hohhoi
Osaakohan joku täällä käyttää autocad 2006?
Pitäisi ihan simppeli jarrusatulan adapteri piirtää, muuten veisin paperi mallina, mutta on vähän vittumainen kun mittoja ei saa oikein tarkasti tolla tyyliillä.
Eli eli... mistä aloitan.. joku tempalate vaan pohjalle ??
Eniten hämää mitat, missähän on jotkut koordinantit tai jotain, millä mitat sais kohdalleen?
ja siis ideana on saada kuvaan osan muoto & mitat 1:1, ei valmis "ohjelma".. kun joku kuitenkin huomauttaa
mulla olis jalkatappien .DXF tiedostot, jos niitä pystyis käyttämään pohjana tai jotain?
DUCATI is just the Italian word for Harley.
osaa kyllä käyttää ja tehrä melkeen mitä vaan...
toi on tosin paskin cadi mitä on..
KÄRPÄT KIITTÄÄ....
mut joo....pistä kuva mulle sähköpostiin tarkasti mitä tarviit ni teen sulle cadilla kuvat kunhan pää selviää...tai voin kyl leikatakkin ne laserilla...ihan kuinka vaan...
KÄRPÄT KIITTÄÄ....
ookoo! Duunaan paintilla + laitan mitat(mazak @ Elo. 11 2006,20:46) kirjoitti
Tota.. osissa tarvis nc konetta. Eli ei oo ihan simppeli 2D.
mutta ne jyrsittävät mestat on todella yksinkertaisia ja niitä ei oo kuin 2kpl about 26mm halkaisijaltaan puoli ympyröitä.
ok..kattoo sit et saako meillä tehtyä valmiiksi asti...mut piirto ja leikkaus kyllä hoituu ja materiaalin saa ihan itte valita sitä löytyypi..toki voin tehdä pelkät kuvat sulle...eikä maksa mitn...
älä kerro muille...![]()
KÄRPÄT KIITTÄÄ....
Inventorilla on helppo tehdä prismaattiset kappaleet. Siitä sitten suoraan CAM:illa ohjelma.
BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Kohta sulla on possea jonossa..(mazak @ Elo. 11 2006,21:01) kirjoitti
Täytyy käydä kaverilla skannaamassa toi, ei tolla paintilla saa noita satulan muotoja millään..
palikka on kokoa 150mm x 40mm, eli aika pieni.
Inventorilla? joku skannaus ohjelma?(B12 @ Elo. 11 2006,21:01) kirjoitti
Inventor on paras mallinnus ja piirto-ohjelma mitä on. Itse käyttänyt, ja ollut ohjelman pääkäyttäjä firmassamme (n.500 hengen inssifirma) 4-5 vuotta. Kokeiltu on Catiat, MDT:t ja ProE:t. Inventor on paras.
AutoCad 2006 on vähän jäykkä ohjelma, jos ei ole ennen käyttänyt. Silti se on yhä parhaita 2d pohjaisia ohjelmia. ACad 2006 Mechanical on sitten jo riittävä ammattikäyttöönkin, vakaa ja yhteensopiva ohjelma. Syö lähes kaikki muilla ohjelmilla tehdyt .dwg:t ja .dxf:t.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Taitaa riippua vähän tarpeista... Inventoria mitenkään mollaamatta.(TunturiTT @ Elo. 11 2006,22:32) kirjoitti
Huono tie, parempi mieli
Itsellä on kokemusta kaikista mainitsemisatani ohjelmista sekä ryhmä-, että henkilötyöskentelystä.
Firmamme tarjoaa suunnitteluratkaisuja eri teollisuudenaloille pienistä, yksittäisistä projekteista tuotantolaitosten, avaimet käteen suunnitteluun. Eli määrittele tarve..
Inventor ei tosin ole saanut sitä jo 7 varsioon luvattua, toimivaa pintamallinnustyökalua. ACad (2d-pohjaisista) löytyvät kyllä. Catia ei tässäkään pysy kelkassa, ranskalaiset ylläpitäjät ja ohjelman kehittäjät eivät tunnu tajuavan, ettei tiedostokokoa ja oheisdatan määrää voi kasvattaa loputtomiin... Meni vähän offtopiciksi, sori.
Olisko kellään jalkatappien siirtolevyä valmiina kuvana.Tarvis 98-00 R1.seen.Kone olisi millä leikata mutta kuva puuttuu.![]()
Honda cbr600rr
njaha toi invertor on joku autocad ohjelma. Täytyy imuttaa se ja koittaa sitä !
Scannerillakaan ei oikein hyvin saa tota muotoa. Noh täytyy yrittää itse duunata.Aika simppeli ja snadi osa, mutta vittumainen ottaa muodot & mitat
kiitoksia mazakille kuitenkin.. nyt kun oo kupoli selvinnyt, niin huomaat mitä on tullut luvattua
EDIT: Näytti löytyvän piratebaystä inventor 10! 1,17Gigaa prkl!
Inventor on 3D-mallinnusohjelma, joten sen DXF:n saat kyllä helpommin aikaseks sillä autocadillä. Täällä on aika mielenkiintoisia näkemyksiä CAD-ohjelmista, joihin en ihan täysin yhdy mutta se onkin ihan oma keskustelunsa, joka ei tähän nyt kuulu.(kwak750 @ Elo. 12 2006,09:36) kirjoitti
Mikä tahansa CAD-ohjelma vaatii kyllä opettelua sen verran että piirtää muutaman ensimmäisen harjoituskappaleen "getting started" -manuaalista, joka löytyy lähes jokaisen ohjelman helpistä. CADin opettelusta voi olla paljonkin hyötyä tulevaisuuden rakenteluprojekteissa, joten se lienee viisain ratkaisu. Eikä se AutoCAD todellakaan huono ohjelma ole noihin 2D-juttuihin.
Toinen vaihtoehto on antaa jonkun osaavan kaverin tehdä se, todennäköisesti tuo on vartin homma, jos sitäkään... Ongelmana vaan se miten saat osaavan kaverin, tietokoneen ja mallipalan samaan paikkaan parhaiten.
Freewarena jo nykyään löytyy aivan pienemmän luokan käyttökelpoisia 2d/3d cadeja, joilla .dfx:ät onnistuu saada ulos. Kun vaan viitsii valkata sopivimman, näitä on moneen lähtöön.
Jos haluut helposti hyvää niin se on SolidWorks. Jos saa ACadillä killkeestä kuvan niin se on vielä helpompi tehdä 3dnä solidilla. Yhteen sopivuus taattu CAM-maailman kanssa. 2003 Solidin koko pari sataa megaa. (mulla on joku solidin student edition, ei oo vieläkään toiminta loppunut vaikka parivuotta koneella, mikä lieversio). Joo Invertor on kiistämättä parempi, mutta tällä oon kaikki jutut aina saanut nopeesti tehtyä... Tosin KANTISII TSEkata jotta se "ToolBOX" tulee version mukana koska ainakaan 2003:ssa ei oo pultteja yms osia muuten.... Niin ja putki hommat oon v-mäistä solidilla, jos sellaista käytännön elämään tarvii.
<p>I/ö- got the Feeling</p>
Joo, on mallinnusohjelma. Mutta itse teen työtäni siten, että ensin mallinnus, sitten kappaleesta/kokoonpanosta työkuva ja siitä mahdollisesti "tyhmä", ei adaptiivinen työkuva jos tarvitaan. Tällöin itselläni säilyy alkuperäinen 3D-malli, jota muokkaamalla myös työkuva päivittyy automaattisesti. Eihän missään enää tehdä pelkää 2D-suunnittelua?(MadMan @ Elo. 12 2006,11:15) kirjoitti
Eihän?
Asiakkaalle/kaverille lähetetään ainoastaan ne valmiit, tyhmät 2D-kuvat, joilla ei ole enää linkkiä mallinnettuun kappaleeseen.
Jollekin aikaisemmalle; Putkien vetoon kannattaa käyttää omia, personoituja ohjelmia. Niitä on rakennettu Inventorin, ProE:n, IronCadin ja Solidin päälle.
Vastaukset ovat sitten vain omia mielipiteitäni.
Ite käytän töissä Vertexiä, siitäkin on ilmanen opiskelijalisenssi tarjolla. http://www.vertex.fi/finnish/index.htm
Mutta taitaa noissa suunnitteluohjelmissa aina paras olla se mitä on tottunut käyttämään
Vielä OT:tä.(Miihkali @ Elo. 12 2006,12:23) kirjoitti
Vai olisiko suunnitteluohjelmista aina parhaimpia ne mitä itse ei käytä?
Ja juu, paras on kun mallintaa ensin 3D:nä ja siitä 2D kuvat. Muutokset (ja 2D) on sitten helpompia tehdä.
Huono tie, parempi mieli
Aikoinaan seitsemän vuotta Acadista kärsineenä ei ikinä enää! jos on vielä ihan pakko jotain 2D:llä veivata niin Vertexillä.(mazak @ Elo. 11 2006,20:46) kirjoitti
Jos on käyttänyt jonkun vuoden esim. ProE:tä tai SW:tä, tai molempia, niin herää herkästi kysymys mihinkä ylipäätään koko Acadia enää tarvitaan?! Nojoo, niinkun joku sanoi, on se paras ohjelma mitä itse just käyttää!
Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
Tervehdys vaan kaikille 2d-CAD ihmisille. Itse olen käyttänyt ACAD:ia nimenomaan mallintamiseen noin kuusi vuotta. Koko tuon ajan vakio ACAD on sisältänyt Spatialin, nyttemmin jo Autodeskin omankin ACIS-palikan, yhden maailman levinneimmistä 3d-mallintajista. Jos onnistuu käyttämään ACAD:ia huomaamatta tuota 7 vuotta, ei sillä kannata rehvastella. Autodesk ei asialla mellasta, uudet asiakkaat halutaan Inventoriin. Toivottavasti havaitsette MP:n olevan '2d viritys' - 3d-maailmassa tosin.
njaahas! Nyt en enää pysy kärryillä teiän jutuissa, mutta..
tässä olis foto minkä tyylinen palikka
Adapteri+satula
Osa pitäis olla 25mm paksu, toiselle puolelle jyrsiä tollaset U-muotoset kolot (pampun kiinnitys) ja sitten satulalle tollanen pieni. Sit jotain kevennystä kanssa pitäis duunata, ettei tuu painava
EDIT: Inventor "hommattu"Täytyykin koklata, että hiffaaks tällänen palikka mitään koko ohjelmasta.
Mitäs toi nyt valittaa jostain File- & printer sharing probleemasta! Ei voi asentaa..
No joo, ammattikäytössä 3d on tätäpäivää, mutta esim. ketjun aloittajan tarve, melkolailla simppeli adapteri, niin onnistuu kyllä ihan varmasti 2d-autocadilläkin. Tosin tuo ei enää ole ihan kaikista yksinkertaisin kappale, pyöristyksiä jne. Jos ei ole cadiä enenn käyttänyt, niin kyllähän se opettelua vaatii.
- avaa uusi kuva
- valitse viiva-työkalu
- klikkaa tyhjään kohtaan ruudulla (=adpterin vasen yläkulma)
- kirjoita @paljonko vaakasuoraan oikealle,0 (=viisteen ylänurkka)
- kirjoita @viisteen pituus < viisteen kulma (=viisteen alanurkka)
-jne
Edit: lisätään vielä, että jos itte olisin vastaava väkertämässä, niin tekisin kyllä SW:llä (kun duunista löytyy), mut ei joka kohtaan tarvii vimosen päälle softia.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
(TIJ @ Elo. 13 2006,12:23) kirjoitti
reps; siitä se lähtee, toivon tosiaan että kwak750 saa nopeasti siitä Inventorista muutakin irti, yritystä kun ei ainakaan tunnu puuttuvan *
![]()
astemitta (tuttu ala-asteelta ja tuiki tärkeä vanhemmillekkin) ja mauseri avuksi: palikasta mittailee sitä mukaa kun piirtää valitsemallaan softalla.
Koska kappale on tasainen geometrialtaan, on piirto selkeää. 1. New Part, sitten vaan aivan perus line, dimension, fillet, hole, lopuksi 2d-rungon pursotus haluttuun paksuuteen extrude 25.00mm. Solikassa on kiva kun New Part antaa tyhjän ruudun ja sen geometria nuolen josta palikan reuna on kiva aloittaa.
Invertorissa se nollapiste muistaakseni pitää itse siirtää kappaleeseen alussa...
Kappaleesta ei kannattane muotoilla liian monimutkaista vain omaksi iloksi, koska se pidentää koneistus aikaa aina=kalliimpi. Ja lisäs fiksua on kysyä hinta ennen eikä jälkeen kappaleen valmistumisen, varmuuden vuoksi.
noniin! Tollasia aloitus ohjeita toivoinkin! Kiitoksia
mutta onkos jollakin muulla ollut probleemia asentaa inventoria?
Heittää jostain File & printer sharingistä, mutta windows jumittaa kun yrittää laittaa network settingistä sitä palvelua päälle! Vai saako adsl edes laitettua?
Pitääkö mun nyt saatana hommata joku modeemi asennuksen ajaks ja laittaa sitten se file sharing päälle??
?
? JESUS mitä hommaa
SolidWorks on helpoin ohjelma millä ite oon tehnyt töitä. Erittäin visuaalinen ja selkee alotella. Se ei varmaan oo paras ominaisuuksiltaan mut sanoisin et ehkä paras alotella. Nykyään joutuu töitä tekemään UG:n kanssa turhan hankalassa ympäristössä ja työn tehokkuus on murto-osa siitä mitä se olis SW:n kans.
Inventorista mulla ei oo kokemusta, mutta jos kwak haluat päästä helpolla niin testaa SW.
TL1000R
ookoo! Solidworks 2006 imutukseen, 2,8gigaa(ZR-7herwood @ Elo. 14 2006,08:30) kirjoitti