Kaverilla alkoi isozetori hylkimään 2. vaihdetta. Vaihteli uudet siirtäjän haarukat, muttamutta... Ei pelaa vieläkään, eli 2:nen ei mene päälle, kuin satunnaisesti "kiskomalla".. Missä vikaa?? Voisiko joku siirtomekanismin osa olla niin, ettei saa kakkosta päälle??
Päälisinpuolin kaikki kunnossa, uusia siirtäjiä myöden..
![]()
vaihteensiirtäjän kynsi poikki? ainakin kannattaa tarkistaa kun siihen ei tarvitse ottaa muuta kuin kytkimen poski pois.
Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
PowerBike Finland
Siirtäjät on uusia.
Oli 2. vaihteen siirtäjän nokka "pyöristynyt" hiukan, mutta nytkään, uusilla siirtäjillä ei mene 2. päälle...!
Tosi outo juttu...
Onko se kone kasassa jo vai kokeiltu toimintaa halkaistuna.Yksi syy voi tietysti olla se kakkos vaihteen kytkeytymisen estin paikallaan ollessa.Siis se kuula/jousi systeemi joka aukee vain keskipakovoimalla pyörän liikkuessa.Tuntuu kyllä aika kaukaa haetulta jos muuten oikein kasattu.
<p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
Joo, vaihde menee satunnaisesti päälle (sammuksissakin), kun kuulemma oikein repii vaihekeppiä ylös..
tosin 2. on mennyt aina päälle, kuin ajatus, sammuneenakin, paikallaankin.
Missä se jousi/kuula systeemi on?
Siinä "piparkakussa", jolla valitaan käytettävä vaihde?
Estin on yhdessä rattaassa,sisäpinnallaolevassa porauksessa.estin on jousen pätkä +kuula joka menee(muistaakseni)vetoakselissa olevaan koloon estäen vaihtamasta kakkosta päälle paikaltaan lähdettäessä.Samoin se estää ykkönen päällä pysäytettäessä kakkosen menemästä päälle kun ollaan paikallaan ja halutaan vapaalle.Ihan hyvä systeemi,pitää vain huomioida purkaessa rattaita akselilta ja kasatessa takaisin.Kolot kohdalleen.
Paikallaan ollessa kakkosen ei pidä mennä päälle juuri tämän estimen vuoksi eikä sitä pidä väkisin yrittääkkään.Keskipakovoima jo kävely vauhdilla työnnettynä saa sen estimen kuulan painumaan sinne rattaan sisään ja ratas pääsee liikkumaan että kakkonen kytkeytyy.
Voikohan tämän enää vaikeammin esittää.
Lähden hakemaan huotokirjan niin ei tartte muistella.
<p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
Joo, se on eliminoitu... vaihtamalla uusi jousi, mikäli sattui olemaan edellinen kuoleutuneena...
Ei ollut siinä vaiva.. Kamu aikoi maanantaina pistäytyä Kuvan moottoripalvelussa tiedustelemassa mahdollista tietoa/osia...
Muisti hiukan petti.Vetoakselin vitosrattaassa on kolme kuulaa joiden tarkoitus on estää kakkosta kytkeytymästä paikallaan oltaessa.Kuulat ovat rattaan sisäpinnassa ja ratas kohdistetaan akseliin kuulat/akselissa olevat kolot.Keskipako joka tapauksessa loitontaa kuulat rattaan sisään ja 5. ratas pääsee liukumaan akselissa ja kytkemään kakkosen päälle.Kakkosta ei saa runnoa paikallaan vapaalta päälle.Jos pitää pukata käymään niin ensin pyörään vauhtia ja vasta sitten kakkonen päälle.
<p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
ahaa...
Kamu väitti vaihtaneensa jousen??Pitääpä aamusella pirauttaa, että minkäs erektiojousen äijä vaihtoi!! heh...
Kuulasydeemi kuulostaa mutkikkaalta... siellä voi piileskelle peikko tässä ongelmassa...
Pitääköhän ihan ite ajella paikalle kynsimään päälakeaan..![]()
Kannattaa vaihtaa suosiolla 2:n ja 6:n uudet rattaat sinne lootaan.Itsekkin joskus tullut tuskailtua Zetorin vaihteiston kanssa,ei auta siirtäjien vaihto.Ei muuta kuin kone halki ja rattaiden vaihtoon sillä pääsee tuosta ongelmasta.Maksaa reilu 300€ yhteensä tuo ratas pari,ei auta pelkän kakkos rattaan vaihto.
t: Pekka
Hampaiden ryntöpinta ja nokat olivat kuulemma tosi hyvän oloiset (ei siis pursetta/hakkautumia nokissa)
Kyllä vaan on jo juteltu rattaiden vaihdostakin, mut ku kone pitää halkipoikkaista ja olis vielä ajettavaakin...![]()
Kun nyt lisättiin rattaiden vaihto keskusteluun niin nimenomaan pitää vaihtaa D-mallin rattaat jotta saadaan oikea suhde ykkösen ja kakkosen välille.C-mallissahan se on aivan poskellaan ja siirtäjät joutuvat tosi koville ja taipuvat pikkuhiljaa ja sitten se kakkonen alkaakin potkimaan pois päältä josta seuraa vielä pahempi isku siirtäjille.
<p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
Aivanaivan... nimenomaan sanoin, että laittaa D:n rattaat sit jos kerran alkaa niitä säätelemään..
Mut hommana se on tosiaan kertaluokkaa isompi juttu, joten kamu saa tälläviikolla uudet jouset siihen siirtomekanismiin sekä sen akselin, jossa vaihekeppi on kiini. (tosin epäilin sen akselin olevan turha).
Se pyörä on kulkenut nyt 78 tkm ja minulla se oli ekat 46tkm, siihenmennessä kapistus toimi kuin Rolexin kello, siis luotettavasti ja tarkasti, mut nyt alkaa tulla tietenki sitä laiteltavaa..
Saapa nähdä, että milloin alkaa venttiilityöt.
Sanoin, että jos koneen joutuu halkaiseen enstalvena, niin samalla laittelee venat..
voishan samalla Myzzyltä hommata uuden lohkon ja männät+kampuran, laittas ruiskurungot ja sit olisiki kilokyykyt ihmeissään, että mitens tuo vanha sotanorsu noin huilaa...![]()