"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Itse kopioin kyseisen modauksen, kun BikeFox on sellaisen tallilaisen zx6r:ään tehnyt. Heillä saattaa olla joku käsitys sen hyödyistä. (edit. kikserissäkin oli ko. modi, mutta en muista ropailinko sen silloin itse vai oliko se jo valmiina. Mutta ~vuosina 2012-2014)
Tässä tekstin pätkä amerikan maailmasta. Dorkan näköistä tekstiä, mutta on siellä muutama numerokin ja joku käppyrä.
https://www.gsxr.com/threads/low-dyn...5-1000.242648/
Se, että liikkuuko se mäntä herkemmin ylös vai alas voi olla joku ero. Koska vain männän yläpuolella tapahtuu palamisprosessi, ja jos palamisen johdosta mäntä liikkuu alas ja alipaine vielä sitä avittaa, se saattaa vaikuttaa hevosiin. Tyhjä mäntä jos vähän nihkeemmin menee ylös, ei välttämättä kumoa alasmenemisen edistämisen hyötyjä.
Ja kokemuksella ajoin 2v 1000cc kikserillä ja meidän tallin kahdella zx6r:llä on ajettu kyisesellä modilla jo 4 kautta. BikeFoxin rakentamalla koneella on ajettu ihan sm-sarjassakin sen aikaisen omistajan toimesta.
Nyt vaan mulla männänrenkaat vuotaa ja tämä modi ei toimi. Tuli puskista, että tällaista voi tapahtua.
Juttelin mun pyörän edellisen omistajan kanssa. Hän sanoi, että varmasti on männänrenkaat loppu. Ajettu 2 kautta IRRC:tä ja siellä radat ovat kuulemma oikeasti pölyisiä ja torvi auki painellaan pitkiä matkoja. Ilmanputsareita vaihdellaan niin usein kuin mahdollista, mutta ei nekään ihmelaitteita ole.
edit. Jotkut kisamiehet laittaa alipainepumpun alakertaan, tekemään tätä samaa hommaa. Ulkomaan foorumeilta joskus aiheesta lueskelin.
Viimeksi muokannut: T1mppa; 19.07.2021 klo 15:03.
Braaaaap
Ainakin toi modi on nykysäännöissä kiellettyjen listalla. Käytännössähän rivi-4 koneen kampikammiossa tilavuus säilyy aikalailla vakiona, joten ainut hyöty tulee siitä, että edes takas pumpattavaa ilmaa on kampikammiossa vähemmän. Siitä sit voi laskeskella kuinka iso etu teoriassa on mahdollista saada.
Superbike #7
Tuolla mun R6 ketjussa on noista mittauksista puhuttu, voin laittaa parempia kuvia noista rakentelemistani mittavehkeistä. Tilaa on niin vähän, että mittaan venttiilin korkeuden mittakellolla ja uudestaan ilman nokkia painamalla vivulla venttiilin mäntään kiinni. Erotuksesta saa sit välyksen.
Jos sulla ei ole mittausdataa moottorista, niin purkuvaiheessa on tärkeä mitata venttiilien välykset, nokkien ajoitus, männän ja venttiilin välys ja kansipahvin paksuus + männän korkeus sylinterin pintaan = squish.
Sit tiedät ainakin sen millä se on toiminut, niin on joku lähtökohta. Noitten ajoitusten ja välysten kanssa pelaaminen on jonkin verran pyöräkohtaista hommaa, mutta yamahan kittimanuaalit löytyy netistä ja niistä saa aika hyvän käsityksen mitä ne mitat pitäisi suunnilleen olla ja miten ne mitataan. Pitkälti kuitenkin samanlaisesta moottorista on kysymys.
Nää nyt on varmaan tuttuja juttuja sulle, mutta kun joku muukin tätä saattaa lueskella![]()
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Vasen moottorin yläkiinnike, millä kannattaa kiristää? Momentti ja lukitustarve löytynee manuaalista.
Mopo -05.
H2 SX SE -18
ZX-6R -05
projekti GPz750 turbo -84
Oikean puoleinen.
Ei ollu sitä rukkasta.
😀
H2 SX SE -18
ZX-6R -05
projekti GPz750 turbo -84
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Tänks,
rälläköin tommosen. Naapureiden iloksi, pihalla. Kovaa tavaraa. Mun kaikki ostetut työkalut näyttää siistimmiltä.
Eipä ollut koulussakaan kässässä kiitettävä koskaan lähelläkään, kerran tais napsahtaa kuutonen.
Taiteellinen vaikutelma, tai nopea suoritus saattaa tuosta tulla jollekin mieleen.
Huomenna tolla pitäisi kuitenkin kilpurin motin kiinnitykset kiristellä, jotta Kymillä viikonloppuna omat enkat paukkuisi.
On siinä neljä hammasta, kuvassa ne siistimmin onnistuneet.
Pitkähkö hylsy.jpg
H2 SX SE -18
ZX-6R -05
projekti GPz750 turbo -84
Ei tietoa mistä löytyisi jarrupoljin ja jalkatappiyhditelmän kehikkoa? (Virallisesta nimestä ei hajuakaan) Meni kaatuessa halkeamaan, niin ettei takajarrua pysty polkemaan. Tai olisko kellään sellaista osaa ylimääräisenä?
20210801_210426~2.jpg
Vaihdekiksin puolelle löytyis ylimääräinen...
eBaystä löytyy yhtä ja toista:
https://www.ebay.de/sch/i.html?_from...trest&_sacat=0
Käännösapua: https://translate.google.fi/
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Uusi orkkis 113€. Kannattaahan tuo kysäistä, millaisella toimitusajalla marmorille saisi, jos ajamaan haluaa.
https://www.motorcyclespareparts.eu/...s/350630419458
ZXR750 J "K"
Pohjalevy tai main plate nimellä PP tuningilla. Ajattelin omassa mopossa tuon hitsata, on kuitenkin 7075 seos jota ei suositella hitsattavaksi. Elinikäinen takuu tuolle osalle kuitenkin toimi, vaikka neropatti toisessa päässä ensin väitti kyseessä olevan naarmun eikä kosmeettisia virheitä korvata.
https://www.esabna.com/us/en/educati...4-and-7075.cfm
K8-1000
Se ois seuraavaksi otettava mikrometri ja rakotulkki käteen. Katotaan mitä kaikkea pitää uusia.
Kansi lähtee Lahden kansityölle mittauksiin ja plaanaukseen. Sylintereitäkin saavat tutkia, että tarviiko hoonata. Mielestäni ei.
Sitten alkaakin ultraäänipesuralli, mutta sen jälkeen kyllä hymyilyttää pistää kone nippuun.
Braaaaap
Nyt on kaikki pestävät osat pesty. Huomenna kansi takas huollosta.
Osien saapumiseen menee vielä hetki, mutta kyllä se koneen niputtaminen kohta pääsee alkamaan.
![]()
Braaaaap
Kansi on tarkistettu ja siivu otettu pois. Uudet osat on matkalla Saksasta.
Kohta konetta nippuun päin
![]()
Viimeksi muokannut: T1mppa; 12.01.2022 klo 11:15.
Braaaaap
Moottori numero 2 viety Lahden kansityölle hitsattavaksi. Vähän oli reikää lohkossa, kun kiertokanki on aikoinaan siirtynyt omaa reittiä sisätiloista ulos. Perjantaina pitäisi olla kunnossa.
Eilen nappasin kuvan moottorista numero 3 osia irti. Josko näistä kahdesta viallisesta saisi yhden toimivan
![]()
Braaaaap
Pikku hiljaa on taas kaivettu tavaroita pöydälle.
Eiköhän noista hyvä saada
½+½=1
Osia on vielä läjäpäin lisää toisessa tallissa. Mutta aloitetaan kampiakseli - kiertokanget - männät - sylinterit -alueesta.
![]()
Viimeksi muokannut: T1mppa; 12.01.2022 klo 12:03.
Braaaaap
Kysästääs täältä vähän hintapolitiikkaa projektikuntoiselle pärrälle. Pyörä vm-2005, 32tkm ajettu, viime kesänä kyljelleen Alastarolla lipattu Lemminkäisessä. Vauriot kosmeettisia ja ajelin vielä loppupäivän radalla + kotimatkan.
Seuraavassa öljynvaihdossa tuli vaskoollinen metallihilettä (tästä tein sillon oman ketjun), mikä paljastui ilmeisesti kiertokangen laakerista peräisin olevaksi. Siihen loppuikin sitten meikäläisen motivaatio kun tuli talokin ostettua mikä nieli euroja ja aikaa.
Hain kyllä Scuubalta vaihdevikaisen vaihtomotin mutta se saikin varastoinnin yhteydessä vahingossa kylmää osakseen, joten sen kunto on tuntematon.
Nyt kiinnostaisikin tietää:
1. Mikä mahtaa tämmöisen tapauksen realistinen hinta-arvio olla jos sen möisi jollekkin kenellä on motivatsoonia, tilat ja työkalut? Itseltä uupuu moti ja mopolle sopiva tila valmistuu vasta ensi talveksi. (tämä on kiinnostavin vaihtoehto)
2. Mistä löytää ehjä vaihtomotti? Muutaman purkaamon kysellyt lävitse ja ebaystä tilaamalla hintaa rahteineen tulee sen 2k€ eikä kunnosta mitään tietoa.
3. Pajaa/tekijää joka voisi mahdollisesti saattaa nämä kaksi konetta yhteen tai korjailla nykyisen laakerivikaisen motin? Tämä ilmeisesti sen verran kallis keissi että vaihtokone on edullisempi (tämä vähiten kiinnostava vaihtoehto)
Kylmä ei tee koneelle mitään. Eihän siellä jähynesteitä ollut sisällä.
1) Omasta stetsonista, ~1 500€. Tonnilla se katoaa jo varmasti. Todellisuus tiedetään kauppojen synnyttyä. Teettämisen olleessa täällä arvokasta projekteille ei ole paljoa kysyntää, ja niiden arvo tippuu.
2) jatkaa ebayn kyttäämistä, facen mahdolliset merkkifoorumit ja webin keskustelufoorumit. Semmoisesta löysin itse Apriliaan uuden koneen rahteineen tonnisadalla.
3) Dynosipi, Halikko.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Eikös tuossa olisi yksinkertaisinta ja vähätöisintä heittää laakerivikaisesta vaihdelaatikko kaikkine akseleineen vaihdevikaiseen? Ei kovin mahoton homma.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21