OK,
Onhan noissa mun ketjuissa jotain liikevaraa, mutta on aika tiukka 3cm.
Mä tulen rattaat ja ketjun uusimaan tämän kauden jälkeen kuitenkin, niin oikeastaan ihan sama, kunhan ei nyt katkea kauden aikana.
Kawasaki ZX14 2008
Ford Capri Mk3 2,9 V6 EFI going turbo with MSQ
Jaja, mä nyt yleensäkkin teen kaikki "väärin", näköjään tuonkin.(Laareppi @ Kesä. 30 2011,19:03) kirjoitti
![]()
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Check the slack with the motorcycle setting on its side stand.(hessu75 @ Kesä. 30 2011,20:36) kirjoitti
Chain Slack Standard: 30...35 mm
Kyl tuo määrä on iha normi vs muut mopotkin.
Ja rupeehan se huutamaan ajossa jos liian kireelle vedät.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Vakio on 15.(ruupanen @ Kesä. 30 2011,13:59) kirjoitti
Oiskohan 27mm.
Täsmää.(scuuba @ Heinä. 01 2011,00:59) kirjoitti
Tuli vaihdettua alkuviikosta rattaat+ketjut, ilman kompuravehkeitä. Joutui improvisoimaan eturattaan mutterin kanssa...
Bikes don't leak oil, they mark their territory.
636 Ninja '05
Jahas,
Varattu aika huoltoon ja menee venojen säätöön mopo.
Hitto, kun eivät huoltokaverin omien sanojen mukaan voi napsauttaa nokkaketjunkiristäjää kireämmälle. Eivät kuulemma tee sitä, vaan vaihtavat uuden kiristäjän, jos sellaisen tahtoo laitattaa.
Pitää sitten purkaa taas itse mopo.
Eikös se ole niin että vaan vetää varovasti sitä työntäjää ulospäin, kun saa kiristäjän irti moposta?
Ei tarvitse siis millään työkalulla avittaa sitä tms?
Toinen juttu,
Kun olette öljyjä vaihtaneet, niin oletteko orjallisesti sitä manuskan öljyfiltterin kireysmomenttia noudattaneet?
Mä vaihdoin vain itse öljyt ja jätin vanhan suodattimen vielä paikalleen, kun en uskaltanut alkaa sitä vielä irottamaan, kun ei ole momenttiavainta tällä hetkellä käytössä.
Kiitos etukäteen.
-Hessu-
Kawasaki ZX14 2008
Öljynsuodatin ei vaadi erillistä momenttia, kädellä kiristäminen on hyvä. Ainakin 03/04 on vielä se suodattimen varmistuskin vakiona.
Kiristäjän saa helpoiten kireemmälle avaamalla niitä kahta kiinnityspulttia varovaisesti kunnes kiristin naksahtaa ja takasin kiinni (1-2mm). Jos ottaa irti niin kiristäjän kansi ja jousi ensin pois.
Tuo ei sitten korjaa mahdollista ongelmaa, vaan lykkää sitä vain myöhäisemmäksi...
'03 ZX6R
Jos venat säädät ni kannattaa se ketjuki vaihtaa samalla ni ei tarvi kikkailla pyydät että katkasee sen ni ei tarvi koko konetta purkaa... lisä maksuu reilu 100€ siihen päälle ja huolettomia kilometrejä.... Itel 45tkm ja kaks kertaa nokka ketju vaihettu ja syystä. Hmph... muista pyytää uuet tulpat sitte samal ettei käy ku allekirjottaneelle.(hessu75 @ Heinä. 02 2011,08:40) kirjoitti
Mahtaisko kellään olla tarvetta originaaleille jalkatapeille, ovat vm06 pyörästä eli pitäs myös sopia vm05. Joutilaana lojuvat komeron nurkassa eli edullisesti lähtee. Ja tapit löytyy helsingistä.
YV:llä saa parhaiten otettua yhteyttä
matka tappaa vauhdin
Ducati SF 1098S -09
Honda VTR 1000 SP1 -01
ex kawasaki ZX-6R -06
Honda CBR 600f -00
-05-06 Manuaali sanoo:(hessu75 @ Heinä. 02 2011,08:40) kirjoitti
Oil Filter: 31 Nm
NOTE
Hand tightening of the oil filter can not be allowed since
it does not reach to this tightening torque.
Momenttiavainta en ole käyttänyt, mut ensin käsin vetäny niin kireelle ku menee, ja sen jälkeen tommosella kumihihnasuodatinavaimella kiristäny sen verran ku menee (neljänneskierros(?)). Ett ei mitn hajua nyyttoneista, mut tod näk enemmän ku riittävästi.
Tosin mulla on siin vielä putkiklemmari ympäri, ja siitä varmistuslangalla varmistettuna. Joten ei toi suodatin pääse aukenemaan vaikka olisikin liian löysällä. Proppu ja korkki on kans varmistettuna.
Kaksi vaihtoehtoa, eli tuo markketon mainitsema;(hessu75 @ Heinä. 02 2011,08:40) kirjoitti
aukaise varovasti ja hitaasti vuorotellen kiristäjän rungon kahta pientä kiinnityspulttia sen verran (se milli pari riittää), että kiristäjä napsahtaa kerran, ja sen jälkeen kiristät ne pienet kiinnityspultit takaisin kiinni.
(Jos aukaiset niitä pikkupultteja liikaa, niin se kristin napsuu useamman pykälän, ja kun vedät sen kiristimen takaisin kiinni pikkupulteilla, niin se kiristää nokkaketjua liikaa.)
Tai;
Aukaise se keskimmäinen iso "pultti", niin ulos tulee se "pultti", aluslevy, ja jousi.
Sen jälkeen irroitat ne kiristäjän runkon kaksi pientä kiinnityspulttia kokonaan, ja otat kiristäjän irti.
Kun kiristäjän runko on kädessä vedät(/työnnät sisältä) sitä kiristäjää varovasti sen yhden napsun auki.
Pistät kiristäjän rungon takaisin paikoilleen, ja pistät sen rungon takaisin kiinni niillä kahdella pikkupultilla.
Sen jälkeen pistät sen keskimmäisen "pultin" jousineen aluslevyineen takaisin paikoilleen, ja pistät sen kiinni.
Jos tuntuu että kämmit, niin normaali manuaalinmukainen perus takaisinlaitto;
Iso "pultti" irti.
Pikkupultit irti.
Kiristimen runko käteen, ja painat päällä olevaa vapautusnuppia, ja työnnät sen kiristimen kokonaan takaisin sisään.
Kiristimen runko takaisin paikoilleen niillä kahdella pikkupultilla.
Keskimmäinen iso "pultti" takaisin kiinni; kiristin kiristyy automaattisesti sen verran mitä se jousi työntää.
Sit kone tulille ja kuulostelet miltä kawarallattelu kuulostaa, ja koko show alusta jos kawaääni häiritsee liikaa.
Tarttis vaihtaa ketju ainaki ja ehkäpä rattaatkin. Kertokaapas mistä ootte tilaillu edullisesti ketjuja ja rattaita, tai mitkä ois hyvät? Ja sitte kuinka moni on laittanu etee pienempää ja taakse isompaa ratasta? Muuttuuko mopo mukavemmaks ajaa, vai paukuttaako jatkuvasti rajotinta vasten? ;)
Mistäs mahtais saada -99 malliin kaasuvaijerit? Meni poikki Hämeenlinnassa tänään. Samalla sitte vaihtaa molemmat.
Kawasaki ZX-6R -99
http://shop.ebay.com/i.html?....=&gbr=1(Smigel @ Heinä. 04 2011,21:47) kirjoitti
http://shop.ebay.co.uk/i.html?....egories
http://shop.ebay.de/i.html?....0.l1313
Minä oon jokakerta kiristänyt ihan oman maun mukaan...kun kädellä ei enään pysty niin pikkasen vielä avaimella(hessu75 @ Heinä. 02 2011,08:40) kirjoitti
Suzuki RM-Z250 "13
Suzuki RM-Z450 "06
ZZR1400 "06 ABS
ZX-10R "04 * *
ZX-6R 636 "05
Ja tästä jollekkin pyörään vähän osaa, ja sopii ainakin 2005-2006
Nyt Kawasaki ZX-10R -04(yoshimuran koko putkisto, powercommander ja vaihdenöyttö)
Ennen. Kawasaki ZX-6R -05(yoshimuran slipari + katti pois)
Löysinpä tällaisen linkin, monenlaisia ohjeita 05-06 huoltoihin, tosin näissä on kyse jenkkimalleista. Tulipa ainakin rattaat vaihdettua tämän avulla.
05-06 ZX6R How-to guides/info
E: esim tuo "Jumper Mod" ECU-räpläys koskee vain jenkkejä, joku sitä ehtikin jo kysyä...
636 Ninja '05
Kiitos tuosta linkistä!
Otin itseäni niskasta ja avasin ohjeiden mukaan nokkaketjunkiristäjää sen millin kaksi niistä kahdesta 8mm pulteista.
Hiljaksiin avasin ja huusin naapurin kakarat turvat tukkoon ja kuuntelin vienoa naksahdusta.
Ja, voilá!!! Naps. Kaikki takas kiinne ja Kawatsika tulille. Se samperin raksutus hävis ja kissamainen hyrinä jäi.
Nyt kehtaa taas ihmisten ilmoilla ajella, kun ei ole maatalouskone.
Ei mennyt kuin maksimissaan puoli tuntia, kun rauhassa tein. Jos joskus pitää tehdä uudelleen, niin menee puolessa tuosta ajasta.
Tankki vaan ylös ja se oikean puolen kate pois. Pikku räikällä ja sillä vaaksan mittasella jatkovarrella, jossa nivelletty pää. Homma toimii. Vähän työntää varovasti pyörän sähköjohtoja pois tieltä ja on aika esteetön pääsy pultteihin.
Elikkäs, tätä ohjetta tavasin:
http://www.kawiforums.com/how-tos....-a.html
Ekan ajon kokemuksia:
Ensinnäkin parani toodella paljon käyntiääni.
Minun mielestä vieläkin vähän sirkuttaa/ säksättää. Ei todellakaan paha ääni, mutta kuuluu kuitenkin.
Tyhjäkäynnillä ei kuulu kuin ihan pieni ääni.
Onko teidän muiden nokkaketju aivan äänetön, kun on säädöissä?
kaveri ajoi mun mopolla ja mä ajoin hänen Hondalla, ja Honda oli todella todella äänetön.
Kysyn tätä siksi, että naksautanko vielä toisenkin naksun kiinni tuota orkkis kiristäjää?
Pitää konsultoida jenkkifoorumia kanssa...
-Hessu-
Kawasaki ZX14 2008
Kyllä se nyt vaan säksättää... Ite kävin venat säädättää ja lyötiin uusi nokka-ketju samalla. Idlaus on hiljanen, mutta 2000rpm-5000rpm välillä kawatikin kuulee. Käy testaa 90-luvun ducatia ni ei pieni säksätys tunnu enää missään.(hessu75 @ Heinä. 05 2011,17:51) kirjoitti
![]()
Selkee,
Mulla menee kanssa mopotin venojen säätöön ensi viikolla. Annan nyt olla ton nokkaketjun rassaamisen.
Mä varmaan taas ihan liikaa itse ajattelen sitä ääntä ja siksi varmaan niin kriittinen siitä.
Juutuubista vain löysin samaisen vuosiluvun mopon kuin oma ja se on käynniltään aivan hiljainen nokkaketjun kohdalta.
Oisko sitten se manuaalisesti säädettävä APE se oikea ratkaisu. Ebaysta 57 dollaria.
Kawasaki ZX14 2008
Hehe, no tiedäthän sen sanonnan että hiljaisen pyörän saa ostamalla Hondan... *(hessu75 @ Heinä. 05 2011,17:51) kirjoitti
636 Ninja '05
Jossei kawasta lähde ääntä, se on rikki.(hessu75 @ Heinä. 05 2011,17:51) kirjoitti
Moro,
tuli tuossa pk-lenkillä todettua että takaiskari on muuttunut sementiksi. Pomppii aivan helvetisti, vähänkin epätasaisemmalla tiellä lähes ajokelvoton. Tottakai kawa on kowa, mutta toi alkaa mennä jo vaaralliseksi, varsinkin kun ite painan alle 70kg ja pyörä meinaa heittää mut pihalle kokonaan. Alkoi jo takana ajavatkin vähän huolestua. Joku kehotti ostamaan hondan niin ei tarvii tämmösistäkään murehtia![]()
Etupää on ihan fine, siinä pärjää pelkällä reboundin säädöllä. Preload on säädetty niin, että näkyy 3 viivaa.
Mutta mistä kannattaa lähteä liikkeelle takapään kanssa? Kompression säätö ei juurikaan vaikuttanut, reboundia en ole kokeillut (katoin äsken manuaalista että mistä sitä edes säädetään). Onko syytä käydä pajalla, että voitaisiin jousen preloadia vähän höllätä? Pärrä kävi 24t huollossa viikko sitten, täytynee joka tapauksessa kysyä mitä ne on tehnyt iskareille.
Entä mistä tietää, milloin joku osa iskareista/jousituksesta on paskana? Voiko tässä olla kyse sellaisesta?
636 Ninja '05
Ihan ensimmäisenä mee kysymään tuolta naapuristasi:(Laareppi @ Heinä. 08 2011,00:40) kirjoitti
http://www.motoville.fi/
Saat saletisti parhaimman analyysin kawa-ongelmaasi.
Mun mutu:
Se että perä pomppii, ei tarkoita sitä että perä olisi muuttunut sementiksi, vaan päinvastoin vaimentimesta on kadonnut kaikki vaimennus.
Jousen tehtävä on vaimentaa pomput, ja vaimennuksen tehtävä on vaimentaa jousi.
Jos vaimennin ei vaimenna jousta, jousi lyö kaikki pomput suoraan mopoon ja sun perseeseen/ mopo ja kuski pomppii ja kovaa.
Eli mun arpa ois ett takavaimentimen stefa on pettäny ja öljyt hipsiny mäkeen.
Tai sit joku ihan ihme vika, lähinnä mekaaninen (eli joku mekaaninen osa rikki), vaimentimessa.
Käy Villeltä kysymässä osuko, kiits.
Syö lisää aamupuuroa, että kasvat isommax
Mut joo,
Oisko se neulavena jumissa tms siellä sisällä, että vaimennusmatsku ei kulje oikein iskarin sisällä. Mutua kanssa...
-Hessu-
Kawasaki ZX14 2008
Ei sil neulavenalla oo suurempaa vaikutusta siihen vaimennukseen. Shimmit ja männän kanavat ne on mitkä pääasiassa määrää ton vaimennuksen voimakkuuden noissa vakiovaimentimissa.(hessu75 @ Heinä. 08 2011,07:34) kirjoitti
Joku niistä kikkareista joo.
Öhlinssiä vaan persuksen alle. Eikä maksa ku vasemman keuhkon.
Kawasaki ZX14 2008
Tuosta niin ei tarvitse mahdottomia köyhtyä
HUOM! ei minun ilmoitus!!
M: Öhlins takaiskari KA345, Kawa zx-10R -04-05 zx-6R -05-06
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....=129214
kirjoitti
Suzuki RM-Z250 "13
Suzuki RM-Z450 "06
ZZR1400 "06 ABS
ZX-10R "04 * *
ZX-6R 636 "05
Eikös tuo iskari oo ihan huollettavissa, että ei tarvii uutta ostaa? Uudet sisukalut sisään?
On.(Lopponen @ Heinä. 08 2011,15:45) kirjoitti
Ja ebystä saa noita käytettyjä orginaaleja muutamalla kympillä, jos toi vaimennin on oikein rikki-rikki.