Sivu: 3 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123
Tulokset 61:stä 85:een 85:sta
  1. #61
    Liittyi Apr 2003
    Lat: N 60 14' 15.67" Long:E 25 07' 20.79"
    Lainaa (rolcen @ Elo. 14 2006,19:21) kirjoitti
    Onko se niin vaikeaa jättäytyä siitä rekasta 100m tai siirtyä tien reunaan ja päästää letka ohi?
    Suomalaisella luonteenlaadulla täysin ylivoimaista.

    Ekaksi:
    Hitaamman ajoneuvon on annettava tietä nopeammalle.
    Tokaksi:
    Ohitettavan on annettava ohittaa turvallisesti ja ohitetuksi tulevan
    on jopa omilla toimillaan (hidastamalla) edesautettava ohitustilannetta.
    Kolmanneksi:
    Sehän on se rekka, joka siinä on tulppana. Senhän siinä pitäisi
    pysäkille poistua. Liikennesäännöt eivät mainitse mitään
    puolustusta tässä suhteessa isoille ajoneuvoille ja/tai hyötyliikenteelle.
    Neljänneksi:
    En tiedä mitään Eurooppalaista maata, jossa ajetaan muutaman
    metrin päässä mistään rekasta, kuten Suomessa.
    Viidenneksi:
    Kuten sanoin, niin jonoihin viimoiseksi tulleilla ei välttämättä ole
    mitään kunnon argumetteja siihen, miksi jonon alkupää ei ole
    ohittanut.
    Kuudenneksi:
    Tästä takaatulevien kusipäisyydestä on keskusteltu tässä
    yhteiskunnassa jo kauan ja aina - ilman poikkeusta - takaatulevat
    on todettu väärintekijöiksi.
    Seisämänneksi:
    Vaikka jonon muutama ensimmäinen ei ikinä lähtisikään ohitukseen
    esim syystä, että kääntyvät piakkoin tai melkein heti muutenkin pois,
    joten ohittaminen on irrelevanttia joka tapauksessa.
    Kahdennaksi:
    Vain Helsinskiläinen taksikuski on tarpeeksi mulkero, ettei ymmärrä
    tilannetta. Ja niitähän riittää.
    Yhdennäksi:
    Joillekin on melko mahdoton tilanne, että muitakin on olemassa.
    Kymmenenneksi:
    Ilman ylinopeutta on melko usein - lähes aina - mahdotonta päästä
    rekkojen tai muidenkaan ohitse. Aika moni välttelee ylinopeuksia.
    Yhdenneksitoista:
    Jonon viimeiseksi ei kannata ikinä mennä. Siellä alkaa heikkohermoisia
    vituttamaan.
    jne
    jne
    <span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro ...........</span>
    -"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
    -"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
  2. #62
    Lainaa (MattiR @ Elo. 14 2006,16:20) kirjoitti
    [qu Noiden Swedupettereiden
    malli, että viihdytyskaistalaiset on pakko päästää mukaan,
    kuulostaa ihan hyvältä (ei syvältä).
    ihan näillä syönneillä en jaksa uskoa tuota kuin legendaksi .
    joku taannoin väitti myös ettei kiihdytyskaistoilla olisi väistämisvelvollisuutta osoittavaa merkkiä tultaessa motarille .
    mitään poikkeavaa en kesällä kyllä huomannut .
    korjatkaa jos olen väärässä
    Triumph Tiger 800 XRX

  3. #63
    Kyllähän tuota kaistaa tulee vaihdettua useinkin, ainakin raskaalle kalustolle annan tietä. Ei joustavuus minusta niin suuri rikos ole, ettei siihen uskaltaisi ryhtyä, jos ei muiden kulkua haittaa.
    Muuten samoilla linjoilla tuon "kiihdytyksen" kanssa, oikea nilkka rohkeasti suoraksi siellä kiihdytyskaistalla, autoilijat!

    PS. Eteen tunkemista tapahtuu myös paljon risteyksissä, missä saa kääntyä oikealle punaista päin.
    Punainen Honda ST1100 PanEuropean -97 -> Lue: Heterosohva!
  4. #64
    Lainaa (MattiR @ Elo. 14 2006,16:20) kirjoitti
    Lainaa (-ShadowMan- @ Elo. 14 2006,13:20) kirjoitti
    Niille, jotka peräävät huomaavaisuutta ja joustoa liikenteessä, sanoisin että niitä ei edes vielä tarvita siinä vaiheessa, jos se liittymästä sisääntuleva edes hiukan ennakoi ja/tai tiedostaa väistämisvelvollisuutensa eli katsoo jo sieltä liittymän alusta sopivaa rakoa ja kiihdyttää sen ajoneuvonsa sopivaan vauhtiin.
    "Ja mun eteenhän et taatusti tule." *.. sitten raot umpeen.
    Kuulostaako suomalaiselta ... oikein perisuomaliselta ..
    This is practical practis in practis. Kokemusta on ..
    Saunan taa ei mahdu niin paljon kuin sinne pitäis kiikuttaa ..
    Tämä sama asenne näkyy missä tahansa jonottamisessa.
    Kiilaillaan aivan härskisti ja kaikki raot on niin pieniä ettei hesari
    mahdu väliin ja sitten ihmetellään kun ei suju ja on RUUHKAAKIN.
    Mutta ei hätää .. minulla on ratkaisu .. lopetetaan kiilailu, niin
    mihinkään väleihin ei tarvi edes mahtua. Noiden Swedupettereiden
    malli, että viihdytyskaistalaiset on pakko päästää mukaan,
    kuulostaa ihan hyvältä (ei syvältä).
    Tuota ymmärrän kyllä vielä vähemmän. Jos joku osaa kiihdyttää sen pelinsä sopivaan vauhtiin ja tulee ajaneeksi ohi, niin päinvastoin tulee hyvä mieli, että joku on huomaavainen eikä täysin unessa aiheuta tykytyksiä että tuleekohan toi kylkeen vai ei..

    Tuo unessaolokin on lievempää kuin tuo tahallinen rakojen kiinniveto, koska eka on verrattavissa semmoseen "lievästi onnellinen"-tilaan tai syyntakeettomuuteen (et vain osaa...) kun taas jälkimmäinen on tuottamuksellista, tahallista, suoraa vittuilua

    Ja suomalaisesta julliluonteestahan tuossa on kysymys. Itsekin olen toistaiseksi ainoat ylinopeussakot saanut muutama vuosi sitten kun olin kotelolla hakemassa toiselta puolen Suomea halvalla maalattuja mopottimen osia ja muuten semmosta 95km/h mittarinopeutta ajanut latukka-mies päätti alkaa kiireiseksi just ohituskaistan kohdalla. 134km/h @ 100 alueella ja 16 päiväsakkoa tuli tinkimisen jälkeen lisäveroa maalaukselle.
    Sen jälkeen olen päättänyt etten ainakaan siinä ohituskaistalla ala sen kummempia kiihdyttämään, ehkä sen jälkeen sitten voi koittaa jos olisi vanhemmalla herrasmiehellä kiire loppunut. Herkullista olisi kyllä päästä keskustelemaan asiasta vaikka seuraavalle huoltoasemalle.

    Eikä mullekaan tossa svedujen mallissa mikään hanttiin pistä, on niillä sen verran muutenkin toi liikennehomma edellä meitiä. Se vaan pitäisi päättää että nyt sääntö on näin ja nyt eletään sen mukaan, sitä odotellessa sääntö on kuitenkin niin, että liittymästä tuleva on väistämisvelvollinen ja olisi hyvä jos kaikki sen edes tiedostaisi, vaikka vaikeassa paikassa joskus tilaa saisikin..
    Ei auta poru eikä selite, kun käyntiin lähtee Homelite

    Bitit on pc:stä...
  5. #65
    Lainaa (ZR-7herwood @ Elo. 14 2006,20:15) kirjoitti
    Lainaa (rolcen @ Elo. 14 2006,19:21) kirjoitti
    Lainaa (MattiR @ Elo. 14 2006,17:54) kirjoitti
    Ohituksissa, joissa jonkun rekan perään on kerääntynyt paljon
    jonoa, takimmaiset lähtevät ensin ohitse. Etummaiset kököttävät
    siellä sitten ja pääsevät viimeiseksi ohitse. Suomalainen jonohan
    puretaan niin, että takimmaiset ensin.
    Etummaiset eivät menneet heti - tai silloin joskus aikoinaan - ohitse,
    kun silloin saattoi olla vaikka vastaantulijoita ja tilanne täysin
    toinen. Sitten myöhemmin tilanne on muuttunut ja takimmaiset
    ihmettelevät, että miksi etummaiset eivät mene vaikka tilaa olisi
    - ja lähtevät takaa ensin. Aika bärkkeleen tyhmää ja
    ajattelematonta. Tätä kyllä näkee joka puolella Suamea eikä vain
    Turuus. Mopolla tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että jos olet
    lähtenyt ohittamaan koko letkaa, niin yks kaks jonosta saattaa
    poukata joku *varoittamatta ja ilman vilkkua suoraan eteesi -
    että aika helvetin varuillaan saa siinä ohituksessa olla ja täysin
    tuppi nurin en ainakaan minä uskalla vetäistä.
    Tässä nähdään Suomalaisen liikennekulttuurin nerous. Kun jostain syystä ei sitä rekkaa lähdetä ohittamaan,niin ei voida antaa muille mahdollisuutta ajella lain sallimaa nopeutta vaan jäädään tekemään ruuhkaa.
    Onko se niin vaikeaa jättäytyä siitä rekasta 100m tai siirtyä tien reunaan ja päästää letka ohi? Jos ei kerran ole itsellä kiire,niin miksi pitää provosoida muita liikennerikkomuuksiin?
    Järjen köyhyyttä.
    Joo toi on just tota..

    Ite tulee letkan saavutettuani ajeltua muutaman ohituspaikan verran perässä ja jos ei mitään tapahdu niin lähen sit sieltä perältä napsimaan niitä "sijoja" keulille päin. Tätä hommaa todellakin helpottais jos ne, ketkä eivät aio ohitella, jättäisivät riittävän välin edellä ajavaan. Se on kaikille vittumaistakin tuo tungettelu liian pieniin väleihin.
    minä olen myös monesti miettinyt, että jos ei siitä rekasta tms. millään pääse ohi niin miksi pitää roikkua siinä ihan perässä kiinni ja tämän sankarin perässä on joku kiinni ja tämän perässä joku kiinni jne jne jne... TURVAVÄLIT ***kele... mutta turhahan siitä tai mistään muustakaan on täällä saatikka muualla jauhaa, kun ei se, eikä mikään muukaan kenellekkään "perille" mene, jokaisella oma mielipide asiasta niinkuin kaikesta muustakin eikä se puhumalla tai millään muullakaan siitä miksikään muutu...
    -Yamaha YZF600R Thundercat-
  6. #66
    Lainaa (canepazzo @ Elo. 14 2006,18:49) kirjoitti
    ...kuten tuossa ketjun aloitusviestissä?
    Jepjep, hommaahan hiukan väljempi kukkahattu, aika ronskia yleistystä taas. Ettei vaan ois se joustavuuden konsepti jäänyt hiukan heikolle sisäistykselle, tai sitten se pienenpieni kotipolliisi aukoo sitä ka(a)pin ovea.
    Tarkoitukseni ei ollut viitata viestiketjun aloittajaan eikä kehenkään muuhunkaan henkilöön vaan tulkita omia havaintoja liikenteestä ja sen sujumisesta. Myönnän, saattaa olla tarpeettoman voimakasta yleistystä ja empiirinen tutkimusaineisto hieman suppeaa... Suomalaista liikennettä tulkitessa tulee vain väistämättä mieleen mielikuva ajoneuvon merkin/laadun/hinnan yhteydestä ko. henkilön "parempaan" ajotaitoon ja liikennekulttuurin sisäistämiseen. Monasti muuta liikennettä nopeammin liikkuvat tarvitsevat tuota muiden joustamista ajatusmallilla "köyhät pois tieltä" tms. , onhan kyseessä selvästi keskivertoa menestyneempi yksilö tai jopa julkkishenkilö

    Kukkahattu on erittäin väljä; hyvä ettei tuuli lennätä päästä. Ja joustavuutta löytyy kuin kumiukolta ( kielellinen vertaus, ei päde fyysisesti ). Hieman kyllä on sitä kotipoliisin vikaa, lienee myös lisääntymässä iän karttuessa?
    www.motzcari.com
    Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
  7. #67
    Lainaa (rammus @ Elo. 14 2006,16:10) kirjoitti
    Lainaa (kaasunalle @ Elo. 14 2006,15:58) kirjoitti
    Lainaa (rammus @ Elo. 14 2006,11:26) kirjoitti
    Provotaan nyt sitten vähän, eikös ne ole juuri niitä Heltsinkiläisiä jotka ovat täysin kykenemättömiä joustavuuteen? Ratin takana kirotaan maalaisjunntteja, tööttäillään pienestäkin jos ei ajo miellytä omaa silmää, kiihdytetään vierelle näyttämään nyrkkiä, ja parhaassa tapauksessa kun ei puusilmäinen kontulalainen ole nähnyt pyörää niin vedetään kontulalaista turpaan joka on aivan oikein tietenkin kun se on kondekasta ja ite asutaan sentään hienosto alueella hesarilla.
    Käyhän tekemässä empiirinen tutkimus joustavuudesta esim. kaistanvaihtotilanteessa tyyliin PK-seutu vs. muu Suomi. Saattaa mielipide muuttua. Ja hienostoalueet on kyllä pikkaisen muualla kuin Hesarilla. "Helsinkiläisiä" kuuluu kirjoittaa pienellä ja "Hesari" isolla... * *
    Tunnustan ajaneeni siellä suuresa kaupungissa ihan ammatiksen vaivaiset neljä vuotta ja asunutkaan en kuin sen 26 vuotta, joten eiköhän nuo liikenteen kiemurat ole jotenkin hallussa. Olkoonkin että autoja on enemmän ja liikenne joskus jopa yrittää toimia, niin edelleen se on kuitenkin suomalaista = tahmeaa omien oikeuksien kiinni pitämistä, toimitaan poliisin muulle liikenteelle ja itse ollaan täydellisiä.

    Mitä oikein kirjoittamiseen tulee, niin en jaksanut aivan kaikilla äidinkielen tunneilla istua joten jos viitsit jatkossa korjata kirotus virheeni minulle niin saatan siinäkin kehittyä veroiseksesi.
    Jos on 26 vuotta asunu Kontulassa niin saattaahan se Hesari tuntua maan päälliseltä taivaalta * Väittäväthän vanhat Kalliolaiset että jos asuu Hesarin Alkoa vastapäätä niin ei tarvii telkkariakaan kun toimintaa on 24/7 *

    Joo ja itse en sitä myöskään sijoittaisi ihan kärkipäähän Stadin kaupunginosista (vaikka opiskeluaikana Kalliossa asuinkin), tosin jos rammus on muuttanut Kontulasta Hervantaan niin edelleenkin se Hesari voi olla aika "hot" ympäristö *

    heh heh... sori OT. mutta en edes jaksa ottaa kantaa suomalaiseen käyttäytymiseen liikenteessä kun alkaa vaan *
    Life sucks and then you die...
    Kuolema kuittaa univelat...
  8. #68
    Lainaa (HiTec @ Elo. 14 2006,08:08) kirjoitti
    Lainaa (rolcen @ Elo. 14 2006,08:03) kirjoitti
    Suvaitsevaisuutta liikenteeseen.
    Sujuvassa liikennevirrassa on kaikilla parempi mieli vielä perille päästyäänkin ja joustavuus on yksi merkittävä osa sujuvuutta
    täysin samaa mieltä...
    - CBF600S = starttimoottori -
  9. #69
    (poistettu tili)
    Lainaa (MÄLÄKÄTTÄJÄ @ Elo. 14 2006,21:21) kirjoitti
    Lainaa (MattiR @ Elo. 14 2006,16:20) kirjoitti
    [qu Noiden Swedupettereiden
    malli, että viihdytyskaistalaiset on pakko päästää mukaan,
    kuulostaa ihan hyvältä (ei syvältä).
    ihan näillä syönneillä en jaksa uskoa tuota kuin legendaksi .
    joku taannoin väitti myös ettei kiihdytyskaistoilla olisi väistämisvelvollisuutta osoittavaa merkkiä tultaessa motarille .
    mitään poikkeavaa en kesällä kyllä huomannut .
    korjatkaa jos olen väärässä
    Tarkennetaan tuota swedupetterihommaa. Kyllä sielläkin kaistanvaihtaja on väistämisvelvollinen ja kiihdytyskaistaa tuleva on kaistanvaihtaja.

    Mutta Ruotsissa liikenteessä on vain velvollisuuksia, ei oikeuksia. Siis jos kiilaat toisen ulos tieltä kiihdytyskaistan päässä, olet heikoilla. Eli kannattaa päästää kiihdyttäjä tielle, koska se tulee sieltä aivan varmasti.
  10. #70
    Lainaa (GSX-1400 @ Elo. 14 2006,07:43) kirjoitti
    Suomalaisille on tullut ihme tapa luulla että heillä on oikeus tulla kiihdytys kaistalta muun liikenteen eteen että niiden pitäisi väistää vaikka itse tulee kolmion takaa.sitten vielä nämä jotka antaa tilaa niille vaihtamalla kaistaa tai jarruttamalla eli he taas vaarantavat muun liikenteen.Itse en tilaa anna potkaisen vaikka kylkeen,niidenhän pitää vaikka pysähtyä jos ei tilaa löydy.Laissa taitaa olla kiellettyä kaistan vaihtaminen näiden kiihdytys kaistalta tulevien edestä.P.S jos osaisivat edes kiihdyttää,mutta kun tullaan kävely vauhtia eteen.
    Tää on joku typerä provo, mitenköhän pääkaupunkiseudunkin liikenne sujuisi ko asenteella, voisi tulla vaarallisia ruuhkia kiihdytyskaistoille.

    Tuo on totta, että jotkut eivät osaa käyttää kiihdytyskaistaa, vaan tunkevat esim 120km/h menevään liikennevirtaan huomattavalla alinopeudella, silloin tulee vaarallisia tilanteita.

    Tässä asiassa huomaa pääkaupunkiseudun ja muun Suomen eron, saa olla varovainen ajaessa muualla, siellä ei anneta tilaa kiihdytyskaistalta tulevalle, vaan pidetään jääräpäisesti kiinni oikeuksista. Lähes aina nää onkin 50-kymppisiä jääriä ratissa, nuoret onkin rennompia ja ymmärtävät liikenteen joustot ja sen sujumisen.
  11. #71
    Nooh ei se ole pääkaupunkiseudullakaan niin ruusuista ;)

    Toinen mikä on tämän ilmentymä niin ajeleppa vaikka 3 tietä perjantaina landelle päin - kyllä on vasen kaista tukossa kaiken mailman jengiä ja sit ne ihmettelee kun joku mulqvist kehtaa vilkutella valoja, että latua prkl...

    Näille tukkeille tekis hyvää valmentautuminen liikenteeseen ja peilien käyttöön. Oppi vaikka italiassa autostradalla ;)
    T
    Jussi
    ---
    "Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
  12. #72
    itse kyllä annan tilaa kiihdytyskaistalta tuleville jos tilanne siltä näyttää ja pystyn väistämään vasemmalle kaistalle, ilman että siitä aiheutuisi mitään vaaraa. tietenkin jos tilanne näyttää siltä että väistää ei voi niin parempi antaa silloin ohituskaistalla ajavien jarruttaa tai mitä ikinä tekeekin, kunhan ei vaan kylkeen tule, se onkin sitten jo asia erikseen.
    ...ja vastaavasti on mukava saada itsekkin tilaa ohituskaistalta tullessa. tosin moottoripyörällä on harvoin vaikeaa päästä nopean liikennevirran mukaan mutta kun tollasella -89 hiacella yrittää päästä johonkin 80-100km/h vauhtiin lyhyeltä kiihdytyskaistalta niin siinä jo alkaa välillä kirosanat lentämään.
  13. #73
    Lainaa (Jussi M @ Elo. 19 2006,21:54) kirjoitti
    Nooh ei se ole pääkaupunkiseudullakaan niin ruusuista ;)

    Toinen mikä on tämän ilmentymä niin ajeleppa vaikka 3 tietä perjantaina landelle päin - kyllä on vasen kaista tukossa kaiken mailman jengiä ja sit ne ihmettelee kun joku mulqvist kehtaa vilkutella valoja, että latua prkl...

    Näille tukkeille tekis hyvää valmentautuminen liikenteeseen ja peilien käyttöön. Oppi vaikka italiassa autostradalla ;)
    Joskus nauranutkin, jos nää Suomalaiset jäärät pannaan johonkin todella suureen kaupunkiin maailmalla ajelemaan ja "potkimaan" kiihdytyskaistaa tulevia, tai kaistanvaihtajia.

    Siinä olisikin ulkomaaneläjillä ihmettelemistä.
  14. #74
    Lainaa (Peedr0 @ Elo. 14 2006,08:31) kirjoitti
    Todellakin annan tilaa niille, jotka tulevat liittymästä. Eipä tuo iso vaiva ole. Ketuttaa se itseäkin, jos jengi ei anna tiellä tilaa, kun tulet rampista.
    Jollei siellä vasemmalla kaistalla ole ketään, niin miksei väistäis???
    Tottahan on eriasia, jos siellä on liikennettä, niin ettei sekaan mahdu?
    Vaan voihan tuonkin perustella niin, että tekikin hetkellisesti mieli ajella lujempaa.
    Sinnitelkää vain muiden edessä tietä antamatta ja peilejä potkimalla, tuleepahan mielenkiintoinen selviytymistaistelu liikeellelähdöistä...
    "People are more violently opposed to fur than leather
    because it's easier to harass rich women
    ..... than motorcycle gangs." - Unknown

    Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
  15. #75
    Lainaa (Fabe @ Elo. 14 2006,21:42) kirjoitti
    TURVAVÄLIT ***kele... mutta turhahan siitä tai mistään muustakaan on täällä saatikka muualla jauhaa, kun ei se, eikä mikään muukaan kenellekkään "perille" mene, jokaisella oma mielipide asiasta niinkuin kaikesta muustakin eikä se puhumalla tai millään muullakaan siitä miksikään muutu... *
    Tässä päivänä muutamana ajellessani töihin seurasin edelläni melkoista turvavälin pitäjää! Ekana jonossa täysperävaunullinen ja sen takana "puskurissa kiinni" erään matkatoimiston bussi.
    Parikymmentä kilsaa kauhistelin sitä menoa, enkä malttanut olla soittamatta k.o. matkatoimistoon. Käskin sen tytsyn viedä bussikuskille terveisiä,etten siihen kyytiin päästäisi ketään mulle tärkeää ihmistä. Tyttö kiitteli palautteesta ja lupasi soittaa kuskille ja käskeä jarruttelemaan. Tämähän nyt kuulostaa typerältä toiminnalta, mutta otti niin pattiin kun matkustajien terveys pistetään katkolle.Omansa saa vaarantaa minun puolestani
    *kukkis*, *pilkunviilaaja*
  16. #76
    Joo, kyllä tässä tehdään suht yksinkertaisesta asiasta hirveen vaikeeta.

    Tärkein on varmaan toi paljon puhuttu turvaväli, myös rampilla ajaville. Ei vetoketjuperiaate oikein toimi, jos 50 metriä pitkä ajoneuvoyhdistelmä (joka siis koostuu muutamasta autosta) yrittää tulla rampista.

    Ja kiihdytyskaistalla kiihdytetään, mielellään mahdollisimman lähelle päätietä ajavien nopeutta. Onnistuu lähes joka paikassa tonnikaksisatasella Kuplavolkkarillakin.

    Vilkku päälle riittävän ajoissa, kun on vaihtamassa kaistaa. Ajatustenlukijoita on yllättävän harvassa.

    Sitten yks juttu mikä tuli mieleen on se, että rampilla ajavan pitää kattoa hyvissä ajoin mihin väliin meinaa tulla. Katsoo varmuuden vuoksi vaikka parikin vaihtoehtoa. Nyt melkein päivittäin näkee tilanteita, joissa ramppia ajava kaivaa nenää tai tekee ties mitä ja parikymmentä metriä ennen kiihdytyskaistan päättymistä yrittää tulla väkisin kylkeen. Esimerkiksi kehä kakkosella etelään päin ajettaessa ei pysty väistämään turun motarilta tulevia kuin vastaantulevien kaistalle. Tulee muuten aika usein hiuksia nostattavia tilanteita.

    Näitä noudattamalla päätietä ajavien ei pahemmin edes tarvisi joustaa väistelemällä, kiihdyttelemällä tai jarruttelemalla. Kun se joustaminen on niin ylivoimaisen vaikeeta.

    e: lisätty vilkku...



    <span style='color:#000000'>Unidentical twins - RD 350 LC *& *VTR 1000 F</span>
  17. #77
    Älkää nyt suuttuko, mutta eikö tää nyt oo jo loppuun jauhettu aihe..

    Keksitään jotain uutta, vaikka ylinopeuksista ja niistä saatavien rangaistusten oikeudenmukaisuudesta, tai delvac-öljyn hyvyydestä prätkäkäytössä tms.
    "I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx

    CFMOTO 800MT-X -25
  18. #78
    Lainaa (ormi @ Elo. 14 2006,11:20) kirjoitti
    Suomessa tuntuu olevan käytäntö, että tilaa ei anneta muille. Tämä onkin yksi niistä asioista, jotka Suomen liikenteessä on perseestä. Monet eivät ole edes kuulleet vuorovaikutuksesta.
    Tämä sama toistuu myös muilla elämän alueilla, joten liikenne vain toistaa totuttua tapaa suhtautua kanssaeläjiin.
  19. #79
    Lainaa (vepa @ Elo. 20 2006,00:41) kirjoitti
    Tämä sama toistuu myös muilla elämän alueilla, joten liikenne vain toistaa totuttua tapaa suhtautua kanssaeläjiin.
    Mutta kärjistyy liikenteessä, ikävä kyllä.

    ----------------------------------

    Mitä alkuperäiseen aiheeseen tulee, itse pyrin aina antamaan tilaa kiihdytyskaistalta tuleville. Sekä mopolla että autolla. Tilan antaminen ei ole vaikeaa eikä vaarallista jos on käsitys mitä ympärillä(siis rinnalla ja peileissä) tapahtuu.

    Tampereen seudulla pääasiassa tämä toimii hyvin ja aika harvoin näkee näitä kiihdytyskaistan päässä jarruttelijoita. 13 vuotta olen sahannut motaria Lempäälä-Tampere välillä, joka ikinen arkipäivä.

    Ihan mutuna sanoisin että mopolla saa helpommin tilaa kun tulee kiihdytyskaistalta muun liikenteen sekaan. Voi tosin johtua siittäkin että ajotapa ei näytä kovin vakuuttavalta



    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  20. #80
    Kyllä ne asiat voisi huonomminkin olla. Maailman kädettömimmät autoiljat löytyvät Uudesta Seelannista, kiihdytyskaistoilla kuhniminen on niin mitätön ongelma ettei semmoiseeen ole edes kiinnittänyt huomiota. Mopolla ainakin on oppinut varomaan muita tielläliikkujia, joiden sääntökirjassa tuntuu olevat ainakin kohdat:
    - Jos joudut motarilla jostain syystä ohituskaistalle, voi sieltä palata omalle kaistalle vasta 10 - 15 km jälkeen. Riippumatta siitä onko vasemmalla (täällä on "vääräkätinen" liikenne) kaistalla ketään. Tätä näkee joka ikinen kerta useita tapauksia kun Aucklandissa sattuu käymään. Ratissa yleensä nainen tai aasialainen.
    - Jos käännyt yksisuuntaiselle kaksi- tai useampikaistaiselle kadulle, ajokaista valitaan satunnaisesti, yleensä ajolinja on siinä kaistojen välissä olevalla valkoisella viivalla.

    Lisäksi homman kruunaa 15 vuoden ajokortti-ikä sekä lähes täydellinen julkisen liikenteen puuttuminen.
    Ai niin, ja jos olet kääntymässä vasemmalle, niin joudut antamaan tietä vastaantuleville samaan suuntaan kääntyjille. Vammaisin liikennesääntö IKINÄ. Tietenkään tietä ei tarvitse antaa jos takaasi tulee suoraan menevä auto.. ei saatana alkaa ihan verenpaine nousta kun yrittää ymmärtää mikä helevetin brainfart tuonkin säännön takana on ollut.
  21. #81
    Toivottavasti tonninelisatasen kanssa ei koskaan kohdata tienpäällä, mikäli aloitus ei ollut provo.
  22. #82
    No ainaki sillon ku kaistat on suunnilleen tyhjät ja kiihdytyskaistaa pitkin tulee useampi auto peräkkäin ni ite ainaki tyhjällä tiellä siirryn vasemmalle kaistalle jottei jonon tartte ootella ja arpoa.

    Itteään tosiaan kans kyrpii nää ihmiset jotka esim. Kehä I:n pahimpaan ruuhka-aikaan tulevat sinne Leppävaaran kiihdytyskaistan päähän ja sitte polkevat jarrun kii ja jäävät nysväämään 1km/h ja odottavat että jono pysähtyis ja sit ehkä pääsis uimaan sinne väliin. Suurimpana syynä siihen, ettei sitä tilaa löydy on omasta mielestäni
    1) se että kiihdytyskaistalla olija ei osaa sovitaa vauhtiaan samaksi kuin väylällä olevat ajaa
    2) se ettei jumalauta osata PISTÄÄ VILKKUA PÄÄLLE!!!

    Tuota vilkkua mä en tajua kyl. Useimmat tunkee kiihdytyskaistaltaki vilkun päälle vasta siinä kohdassa kun se paikka on jo löytyny sieltä jonossa ja kaikki menee kävelyvauhtia... Eikö ihmiset jumalauta ymmärrä sitä että sitä tilaa kyllä tasan tarkkaan saisi ku sen vilkun pistäis päälle heti ku on ees aikomusta liittyä sinne valtaväylälle. Ainaki ite jos nään vilkun päällä vieressä ruuhkassa ni nostan mieluusti heti kaasua jotta eteen jää auton mentävä väli...

    Edelleen: "Kohtele muita niinkuin toivoisit itseäsi kohdeltavan."
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  23. #83
    Lainaa (julma jj @ Elo. 14 2006,11:03) kirjoitti
    Ennenmuinoin poliisihan jopa sakoitti, jos "väistit" vasemmalle kastalle, että alemmalla nopeudella köröttelevä pääsi liikennevirtaan mukaan - - - - - - "sössimään"
    Ja voi sakottaa vieläkin. Mutta meille tuo on opetettu silleen että tuon väistön saa tehdä jos muutenkin on ohittamassa kyseisen ajoneuvon. Eli käytännössä jos rekka on rampista tulossa ja väistät vasemmalle kaistalle näin päästäen rekan siihen ja samalla ohitat sen niin tuon ei pitäisi olla laitonta. Mutta sitten taas ku kaistan vaihdon jälkiin jäät ajeleen siihen rekan rinnalle ohittamatta niin tuosta voidaan sakottaa. Kun eikös tuollainen jo tulkitakkin sitten turhaksi kaistanvaihdoksi?

    Tää on siis mulle näin opetettu mutta tiedä sitten että miten poliisit tuonkin tulkittee.

    Ja itse kyllä ainakin annan tilaan mieluusti joko väistämällä toiselle kaistalle jos mahdollista tai sitten annan eteen tilaa hiljentämällä jotta pääseevät siihen väliin mikäli on turvallista alkaa hiljenteleen. Nuo auto kuskit kun tuppaa monesti ajeleen moottoritiellä ruuhkassa ihan kilvessä kiinni.



  24. #84
    Lainaa (Teme FZS600 @ Elo. 15 2006,13:54) kirjoitti
    Lainaa (rammus @ Elo. 14 2006,16:10) kirjoitti
    Lainaa (kaasunalle @ Elo. 14 2006,15:58) kirjoitti
    Lainaa (rammus @ Elo. 14 2006,11:26) kirjoitti
    Provotaan nyt sitten vähän, eikös ne ole juuri niitä Heltsinkiläisiä jotka ovat täysin kykenemättömiä joustavuuteen? Ratin takana kirotaan maalaisjunntteja, tööttäillään pienestäkin jos ei ajo miellytä omaa silmää, kiihdytetään vierelle näyttämään nyrkkiä, ja parhaassa tapauksessa kun ei puusilmäinen kontulalainen ole nähnyt pyörää niin vedetään kontulalaista turpaan joka on aivan oikein tietenkin kun se on kondekasta ja ite asutaan sentään hienosto alueella hesarilla.
    Käyhän tekemässä empiirinen tutkimus joustavuudesta esim. kaistanvaihtotilanteessa tyyliin PK-seutu vs. muu Suomi. Saattaa mielipide muuttua. Ja hienostoalueet on kyllä pikkaisen muualla kuin Hesarilla. "Helsinkiläisiä" kuuluu kirjoittaa pienellä ja "Hesari" isolla... * *
    Tunnustan ajaneeni siellä suuresa kaupungissa ihan ammatiksen vaivaiset neljä vuotta ja asunutkaan en kuin sen 26 vuotta, joten eiköhän nuo liikenteen kiemurat ole jotenkin hallussa. Olkoonkin että autoja on enemmän ja liikenne joskus jopa yrittää toimia, niin edelleen se on kuitenkin suomalaista = tahmeaa omien oikeuksien kiinni pitämistä, toimitaan poliisin muulle liikenteelle ja itse ollaan täydellisiä.

    Mitä oikein kirjoittamiseen tulee, niin en jaksanut aivan kaikilla äidinkielen tunneilla istua joten jos viitsit jatkossa korjata kirotus virheeni minulle niin saatan siinäkin kehittyä veroiseksesi.
    Jos on 26 vuotta asunu Kontulassa niin saattaahan se Hesari tuntua maan päälliseltä taivaalta * Väittäväthän vanhat Kalliolaiset että jos asuu Hesarin Alkoa vastapäätä niin ei tarvii telkkariakaan kun toimintaa on 24/7 *

    Joo ja itse en sitä myöskään sijoittaisi ihan kärkipäähän Stadin kaupunginosista (vaikka opiskeluaikana Kalliossa asuinkin), tosin jos rammus on muuttanut Kontulasta Hervantaan niin edelleenkin se Hesari voi olla aika "hot" ympäristö *

    heh heh... sori OT. mutta en edes jaksa ottaa kantaa suomalaiseen käyttäytymiseen liikenteessä kun alkaa vaan *
    No ei ollut kontula, eikä hesarikaa ja täälläkään ei hervanta ole ihan vieressä. Mutta jos eira ja pyynikki sanoo jotain, niin siitä sitä sitten voi jotain jo päätellä asuin paikoista. Jatka sinä vaan siellä jakomäessä Sieltähän kuitenkin pääsee keskustaan duuniin ihan mukavasti paikallisbussilla kun prätkä on pöllitty jo kolmannen kerran, kaikista hälyistä ja hiluista huolimatta
    Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08


    m 72 projekti
  25.  
  26. #85
    Lainaa (mopedman @ Elo. 20 2006,00:02) kirjoitti
    Älkää nyt suuttuko, mutta eikö tää nyt oo jo loppuun jauhettu aihe..

    Keksitään jotain uutta, vaikka ylinopeuksista ja niistä saatavien rangaistusten oikeudenmukaisuudesta, tai delvac-öljyn hyvyydestä prätkäkäytössä tms.
    tai turvavälien puolestapuhumisketju joka poistais yli puolet liikenteen ongelmista
    Triumph Tiger 800 XRX

Sivu: 3 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123