Tulokset 1:stä 7:een 7:sta
  1. #1
    Motogp puolella on käsittääkseni jo jonkin aikaa pidetty takavanteen leveys muuttumattomana, mutta kuitenkin tämän kyseisen ajan jakson aikana ovat takarenkaat jonkin verran leventyneet. Onkohan samanlaista kehitystä renkaiden rakenteissa/leveyksisä ollu huomattavissa viime vuosien aikana ihan katukumi puolella?

    Kiinnostaisi myös kuulla että minkälevyistä takarengasta minkäkin levyiselle takavanteelle eri valmistajat suosittelevat?
    Kysymyksen asettelijan motivaationa on tässä tapauksessa puhdas turhamaisuus ja pyöränä 180takanakilla varustettu tunturiässä

    Menisiköhän minkään valmistajan 190 kumi toista helpommin kyseisen pyörän vanteelle ilman että kumin profiili siitä kärsisi?
  2. #2
    Olisikohan niin, että 5,5" vanteelle asettuu hyvin 170, hiukan huonommin 180 ratas. 6" vanteelle sit 190 ja 200 leveät??
    Mulla ainaki bussessa on 6" valssi takana ja 190-200 leveys rattaassa...
  3. #3
    Tuolta löytyy suositukset vanneleveydestä eri renkaille.



    Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
    Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D

    Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!

  4. #4
    Lainaa (TBus @ Elo. 11 2006,08:39) kirjoitti
    Olisikohan niin, että 5,5" vanteelle asettuu hyvin 170, hiukan huonommin 180 ratas. 6" vanteelle sit 190 ja 200 leveät??
    Mulla ainaki bussessa on 6" valssi takana ja 190-200 leveys rattaassa...
    5,5 tuumainen vanne ja 180 - 190 rengas...
    6 tuumainen 180 - 200 rengas.

    Lisäksi profiili vaikuttaa paljon... Nyt itselläni takana 5,5 vanteella on 190/60 rengas ja hyvin toimii

    Palaten vielä T-Acen vanteeseen niin jos laittaa 190 renkaan niin kannattaa laittaa 190/55 kumi... Tuolla 190/60 renkaalla tulee ongelmaksi se ettei saa muuna kuin seos renkaana ja korkeuden myötä mahtuminen saattaa tulla ongelmaksi jos ketjut hiemankin lyhyenläntät



  5. #5
    Lainaa (JP_445 @ Elo. 11 2006,08:55) kirjoitti
    Lainaa (TBus @ Elo. 11 2006,08:39) kirjoitti
    Olisikohan niin, että 5,5" vanteelle asettuu hyvin 170, hiukan huonommin 180 ratas. 6" vanteelle sit 190 ja 200 leveät??
    Mulla ainaki bussessa on 6" valssi takana ja 190-200 leveys rattaassa...
    5,5 tuumainen vanne ja 180 - 190 rengas...
    6 tuumainen 180 - 200 rengas.

    Lisäksi profiili vaikuttaa paljon...
    Ainakin tellufoorumilla puhuvat että 180 ei olis enää hyvä tuolle 6" vanteelle. Riippuu kuitenkin ilmeisen paljon renkaan tyypistä. Yleissääntönä vois kaiketi sanoo et 190/55 olis parempi kun vakio on 190/50.
    TL1000R
  6. #6
    Itseäni tällä hetkellä kiinnostava aihe; takarenkaan leveys.
    Huolimatta moponi iästä ja laadusta innostuin sillä rata-ajosta alkukesästä.

    Eteen sain hyvän ja pitävän pehmeäkumisen renkaan, kun koko on yleinen.

    Mutta takavanne on niin onnettoman kapea (3tuumaa), että sille 140/70-17 rengas on sopiva. Leveämmässä profiili menee jo selkeästi vääräksi. Ja eturenkaan profiili, kuviointi ja rakenne ei toimi takarenkaana.

    No siitäpä koitui pulma, ko. vanteelle sopivia hyviä ratarenkaita ei taideta edes tehdä. Tai en ainakaan kolmesta kaupasta kyselemällä saanut. 160 leveät olivat kapeimpia.

    Jostain itsellenikin arvoituksellisesta pervosta syystä haluaisin edelleen tuolla mopolla ajella ensi kesänänkin, radallakin.

    Niinpä kysyn tässä ketjussa kun arvaan että foorumilla on kokeneita rakentelijoita:
    Kuinka ko. mopoon saisi leveämmän vanteen taakse kohtuu vaivalla? Siis jo tuumankin levitys riittäisi, jolloin saisi tuon mainitun 160 leveän renkaan. Se sopisi pyörimään nykyisellä haarukallakin.

    Mahtaisiko siihen käydä GSX750F:n takavanne periaatteella suoraan? Onko se saman ikäluokan 750F:ssä leveämpi edes? Haynesista en löytänyt vanteiden leveyksiä.

    Ja jos sen jotenkin kohtuu vaivalla saisikin sopimaan, niin mistä niitä saisi hankittua käytettyinä? Tiedossani olevien Suomalaisten mp-purkamoden nettisivujen luetteloita selailemalla olen huomannut että vanteet katoavat purkupyöristä aika nopeasti. Ameriikan tai Berliinin kielen taito ei riitä että uskaltaisin ulkomaisilta nettisivuilta tilata.

    Kiitos jo etukäteen, jos löytyisi edes pieniä suuntaa antavia vinkkejä.

    t:Sarkka
    BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
  7.  
  8. #7
    Lainaa kirjoitti
    Palaten vielä T-Acen vanteeseen niin jos laittaa 190 renkaan niin kannattaa laittaa 190/55 kumi... Tuolla 190/60 renkaalla tulee ongelmaksi se ettei saa muuna kuin seos renkaana ja korkeuden myötä mahtuminen saattaa tulla ongelmaksi jos ketjut hiemankin lyhyenläntät
    Pakkohan se on miestä uskoa joka omassa pyörässään on jo samaa kokeillut.. kiitos