No pyörä tietenkin!
Eipäs kun kotilopas!
Tästähän aina sillointällöin syntyy keskustelua.
Jos on koskaan lukenut esim TekniikanMaailmaa niin tietää totuuden...
<p><strong> </strong></p>
Totuus. Kovin monisäikeinen asia. Itse en tekniikan maailmaa raamattunani pidä, mutta kukin tulkoon uskossaan autuaaksi
Vastaus on, että en todellakaan tiedä ksoka absoluuttista totuutta ei tässäkään aiheessa ole olemassa. Veikkaan kuitenkin että osaavissa käsissä mopo ja tavallisissa käsissä auto.
Taitaapi riippua aika paljon siitä millaisesta pyörästä ja kotilosta puhutaan. Ihan varmasti tuliterä Ferrari pysähtyy nopeammin kuin vanha loppuunajettu HD ja nykypäivän muoviluoti pysähtyy nopeammin kuin 80-luvun karvanoppaviritteinen teini-Corolla.
Lisäksi pitäisi tietää onko käytettävissä vehkeissä ABS-jarruja yms. jarrutusta helpottavia viritelmiä.
Mitä taas Tekniikan maailmaan tulee niin vanhoina aikoina oli tapana repiä lehdistä suikaleita ja viedä ne huussiin tiettyä tarkoitusta varten. TM:n sivut eivät kelpaa tähän tarkoitukseen.
Aika moni henkilöauto pysähtyy nykyään 40 metrissä ja moni parempi auto jopa noin 37-38 metrissä. Huonot autot pysähtyy noin 45m, eipä enää ole autoa joka kuluttaisi sen 50metriä tuohon matkaa. (kaiketi joku sellainenkin löytyy)
Mopothan pysähtyy kaiketi noin 36-50 metrissä. Eikös juuri lehdessä mitattu Kawa z750 42metriä ja teknarissa oli kilosuitsa 39metriä. Isommat kustomit käyttää sen 50metriä joten hajontaa on näissäkin.
Itse uskon, että suuri peräänajo vaara liikenteessä (kun auto ajaa mopon perään) ei tule siitä lyhyemmästä jarrutusmatkasta vaan siitä, että mopoilija on enempi hereillä ja reagoi nopeammin kun taas autoilija rämplää jotain (muniaan, radiota, kännykkää, nenäänsä, muniansa uudestaan ja jos sittenkin vaihtais vielä radioasemaa) ja herää vasta jarruvalojen välähdykseen....siihen kun lisätään standardi 2 metrin turvaväli.
veikkaan että jos tuolta liikenteestä otettaisiin summissa 10 moottoripyöräilijää ja 10 autoilijaa ja käskettäisiin jarruttamaan satasesta niin hyvin kuin osaavat omilla ajoneuvoillaan auto ryhmä olisi keskimäärin parempi. osaavissa käsissä sporttipyörä pysähtyy kyllä varmaan paremmin kuin perus kotilo mutta kuinka moni sitten osaa/uskaltaa jarruttaa oikein
Samaa mieltä ja korostuu huonolla kelillä, kaarteissa...(vuohi @ Elo. 08 2006,23:48) kirjoitti
Kumpikin pysähtyy kuin seinään, kun täräyttää rekan kylkeen. Muistetaan se turvaväli ja maltti!
Kawasaki VN900 Classic -06
Kawasaki ER-5 -97
-o.k-
- Ad augusta per angusta -
- Penis Minores -
Kuten myös(raisio.offroad @ Elo. 09 2006,05:26) kirjoitti
Ja yhtenä lisäpointtina ajatuksiin kun vertaillaan auto vs. mopo radalla niin aika aikaisin vaikuttaa mopot mutkaan jarruttamisensa aloittavan![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Se taas johtunee siitä, että mopolla saa kelattua huomattavasti enemmän vauhtia suoran päähän, jolloin jarrutus pitää aloittaa aikaisemmin. Tän huomas selvästi Botnialla kun mä pystyin tohtorilla vetämään hana pohjassa vielä hyvän aikaa kun nopeemmilla pyörillä alettiin jo jarruttelemaan... Ja se ero oli kyllä metreissä todella huomattava.(HiTec @ Elo. 09 2006,10:07) kirjoitti
Näinhän siinä luultavasti kävisi. Mutta päälle päin ei kukaan näe millainen jarrutusvirtuoosi puikoissa on, joten aina ja kaikilla laitteilla reilu turvaväli mopon takana.(vuohi @ Elo. 08 2006,23:48) kirjoitti
<span style='color:#000000'>Unidentical twins - RD 350 LC *& *VTR 1000 F</span>
Ompa tuo nähty ihan käytännössä et usseempien motoristien tosijarrutukset loppuu yli kuuvenkympin noppeuksissa eli sitten kotilo ylleensä voittaa .
Mutta kysymykseen oikea vastaus on et pyörä voittaa aina jos kuskin toiminnat voipi jättää pois
Triumph Tiger 800 XRX
Itse kehtaan väittää että kotilo pysähtyy lyhyemällä matkalla. Ainakin omilla taidoillani uskon 100-0 jarrutuksen lähentelevän 50 metriä pyörällä ja kotilolla ei tarvitse paljoakaan taitoa. Ja sitten paniikkitilanteessa epäilen että etupyörä menee lukkoon ja pyörä nurin. Muovin ja asvaltin välinen kitka ei ole kovin suuri.Lisäksi kotilon etupyörillä on yli 7 kertainen pinta-ala tiessä pyörään verrattuna, mutta painoa ei ole niin paljoa enempää. Oman pyöräni kuivapaino oli muistaakseni 209Kg ja vaaka näytti lähes täydellä tankilla 360Kg. Kotilo oli 1,5t luokkaa samoin eväin(-03 Corolla T-Sport). Edellämainittu kotilo vs kilogixeri menee kyllä "ammattilaisen" jarruttamana kyllä 10cm gixerin hyväksi, pakko myöntää. *
Onkos muuten tossa gixer/R1 luokassa parhaat jarrut mitä vakiopyöristä löytyy? Heitetäänpä kuppi toisin päin, XX vs M5 ja eroa yli 5 metriä tälläkertaa kotilon hyväksi.
Aina on mukava kinastella kaikesta *![]()
Missäpäin pk-seudun lähettyvillä olisi hyvä paikka jossa harjoitella tätä vauhdin tappamista?
Muistetaan silti pitää sitä välimatkaa edelläkulkevaan riittävästi, ettei tarvitse kertoa täällä omakohtaista todistusta suuntaan taikka toiseen. Taikka että ylipäänsä pääsee vielä kinaamaan tänne tulevistakin aiheista... *![]()
<p><strong> </strong></p>
Veikkaisin et kun on kuivaa asfalttia, eikä ole hiekkaa tiellä, niin mopo voittaa aika helposti.
Jos kosteesti tuulee tai muuten ei-niin-hyvät olosuhteet, niin k*telo voittaa aika helposti.
Meinaan jos mitataan niin, että kuulokkeet korvissa ajetaan vakionopeutta ja äänimerkistä aloitetaan jarrutus. Vastaa hiukan enemmän normitilannetta kuin viivalta jarruttaminen tai pelkän pysähtymismatkan mittaaminen siitä kun jarrutus on aloitettu.
Mopollahan on periaatteessa kaikki vermeet jo käsissä ja jaloissa, vieläpä aika monella taannoisen äänestyksen mukaan pari sormea jarrulla ja kytkimellä jo odottelemassa.
K*telokuljettaja kuulee äänimerkin "piip", ottaa jalan kaasulta poooois, siirtää sen jarrulle noooin ja aloittaa painamaan jarrua ja uusimpia vekottimia lukuunottamatta (hätäjarrutusassistenttivaimikähelevettisenyton) kestää hetken ennenku myös takajarrut heräävät täysipäiseen jarrutukseen *![]()
Ei auta poru eikä selite, kun käyntiin lähtee Homelite
Bitit on pc:stä...
Kyllä pyörä pysähtyy oleellisesti nopeammin jos jarrutus aloitetaan 300 tai 200 vauhdista; on meinaan ilmanvastuskerroin x poikkipinta-ala massayksikköä kohden aika paljon suurempi kuin kotilolla.. (TM:aa ei tule kotiin, mutta veikkaanpa, että jarrutukset on tehty max 100 km/h nopeuksista; valaiskaa asiaa joka on lukenut jutun)
Two Wheels:ssä oli 0-100mph-0 testi.
Pukatin väyrynen pesi kaikki pyörät. Jarrutus aikaa en muista. Oli kuitenkin enemmän tai vähemmän kuin pyörillä.
Kiihtyvyys on kuitenkin toiselta planeetalta.
Jarrutusmatkan pituuteen vaikuttaa oleellisesti renkaiden kunto ei niinkään jarrut.
Pyörien rankaat vaihdetaan kuitenkin paljon useammin kuin kotiloiden, joten luulisi pidon olevan parempi.
Omassa autossani on ensiasennusrenkaat alla ja märkäpito on niistä hävinnyt aikoja sitten. (6,5v, paistopäivää en ole katsonut)
Pyörässänikin tosin 4v. vanhat gummit. Ei tullut kaupanteon yhteydessä vilkaistua.
Tiukoissa tilanteissa voi vain toivoa, että edessä menee vanhoilla ja takana tuleva uusilla renkailla.![]()
tuo pukatin väyrynen pysähtyy todella tehokkaasti ainakin suurista nopeuksista ilmajarrunsa avulla " At 230 mph, this increases rear downforce to 1100 pounds and adds as much as 2500 pounds of drag. A panic stop at that speed produces nearly 2.00 g" eli 370km/h mittarissa ja täys jarrutus niin hidastuvuus vastaa 2 kertaista maan vetovoimaa eli turvavyöt tulevat tarpeeseen![]()
Äänestyksen tuloksista voi päätellä että orggilaisten autokalusto on luokkaa Datsun 100A - Polski Fiat ja moottoripyörät Ducati Monster - Yamaha FJR1300ABS.![]()
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Ja ajotaidot, viimeviikolla kortin saanut mummo menossa sunnuntai-kirkkoon ja Valentino Rossi... *(NOx @ Elo. 11 2006,12:01) kirjoitti
Onneksi ihmiset aina hakevat kaikessa keskusteluissa ääripäät. Väyrynen vs tonninen pappa-tunturi jossa etujarruvaijeri poikki*
<p><strong> </strong></p>
Aina meitä Solifermiehiä sorsitaan, vertailuissakin...(Muukka @ Elo. 11 2006,15:21) kirjoitti
![]()
luin kysymyksen huonosti
eli siis tottahan toki mp pysähtyy paremmin, mutta periaattessa autolla vaan on helpompi tehdä joissain olosuhteissa paniikkijarrutus.
Omista vehkeistäni (auto ja pyörä) auto pysähtyy paremmin. Yleisesti uskon silti 4-sylinterivoimaan pyörissä. :Edit: Jarruissa.
Näillä mennää!
Mun mielestä A4 turbo Quattro on talvella yhtä kiva kuin oma mopo kesällä![]()
Aika lailla taitaa riippua pyörästä/autosta ja suuressa määrin henkilön taidoista/kokemuksesta, joka niitä jarruja käyttää....
Ja koskaan en oo myöhästyny mistään!
Honda CBR 600F -07
se on kyllä hieman vuodenajastakin kiinni olis meinaan ilkeetä ajella -20 pakkasessa mopottimella... tai riippuu varusteista![]()
kotilo on masiina jolla kuskataan lapset maalle lehmiä kattomaan... jos ajella haluu todellakin mp! molemmat käteviä omassa sarjassaan... mut kun ei oo lapsii ni vastasin![]()
- CBF600S = starttimoottori -
Ilman muuta kotilo, jopa joka pojan ja miksei mammankin kaupparassi Koenigsegg stoppaa 60-0mph 27,7 metrissä. Tuokin kärry on lähes yhtä yleinen Suomen tieliikenteessä kuin perus corolla tai kiksutin joten voin vaan kuvitella millaiseen suorituskykyyn "superautot" pystyvät.
"Kaikki hullut pitäisi tappaa tai ainakin niiden peilit kuuluisi säätää"
Emmä tiedä, mä vaan rakastan noita kaksipyöräisiä.
Fillarointiki on niin mahtavaa verrattuna autoiluun. Autot ahdistaa,ne haisevat pahalle, ja niillä ajavat puolisokeat kuskit. Hommaan vasta kun pakko sanelee.
Riippuu varmaan minkälaisia kulkineita verrataan. Samalla rahalla saatavia vai miten.
Riittävän äärimmäisyyksin kun mennään, niin ei taida mp puolelta löytyä sellasta laitetta jolla olis samanlaisia hidastuvuuksia tai pysähtyvyyttä saatu kun F1:llä?
GSX-R 750 -93
ZX-6R -02
Z750 -06
ZX-12R -05
Omissa käsissä kotilo stoppaa nopeammin, mutta joku taitavampi saa pyörän takuulla pysähtymään autoa paremmin!![]()
Mulla GSX-R1000 -08 (valkohopea)
Pikku-Broidilla CBR1000RR -08 (valkomusta)