Olen vanhempi uusmotoristi ja ostin ensipyöräksi er-5:sen.En ole ajellut muilla pyörillä.Onko normaalia kun laitan ykkösen sisään kova kloks ääni samoin vaihto kakkoselle hieman pienempi?Koneessa on ilmeisestiCastrol GPS öljyt voiko merkki vaikuttaa ääniin?
Ääni johtuu kai vähän kuluneista kytkentätapeista (vai mitä ne on, dogs englanniksi) ja öljyllä voi olla vaikutusta asiaan, kannattaa kokeilla jotain muuta kun gps:ää. Ehkä laahaava kytkinkin voi moista aiheuttaa.
Vaihdoin ite ER-5:een just GPS:t ja vaihteisto aloitti tuon kolahtelun... ykkösellä se kolahdus on tosiaan pahin.
Ehkä seuraavassa öljynvaihdossa katson uudelleen mitä ostan. GPS oli Kawan huoltoliikkeen suositus..
https://reissu.org
Äänetöntä ykköselle tai mille hyvänsä vaihteelle vaihtaminen ei missään tapauksessa ole.Jonkinlainen loksahdus kuuluu pyörässä kuin pyörässä jo vaihdelaatikon rakenteen vuoksi. Jos huomattavsti klonksuu voi kytkimessä olla vikaa - kantaa eli ei katkaise vetoa täysin.Öljyilläkin on jonkin verran merkitystä.(parnjo @ Elo. 10 2006,20:46) kirjoitti
Kuluma vikahan tuo ei ole.Ei ole kytkentätappien kuluneisuuden kanssa mitään tekemistä. Perustuu empiiriseen tietoon.
Busa-23, GSX-R1100-86,-90 & 750-87
Epäilen tuota kytkintä.Vapaaliike kanittaa eli ei palaudu takaisin kunnolla.Vaijeri voisi olla hieman kulunut.Kytkin myös irrottaa tosi ylhäällä.
Kawasakin laattikko on yleensä ottaen äänekkäämpi kuin muiden pyörien ja voi tuntua hieman siltä että siinä on vikaa. Jos kokeilet vaihtamista eri kierroksilla ja hieman eri tapaan niin ääni muuttuu joka kerta. Ykköselle vapaalta vaihdettaessa sama homma, "rusahdus" on aina erillainen missä asennossa laatikossa hampaat ovat, joskus poksahtaa ja joskus menee vaihde ihan äänettömästi. Kyllä tietysti öljylläkin on merkitystä...
ZX6-R ´06
Näytin ohimennessä huollossa ja kokeili että kaikki ok ja sanoi olevan ominaisuus.En kehdannut kysyä öljyistä kun näytti olevan Castrollia myynnissä.Luin jostain,että Shellin öljyt tai delvac saattaisi auttaa,onko kokemuksia?
Tiedä tosta sun pyörästä, mutta mun REX:ssä ainakin ykköselle laitettaessa naapuritkin kattelee, et onks tos jotain vikaa, kun paukkuu niin perusteellisesti. Tossa mopottimessa se on ainakin ominaisuus. Välillä paukkuu muutkin vaihteet, riippuu rundeista ja kytkimen käytöstä.(parnjo @ Elo. 11 2006,12:16) kirjoitti
Joku mainitsi delvac, odotettavissa parikymmentä sivua vääntöä aiheesta. Mitä itse aiheeseen niin vaikkei erskaa ole ollut niin kyllä ne ekat vaihteet rusahtelevat kun menevät päälle lähes kaikissa mopoissa. Kaikki omistamani kolme pyörää ovat vapaalta ykköselle vaihtaessa ainakin paikaltaan rusahtaneet miehekkäästi, ikäänkuin ilmaistakseen että voima on läsnä, vaikka asia ei suinkaan ole aina niin ollutkaan. Kyseessä on siis mielestäni ominaisuus, kivahan se on olla valoissa kun sivulliset luulevat että "nyt siltä pärräpojalta hajosi paskasta kone" ja silti voi lähteä perinteisen tyylittömästi valoista. Voisin kuvitella että osa Ducatin viehätyksestä tulee juuri siitä kun ihmiset valoissa ajattelevat että "tolle typerästi ja tyylittömästi nahka-asuun pukeutuneelle punaisen omituisen näköisen pumpun omistajalle on joku paiskannut jotain paskaa koneeseen kun se noin kilkattaa" ja kuitenkin valojen vaihtuessa laitos lähtee liikkeelle kilkatuksen juuri ja juuri erottuessa kun peräkatteen alla olevat pari persereikää säestävät sairasta näytelmää parin bassorummun lailla.
"Kaikki hullut pitäisi tappaa tai ainakin niiden peilit kuuluisi säätää"
Vittu sehän on kawa! Vaihda pois ja osta huoltovapaa honta!
Ei ne pyörät mitään autoja ole, ääni on aivan normaali, totu siihen.
Lisäksi voit tottua Kawa omiin ääniin, jotka ovat tavallista pyörää äänekkäämmät....
00:58:12 [Terrorizer] pienimunaiset pojat hankkii tusinamuoviluoteja ;)
- Naapurinlikka, pikkusportti, farkut, ei sakkoja -
Mun vanha 9R kolisi samalla lailla, samaa tekee myös '06 Z750 vähän pienemmällä kolinalla tosin. Sanoisin että ajele huoletta, niin minäkin teen.
Mopot, musiikki ja lentopallo.
Parista Kawasta kokemuksia ja voisi kyllä pitää paikkansa.(amk @ Elo. 11 2006,08:30) kirjoitti
Busa-23, GSX-R1100-86,-90 & 750-87
Tuo pitää täysin paikkansa, että Kawan laatikko on muita äänekkäämpi. Itse en huomannut mitään eroa vaikka vaihdoin muista öljyistä juuri castroliin, mutta kun laitoin koneeseen viimeksi öljynvaihdon yhteydessä RSV käsittelyn niin johan hiljeni koneen sekä vaihteiston vaihtamisäänet. Samoin pieni öljynkulutus väheni oleellisesti, joten voin kyllä lämpimästi suositella.(Jonee @ Elo. 12 2006,10:52) kirjoitti
R.I.P Jaska - Motoristi
Asiantuntijalausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
mulla zx-6r vm.2000 ja castroolin öljyllä äänekäs ja löytyy välivapaita mut muilla öljyillä pelaa ku se kuulusa junan vessa![]()
![]()
Tule kuuntelemaan ykkösen 'kolahdusta'
xx:ssä niin huolesi loppuvat. Eihän se useimmiten mene päällekään jos ei vähän kytkimellä härnää (siis paikalta lähdössä). silti en ole pätkääkään huolissani. Ajele nyt vaan sillä mopollas ihan rauhassa
![]()
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
CFMOTO 800MT-X -25
Minä kanssa alukseen ihmettelin er-5:ssa äänekästä ykkös- ja kakkosvaihdetta, mutta eipä se enään häiritse, kun tietää sen "kuuluvan asiaan". Se on näiden ominaisuus.
Öljymerkin vaihtelu on turhaa jos tuo klonksahdus on ainoa murhe, koska ei se sillä häviä. Tietty kytkin pitää säätää kohilleen oli öljyt mitkä hyvänsä.
Jos pyörä seisoo käyttämättömänä pidempään, niin kytkintä kannattaa pumpata muutama kerta ennen vaihteen päälle klonkasutusta.
Ja kone tietty lämpimäksi. Kylmä ja jäykkä öljy pyörittelee siellä mukanaan paljon enämpi kuin lämmennyt ja notkea. Joka tapauksessa klonks kuuluu mutta ei tunnu niin julmalta.![]()
Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
Kokeile tosiaan jotain mineraaliölppää, vaikka sitä Delvaccia. Muistat vaan vaihdella sitten jos pelaa, niin 5tkm välein. On omakohtaisia kokemuksia er-5:destä ja Delvacista, kyllä pelaa.
Niin ja liian korkeat tyhjäkäyntikierrokset vaikuttavat tuohon kolahdukseen. Suzukikin kolahtaa, jos ryyppy päällä 3000rpm:stä survasee ykkösen silmään.
Meillä kaikki neljä kawaa kolahtaa jonkin verran vapaalta ykköselle. (zx6r,zx10r,gpz500s ja ex ER-5). Samoin ne vaihteiston ajojurinat on aika maailmanlopun kuuloisia kawoissa. Kun ostettiin 90tkm ajettu gpz500, luulin laatikon olevan finaalissa, mutta 20tkm ajettu erkki pitikin samanlaista..
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
Tööh, ainakin Honda VTX1300:ssa ykköselle vaihtaminen kuulostaa joskus siltä kuin pudottaisi kymmenen tuuman jakarin peltiseen 5 litran kurkkupurkkiin. Joskus osaa jo hollata sen silleen että se ei rutise kuin vähän..(Seven @ Elo. 12 2006,03:29) kirjoitti
Mutta toisaalta muut vaihteet menee päälle hiljaisemmin ja erityisesti muut kuin vaihtamiseen liittyvät ensiövedon ja vaihteiston mekaaniset äänet ovat oleellisesti pienemmät kuin VN800/VN900:ssa. Suhisee vaan mennessään.
Ja mitäs siitä jos Erkka vähän kolahtaa kun vaihtaa, se kuuluu asiaan. Sen sijaan jos voimansiirto ulvoo upouudessa kawakruiserissa kaikilla vaihteilla ja koko ajan 60-100 välillä kuin 10 euron kiinalaisen porakoneen vaihteisto, alkoi pipo kiristää
Mulla oli aikoinaan EN500 jossa siis ~sama kone kuin Erkassa. Kyllähän sekin vähän kalahteli, mutta jos se ei sano *KRONKS* kuin korkeintaan ykköstä kylmänä paikallaan päälle laittaessa ja ulvoo enintään 80dB edestä (vakioputkea ei enää kuule askin melun yli) on elämä hyvin.
Jotain hyväksi kehuttua ölkkiä koneeseen ja eikun![]()
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Itselläni aiemmin zx6r 05 ja ihmettelin siinä pauketta kun piti sitä uudesta asti.Huollossa sanottiin vaan et on hyvin tyypillistä kawasakille.Jos kytkintä pystyy pitään pidempään pohjassa ääni useimmiten vaimenee..
BMW S1000rr 2010
Mulla -02 9r ja jossakin 25000km paikkeilla rupes vaiheet takkuamaan alaspäin vaihtaessa, yritin säätää vaihdepolkimelta => tuloksetta. Sitten vaihdoin öljyt Motulista hondan gp4 öljyyn ja n.100km niin vaihteet rupes pelaamaan ihan normaalisti. Eikä enään kloksahtanu... ajelin niillä öljyllä n1000km ka sitten rupes taas loota tökkimään, ei vaihda kunnolla alas eikä ylös ja vaihdetanko tuntuu sika jäykältä...
Olettteko törmännyt vastaavaan
Älkääkä sanoko että "se on Kawa" vihreestä en luovu![]()
"Let the good times roll"
Itellä oli toissa kesänä uusi er-5 alla ja eipä ole ollut niin hiljaisia vaihteita sen pyörän jälkeen. Aluksi ei ollut aivan varma että menikö se ykkönen päälle kun ei tuntunut miltään ja ääntäkään ei syntynyt. Jokusen satakilsaa päälle neljä donaa ajelin ja ei ne kovin koviksi ne äänet tulleet, sen verran kuitenkin että ties vaihteen olevan päällä. No aivan uutta en oo sen jälkeen ostellut, mutta ajellut kyllä olen ja eipä tosiaan niin hiljaisia vaihteita ole tullut vastaan. Liekkö sitten torstai malli jolloin duunit tunnetusti maistuu parhaimmalta.![]()
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Meidän väinössä (VN800) vaihteet paukku mukavasti. Ainakin kun laittaa ykköstä silmään. Sekin vaihtelevalla äänentasolla. Se mitä minua eniten kummastuttaa on tuon kytkimen "jämähtäminen" päivän seisonnan jälkeen. Jos siis kauemmin ajelematta, joutuu pyörää irroittamaan ennen käynnistystä. Ykkönen kehiin, kytkin sisään ja eiku rynkyttämään kunnes irtoaa. Kerran käynnistin mopotin ja heitin vaihteen päälle niin tämä ruoppas mukavan kuopan ja sammui siihen paikkaan. Onko tämäkin nyt sitten niitä öljyjuttuja? Muuten kytkin kyllä toimii moitteettomasti. Mitä öljymerkkiä pyörä on syönyt, niin siitä minulla ei ole hajuakaan.
Olet sitä mitä syöt?
mitenköhän tuon asian kanssa mahtaa olla,oletko aivan varma(Seven @ Elo. 12 2006,03:29) kirjoitti
että merkin vauhto auttais,minä en olisi niinkään varma,mutta enhän minä kaikkea tiedäkkään.![]()
Kuulisit kun laitan omassa 9R:ssä ykkösen päälle. Pyörä vielä nytkähtää sen verran että tietää että voimaa piisaa. Niistä öljyistä sen verran että Sumeko suosittelee mineraaliöljyjä ei täyssynteettistä. Soita Sumekon tekniseen palveluun niin voit jatkossa käyttää halvempia mineraaliöljyjä.
And the Road Warrior?
That was the last we ever saw of him.
He lives now only in my memories.
Kyllä ne muidenkin merkkien lootat lonksuu - kuunteleppa kesällä valoissa kun on useempia mopoja... Ja juu öljy vaikuttaa ja se kuinka vanhaa se öljy on vaihteiston ääniin - ainakin oman kokemuksen perusteella
T
Jussi
---
"Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
Vanhempiin pyöriin oon itse käyttänyt
shellin x-100:sta ja ollut tyytyväinen.
Kesällä ilmeni kytkimessä vikaa, poistin
vanhat, pyöräliikkeestä hommatut vimpan
päälle prätkäöljyt ja laitoin x-100set tilalle
niin meno helpottui huomattavasti.
Nyt talviprokkiksena kuitenkin on katsastaa
kytkinkello, uusia levyt, välilevyt sekä jouset.
Sitten katsellaan vielä männän kunto (nesteellä toimiva)
ja eiköhän se siitä. Vika ilmeni kans mulla hieman
kantavana, veto ei täysin poistu...
pyöränä zx-9r.
On helvetin vaikeaa selvitä elämästä hengissä
Ölkeissä on hieman eroa tämän suhteen. Pääsyyllinen lienee kuitenkin öljypako kytkinpakan uloimpien levyjen välistä, jolloin kytkin "tarttuu". VN900:ssa uloimmiksi levyiksi on vaihdettu uritetut, minkä pitäisi helpottaa tilannetta. Levyt saattavat olla vaihtokelpoiset VN800:een.(Vih.Kawa @ Loka. 27 2006,15:47) kirjoitti
Itse tyydyin käynnistämään VN800:sta vaihde päällä ja kytkin auki samalla etujarrua vetäen. Startti riitti hyvin nirhaisemaan kytkimen auki ja kun antoi toosan jolkuttaa vähän aikaa kytkin auki ja sitten vapaalle + kytkin kiinni, niin liikkellelähtö sujui sitten oiken sujuvasti.
Tarttuminen on siis tunnettu ominaisuus, ei yksilövika. Vastapainoksi VN800:n kytkin on erittäin kestävä. Pitäähän pyörässä jotain "piirteitä olla"![]()
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Itellä vanha 9r -99. Kolahtaahan se kun polkee ykköstä silmään. Mutta olen huomannu sen,että jos pitää etujarrua kiinni ykköselle vaihtaessa niin ei kuulu mitään kolahdusta. Varman siksi kun pyörä ei pääse nytkähtään yhtään eteenpäin.
Ja öljynä gps.
Mut kawassahan on aina "rajut" kone äänet.
ex. *Kawasaki zx9r *1999, (280km/h,1800m)
ex. Husqvarna SM570R 2004 (164km/h,1600m)heh
ex. Honda cbr1100xx 1998 (266km/h,1600m)
ex. Honda vtr1000f 1997 (en kerenny kokeileen/ 1600m)
ex. Suzuki gsx1400r 2003 (324km/h,1600m)
nyk. Suzuki gsx1300r Turbo 2004 (---km/h,1600m)