alla on 2 sakkoa, noin vuosi väliä.. onko totta että kolmesta sakosta kahden vuoden sisällä ylinoupeudesta lähtee kortti`?
Kawasaki Ninja ZX-10R
Jep näinhän se on 2-vaiheen suorittaneella pysyvällä ajokortilla, mutta jos omistaa välivaiheen ajokortin, eli ei pysyvää ajokorttia...siinä tapauksessa 2 sakot / 1vuoden sisällä, 3 sakot/2vuoden sisällä(Theseus @ Elo. 04 2006,21:51) kirjoitti
Ducati ST4S 996
yhestä lähtee...
Chuck Norris tilasi Hesessä Big Macin, ja sai sen.
Niinku muistaa tarpeeksi vetää.(Lateksi @ Elo. 05 2006,06:26) kirjoitti
![]()
Riippuu sakkojen vakavuudesta... jos tarpeeksi kovasti vetää, lähtee kerrasta. Vähän pienempiä, mutta kuitenkin vakavia juttuja riittää kaksi, ja sitten lievempiä saa tulla kolme.(Z22 @ Elo. 04 2006,22:23) kirjoitti
Mulla sakot kilvettömänä ajosta ja sitten tuosta tiistaiyön hommasta tuli sakkoja "turvallisen liikennenopeuden huomiotta jättämisestä" - mutta kortti pysyi tallessa. Tosin se on oma tarinansa se (enkä tänne kirjoita kun menee taas kiistelyksi), mutta siis kahdet sakot kuiteski.
"We cannot choose the time we live in
- all we have to decide is what to do with the time that was given to us."
Toki kortti lähtee kerrasta jos oikein törkeen vetäsee, mutta(equilibrium @ Elo. 05 2006,10:50) kirjoitti
ei se nyt ihan noin mene että siellä olisi "vakavuus" luokkia sakoille noin montaa, ainoo että päiväsakkoja saa ottaa 3:met vuodessa JOS on pysyvä ajokortti...
Ducati ST4S 996
Mulla päiväsakkoja ihan tarpeeksi otettu niiden kahden kerran aikana, mutta eivät korttia vieneet, vaikka vain väliaikainen kortti on ja kakkosvaihe odottelemassa syksyllä?
Viimeksi ylikonstaapeli sanoi, että jos olisi mennyt paikalla olleiden poliisien suositusten mukaan, niin kortti olisi lähtenyt, mutta kun ei tytön ajokautta voi keskeyttää (ja poliisien väitteitä ei voitu todistaa), niin laitetaan nyt tollanen, että kortti pysyy kädessä ja voi loppukauden ajella *rauhallisesti*.
Ja ero noiden kahden vaihtoehdon välillä oli kuitenkin vain rikkeessä ja päiväsakkomäärässä. Eli käsitykseni mukana joku kiintiö ja raja niissäkin on?
aina on lähtenyt kerrasta korttise tietenkin voi olla kuskissa vika,kun niin on käynnyt...........mut eiköhän se tuuri joskus muutu...........
sakkoja on kertynyt aikas paljon jo tälle kesällekin........kai se kolmesta sakosta 1v sisään se kortti lähtee....
www.mtbracingteam.co.nr
kawasaki ZXR 750 -90,kawasaki ZX-9R -94,kawasaki ZX-9R -98
kawasaki Z-1000 -04.
Honda CBR 900 RR -02
Suzuki GSX-R 1000 -03
Suzuki GSX-R 1000 -01
Suzuki GSX-R 1000 -04
Suzuki GSX-R 1000 -05
Yamaha FZ1-N 2007
Onko tietoa kellään mitä saa kun ajelee kortitta ja jää kiinní?
Nyt kun tässä kortitta ollaan.![]()
Only a motorcyclist knows why a dog rides with his head out the window!
Happiness is like peeing your pants - everyone can see it but only you can feel it's true warmth.
Etkös sä saanut pyöräkortin vasta tälle kesää? Ja autokorttikin vissiin ollu alle 2 vuotta, kun kerran oot vasta menossa II-vaiheeseen?(equilibrium @ Elo. 06 2006,11:31) kirjoitti
Silti alla jo kaksi päiväsakkoihin oikeuttavaa "vahinkoa" ja etkös ole mopottimenkin jo pariin (?) kertaan kaatanu?
En halua v*ttuilla, mutta oliskohan aika pikkasen rauhottaa tota menoa, ennen ku pääset hengestäs tai aiheutat jollekki muulle onnettomuuden? Meinaan tossa on noinkin tuoreelle kuskille jo aika paljon sattumuksia, vielä tosin ilmeisesti ilman suurempia vammoja.
Ja sit oikeen kukkahattuvinkkien kuningas; ku ajaa rajotusten mukaan eikä törttöile muuta typerää, ei tarvi miettiä, kuinka monta sakkoa missäkin ajassa saa ottaa, ilman että menettää ajokortin!
e: sananmuunnos
Honda CBR1100XX Blackbird
Tähän asti tämä ketju olikin asiallinen.(Rider82 @ Elo. 07 2006,21:14) kirjoitti
![]()
-Jos hulluuteen osallistuu riittävän monia, siitä tulee normaalia-
-Naara ittelles ennenku muut kerkijää-
No, onko nyt parempi? Vaikka tosiasiahan on se, että jotain on täytyny tötöillä, jos onnistuu päiväsakkoja keräämään...(Systeri @ Elo. 07 2006,21:25) kirjoitti
Ihan totta, onko sun mielestä ollut onnistunut avaus kuljettajan uralle, jos on tohon tahtiin päässy Setä Sinisten suosioon?
Jos noin monta kertaa peräjälkeen tapahtuu kaikkea inhaa, ni eiks jossain vaiheessa pitäis ruveta oikeesti hidastamaan vauhtia ja miettimään uudestaan asenteitaan ajellessa?
Ja kuten sanoin, mä en halua veetuilla, ainoastaan ehkä herättää ko. kirjoittaja miettimään, että MIKSI juuri hänen kohdallaan sattuu ja tapahtuu niin usein ja ETTEI jatkossa sattuisi, hänelle, häneen tai muille...
e: kirotusvihreitä
Tarkotin kyllä sitä ettei ne kaatuilut varmaan liity sakkoihin mitenkään...(Rider82 @ Elo. 07 2006,22:16) kirjoitti
Sinä ajat itse ekaa kautta, hienoa että nyt jo jaksat arvostella muitten ajotyylejä. Mulla ei ole ainakaan vieläkään siihen varaa...Eikä noi nyt kovin pahoja törttöilyjä voi olla, jos kortti on pysnyt. Eri asia on nää 40/140 tapaukset...
Kopasehan jarruja, missä kohtaa olen arvostellut? Kunpahan nyt vaan kehotin miettimään uudestaan, että jos koko ajan sattuu ja tapahtuu, niin kannattaisko niitä ajotapoja muuttaa? Jos ton nyt sitten kokee arvosteluksi, ni kaiketi siinä ajotavassa sitten on ollu jotain sanomista, vai? Jos on saanut sakkoja, eikö se oo yhtä kuin, että on rikkonut lakia? Eikö lakia rikkonutta kuljettajaa saa arvostella? Mitä sitten pitäis tehdä, hymistellä, että no voi voi, kylläpä sulla on käyny huono säkä, ei kyllä olis tarvinu antaa sakkoja, kyllähän sitä nyt voi joustaa muutaman kuljettajan kohdalla säännöistä, jotka on tehty turvaamaan meidän kaikkien turvallisuutta liikenteessä?(Systeri @ Elo. 07 2006,22:22) kirjoitti
Ja päiväsakkoja saa sen jälkeen, kun rikesakkoraja ylittyy, mikä on käsittääkseni enemmän kuin 15km/h ylitystä, eikö se mielestäsi ole "kovin paha"? Esim. 40km/h alueella 55km/h? Tai 80km/h alueella 95km/h? Tiedät tietysti mitä tapahtuu esim. jarrutusmatkoille noissa vaihteluissa...
Ja kuten Equi tuossa edellä mainitsi, viimeisimmällä kerralla oli juur ja juur saanu korttinsa pitää?
Ja kyllä, ajan ensimmäistä kauttani, enkä pidä itteäni yhtään sen parempana kuskina, kun ketään muutakaan. Ilmaisin lähinnä huolestumiseni ko. kuljettajan OMAN ja muitten tienkäyttäjien turvallisuudesta.
Ja edelleen, en halua v*ttuilla em. kuljettajalle, vaan saada hänet, niin kuin muutkin "kuinka monta sakkoa vielä kestää ottaa"-kuljettajat tajuamaan, että eivät ole yksin tuolla liikenteessä! Entäs sitten, kun sen päiväsakkoihin oikeuttavan ylinopeuden seurauksena joku jalankulkija esim. suojatietä ylittäessään pääsee hengestään?Onko sillä silloin mitään väliä mones sakko se oli vuoden, kahden taikka kuuden sisällä?
Luuletko, että nämä kuljettajat sitten olisivat sillä ansiolla täällä miettimässä, että mitäs jos olis vähän aikasemmin tullu mietittyä omaa ajotapaa ja alettua ajamaan rajojen mukaan?
Äh, ei jaksa, kukkahattu mikä kukkahattu... Mä vaan olen nähnyt ammatissani ja harrastuksissani ihan riittävästi loukkaantuneita, vammoja ja ruumiita, joten jos mä "saarnaamisellani" saan edes yhden ihmisen tajuamaan oman kuolevaisuutensa ja ehkä myös välttämään onnettomuuksia, ni jettehyvä! Jotkut ottaa onkeensa, toiset ei opi ja ehtiihän sitä sitte levätä, ku on metri multaa päällä... Ja silleen...
Sorry nyt kauheesti, jos loukkasin jonkun tunteita tai arvostelin ajotyyliä, mutta välillä vaan oikeesti kyrsii, että ite pyrkii ajamaan rajoitusten mukaan, antaa tilaa muille tienkäyttäjille ja huomioi kevyen liikenteen, osoittaa erityistä huomaavaisuutta moottoripyörille ja niin eespäin... Ja sitte jos yrittää saada muita noudattamaan samaa linjaa, jolloin kaikilla meillä olis helpompi olla, ni tullaan hakkaamaan halolla ohtaan, että oo sä kukkahattu hiljaa, ku ei siitä oo mitään hyötyä, et sä mistään mitään ymmärrä etkä voi tietää, ku ajat ekaa kautta.
Vaikka ajankin ensimmäistä kauttani moottoripyörällä, on mulla kokemusta liikenteestä muuten satoja tuhansia kilometrejä, joten erilaisia liikennetilanteita on tullut eteen PALJON... Niistä vaarallisimmissa on melko usein ollut syynä nimenomaan kova nopeus, ei välttämättä ylinopeus, vaan liian kova tilannenopeus joka on sitten yhdessä arviointivirheen kanssa aiheuttanut vaaratilanteen.
Ja toinen asennevamma, jonka näen päivittäin aiheuttavan vaaratilanteita, on tää surullisen kuuluisa minäminäminä-juttu. Eli kun pidetään viimeiseen asti kiinni niistä omista oikeuksista, välittämättä siitä, että se oikeasti aiheuttaa vaan lisää ruuhkaa, jarruttelua, jonoja ja hidastuksia...
Näyttää olevan ihan sama mitä mä täällä kirjotan, aina siitä joku vetää herneen nenään... Mut ehkä se on mun kaltaisten kukkahattujen vaan kestettävä, koska pahimman "vastuksen" saa niistä, jotka harrastaa niitä asioita, mistä mä yritän saada ne luopumaan, esim. toistuvat ylinopeudet...
*Kukkahattujen Käsikirja, osa 87*
30 päiväsakkoa, jos ajokielto on voimassa. Jos ainoastaan ilman ajo-oikeutta ajelee ni 20 ps.(affi @ Elo. 07 2006,08:17) kirjoitti
ja tietääkseni 4 ps. lisää aina per uusimiskerta. Hevosmiehet kerto...
Ajokielto tietysti pitenee aika jouhevasti![]()
Don´t call me stupid, i´m insane!!
Aprillia Tuono V4 1100RR -2015
Joku on eilen loistanut Vantaalla. Lainausta Ilta-Sanomien nettisivuilta:
"Liikkuvan poliisin tutkapartio mittasi moottoripyöräilijälle yli sadan kilometrin ylinopeuden varhain aamulla Vantaan Koivukyläntiellä, Simonkylän koulun kohdalla.
Paikalla on nopeusrajoitus 40 kilometriä tunnissa, ja nopeusratsiassa motoristin nopeudeksi mitattiin 142 kilometriä tunnissa.
Poliisipartio pysäytti 25-vuotiaan mieskuljettajan, jolle määrättiin ajokielto. Ylinopeus tutkitaan törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisen.
Nopeus mitattiin aamulla kello 7.50 Vantaan Koivukyläntiellä. Liikkuvan poliisin päivystyksestä kerrottiin, että aamun työmatkaliikenne oli vilkkaimmillaan, ja paikalla liikkui runsaasti jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Lähemmässä tarkastelussa havaittiin moottoripyörän renkaiden olleen niin kuluneet, ettei kummassakaan renkaassa ollut lain vaatimaa yhden millin kulutuspintaa. (STT)"
Tuota ei oikein millään voi enää selitellä. *
Retired
Ei, ei oikeasti 15 km/h ylitys ole mielestäni kovin paha. Jarrutusmatkat pitenee(Rider82 @ Elo. 07 2006,23:59) kirjoitti
![]()
Juu, olen jo luvannut rauhoittua sillä saralla loppusyksyksi.(Rider82 @ Elo. 07 2006,21:14) kirjoitti
Ei enää kikkailua ja rajojen etsimistä hetkeen. En mä ota herneitä nenuun tuollaisesta, ei hätää...
Ja ajan yleensä ihan nätisti, joskus vaan innostun leikkimään, ja silloin sitten niin ettei muu liikenne siitä ainakaan vaarannu... oma terveys tietenkin pelissä, mutta niin se on missä muussa lajissa tahansa. Pahemmin itseni olen loukannut lumilautaillessa, kiipeilyssä jne.
En vaan aina osaa ajamaa rauhassa, välillä pitää tuulettaa päätä ja antaa ajatuksille tilaa - ja etsiä niitä omia rajojaan myös tämän harrastuksen parissa.
Ja eka sakko oli kilvettä ajosta, eli se ei ainakaan kenenkään tai edes omaa terveyttäni vaarantanut, oli vaan h*lvetin ruma se muovinen lätkä joka mopossa oli korjauksen jälkeen ja kyllästyin siihen ennen kuin kerkesin uutta kilpitelinettä hommata. Olisi juu pitänyt ehkä malttaa...![]()
Se raja on kyllä 20km/h... kun 21km/h ylityksestä menee päiväsakoille. 20km/h ylityksestä ei, kokemus kertoo.
Pyörätön
Autolla tuo +15km/h taitaa olla aika normi... prätkällä on vähän enemmän kuitenkin varaa väistää ja jarrutella? Riippuu tietenkin alueesta, taajama-alue ja kouluaika on ihan eri asia kuin tyhjä motari.(Systeri @ Elo. 08 2006,11:28) kirjoitti
Jei, ihminen joka on oppinut virheistään!(equilibrium @ Elo. 08 2006,11:32) kirjoitti
![]()
Hyvä, että joku ei vedä herneitä nenään kritiikistä, tuli ehkä yön pimeydessä väsyneenä kirjotettua vähän kärkevästi...
Mut enivei, hyvä että sulla sentään on asenne niin, että tajuat itsekin rauhoittaa omaa menoasi, ennen kuin ne rajat vahingossa ylittyy ja käy jotain pahempaa, ku hajonneita mopon osia.
Toivottavasti saat ajella loppukauden, etkä ole täällä harmittelemassa kortin menetystä...
Systeri, sullahan välähti!Aivan oikein, jarrutusmatka kasvaa. Se voi olla se ratkaseva sekunti, jonka aikana ehtii tapahtua se, minkä hitaammassa vauhdissa olis ehtiny estää...
Sullahan on kouluikänen poika? Mielikuvaharjoitus: Ajoneuvon kuljettaja olisi 40km/h vauhdista ehtinyt pysäyttää, mutta ajoikin "normaalia", "ei kovin pahaa" ylinopeutta 55km/h 4-kympin alueella ja rysäytti poikasi päälle tämän ylittäessä tietä. Eikö ylinopeus vieläkään olisi mielestäsi "kovin paha"?
Kun itse ajelen tuolla liikenteessä sillä meiningillä, että mitä jos mun ylinopeuteni aiheuttaa onnettomuuden jolleki muulle? Jos itse loukkaantuu, ni so not, se on sitte ihan oma ongelma, mutta en kestäis kantaa harteillani loppuelämääni jonkun toisen loukkaantumista, joka olis aiheutunut vain mun mielihalustani kokeilla omia rajojani yleisessä liikenteessä.
Puhumattakaan siitä, kuinka paljon nyppis, jos mun läheisilleni tapahtuisi jotain, vain sen takia, että kuskilla on pitäny vähän liian kiirettä...
Mut tätä on ihan turha jauhaa, kun ihmiset ei usko, ennenku sattuu omalle kohdalle. Mulla on kuollu kaksi kaveria rattijuopon aiheuttaman kolarin takia, mummi on jäänyt ylinopeutta ajaneen kotilon alle suojatietä ylittäessään ja brankkarin hommissa on nähnyt ihan tarpeeksi näitä "oho, lähti vähän vauhti lapasesta"-tapauksien aiheuttamia vammautumisia. Nämä jutut kun pitää muistissa mukana tuolla liikenteessä, niin kummasti hillitsee haluja kääntää kahvaa enemmän kuin laki sallii.
Toivottavasti teidän, jotka ylinopeuksia puolustelette, ei tarvitse sen takia koskaan kärsiä. Se katkeruus ja viha, jota tuntee pitkän aikaa sitä onnettomuuden aiheuttanutta ylinopeutta ajanutta kuskia kohtaan, on jotain kamalaa... Ja asettaa kyllä moneen kertaan koetukselle päätökseni ajaa muut huomioiden ja muitten kulkemista helpottaen. Ja mummi esimerkiks ei vieläkään uskalla kunnolla liikkua kaupungilla, kun pelkää että joku ajaa taas päälle...
Joten mulla on siis henkilökohtaiset kokemuksenikin taustalla, miksi haluan edes yrittää saada ihmiset ajelemaan niin, että se olisi meille kaikille turvallisempaa!
Ainii, vielä yleisesti, te joitten mielestä ylinopeus on ihan ok, onko pienessä maistissa ajelukin sitte ihan ok? Yhtälailla rangaistava teko, kuin ylinopeuskin, miksi siis tuntuu siltä, että ensin mainittu, -varsinkin tällä foorumilla-, hyväksytään ja siihen jopa kannustetaan, mutta jälkimmäistä paheksutaan?
Muutama tapaus, jossa joku jäsenistöstämme on harmitellut kortin menetystä ylinopeuden seurauksena, hänelle on annettu sympatiaa ja kehoteltu jatkamaan ajeluja ilman korttia. Mikä olisi reaktionne, kun kanssamotoristi tulee harmittelemaan kortin menetystä rattijuopumuksen vuoksi? Olisitteko yhtä ymmärtäväisiä ja toivottaisitte kaverin takaisin baanalle, vaikka ilman korttia ajelemaan?
Jos kyllä, niin miksi?![]()
Voi jeesus. Mulla ei ole kouluikäistä poikaa ensinkään. Ja sä et tunne minua ja lapsenkasvatustapojani joten älä vedä mun lastani tähän. Äläkä toisten kaatumisia, nekään ei liity sakkoihin.(Rider82 @ Elo. 08 2006,12:11) kirjoitti
Oon edellen sitä mieltä, että 60 km rajoitukset on joissain paikoin aivan turhia, samoin 80, jopa 100. Ja suomen laki on epäoikeudenmukainen tiettyjä ryhmiä kohtaan. Ja sakotus/kortin poisotto käytäntö on peestä.
40km/h on ihan ok koulujen yms läheisyydessä, muttei sitäkään joka nurkkaan tarttis laittaa.
Mielikuvaharjoitus: Ajoneuvon kuljettaja ajaa neljänkympin rajoituksella 35km/h, ihastellen juuri nenästänsä löytämäänsä räkäpaakkua, jossa roikkuu kohtalaisen kokoinen jojo perässä. Sanotaan, että noin neljän sentin mittainen. Kuljettaja miettii kuumeisesti mihin tuon ihailtavan kokoisen paakun voisi huomaamattomasti pyyhkäistä kun samalla hetkellä ajaa ensimmäistä päiväänsä koulutiellä olevan pienokaisen yli.(Rider82 @ Elo. 08 2006,12:11) kirjoitti
Onko nenän kaivaminen mielestäsi nyt "kovin paha"?
Elämä ei ole mustavalkoista, ei myöskään liikenne. Pelkkää ylinopeutta kontroimalla ei saada liikenneturvallisuutta parannettua paljoakaan, ellei jopa yhtään kun vika on asenteessa. Vaikka jokaiseen kulkupeliin asennettaisiin nopeusrajoittimet, jotka estävät ylinopeuden kokonaan, sattuisi kolareita epäilemättä lähes yhtä paljon. Ja yliajoja voisi sattua jopa enemmän, koska ihmiset saattaisivat hyvinkin ajella rajoitinta vasten paikasta riippumatta.
Ainoa asia mikä oikeasti estää onnettomuuksia on muiden huomioon ottaminen ja nopeuden ja _tarkkaavaisuuden_ sovittaminen vallitsevaan tilanteeseen. Lähinnä ihmisten pitäisi ymmärtää, että maailma ei pyöri sen oman ihastuttavan navan ympärillä.
Ne joilla on kokemusta lähiaikoina tästä ? Minkälainen ajokielto seurasi kolmesta sakosta vuoden sisällä ? Tuossa annoin itseni ymmärtämään, että moisesta rangaistaan 3 kk kielloillakin ?
*** Poliisi on parasta huumetta! ***
[url="http://www.adressit.com/liikenne"]Adressi: Liikennettä tulisi kehittää tielläliikkujat huomioiden[/url]
[url="http://www.tiet.fi/"]-= TIET.FI: Tielläliikkujien Etujärjestö ry =-[/url]
Lienee kiinni täysin siitä virkamiehestä, joka ajokiellon määrää. Minimihän on nykyään 1kk, joten kolmesta rikesakosta tuskin kolmea kuukautta saa. Mut pelkkää mutuahan tämäkin. Itse sain vuodenvaihteessa 2vk ajokieltoa kahdesta rikesakosta ja yhdestä päiväsakosta.
Kortti voi lähteä jo ensinmäisestä, kuten allekirjoittaneella < -- riittävästi nopeutta >> 172/ 80ja sanktiot oli 2,5 kk ajokieltoa, sekä 550 sakkoa, tapahtui v:na 2003.
Mutta "periaatteessa kiveen on hakattu" että 3:sti vuodessa tekee liikennerikkeen tsm. tai 4:sti 2 - vuoden sisällä, mutta edelleen poliisilla on oikeus ottaa "kortti kuivumaan" vaikka nämä "ehdot" eivät ole täyttyisikään.
Ja ymmärtääkseni rikettä/rikosta pahentaa tietyt olosuhteet, jotka ovat jokaisen poliisin omassa päässä, ken asioista päättää![]()
Et ilmeisesti saanut kiinni pointistani? Myös nenänkaivuun vähentäminen, radiokanavan vaihtamattomuus sekä puhelimeen puhumattomuus tai tekstiviestin kirjoittamattomuus voi hyvinkin säästää kummitytön, veljenpojan, oman äidin tai jonkun muun hengen. Pelkästään mittarin vilkaisu sopivan nopeuden varmistamiseksi voi koitua jonkun kohtaloksi. Pääasia on ajaa sopivaa nopeutta ja sitä ei nopeusmittari kerro.(aironia @ Elo. 08 2006,13:01) kirjoitti
Miksi tuossa kuoleman todennäköisyystaulukossa muuten tuo käyrä loivenee vielä vauhdin kasvaessa? Luulisi sen olevan toisen potenssin paraabelin positiivinen puolikas, liike-energia kun kasvaa nopeuden toiseen potenssiin?
Koska todennäköisyyden kertymäfunktion arvo lähenee rajatta arvoa 1 (=100%) ilman epäjatkuvuuskohtia. Suurissakin törmäysnopeuksissa on mahdollista selvitä hengissä, mutta todennäköysyys on pieni.(MadMan @ Elo. 08 2006,13:06) kirjoitti
No jeesus itelles, ymmärrätkö sä nyt ihan tahallasi väärin? Lapsihan sulla kuitenki on, eikö? Tai ihan sama. Kuvittele siihen lapsen tilalle sitte joku muu sulle tärkeä ihminen, paras ystävä, isovanhempi, äiti, isä tai muu vastaava. Lähinnä kiinnosti mielipiteesi siitä, että onko ylinopeus mielestäsi ok myös silloin, kun sen ansiosta joku sulle läheinen loukkaantuu tai jopa kuolee? Mut edelleenki, sitä on vaikee kuvitella, jos ei oo omalle kohdalle osunu...(Systeri @ Elo. 08 2006,12:20) kirjoitti
En liene MILLÄÄN tavalla puuttunut sun lastenkasvatukseesi, eri asia olisi ollut, jos olisin kirjottanut tuohon tapahtumakuvaukseen, että "lapsesi hyppäsi liikennesääntöjä noudattamatta suoraan auton eteen siksi, kun äiti ei ole opettanut noudattamaan niitä"! Jota en kuitenkaan kirjoittanut, eikä käynyt edes mielessä! Joten mistä sait päähäsi mun arvostelevan sun kasvatustastapojasi?
Suomen liikenne olis varmaan paaaaljon paremmissa kantimissa ja sujuvampaa, kun ei olis nopeusrajotuksia ollenkaan, eiks? Tai sitte olis ne rajotukset ja ne jotka haluu niitä noudattaa, tekis niin ja ne jotka ei haluu, sais ajaa niin lujaa ku itestä hyvältä tuntuu, eikä siitä rangaistaisi, koska sakotus ja kortin poisottaminen on? Jiihaa, villi länsi, viidakon lait ja vain nopeimmat elävät ja uskaltaa enää ulos kodistaan...
Heitäpä esimerkki miten epäoikeudenmukainen se laki onkaan, ni valkenee mullekin. Ainoita epäkohtia, mitä mä olen Suomen lainsäädännössä huomannut, on raiskaajille, murhaajille, pedofiileille, ym. ääliöille annettavat liian pienet rangaistukset ja näitten kaheleitten päästäminen vapauteen jatkamaan tekosiaan. Mutta ne ei liity liikenteeseen millään tavalla. Eli miten liikenteessä tehdyistä rikkeistä annetut rangaistukset on epäoikeudenmukaisia ja ketä kohtaan?
Ja eikös se ollu vielä niin, niinku Novan Nikanderin sisaruksista toinen on tuumannu, että nopeusrajotukset on laitettu vaan kuljettajien kiusaksi, ilman mitään järkevää syytä? Eiköhän niihin kaikkiin joku syy ole, huono tien kunto, liittymät, lasten käyttämät reitit, vilkasliikenteiset osuudet, jne.
MadMan: toki on otettava huomioon myös muut turvallisuutta heikentävät seikat, -vaikka sitte se nenänkaivuu-, mutta eikö tuo ajonopeuksien alentaminen voisi olla yksi (suuri) osa sitä muutosta?
Kait enemmälti onnettomuudet johtuvat vääristä nopeuksista, kuin nenänkaivuusta? Tai mistä sitä tietää, mutta tuskin kukaan tunnustaa kolarin sattuneen sormesta roikkuvan jojon vuoksi...![]()
Yhdyn suhun (näin kirjoituksellisesti) siinä, että kaikki sujuis paljon paremmin, jos jokainen tajuaisi, että ei oo siellä liikenteessä kahdestaan sen oman rakkaan navan kanssa! Mut kun ei, kuten olen jossain topikissa jo aiemminkin maininnut, ei se Liikenneturvan minäminä-mainos taida niin kovin kauas monesta nilkasta kopsahtaa. Ja se näkyy joka päivä tuolla tien päällä liikkuessa, "Tähän väliin et ainakaan tuu", "Mikä vilkku? Helvettiäkö se muille kuuluu mihin mä olen menossa", "Minäpä tosta pujahdan, mitäs sitte vaikka toi toinen autoilija joutuu vetämään kovan jarrutuksen, mulla on kiire", jne.-meininkinä...
Eli asenne on Suomessa ongelma ja sen korjaamisen vois alottaa vaikkapa ylinopeuksista, vai? Yksi niistä harvoista asioista, joista sais olla kateellinen ruotsalaisille, on niitten toimiva liikennejärjestelmä. Mut ne onkin siellä tajunnu jo kauan sitten, että homma toimii paljon paremmin, ku kaikki pelaa samalla puolella!
Ollaanko me eri mieltä siitä, että ollaan samaa mieltä asiasta josta ollaan eri mieltä? Tai siis...
Eli turvallisuus ennenkaikkea, mielellään sitten mukaan liitettynä sujuvuus ja muitten huomioonottaminen?