tarkistin tuossa 954:n firebladeni jarrupalat ja huomasin että toisen puolen palat oli ihan loppu ja toisen puolen palat vielä ihan ok kunnossa.
Vaihdoin uuden satsin paloja ja huomasin että toisella puolella jarrut laahaa. Otin vielä jarrut auki ja herkistelin mäntiä ja rasvasin jarrupalojen ja -satuloiden välisiä pintoja kuparitahnalla. Jarrut tuli siinä sivussa ilmattuakin. Laitoin jarrut kasaan ja edelleen laahaa. Pitäskö seuraavaks purkaa koko jarrusatula vai mitä? Toinen puoli kuitenkin pelittää hyvin, joten pääsylinterin luulis olevan ok.
Levyissä/levyssä tuntuis olevan pientä heittoa, kun väristää pikkasen jarrutuksissa mutta voisko laahaus sit johtua siitä??
-Aina saa hävetä ja kärsiä-
-Ei myö tiijetä - myö ajetaa vaan mopolla-
Kannattaa purkaa satulat ja ottaa männät pois ja putsata kunnolla.. itellä laahas kans jarrut ja kyllä loppu ku teki ton operaation![]()
jee jee...jerry cotton...
YAMAHA R6 -05
ainahan levyjarru vähän laahaa, oikeastaan vain semmoinen lev yjarru ei laahaa, jonka levy on niin kiero, että se tönii sylinterit takas sisään.
mun 954 on ihan samanlainen, toinenpuoli kuluu aina nopeemmin. voihan niitä herkistellä ja putsailla, mutta kohta se on samanlainen.
jos ne oikein herkkinä haluaa pitää, niin niitä pitäs putsailla koko ajan.
voi esim ottaa palat pois, sitten varovasti pumpata kahvasta, että männät tulee ulospäin(ei liikaa), sitten putsaa männistä kaiken lian rätillä ja jollain tikulla, sitten puristelee ne takas ja kokeilee, että kaikki pelaa herkästi.
ainakaan sitä ei kannata tehdä, että vaihtaa palat siten, että tunkee likaiset männät sisään, jumittaa varmasti.
edit: ai niin piti sanomani, että jarrut tärrää bladessa, jos levyjen kelluntaniitit on jumissa, ruiskuttele niihin ihan hitunen wd-40:stä ja katso, että ne levyt kelluu, niin yleensä tärräys loppuu.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Muistakaapa semmoinen, että ei pidä laittaa mitään mineraaliöljypohjaista ainetta jarrusylintereiden- tai mäntien lähelle. Ainoastaan silikooniöljyä tai rasvaa (ns. jarrukumirasvaa). Mineraaliphjaiset aineet turvottavat tiivisteet pilalle.
Jos haluaa pitää jarrut iskussa, kannattaa joka syksy käyttää jarrukalibeerit irrallaan ja palat pois; männät kevyesti pumppaamalla esiin, lika pois nätisti rätillä ja silikooniöljyä männän ja sylinterin väliin. Muutamia pumppauksia / rasvauksia jotta öljy menee männän ja sylinterin väliin.
Prätkien jarrusatuloissa on yleensä vain kahdet pyyhkivät tiivisteet. Ulompi koettaa pitää lian pois ja sisempi on painetiiviste. Mikäli vesi ehtii näiden kahden tiivisteen väliin, tuloksena on yleensä mäntien jumittuminen, tiivisteiden välissä on otollinen paikka korroosiolle veden sinne ehdittyä.
Mutta muistakaa katsoa että silikooniöljy ei löydä tietänsä jarrulevyille, levyjen putsaus rasvanpoistajalla on hyvä varotoimenpide ennen satuloiden asennusta.
Erkki Hugg