Oletko tarkistanut eturenkaan ilmanpaineen,pitäs olla 2,5bar.Myös jos ohjauslaakeria on kiristetty liikaa niin se vaikuttaa ohjaukseenkirjoitti
Siinäpä ne perusasiat jotka voivat vaikuttaa ohjaukseen
Suzuki RM-Z250 "13
Suzuki RM-Z450 "06
ZZR1400 "06 ABS
ZX-10R "04 * *
ZX-6R 636 "05
Kyllä tunsi ohjauksessa pienen eron, kun etupää oli säädetty ~25kg painavammalle kuskille. Siitä pyörän päältä voi koittaa jakoavaimella avata muutaman "lenkin" ulospäin (tai sisäänpäin jos haluaa jäykemmäksi) ja katsoa tuntuuko erilaiselta.
Bikes don't leak oil, they mark their territory.
636 Ninja '05
Olisko mahdollista, että sen perää olisi laskettu, jos etupää olisikin normaalilla korkeudella. Jos entinen omistaja ollut lyhyt nainen, niin voitu koiranluut vaihtaa lyhyempään.(Lopponen @ Kesä. 21 2011,21:19) kirjoitti
Build a man a fire and he will be warm for a night. Set a man on fire and he will be warm for the rest of his life.
// R1 -08
Miks kaks lukemaa: "normi 456ml/ kuiva 537ml +-4ml"? (noob)(scuuba @ Kesä. 22 2011,01:15) kirjoitti
Ei ollu madallettu entisen omistajan toimesta ja oli kohtalaisen raskas ajettava, oli ihan vakio koiranluut. Laskettiin perää n.3cm viime viikolla eikä hirveesti muuttunu senkään jälkeen raskaammaks, ostin nimittäin madalluspalikat tuohon. Nyt olis tosiaan tarkotus vaihtaa eteen etustefat ja laskea keulaa. Periaattessa sitähän pitäs laskea saman verran, kun perää? Näinköhän on varaa... Ja jos perää lasketaan niin eikös keulan pitäs muuttua kevyemmäks ajaa?
En jotenkin usko et ohjauslaakerissa olis vika, kun paikallaan siis kääntyy kyllä. Ajaessa joutuu aika rajusti vaihtamaan painopistettä ja kääntämään kahvaa voimalla. Kiitoksia helvetisti, kun ootte viittiny raapustaa tänne *
Perää kun laskee niin pyörä tulee raskaammaksi kääntää. Eli perää ylös tai keulaa alas jos haluaa pyörästä ketterämmän.
'03 ZX6R
Kuiva tarkottaa kirjaimellisest kuivaa. Eli käytännössä; kun pamppu puretaan auki ja ja pestään ja kuivataan, niin siellä ei ole sen jälkeen tipan tippaa öljyä.(Lopponen @ Kesä. 22 2011,17:48) kirjoitti
Ja normi tarkottaa sitä kun kaadetaan ja pumpataan öljyt pois sieltä, niin sehän ei oo kuiva sillon vaan sinne jää pinnoille vähän öljyä.
Siitä tuo noin 80ml ero kuiva vs normi tuon kyseisen pampun tapauksessa.
Mutta ne millilitrat kannattaa unohtaa heti sen jälkeen kun on kaupasta ostanut tarpeeksi öljyä. Ja käyttää vain tuota ilmoitettua öljypinnan korkeutta, joka ko mopon tapauksessa on 116 mm.
Se on paljon helpompi ja tarkempi tapa kuin arpoa millilitroillla sitä öljyn määrää.
Eli:
Etupamppu pystyyn.
Öljyt sisään.
Pumppaa vaimenninelementillä niin monta kertaa että saat ilmat sieltä pois.
Työnnä se alas.
Työnnä ulompi putki alas.
Eli pamppu "kasaan painuneena".
(Jousi pois pampusta edelleen.)
Sitten mittaat öljypinnan, ja ulomman putken yläreunan välisen pystysuoran etäisyyden.
Eli öljypinnan pitäis olla 116mm alempana kuin mitä ulomman putken yläreuna on.
Kotitekoinen säätötyökalu:
Metalliputki, jonka halkaisia esim 10mm, vaikkapa puolen metrin pätkä.
Hakkaa pää nätisti littanaks silleen ett siihen jää viel keskelle parin millin reikä, pistä vaikka pieni naula "muotiksi" siihen hakkaamisen ajaksi.
Merkkaat siihen putken varteen merkin 116mm putken littanasta päästä.
Sit kaadat öljyt pamppuun jne.
Putki littana pää edeltä pamppuun.
Se 116mm merkki pampun yläreunan tasalle.
Ja imaset ylimääräset öljyt sinne putkeen.
Noin, nyt sul on etupampun öljypinnan korkeus 116mm.
Jos taas imastessa tulee pelkkää ilmaa, niin kaada ensin lisää öljyä pamppuun.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Jep jep. Hyvä homma ja kiitoksia vielä neuvoista. Kävin kawan sivuilla ja sieltä löytys 01 tiedoista et olis öljymäärä 505 +-4ml ja öljyn korkeus sit 98mm. Luulis sielläkin olevan tuo sama määrä, kun mikä sullakin... No jos ens viikolla tulis uudet pölysuojat niin pääsis purkamaan, muut palikat löyty hyllystä. Hyvät juhannukset!
Tee vaiks silleen ett ku purat pampun irti ja korkin auki, ja valutat jousesta öljyt sinne pamppuun ennen kuin otat kokonaan pois, ja sit mittaat sen öljypinnan korkeuden. Niin ainakin näkee paljonko siel on ollut.(Lopponen @ Kesä. 25 2011,15:22) kirjoitti
Mistä saitilta/ sivulta löysit noi tiedot?
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Löyty tiedot kawasaki.com sieltä käyttäjän infosta sit.. Mietin vaan et miks noissa on niin iso ero kuitekin. Kokeleimallahan sen sit huomaa viimestään et menikö liikaa vai ei. Täytyy mitata paljon se entinen omistaja sinne on oikein laittanu, toinen puolihan on vuotanu jo melkein kokonaa tyhjäks.(scuuba @ Kesä. 26 2011,10:11) kirjoitti
kawasaki.com:sta löytyy tommonen huoltokortti:(Lopponen @ Kesä. 26 2011,13:25) kirjoitti
2001 NINJA ZX-6R
A Service Specification for the Model ZX600J2
sp_ZX600J2.pdf
Ja siitä:
Fork Oil SAE 10W
— Capacity 533-541 cc
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Olipa kerran mopolenkki juhannuksena... Pyörä kävi ISOSSA huollossa tuossa viikko takaperin venttiilit säätöihin, etc... Sanoin siinä sitten ettei vaihda tulppia ku on vähän ajetut iritiumit. Ja näin tehtiin, vaihdatin kuitenkin nokkaketjun samalla... No käyttivät tulppia irti notta saapi pyöriteltyä konetta samalla ku säätävät kohilleen... Pyörän tyhjä käynti pikku hiljaa rupes muuttumaan röpeltäväksi kilometrien kertyessä ja olin ihan et
wtf... No ei muutaku ajoa vaa ja rupes myös sitten aivan vitusti paukuttaa putkessakin... Rööki tauko ja reilu nuuhkasu pako putken päästä ja bensahan se haisi... Eipä muutaku varikolle kotiin ja tulpat irti NO VITTU yllätys tulpat ottanu mäntii kiinni ja yhessä kärkiväli ihan kii kahessa melkein ja yks oli niukin naukin ton 0,80mm tai what ever... Siitäpä tuli sitten mieleen että mikä järki ostaa iridium tulppia jos ovat kertakäyttöiset eivätkä kestä uudelleen kiristystä koska ovat laittaneet tollasen "huuliprikan" joka menee kasaan kiristäessä. Johan se tulpan värikin kertoo seoksista ja moottorin kunnosta että se olisi hyvä käyttää irti ja tarkastaa kerran kaudessa... Joo ja oli ihan oikeat tulpat NKg cr9eia eli ovat samat kuin NGK-CR9EIX paitsi vanhemmat ja 1mm pitemmällä elektrodilla. Lopputulema kawaan ei sitten vissiin kannata noita iridiumeja hankkia jos orkkis tulpat kestävät huoltovälin yli, -Piste.
Huonolla säkällä jako on hampaan verran pielessä nokkaketjun vaihdon jäljiltä. Toivottavasti ei sentään!
Liikkessä tehty ni eiköhän oo kohillaan. Ja ovat eriverran "kasassa" kyllä taitaa olla niin että tuo prikka hiukan painunut kasaan... Mäntä käy hiukan lähellä tuota tulppaa muutenkin... hmmm... Eipä tuo ajoitus kyllä tulppien etäisyyteen pitäisi vaikuttaa(MadMan @ Kesä. 26 2011,22:27) kirjoitti
Kyllä vain, vittu katoin vahingossa zx-6 tietoja enkä zx-6R:n(scuuba @ Kesä. 26 2011,20:34) kirjoitti
![]()
Jos jako olisi hampaan pielessä, männät kutittelisivat luultavasti silloin venttiilejä, ei tulppia...(MadMan @ Kesä. 26 2011,22:27) kirjoitti
![]()
ZX-6r -04
Kuukaudenpäivät tuli kawalla ajeltua melkein ongelmitta(puhjennut takakumi), kunnes eilen reissun jälkeen huomasin jonkun kaasareista tulvivan. *
Ei ilmeisesti auta muu kuin ottaa tankki veks, kaasarit irti ja putsaukseen?
-Juho
Ai helvetti. Tulipa taas tosiaan heitettyä typerä kommentti asiaa loppuun asti ajattelematta(636r @ Kesä. 26 2011,23:29) kirjoitti
Sormet toimii nopeammin kuin ajatus. Sori!
No noita sattuu.(MadMan @ Kesä. 27 2011,10:27) kirjoitti
Kylläpä tuli kawasakiin eloa nyt kun on kaikki neljä pyttyä mukana pelissä... En ois kyllä ikinä uskonut että ton pyörän on joku käyntiin saanu noilla tulpilla jos en ois itte nähny ja kokenut.
Eiks toi millin pidempi elektrodi vähän selitä sitä osuma-asiaa? Ei pitäis meinaan litistetyllä tiivisteelläkään ottaa kiinni mäntiin.
Piti muuten pistää viestiä perään et vähän epänormaalisti se sun kawa prötää ja jotain muutakin siinä on pakko olla ku ne soppakartat, mutta "juhannuskiireessä" unohtu.
Mites kartat muute pelittää?
'03 ZX6R
Se on ilmeisesti sisään päin pidempi se elektrodi... Et kuuleman mukaan pitäis olla samanlainen, mut ku ei tietä varmasti... Kartat pelittää oikein kivasti nyt varsinkin ku sytyttää matalammillakin kiekoilla, ei minkäänlaista kiirettä tule säädättämisen kanssa jos ollenkaan edes tarvii... (kaikkihan ne ovat yksilöitä) ... mutta kun on alhaalta asti hyvä vääntö ja kuminauhamainen kiihtyvyys eikä edes nypytä ja idlaakin 1300rpm. Enää ei oo sellasta tunnetta et joku mättäis. Eli kartat pöhää oikein mallikkaasti.(markketo @ Kesä. 27 2011,20:04) kirjoitti
Terve kaikille. Suht tuore motoristi rikkoo neitsyytensä tällä foorumilla.
Elikkä -03 ZX-6R on ollut ensipyöränä nyt kuukauden päivät käytössä ja siihen liittyen olisi muutama kysymys:
-Missä lukemissa koneen lämmöt kuuluisi normaalisti pyöriä ja missä lämpötilassa flektin kuuluisi lähteä päälle? Mulla maantiellä noin 65-70°C (mikä on mun mielestä melko alhainen) ja kaupungissa esim. valoihin pysähtyessä on maksimissaan tainnut käydä jossain 105°C ja flekti ei ole vielä lähtenyt kertaakaan päälle.
-Kuinka kauan vielä ajaa siinä vaiheessa kun bensavalo syttyy?
-Mitä tyhjäkäyntikierrosten kuuluisi olla? Mulla Noin 1200rpm ja varsinkin kylmänä röpöttää 1200-1500rpm välillä. Lisäksi sillä ryypyllä ei ole mitään vaikutusta käyntiääneen/kierroksiin. Pyörällä on ajettu vajaa 2000 km 24tkm huollon jälkeen, joten sen puolesta koneen luulisi olevan suurin piirtein säädöissä, eikö? Työkaveri sano, että ei sitä tyhjäkäyntiä edes saa tasaseks, ku on avara putki laitettu. Pitääkö paikkansa?
ZX-10R '06
Exät: YZF-R1 '08, ZX-6R '03, Z1000 '03 Husqvarna TC 450 '04
65-70 lämmöt ajossa ihan normi.(Slerba @ Kesä. 30 2011,10:57) kirjoitti
Kokeile antaa käydä paikallaan tyhjäkäyntiä ja kato meneekö flekti päälle. Veikkaisin että toimii, koska muuten lämmöt ois enemmän/ kone keittäis. Se on paineistettu systeemi, eli normi lämmöt "paikallaan" on siin satasen molemmin puolin. Eli keittää vasta ehkä jossain +125c:ssä, jos vielä silloinkaan.
Bensaa jälel 3,5-4 litraa siin vaiheessa ku valo syttyy, ja sen pystyy ajaan aikalailla viimeseen tippaan.
Ei tommoset kireet pikkukoneet tykkää täysin vakionakaan käydä tyhjäkäyntiä tasasesti.
Se "ryyppy" on on vain kaasuläppien asentoon vaikuttava mekanismi. Eli jollei vaikuta niin vaijeri voi olla irti/poikki/väärin säädetty.
Tyhjäkäyntii voit säätää siitä mustasta muovimutterista mikä on vasemman koneenposken päällä katteen sisällä.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Ja säätämiseen ei tarvita muita työkaluja kuin kaksi kättä, eli sitä voi ruuvailla niin usein kuin lystää.(scuuba @ Kesä. 30 2011,13:24) kirjoitti
Bikes don't leak oil, they mark their territory.
636 Ninja '05
Onko vakio eturatas 15 piikkinen? Minkä kokonen mutteri rattaassa? Tietäs käydä ostaa oikeankokoisen avaimen ennen purkamista..
Edit kaverin mopo muistaakseni 04, ns b koppanen kuitenkin.
KTM 1290 Super Duke R
Eiks yks käsi riitä? Mulla ainakin.(Laareppi @ Kesä. 30 2011,13:32) kirjoitti
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Juu itelläkin riittää yks käsi siihen, riippuu yksilöstä. Siinä voi vaikuttaa se vaijerin suojakuoren kiinnitys sieltä "alapäästä", että pyöriikö se mukana vai ei.(scuuba @ Kesä. 30 2011,15:47) kirjoitti
![]()
ZX-6r -04
Hei. Mulla on probleema. 6r -98 pärrästä meni bensapumppu. Motonetista sais tilalle mutta malleja on parikin. Ja niistä kysyisinkin... Kumpiko se kuuluu olla: IMU vai PAINE??? Molemmista olisi luvattu 0.3-0.5bar painetta ja n. 70l virtaus....
Sähkökäyttöisiä ovat molemmat jotka siis kuuluukin olla.
Kawasaki ZX-6R -98
Honda CR-125R
Jätkä on kone, mulla ainaski loppuu fysiikka... Ei mutteri pelitä jos ei pidä letkusta kiinni toisella käellä *(scuuba @ Kesä. 30 2011,15:47) kirjoitti
Bikes don't leak oil, they mark their territory.
636 Ninja '05
Siis täh?
Onko tosiaan ketjun se "slack" mitä se nyt suomex niinq onkaan, n 3-3,5cm!!! Jos nyt oikein tuota huoltokirjaa tulkkasin.
Aivan julmettu määrä.
Eikös ketju kiristy lisää siitä, mitä se on sivutuella, kun istuu mopon päälle ja se on niinq ajolinjassa?
Kiristys tehty ja saan ehkä tuon 3cm ylös alas liikkeessä sivutuella, mutta pitää vähän painaa ja käyttää voimaa, että se liike tulee ketjuun.
Tulikohan liian tiukalle?
-Hessu-
Kawasaki ZX14 2008
Ford Capri Mk3 2,9 V6 EFI going turbo with MSQ
Ainakin DID:n ketjujen kohdalla ohjeistetaan laittamaan kireämmälle kuin mitä huoltomanuska sanoo, mutta paha sanoa.(hessu75 @ Kesä. 30 2011,20:36) kirjoitti
Bikes don't leak oil, they mark their territory.
636 Ninja '05