Tulokset 1:stä 25:een 25:sta
  1. #1
    Tuossa kuulin että Vaajakosken ABC:ltä muutama sata metriä Jyväskylään päin olisi ollut pahannäköistä jälkeä moottoripyörän ja auton kolarissa. Onko tietoa mitä siellä on sattunut?
  2. #2
    Oiskohan kyse tästä kliks ?
    ZX6R -> VTR1000F -> VTR1000SP-1
  3. #3
    aika omituinen paikka peräänajolle; eikös tuossa ole 60-nopeusrajoitus ja aina niin paljon ruuhkaa, ettei juuri nopeudet nouse?
  4. #4
    Kaksi loukkaantui kolarissa nelostiellä

    Keskisuomalainen

    Kaksi henkilöä loukkaantui nelostiellä Jyväskylän maalaiskunnassa Hupelin risteyksen kohdalla sattuneessa kolarissa perjantai-iltapäivänä kello neljän aikaan. Etelän suuntaan ajanut moottoripyöräilijä jarrutti, ja takana oleva henkilöautoilija ajoi motoristin perään. Moottoripyöräilijä osui tämän jälkeen moottoripyörän edellä ajaneen henkilöauton perään.

    Moottoripyörää kuljettanut mies ja takimmaista henkilöautoa kuljettanut nainen kuljetettiin hoitoon Keski-Suomen keskussairaalaan. Henkilöauton keula vaurioitui ja moottoripyörä kärsi vahinkoja. Etummaiseen henkilöautoon tuli vain pieniä vahinkoja.

    Nelostie oli ruuhkainen Vaajakosken moottoritielle asti, koska liikennettä jouduttiin ohjaamaan onnettomuuspaikan ohi toista kaistaa pitkin noin varttitunnin ajan.
    Ahdettu 1216
  5. #5
    Sisko tuosta paineli ohi ja kerto... Tuo on kyl aika helvetin vilkas tie päivisin, siitä tulee vähä väliä ajettua. Epäilen kyl et se henkilöauton kuski ollu vähä huolimaton, eipä siin ruuhkas saa kovia nopeuksia varmaa aikaseks... Kuulemma kovat oli jonot siellä =) Se toinen paikkaha on siinä Vaajakosken liikenneympyrässä, josta pääsee motarille, siinähän on kans yleesä porukkaa kasassa kun on se kakskaistane ympyrä =) Autoilla ne sinne sisäkaistalle tunkee, en tiiä onko järkee, prätkällä ite oon päässy sieltä välistä aina hyvi pitkän jonon ohi =)
    Honda CBR 954RR FB '03
    Kawasaki ZX-6R '01
  6. #6
    Lainaa (Ewawillew @ Heinä. 28 2006,18:08) kirjoitti
    =) Se toinen paikkaha on siinä Vaajakosken liikenneympyrässä, josta pääsee motarille, siinähän on kans yleesä porukkaa kasassa kun on se kakskaistane ympyrä =)
    Ei muute ooo.

    Tai ei ainakaan edellisen kerran ollut kun minä siinä ajoin kun ei ole kaistamerkintöjä.

    Se ympyrä oli joskus kaksikaistainen tästä syystä siihen johtaa etelästä päin tultaessa kaksi kaistaa. Jos katot vähän tarkemmin ympyrää niin se kaistamerkintä on jyrsitty pois ja ympyrä on muutettu yksikaistaiseksi. Jäi nimittäin henkilöautot alle kun rekat ajoivat ulointa kaistaa ja kärry oikaisi kaistan yli.

    Ihmettelen suuresti edelleenkin että minkä takia sitä toista kaistaa etelästä tultaessa ei ole lyöty umpeen vaan on annettu olla sellaisena jo useamman vuoden. Porukka ajaa jatkuvasti siinä väärin eli vetää ensinnäkin sen jonon ohi sitä toistaa kaistaa ja sitten puskee yksikaistaiseen ympyrään toisen auton rinnalle.

    Tietysti nyt joku sanoo että se on kaksikaistainen se ympyrä. Kysympä vaan että missä on sitten se kaistamerkintä siitä asfaltista (ellei sitä nyt kesänaikana ole taas siihen maalattu)



    <br />
  7. #7
    Hmmm...juuri siitä ympyrästä ajaneena en muista kaistamaalauksia nähneeni...tosin autoilijat ajavat edelleen kuin siinä olisi kaksi kaistaa....ne samat kaksi kaistaa jotka siihen ympyrään tulee.

    Mihin se toinen kaista siinä ympyrässä häviä...on tosi epäselvä paikka!
    ...Life`s a series of goodbyes...
    -Yamaha FZ6-
  8. #8
    Lainaa (Patteri @ Heinä. 28 2006,19:37) kirjoitti
    Hmmm...juuri siitä ympyrästä ajaneena en muista kaistamaalauksia nähneeni...tosin autoilijat ajavat edelleen kuin siinä olisi kaksi kaistaa....ne samat kaksi kaistaa jotka siihen ympyrään tulee.

    Mihin se toinen kaista siinä ympyrässä häviä...on tosi epäselvä paikka!
    Joo tiedän kyllä itsekin kun Jyväskylästä olen että se on helkatin epäselvä paikka. Tarvittaisiin X-filesiä paikalle nimittäin se toinen kaista häviää siihen ympyrään saavuttaessa. Tiedän myös että se aiheuttaa jatkuvasti sekaannusta.

    Ympyrässä sitä ei nimittäin enää ole kun ei ole kaistamerkintöjä. Täytyy kait kesäloman aikana varmaan ottaa projektiksi ja selvitellä Tiepiiriltä että mihin se kaista siitä oikein katoaa vai aikovatko laittaa sen toisen kaistan umpeen tai sitten maalata siihen kaistamerkinnät.



    <br />
  9. #9
    Oho... No voi perkeleen perkele jos ne on sen ykskaistaseks muuttanu, ollaa taidettu aiheuttaa pahennusta pahemman kerran jos näin on... Kait ne siitä ny ilmottas lehdessä tms? Melko hämärää...
    Honda CBR 954RR FB '03
    Kawasaki ZX-6R '01
  10. #10
    Hieman karannut aiheesta, mutta jos kaksi autoa mahtuu hyvin ajamaan rinnakkain niin silloin käytössä on kaksi kaistaa.
    Jokaisen mutkan takana on uusi mahdollisuus.
    -Raptor 650ie*
    Rahaa!
  11. #11
    Ei ole maailmassa mitään toista yhtä nuijaa sääntöä, kun tuo!!
    Elämä etenee, ei aina kivaan suuntaan, mutta etenee kuitenkin!
    Ei riemulla rajaa, kun Kawalla ajaa!
    Kawasaki Gpz1000RX
    Kawasaki ZG 1200
  12. #12
    Lainaa (Xtreem @ Heinä. 29 2006,01:51) kirjoitti
    Hieman karannut aiheesta, mutta jos kaksi autoa mahtuu hyvin ajamaan rinnakkain niin silloin käytössä on kaksi kaistaa.
    Mutta sanoo myös että ajoneuvoa on kuljetettava niin lähellä tien oikeaa laitaa kuin mahdollista.
    <br />
  13. #13
    Lainaa (Samiv @ Heinä. 29 2006,16:08) kirjoitti
    Lainaa (Xtreem @ Heinä. 29 2006,01:51) kirjoitti
    Hieman karannut aiheesta, mutta jos kaksi autoa mahtuu hyvin ajamaan rinnakkain niin silloin käytössä on kaksi kaistaa.
    Mutta sanoo myös että ajoneuvoa on kuljetettava niin lähellä tien oikeaa laitaa kuin mahdollista.
    Kiertoliittymä on kaksikaistainen vain jos se on selkeästi merkitty. Leveys johtuu siitä, että pitkienkin ajoneuvojen on päästävä kääntymään siinä.

    Ja silloin kun tuo ko. liittymä oli kaksikaistainen, suurin osa kolareista johtui siitä, että juuri kukaan ei tiennyt, ettei sisemmältä kaistalta saa suoraan poistua liittymästä, vaan pitää ensin ryhmittyä ulommalle kaistalle ja sieltä vasta poistua. Työkaveri töpeksi juuri tuosta syystä Vaajakoskella...

    Lisätietoa:
    Tiehallinto

    Edit: Joka tapauksessa meidän motoristien kannattaa olla varovaisia (myös) kiertoliittymissä. Jos kotilokuskit eivät oikein tiedä miten niissä pitäis ajaa, ne huomaa vielä huonommin meitit.



  14. #14
    Lainaa (VOGON @ Heinä. 29 2006,02:59) kirjoitti
    Ei ole maailmassa mitään toista yhtä nuijaa sääntöä, kun tuo!!
    Suomessa on kuitenkin puolet vuodesta talvi, jolloin kaistamaalukset ei näy lumen alta. Sääntö on erittäin selkeä, jos vaan ihmiset sen tietäis. Mutta ei tunnu tietävän moni...
  15. #15
    Eikö tossa kuitenkin ole tauluopasteet ennen ympyrää ns. kaksi kaistaista ympyrää viestivällä tavalla? Muistaakseni lukee jotenkin näin:

    Oikeassa kyltissä --> Laukaa, Vaajakoski, Jyväkylä (4)
    Vasemmassa kyltissä --> Jyväskylä (4)
    Ja noi Jyväskylän kyltit siis moottoritie kylttejä (vihreitä).

    Tämä siis hatarana muistikuvana kun joskus tulee tuosta ajettua. Jos ovat merkinnät muuttaneet niin täytyy olla tarkkana seuraavan kerran

    Paremman paikallistuntemuksen omaavat varmaan valistavat miltä siellä nykyään näyttää...
    Life sucks and then you die...
    Kuolema kuittaa univelat...
  16. #16
    Eiköhän se oikeanpuoleinen kyltti Jyväskylä/Vaajkoski ole sininen. Siitä pääsee kiertäen motarin Jyväskylään , ainakin lauantai yöllä.
  17. #17
    Lainaa kirjoitti
    Ei muute ooo.

    Tai ei ainakaan edellisen kerran ollut kun minä siinä ajoin kun ei ole kaistamerkintöjä.

    Se ympyrä oli joskus kaksikaistainen tästä syystä siihen johtaa etelästä päin tultaessa kaksi kaistaa. Jos katot vähän tarkemmin ympyrää niin se kaistamerkintä on jyrsitty pois ja ympyrä on muutettu yksikaistaiseksi. Jäi nimittäin henkilöautot alle kun rekat ajoivat ulointa kaistaa ja kärry oikaisi kaistan yli.

    Ihmettelen suuresti edelleenkin että minkä takia sitä toista kaistaa etelästä tultaessa ei ole lyöty umpeen vaan on annettu olla sellaisena jo useamman vuoden. Porukka ajaa jatkuvasti siinä väärin eli vetää ensinnäkin sen jonon ohi sitä toistaa kaistaa ja sitten puskee yksikaistaiseen ympyrään toisen auton rinnalle.

    Tietysti nyt joku sanoo että se on kaksikaistainen se ympyrä. Kysympä vaan että missä on sitten se kaistamerkintä siitä asfaltista (ellei sitä nyt kesänaikana ole taas siihen maalattu)
    Osui vaan silmään tuollainen artikkeli Tiehallinnolta.

    Tiehallinto

    Josta sivulta 6D-19 löytyy kaksikaistainen kirtoliittymä, jossa ei ole ajokaistaviivaa.

    10 vuotta risteyksestä tullut ajettua 10-100 kertaa vuodessa. Aina ihmetystä ja panikointia herättää kiertoliittymä, varsinkin heille jotka eivät sitä tunne.
  18. #18
    Ihmeteltiinkin rottaan mennessä notta mikäs projekti siellä oli menossa, kun oli farkkuvolvoa, hinausautoa ja miliisiä tienlaita täynnä.
    Noi ympyrät on kyllä ihan hanurista, liian pienet ja sitten niissä ei osata ajaa. Se pysähtynyt jono tulee meinaan aika yllättäen vastaan moottoritievauhdissa, varsinkin kun kaupungista tultaessa siinä just ennen on vielä sopivasti näkyvyyden peittävä poistumisramppi.
    FZ1-N
  19. #19
    Lainaa (Tu0m0 @ Elo. 01 2006,10:12) kirjoitti
    Se pysähtynyt jono tulee meinaan aika yllättäen vastaan moottoritievauhdissa, varsinkin kun kaupungista tultaessa siinä just ennen on vielä sopivasti näkyvyyden peittävä poistumisramppi.
    Kaupungista tullessa tuo liittymä on aivan toimiva jos lähdetään etelään päin: motarilta tultaessahan oikealle kääntyville on ympyrän ohittava kaista. Ja siihen tuota ruuhkaa tulee. On täysin laillista ajaa vasenta kaistaa ympyrään ja kääntyä ympyrästä oikealle, jolloin on oma kaista -hetken matkaa. Eri asia sitten on, miten kanssakulkijat suhtautuvat asiaan....

    Nii, ja ei siinä jonon päässä yleensä ole enää moottoritienopeutta, vaan 60km/h

    Ja jos jonon pää on moottoritiellä, sillon on näkyvyyttä vielä ihan kiitettävästi. Riippuu tietysti siittä, MINKÄ moottoritien nopeutta käyttää
  20. #20
    Lainaa (Xtreem @ Heinä. 29 2006,01:51) kirjoitti
    Hieman karannut aiheesta, mutta jos kaksi autoa mahtuu hyvin ajamaan rinnakkain niin silloin käytössä on kaksi kaistaa.
    Mopoautoa vai rekka-autoa?
    -98 xx KTM 300 exc
    TURHA tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä!
  21. #21

    R.I.P.
    Liittyi Mar 2004
    Heinälampi
    Virkavallan kanta tuohon ko. liikenneympyrässä ajamisesta on yksiselitteinen. Kysyin asiaa keväällä kun paikallinen poliisisetä oli pitämässä kanssani EAK-kurssin teoriaosaa. Poliisi ilmoitti hyvin yksiselitteisesti että sisemmältä kaistalta EI saa poistua moottoritielle.
    Mitään en tunnusta!
    1000RR YCC #141
  22. #22
    Varmaan näin. Eikös se sama sääntö ole ihan missä tahansa liikenneympyrässä tai kiertoliittymässä eli että vain uloimmalta kaistalta saa poistua.

    Elikö se Vaajakosken kiertoliittymä on kaksikaistainen huolimatta siitä että ne kaistamerkinnät on nimenomaan poistettu siitä? Vaikea tajuta mitä järkeä siinä on ollut.
    <br />
  23. #23

    R.I.P.
    Liittyi Mar 2004
    Heinälampi
    Lainaa (Samiv @ Elo. 01 2006,18:28) kirjoitti
    Elikö se Vaajakosken kiertoliittymä on kaksikaistainen huolimatta siitä että ne kaistamerkinnät on nimenomaan poistettu siitä? Vaikea tajuta mitä järkeä siinä on ollut.
    K-S:n Tiepiirin mukaan kaksikaistainen. Poliisin mukaan yksikaistainen.
    Mitään en tunnusta!
    1000RR YCC #141
  24. #24
    Lainaa (TeroT @ Elo. 01 2006,18:45) kirjoitti
    Lainaa (Samiv @ Elo. 01 2006,18:28) kirjoitti
    Elikö se Vaajakosken kiertoliittymä on kaksikaistainen huolimatta siitä että ne kaistamerkinnät on nimenomaan poistettu siitä? Vaikea tajuta mitä järkeä siinä on ollut.
    K-S:n Tiepiirin mukaan kaksikaistainen. Poliisin mukaan yksikaistainen.
    Siinäpä se sitten soppa onkin jos paukattaa kolarin siinä ja sanoo että ajoi omaa rinnakkaista kaistaa kun toinen tuli kylkeen.
    <br />
  25.  
  26. #25
    Ajakaa yhtä kaistaa vain. Kuten SamiV itsekin ihmettelen miksei sitä toista kaistaa ole lyöty umpeen. Vaarallinen paikka. Sit voiski olla 2 kaistaa jos ympyrän halkaisija olisi kilometri tms.

    Vinkkinä vaan että kiiretuntien aikaan, eli pe, su, rallit, neljän "ruuhkan" aikoihin ko. paikka on tod. pullonkaula ja vaatii kärsivällisyyttä.
    Good to the bone
    ...