Voi olla että olisi tehnyt uukkarin ja perään.![]()
kuin myös... enkä ehkä olisi kiittänyt...![]()
-Yamaha YZF600R Thundercat-
Melkein jouduin päivällä itsekin Audin keulakoristeeksi. Saavutin yhtä kuorma-autoa, jonka takana joku Saabisti kärkkyi ohituspaikkaa. Saabisti luuli ohituspaikan tulleen ja hyökkäsi vastaantulevien kaistalle. Samaan aikaan oli vastaan tuleva Audi kohdalla ja teki väistön pientareelle ulos asfaltilta ja alkoi heittelehtiä soralta. Onneksi ukko sai oikaistua sladin ennen meikäläistä. Ehdin vaan vetää liinat kiinni ja ihmetellä, että mihinkähän suuntaan tuo tuosta sinkoaa. Ehdin miettiä, että jos tulee päin, niin yrittäisikö hypätä mopon kyydistä auton yli - onnistuisiko?
Dixi et animam levavi
ymmärrän... *(Hermanni @ Heinä. 14 2006,22:03) kirjoitti
![]()
-Yamaha YZF600R Thundercat-
On varmaankin kuski ollut reissaamassa Puolassa, siellä ajetaan juuri noin.
-Sergei-
- Sergei-
"Tiedättekö mitä siitä tulee kun risteyttää tiikerin ja kanarianlinnun??
En minäkään tiedä, mutta kun se laulaa sitä on parasta kuunnella."
Tuli sama mieleen, siellähän tollanen ajotapa on enemmänkin sääntö kuin poikkeus.(Sergei The Eagle @ Heinä. 15 2006,10:27) kirjoitti
Mutta turpaan vaan tollasille näillä leveysasteilla *![]()
Weaseling out of things is important to learn. It's what separates us from the animals ... except the weasel.
- Homer Simpson
Jos olit noin valppaana että ehdit katsoa sitä Audin luisua ja varautua hyppäämään penkille seisomaan niin kyllä ihan satavarmasti olis onnistunu. Ja suurella todennäköisyydellä oisit selvinny vaa säikähdyksellä itse tai ehkä ilmat menny pihalle ilmalennon seurauksena. Pyörä ois sit ollu lunarikunnossa mutta tärkeintä on että itse oisit säilyny vammoitta.(ek@ @ Heinä. 15 2006,05:24) kirjoitti
Autokoulun yks perusopeistahan on että jos näät että törmäys on väistämätön niin nouse seisomaan istuimelle jolloin lennät esteettä yli siitä autosta joka päin tulee. Jos osaat kaatumisen teoriat kunnolla ja varusteet on asianmukaiset niin todella vähillä vammoilla selviää..
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
TÖSÖS !(PrivateeR @ Heinä. 15 2006,15:30) kirjoitti
Hehheheehoooooooo![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
upeetaaa mahtavaaaa hohooooo
keskiviikkona olin ajelees ja vastaan kun tuli kuorma-auto siirryn aina piennarviivalle kohtaamista varten noi sata kaksataa metriä ennen koska jotkut niistä aiheuttaa niin hirveän ilmaiskun ettei mitään tajua . Mistähän se johtuu ko toiset jysäyttää ko moukari ja toiset paljoo yhtään ?
niin eikös taasen joku tuli ooppelilla perskeles kuorkista ohi just kohallani ko luuli mua tietty mopoksi
mutta ooppelin takaa tuli kolmanneks viel rinnalle tulta ja sankkaa savua päästävä Riisselimersu .
Ensteks otti kyllä pattiin ku oli vähän ahasta siinä pientareella .
Mutta sattuviitana nyt haen kyllä sellaset halokeenit noukkaan jottei mopoks luule enkä ihan niin reunaan siirry
Triumph Tiger 800 XRX
Pitää paikkansa tapauskohtaisesti,ei kylläkään aina jos et vetäse redbullia ja osaa lentää oikeesti.Jos saamme kaikki palaset kasaan niin teemme tänne jutun samantapaisesta tilanteesta illalla 12.7.Kuski Töölöön ja Jammu romuksi auton kylkeen.Kolaripaikka Retlahti,Nummi-Pusulassa.(PrivateeR @ Heinä. 15 2006,15:30) kirjoitti
<p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
Vähän vastaavaa näin pari viikkoa sitten, ajelin Ylöjärveltä Kuruun päin, kun suoralla lähtee VW transportterin paska tuuppaamaan ohitse autojonosta. Ajan ja se ei palaa kaistalleen, ei palaa, ei palaa. Ajattelen, että vittu mikä jätkä. Päätän Väistää vasta ihan lopussa. No lopulta äijä tunkee takaisin kaistalleen, eikä tarvitse väistää, mutta ärsyttää autokuskit, jotka olettaa, että kun on moottoripyörä, ja mahtuu pientareelle, niin sinne pitäisi mennä. ei se voi olla se oletus kun ohittamista jatketaan.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
kaikkein näppärin tapa on säilyttää jtkin heittokelpoista siinä pyörän mittaristolla/ ohjauskolmiolla, esim m12 pultti parin mutterin kera niin mukavaa vahinkoa tekee sille mulkulle joka tulee samaa kaistaa vastaan... on kokeiltu toimii
kiinnityksen voi jokainen arpoa itse... mutta 2-puol teippi on toiminut.
Powered By MorGo Systems
Muistan tuolta Itä-Suomesta Lappeenrannasta Helsinkiin päin tulessa vastaavia tapauksia useampia ja siitä päättelin että tuollaista harrastaa itäisen naapurin kuskit. Tästä on kyllä aikaa monta vuotta, mutta sen jälkeen olen aina varautunut siihen, että kun vastaan tulee jono, niin joku vatipää voi sieltä lähteä ohittamaan ja väistö pientareelle on ikäänkuin etukäteen odotettavissa oleva liikennetilanne.(jaket @ Heinä. 15 2006,22:20) kirjoitti
Mitenkään Audisteja syyttämättä ajattelin tälläisen kertoa...
Lauantaina 15.7 ajoin Mechelininkatua Helsingissä töölöstä keskustan suuntaan, kun vasemmalla kaistalla jonossa ajanut Audi vaihtoi kaistaa kohdallani. No koitinhan minä jarruttaa ja lukkoon asti ehtikin, mutta auton etukulma tönäisi etufillaria ja nurinhan minä siitä... Tilaa oikealle väistämiseen ei ollut ja muutenkin väistämisyritys olisi saattanut johtaa suoraan kylkikosketukseen ja minun puihin törmäämiseen.
Onneksi vauhtia ei ollut kuin 40-50, muuten olisi omat vauriot olleet paljon pahempia. Nyt tuli polveen muutama vekki ja sekin farkkujen olemassa olosta johtuen. Nahkaisen ajotakin vasen hiha oli saanut myös kipeää... Kuten myös hanskat joiden varassa liuin pienen matkan..
Mopedi ( 1200 Zetori ) liukui vasemmalla poskellaan noin 5-10 metriä ja vauriot arvannee kaikki
Eikä tuossa vielä kaikki....
Auto oli eestin kilvissä, musta A6 farkku, mafiatummennuksilla joista ei varmasti näe hyvin ulos... Hidasti kyllä siinä mäenpäällä kun pomppasin pystyyn, mutta jatkoikin sitten lappulattiassa karkuun... Sen verran meni mulla pyörähdyksessä aikaa etten enää saanut etäisyydestä johtuen rekkaria ylös... Perkele !
Hätäkeskus laittoi kyllä auton hakuun, mutta mitään ei ainakaan eilen kuulunut...
Noh, onni onnettomuudessa. Katteita ja rautaa saa uutta, omat vauriot jäivät vähäisiksi, mutta harmittaahan tuo.
16 vuotta enemmän ja vähemmän mopoilua takana ja eka lippa sitten mopoajan
Varokaa noita eestiläisiä... ei ollut ensimmäinen vaaratilanne minulla heidän kanssaan, mutta tällä kertaa ei enää reaktiot tai ajotaidot riittäneet![]()
Kawasaki ZZR1400 -08
Sitten voi vielä miettiä kannattaako ajaa ns. kuolleessa kulmassa. Ihan riippumatta siitä kenen syytä kolarointi on.(Max73 @ Heinä. 18 2006,10:57) kirjoitti
Mistä motoristi tietää olevansa kuolleessa kulmassa?
Sekin kun voi olla eri autoissa ihan eri kohdalla.Jollakin jopa edestäpäin etupalkin kohdalla?
Ainakin tuossa edellämainitussa tapauksessa olis ollut mahdoton väistää, niinkuin kaveri kirjoittikin.
Ethän voi alkaa toisella kaistalla väistelemään vasemmalla kaistalla ajavia?Noin niinkuin ennakkoon.
Optimihan olis että vois, mutta taitais siinä torvet soida...
"People are more violently opposed to fur than leather
because it's easier to harass rich women
..... than motorcycle gangs." - Unknown
Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
Mielestäni voi ennakoida ja niin pitääkin tehdä !(ArcticEli @ Heinä. 20 2006,10:33) kirjoitti
Ajamalla siten ettei saman auton vierellä ole kuin hetken , joko hitaammalla tai suuremmalla ajonopeudella kuin vieressäajaja menee ja ajatuksessa tietty kokoajan et vieruskaveri alkaa siirtyyn sivuttain .
Triumph Tiger 800 XRX
Niinpä niin. Kahden kilsan suora alkamassa ja toisessa päässä tulossa kaksi ryssärekkaa vierekkäin. Kilsan jälkeen kohdatessa ne saatanat oli vieläkin vierekkäin. Joutu vetään tosiaan sivuun, niiden mentyä oli niin musta savu ettei nähny mitään ja kaiken päälle niillä oli uusia mersuja kyydissä yhteensä 10 kpl. Eikä mitään halpoja malleja. Nämä saatanat ne vaan ajelee kilpaa "miljardilasti" päällä.
Kaikkea sitä joutuu kokemaankin.
Tottakai pyrin itsekin ajamaan siten, etten jäisi ajamaan kenenkään rinnalla tarpeettoman pitkää aikaa. Tuossa tilanteessa vain se vasemman kaistan liikenne hidastui ja Audi katsomatta sivulleen, kääntyi eteen. Hän oletti ettei tuolla oikealla kaistalla voinut olla ketään pysäköidystä autosta johtuen.
Itseasiassa olin siinä aiemmassa jyrkässä mutkassa Audin edellä muutaman renkaan mitan, mutta hidastin hieman vauhtia omalle kaistalleni pysäköidyn auton vuoksi varmistaakseni että omalla kaistallani riittää tilaa sivuuttaa se pysäköity auto. Tuo Audi ei vain huomioinut sitä ja "unohti" minut.
Itseäni tuosta tilanteesta syytän tai lähinnä varomattomuuttani, mutta anteeksiantamatonta oli Audin poistuminen paikalta.
Voihan olla, että hän ei tajunnut osuneensa minua etupyörään mutta varmasti huomasi kaatumiseni.
Noh, tilastotappiona minä tämän otan![]()
Turvallisia kilometrejä kaikille *![]()
Kawasaki ZZR1400 -08
Täyttä asiaa! Jos ajan mopottimella tiellä tai kadulla, jossa on kaksi kaistaa samaan suuntaan, en ikinä jää ajamaan auton viereen yhtään kauemmaksi kuin tarvis. Yleensä siirryn nopealla kaasun nykäisyllä vierellä ajavan auton ohi, jolloin minimoidaan riski että auto ehtisi kaistaa vaihtaessaan tuupata minut vahingossa nurin. Tai jos tilaa ei ole edessä päin, jätän väliä niin että auto ei voi kaistanvaihdolla tuupata minua.(OULA @ Heinä. 20 2006,11:41) kirjoitti
Joku kysyi miten moottoripyöräilijä voi tietää olevansa autokuskin suhteen kuolleessa kulmassa. No yksi tapahan on ainakin että jos näet autokuskin pään/silmät jotain kautta hänkin EHKÄ näkee sinut, muussa tapauksessa ei todennäköisesti näe ja olet kuolleessa kulmassa.
Kawa ZXR750H1 (Green Meanie)
Mäpä kerron hyvän kokemuksen audilaisista, jottei niitä nyt 100%sesti mollattais.
Olin perjantai-iltana ajelemassa tyttöystäväni kanssa jossain Jämsä-Jyväskylä välillä. Oli jo aika myöhä ja pimeä, edelläni meni rekka 100 rajotuksella ymmärrettävästi 80.. Siinä sit alko ohituskaistat meidän puolelle, ja olin jo lähdössä hieman kiihdyttämään ohittaakseni, audikuski vilautti pitkiä, ja telepatian avulla voin kuvitella hänen sanoneen minulle: "Älä vain lähde ohittamaan, anna mä meen ensin." Joitaki tuo voi ärsyttää, jos olis tehokkaampi peli alla, mutta mulla oli piikki ja audikuski varmasti tajus että en nopeeta pääse siitä rekasta ohi, joten tulin vain hyvälle tuulelle. *Peeeukut pystyyn!*![]()
Kör som du kan, om du kan inte köra som du vill.
Puhun usein - mutta paskaa.
Tuntuu olevan Audi kuskeilla melkoinen tappomeininki päällänsä... *Itsekin toissa päivänä olisin voinut mamman kanssa olla A4:n keulakoristeena, sillä kyseinen sankari päätti lähteä edellä ajaneesta autosta ohi pimeässä mutkassa. Onneksi tulin vastaan siten että ylämäestä käsin näin mutkaan ja ehdin hiljentää ja vetää sivuun ennen kohtaamista... Tosin tuskin se auton merkistä on kiinni, ajotyyli siis. Olen viime päivien aikaan joutunut melkein V40 Volvon yliajamaksi (kuskina todella vanha ja pieni täti ja kartturina toinen samanmoinen), Jännää oli myös kun nuori tyttö Ford Escortinsa kanssa veti lukkojarrutuksen seittämästäkympistä ilman näkyvää syytä (syy taisi olla että etsi oikeaa risteystä koska kääntyi seuraavasta pois edestä), lisäksi nuorehko nainen melkein ajoi päälle (ehdin pysähtyä) kolmion takaa kun olin kääntymässä vasemmalle (lähti siis risteyksestä tulemaan eli ei varmaan nähnyt mua).
Tossa onkin jo riittävästi saldoa tälle kesälle eli enempää ei tarvis tullakaan
Life sucks and then you die...
Kuolema kuittaa univelat...
Liekö telepatiaa, vai oliko audi-kuski muistanut olla autokoulussa hereillä? Meille ainakin opetettiin, että ohitus alkaa pitkien valojen vilautuksella.(Elazi @ Heinä. 24 2006,22:37) kirjoitti
![]()
2008 -> CBR 600
2004 - 2008 ZZR 250
No näköjään en itse ole ollut hereillä teoriatunneilla sillä en moisesta ole kuullutkaan, enkä ole törmännyt liikenteessä kyseiseen ilmiöön vaikka työn puolesta ajan 20tkm vuodessa.(TuuliTytto @ Heinä. 27 2006,23:39) kirjoitti
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
Juu, näin meillekin autokoulussa pimeän ajo-tunneilla opetettiin. Oikeaoppisesti ohitus menisi näin:
ohittamaan ryhtyvä vilauttaa pitkiä, ohitettava näyttää vilkulla mene vaan, ohittaja ohittaa ja palaa kaistalleen, ohittaja kiittää (esim.vilkuilla), ohitettava voi vielä sanoa että olepa hyvä vilauttamalla pitkiä.
En ihmettele, vaikket siihen olisikaan törmännyt. Enpä muista yhtäkään kertaa, että joku olisi minut ohittanut vilautuksen kera (ja kyllä, olen useammin ohitettava kuin ohittaja), vaikka itse käytänkin lähes aina pitkien vilautusta hämärällä tai pimeällä ohittaessa - sekä autolla että pyörällä ajaessa. Minusta se on vaan ihan hyvä tapa vihjata edessäolevalle, että nyt aion mennä ohi, jolloin ohitettava voi auttaa ohitustilanteessa.(Matso @ Heinä. 27 2006,23:43) kirjoitti
2008 -> CBR 600
2004 - 2008 ZZR 250
(Amanda @ Heinä. 28 2006,19:08) kirjoitti
OK nyt täytyy nolona sanoa että en todellakaan tiennyt tota...
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
Vilautan pitkiä yleensä aina ohitettaessa, myös päivällä. Kokeilkaapa joskus muualla Euroopassa, autot antavat todella hyvin tilaa. Eipä jää epäselväksi tuleeko se mopokuski sieltä mennäkseen vai ei.(TuuliTytto @ Heinä. 31 2006,00:14) kirjoitti
Erityisesti käytän tuota silloin, kun on syytä olettaa että ohituksessa voisi piillä vaaratilanne, ts. ohitettaessa monen auton jonoa (jolloin vilkuttelen ohituksen aikanakin toisella kaistalla) tai traktoria/vast.
Try again. Fail again. Fail better.
Enpä ole tuota vilkutusta tullu ite käyttäneeks koskaan, vaikkakin autokoulussa siitä puhuttiin ja esikirjallisissa oli kysymyksiäkin jotka sisältivät kaukovalojen vilauttamista.
Pitää kyl kokeilla seuraavan kerran ku ajaa hämärässä tai jos ohittaa pitkää autojonoa...
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Kaippa tässä on pakko tunnustaa, että audihan tuolla munki tallissa odottaa että täyttelen 18.Mutta tuskinpa se merkistä riippuu miten auton kans tulee törttöiltyä. Tuli tässä mieleen ku oltiin isoveljien kanssa liikenteessä auton kans ku nuorempi isoveli oli vasta saanu kortti ja rupesi ohittaa autoa joka ajeli alle rajoitusten, mutta yllättäen vastaan ilmestyikin auto nii se joutu siinä pieneen paniikki tilaan, alotteleva kuski kun oli, ja toinen vanhempi joutu sille sanomaan, että jarruta äläkä yritä ohi ku ei millään kerkeä. Sattuuhan noita.
![]()
Bujakaa!