Suomalaisille on tullut ihme tapa luulla että heillä on oikeus tulla kiihdytys kaistalta muun liikenteen eteen että niiden pitäisi väistää vaikka itse tulee kolmion takaa.sitten vielä nämä jotka antaa tilaa niille vaihtamalla kaistaa tai jarruttamalla eli he taas vaarantavat muun liikenteen.Itse en tilaa anna potkaisen vaikka kylkeen,niidenhän pitää vaikka pysähtyä jos ei tilaa löydy.Laissa taitaa olla kiellettyä kaistan vaihtaminen näiden kiihdytys kaistalta tulevien edestä.P.S jos osaisivat edes kiihdyttää,mutta kun tullaan kävely vauhtia eteen.
Suzuki GSX 1400-05
Monet ostaa autonsa just tällä argumenteilla, pääsee kiihdyttämään turvallisesti moottoritielle. Pitää olla tehoa ja kiihtyvyyttä.
Sitten seistään kiihdytyskaistan päässä odottamassa menoa moottoritielle, se on vaarallista.
Jos ei sen puolen kilsan kiihdytyskaistalla saa satasta vauhtia, niin kortti pois vaan.
En itsekkään vaihda kaistaa moottoritiellä tuloramppien kohdalla kuin poikkeustapauksissa, rekkaa tai jotakin muuta raskasta ajoneuvoa ehkä.
Mopolla kyllä tässäkin asiassa on tarkempi, väistää herkemmin.
-Sergei-
- Sergei-
"Tiedättekö mitä siitä tulee kun risteyttää tiikerin ja kanarianlinnun??
En minäkään tiedä, mutta kun se laulaa sitä on parasta kuunnella."
Oliskohan nyt kuitenkin pikkasen suvaitsevampi kanta kohillaan. Ottamalla kaikki huomioon liikenne sujuu paremmin. Mitäkön siitäkin aamuruuhkassa tulis jos kukaan ei antais tilaa rampista tuleville.
Onneksi harvoin joutuu noilla moottoriteillä ajeleen.
Toi on aivan törkeetä kuinka homma takkuaa. Kehä kolmoselta Tuusulantielle Helsinkiin päin on yksi järkyttävimmistä paikoista. Siinä kaksi liittymää yhdistyy juuri ennen siirtymistä motarille. Vauhtia tässä kuuluisi olla 100km/h(mun mielestä 110)
Jengi sitten raahustaa siinä 70-80km/h kännykkä korvalla ja ihmettelee kun ei pääse liikenteen sekaan sujuvasti ja joku motoristi viel näytti keskaria. Varmaan joku pumpperssi taas...
Ja jos joku jalankulkija lähtee tien yli kohdassa jossa ei ole suojatietä, kannattaa jyrätä suoraan päin. Mitäs ei ole noudattanut liikennesääntöjä. Kyllä sen varmaankin rosiksessa sitten voittaa ja tulee hyvä mieli.
Aika paljon mukavammin tuolla suojuu, jos vähän jaksaa joustaa. GSX-1400, ajeletko ohituskaistaakin _tasan_ nopeusrajotusten mukaan, koska se on täysin laillista, vaikka kaikki muutkin kulkisivat iha sitä samaa vauhtia oikealla puolella?
Miksi siinä kuuluisi olla vauhtia 110? Jos on niin hoppu aamulla töihin, ettei aikataulu/hermo kestä hetkellistä nopeuden laskua alle suurimman sallitun, olisi ehkä viisasta lähteä 5 - 10min aikaisemmin tai olla kokonaan lähtemättä.(Jeppe Jääkarhu @ Elo. 14 2006,06:56) kirjoitti
En ymmärrä mikä tekee siitä väistämisestä niin vaikeaa? Sekö että se on laitonta? Lakia rikotaan hepposimminkin perustein,kuin oman turvallisuuden takia.
Eihän liikenteen joustavuuden edistäminen ole sen kummallisempi teko,kuin pieni ylinopeus ohituksessa. Korttia ei turhan kaistan vaihdon takia viedä.Suvaitsevaisuutta liikenteeseen.
(rolcen @ Elo. 14 2006,08:03) kirjoitti
Sujuvassa liikennevirrassa on kaikilla parempi mieli vielä perille päästyäänkin ja joustavuus on yksi merkittävä osa sujuvuutta
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Todellakin annan tilaa niille, jotka tulevat liittymästä. Eipä tuo iso vaiva ole. Ketuttaa se itseäkin, jos jengi ei anna tiellä tilaa, kun tulet rampista.
Jos nainen on miehen mielestä syötävän näköinen, tarkoittaako se että nainen näyttää suuhun pantavalta?
Liikenne on yhteispeliä - ennenkaikkea. Mikäli on kotoisin(GSX-1400 @ Elo. 14 2006,07:43) kirjoitti
takametsistä, missä ei muita ole eikä ole ollutkaan, niin itsekkyys
ja muiden sietämisen vaikeudet ovat tietenkin huipussaan. Se,
että muille annetaan tilaa, on sujuvan liikenteen alkeisasia.
Liittyjän päästäminen rampilta muun liikenteen joukkoon ei vaadi
muuta kuin sitä, että hieman laskee kaasua. Ajallisesti se ei vaikuta
mihinkään eikä sotke liikenteen rytmiä lainkaan. Mikäli rampista
tulevia ei sovinnolla päästetä sekaan, niin ne tulevat sieltä
ennenpitkää väkisin ja siitä niitä todellisia ongelmia vasta
alkaakin syntyä - ihan riippumatta siitä kuka maksaa vai
maksaako kukaan.
Mitä tulee kaistanvaihtoon, että liittyjät pääsisivät sekaan, niin
eihän kukaan kaistaa vaihda mikäli se vähääkään haittaa muuta
liikennettä. Kaistaa vaihdetaan, KUN siihen on tilaa ja silloin
se ei todellakaan vaaranna yhtään mitään. Säännöissä sanotaan
kyllä, että noin ei pitäisi tehdä, mutta käytännössä, kun muuta
liikennettä on tarpeeksi vähän, niin se toimii hyvin. Ainakin, jos
minä näen, että perävaunullinen rekka on liittymässä sekaan ja
minulla on tilaa väistää sitä kaistaa vaihtamalla, niin en
todellakaan halua estää tai hankaloittaa rekkapekan puuhia
yhtään millään lisäjumpalla.
Joku vielä teilaa sinut, jos et itse anna tilaa ja vaikka potkaiset
mieluummin. Todella hankala asenne. Se, mitä laissa sanotaan
siitä, että kuka väistää ja milloinkin, on käytännössä ohje, jota
itse kunkin pitäisi noudattaa, mutta elävä elämä on sittenkin
hieman toisenlaista. Paketiautot, dieselit, rekat, kuorma-autot
ja ties mitkä eivät vain yksinkertaisesti kiihdy ja osaamisella ei
välttämättä ole tuon kanssa yhtään mitään tekemistä.
Ymmärtäisin valituksesi, jos olisit kovin nuori, mutta miten lie
olet selvinnyt näihin päiviin tuolla asenteella tai sitten tämä on
provo. Sairaalassa ei yhtään lohduta vaikka oikeassa olisitkin
ollut ja sairaalassa sitä aikaa vasta kuluukin. Vaikka miten olisit
oikeassa, niin on tuskaista kiikutella ajopeliä pajalle ja rimpuilla
vakuutusyhtiöiden kanssa. Vak.yhtiöillä on korjaamisessa lisäksi
se asenne, että kolhut korjataan, mutta paremmaksi se ei saa
tulla, joten aina niissä tuppaa häviämään riippumatta siitä kuka
on maksajana. Lisäksi varaosien saanti saattaa viedä viikkoja,
että sekin kiusa vielä kaiken muun turhuuden ja jäykkäniskaisuuden
lisäksi.
Vanha ja hyväksi koettu viisaus on, että voit päästä nopeammin
perille, jos pysähdyt välillä.
Tässä yhteydessä en malta olla mainitsematta mielipidettäni,
että ajokortin saamiseksi pitäisi olla myöskin asennetestit.
Mikäli havaitaan, että kokelas on täysin yhteistyökyvytön ja/tai
muuten riittävän välinpitämätön omasta ja muiden terveydestä,
niin kortti jää saamatta.
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
Muistu mieleen yks vanha juttu. Ajoin yhden auton takana kiihdytyskaistalla. Kehä III Tikkurilan liittymä länteen päin. Bussikaista alkoi siitä liittymästä. Kehää pitkin tuli idästä bussi oikeata kaistaa (muuttuu siis kolmeksi kaistaksi vasta kiihdytyskaistalla). Edessä oleva autoilija ei ilmeisesti uskaltanut ajaa bussikaistalla, koska juuri ennen bussikaistan alkua kiilasi väkisin kohti viereisellä kaistalla ajaneen bussin kylkeä. Bussi kuski sai väistettyä vasemmalle kaistalle ja peltivahingolta vältyttiin. Ihmettelin vaan itsekseni, että miksi auto ei jatkanut suoraan (bussikaistaa), vaan yritti murjoa isompansa. Tälläkin sankarilla oli kaistanvaihdon aikoihin nopeutta n. 60km/h ja silloin tais olla siinä kohdassa 70 tai 80 rajoitus.
Välillä epäilyttää että opetetaanko autokouluissa tuota kiihdytyskaistan käyttöä ollenkaan. Lähes joka ajokerralla joku jää siihen tumpeloimaan ja arvaahan sen mitä siitä tulee kun kuuttakymppiä yrittää päästä tiheään satasta menevään autovirtaan mukaan..
Mitä tulee tuohon tien antamiseen, niin itse pyrin aina antamaan tilaa kiihdytyskaistalaisille. Niille, jotka ymmärtävät kiihdyttää ko. kaistalla ei edes tarvitse mitään ylimääräistä tehdä.
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
Tarkoitus on, että ne kiihdyttää nopeuden samaan, kuin tiellä jo ajavien on, ja sujuvaan liikenteeseen nimenomaan kuuluu se, että tilaa annetaan.(GSX-1400 @ Elo. 14 2006,07:43) kirjoitti
Jos joku pysähtyy kiihdytyskaistalle, ni siitä vois kortti lähtee hyvinkin![]()
... jotain piti muistaa
"vetoketju" systeemillähän kiihdytyskaistan pitäisitoimia, mutta kun . . . . . ...... ei toimi aina ei
![]()
Ennenmuinoin poliisihan jopa sakoitti, jos "väistit" vasemmalle kastalle, että alemmalla nopeudella köröttelevä pääsi liikennevirtaan mukaan - - - - - - "sössimään"![]()
kyllä annan tilaa jos pystyn... onhan se niin, että sieltä kiihdytyskaistalta tulevan pitää väistää, mutta eikös se nyt jumalauta ole aika paljon joustavampaa tuo liikenne jos ei siellä vasemmalla kaistalla ketään ole niin antaa tilaa? entäs sitten kun sen yhden sankarin saa sumputettua sinne kiihdytyskaistalle ja se ei sitten uskalla sieltä lähteä... kohta on koko kiihdytyskaista tukossa... eihän se tietty sulta ole pois, sinähän olet jo kaukana, mutta järki käteen...
henkilökohtaisesti minua v*tuttaa nuo kiihdytyskaistan päähän pysähtyjät... jos siinä se kolmio on ja kukaan ei tilaa anna niin voihan sen vauhdin varmaan yrittää sovittaa sellaiseksi, että sinne väliin pääsee... onhan siinä nyt kuitenkin sitä matkaa miettiä mitä tekee ja etukäteenkin voi vähän yrittää taakse katsoa...
-Yamaha YZF600R Thundercat-
Tuosta joustavuudesta vielä: Vänkää lukea, kuinka "mä en kyllä jousta milliäkään, vaikka ruumiita tulis" ja samaan hengenvetoon ihmetellään liikenteen joustamattomuutta ja toisten jääräpäisyyttä.![]()
Toki, toki veli hyvä *(Fabe @ Elo. 14 2006,11:05) kirjoitti
mutta kun nopeusero on luokkaa yli 20 ja vasemmalla on väkeä, sekä takaakin tuppaa, ei siinä siiloin paljon jarrutella tai väistellä, vaikka haluja
olisikin.
Edit: > merkki sanaksi.
Miten kiihdytyskaista voi toimia, ellei jono väliin voida ajaa ja jokainen jonossa ajaja pitää oikeuksistaan kiinni?
Ei mutta tämähän on trolli - ei kukaan moottoripyöräilijä voi olla noin joustamaton - eihän??
Samaa mieltä. Joustoa peliin molemmissa päissä niin hyvin menee.(HiTec @ Elo. 14 2006,08:08) kirjoitti
![]()
...auts! Sattu.(MattiR @ Elo. 14 2006,08:47) kirjoitti
"Takametsistä" kun olen. Mutta "itsekkyys ja muiden sietämisen vaikeudet" eivät ole kyllä huipushan...uskallan jopa väittää melekein päinvastoinKyllä meillä täälä asvalttitiet on ja jopa muutampi risteyski. Ja kiihytyskaistojaki sen verran että tiiän mitä varten net on. Ja jouhevasti tietä annethan jos tarvithan.
Vaikka meillä "neljän ruuhka" tarkottaa sitä että keskustassa on yhtäaikaa neljä autoa, niin ei se meän joustavuutta ja muitten huomioimista liikenthessä mihinkhän kavota.
Päinvastoin.
Hayabusa -01 mm. Norjanreissusta albumilinkki! kuva s. 7
319km/h Hallin kentällä 2014 liki 160tkm ajetulla tourinki-Busalla
Taka ja taka, mutta sä et olekaan tarpeeksi "syvältä" sieltä(toimeve @ Elo. 14 2006,11:14) kirjoitti
takametsistä. Siellä tarpeeksi syvällä ei ole asphattia ...
Soankylä ei ole vielä perukoilla ...
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
Suomessa tuntuu olevan käytäntö, että tilaa ei anneta muille. Tämä onkin yksi niistä asioista, jotka Suomen liikenteessä on perseestä. Monet eivät ole edes kuulleet vuorovaikutuksesta. Annan tilaa niille, jotka kiihdytyskaistan käyttävät hyväkseen (eli kiihdyttävät sillä muun liikenteen vauhtiin). Se taas saattaa nostaa verenpainetta, jos syöksytään eteen yli kiihdytyskaistan hitaalla vauhdilla ja vasta maantiellä kiihdytellään.
Päivän tärkein ateria on se, joka ensimmäisenä pysyy sisällä
...joskin on tunnustettava, että Helsingissä en ole kertaakhan itte ajanu. Jotenki tuo takamettäsyys on enempi teän ongelma
Viishampi väistää. Tämänhän vanahan viisauenhan kaikki muistaa.
Hayabusa -01 mm. Norjanreissusta albumilinkki! kuva s. 7
319km/h Hallin kentällä 2014 liki 160tkm ajetulla tourinki-Busalla
Se väistää joka pelkää, sanos mustalainenki ku hevoskärryinsä kans tasoristeyksee samaan aikaa junan kans tuli.![]()
Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
Muuten .. onkos se niin kuin tarina väittää, että nimi Sodankylä(toimeve @ Elo. 14 2006,11:20) kirjoitti
syntyi ikäänkuin vahingossa. "Viisaat" lantalaiset olivat karttoja
tekemässä ja kysyivät paikallisesta ukolta, että mikäs tämän
paikan nimi on? Ukko vastasi, että "Soankylä". Joten "viisaat"
kartturit totesivat, että "Siis Sodankylä". Tietääkseni "soa"
on kuitenkin paikka jossa joki haaraantuu kahdeksi (kolmeksi).
Joten oikea nimi pitäisi edelleenkin olla Soankylä eikä Sodankylä.
Onko tarinassa perää?
![]()
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
Kyllä tulee annettua tilaa yleensä kotilokuskeille ja muille liikkujille.Ei pidä silti luulla risteyksien jälkeisiä bussipysäkeitä kiihdytyskaistoiksi.On meinannnut pari kertaa käydä ikävästi, kun olen pysähtynyt kolmion taakse ja takana tullut ajoneuvo olisikin halunnut jo jonottamaan pysäkille.Käy kehnosti jos ei tilaa heru ja jonossa tuleva bussikin tiputtaa porukkaa
Mites ois kakspäällä??
Joo'o. Kerran joku yritti tukkirekalla kiihdytyskaistalta eteen; vetäisin prätkällä päälle, mutta jätkä ei edes huomannut.. Nyt ei kyllä huvita enää yhtään mikään
Eikös niitä kotiloita yleensä joudu väistelemään vaikka niillä olisi jo vauhti päällä?
siitä olen samaa mieltä, että kiihdytys kaistalla pitäisi saada se 120 lasiin, poislukien sellaiset ajoneuvot joilla se ei ole mahdollista esm.rekat ja kevarit.
-98 xx KTM 300 exc
TURHA tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä!
Niin noh... jos ottaa silmänkäteen, niin... *
ihan riippumatta siitä mikä on nopuesero siihen kiihdytyskaistalla olevaan... kun se kuitenkin helpottaa sen kiihdytyskaistalla olevan eloa jos ei siinä vierellä ketään ole tulossa... tuolla tien päällä kun kuitenkin on meitä moneen lähtöön ja jotkut jopa oikeasti pelkäävät ajaa muun liikenteen seassa, en kyllä ymmärrä miksi on sitten pitänyt joskus kortti ajaa... *(julma jj @ Elo. 14 2006,11:10) kirjoitti
edit: ja tähän muuten taas vaikuttaa asia nimeltä turvaväli
-Yamaha YZF600R Thundercat-
Vaikuttaisi siltä, että ihan jokainen kaista on kiihdytyskaista.
Jengi kiihtyy joka kaistalla, tunteet kuohuu ja niska punottaa
ja näyttää suukin käyvän ... vaikkei ääntä kuulukkaan ..
![]()
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."