsi kohdeltavan."
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Ja voi sakottaa vieläkin. Mutta meille tuo on opetettu silleen että tuon väistön saa tehdä jos muutenkin on ohittamassa kyseisen ajoneuvon. Eli käytännössä jos rekka on rampista tulossa ja väistät vasemmalle kaistalle näin päästäen rekan siihen ja samalla ohitat sen niin tuon ei pitäisi olla laitonta. Mutta sitten taas ku kaistan vaihdon jälkiin jäät ajeleen siihen rekan rinnalle ohittamatta niin tuosta voidaan sakottaa. Kun eikös tuollainen jo tulkitakkin sitten turhaksi kaistanvaihdoksi?(julma jj @ Elo. 14 2006,11:03) kirjoitti
Tää on siis mulle näin opetettu mutta tiedä sitten että miten poliisit tuonkin tulkittee.
Ja itse kyllä ainakin annan tilaan mieluusti joko väistämällä toiselle kaistalle jos mahdollista tai sitten annan eteen tilaa hiljentämällä jotta pääseevät siihen väliin mikäli on turvallista alkaa hiljenteleen. Nuo auto kuskit kun tuppaa monesti ajeleen moottoritiellä ruuhkassa ihan kilvessä kiinni.
No ei ollut kontula, eikä hesarikaa ja täälläkään ei hervanta ole ihan vieressä. Mutta jos eira ja pyynikki sanoo jotain, niin siitä sitä sitten voi jotain jo päätellä asuin paikoista.(Teme FZS600 @ Elo. 15 2006,13:54) kirjoitti
Jatka sinä vaan siellä jakomäessä
Sieltähän kuitenkin pääsee keskustaan duuniin ihan mukavasti paikallisbussilla kun prätkä on pöllitty jo kolmannen kerran, kaikista hälyistä ja hiluista huolimatta
![]()
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
tai turvavälien puolestapuhumisketju joka poistais yli puolet liikenteen ongelmista(mopedman @ Elo. 20 2006,00:02) kirjoitti
Triumph Tiger 800 XRX