Kertokaas viisaat kun tuossa viikonloppuna ajelin avovaimon fazerilla takalaukku kyydissä (n.5-10kg painoa laukussa) niin yli satasen vauhdissa pyörä muuttuu erittäin rauhattomaksi ajaa ja tangosta jos pikkaisenkin heilauttaa alkaa voblaamaan joten onko muilla ollut vastaavaa ja miten asia korjataan? Renkaina uudet Sporttec M-1:t vakiokokoisina joten mites rengaspaineet?
<p>Tunturi Tiger - Honda 125 MTX - Honda 750 CBX - Suzuki GSX 750 R - Suzuki GSX 750 F - Suzuki GSX-R 600 - Suzuki GSX-R 600 kilvetön - Yamaha R6 kilvetön - Honda Fireblade 1000 - Ducati Hypermotard 1100-> ?</p>
omassa mopossa vähän samoja ongelmia... auttaa kun ottaa takalaukun pois *
somewhere out there
niin mä vähän ajattelin... Toisaalta joskus vois olla kiva pitää sitä laukkua mukanakin...
<p>Tunturi Tiger - Honda 125 MTX - Honda 750 CBX - Suzuki GSX 750 R - Suzuki GSX 750 F - Suzuki GSX-R 600 - Suzuki GSX-R 600 kilvetön - Yamaha R6 kilvetön - Honda Fireblade 1000 - Ducati Hypermotard 1100-> ?</p>
Takalaukuissa ei ole muuta hyvää kuin se että niihin saa tavaraa... Ajo-ominaisuuksien kannalta takalaukussa oleva paino on huonoimmassa mahdollisessa paikassa kun se on ylhäällä ja taka-akselin takana mahdollisimman pitkän vipuvarren päässä. Varsinkin monet Nonfangot ym. tarvikeviritykset ovat joskus sellaisten varsien päässä että laukku saapuu perille pari minuuttia kuskin jälkeen.(K1mble @ Heinä. 03 2006,10:26) kirjoitti
Rengaspaineet kannattaa tsekata, ja pistää mielummin vähän ylä- kuin alakanttiin. Tuulinen keli vaikuttaa laukun kanssa enemmän, sillä se kasvattaa sivupinta-alaa em. vipuvarren päässä.
Miten jousituksen säädöt? Jos itse painat 110 kg ja avokki 60 kg, niin sekin saattaa vaikuttaa. Laukussa oleva paino voi olla se viimeinen pisara joka muuttaa etupään geometrian epävakaaksi perän laskiessa.
mulla autto asiaan myös pieni etupään jousituksen madaltaminen pyörä vakautui kummasti
somewhere out there
Ite ku ajelin laukunkans fasulla niin lykkäsin takajousituksen suorilta jäykimmälle, ei woblaillu kertaakaan tai ollut muutenkaan levoton. Alhaset ilmanpaineet voi olla myös syynä tuohon ongelmaasi.
Tässä mallia allekirjotuksiin.
Renkaat oli juuri vaihdettu joten tarkistin ilmanpaineet ja ne oli hieman alakantissa (0,1-0.2 bar) joten varmasti sekin vaikutti siihen ajettavuuteen. Tuota jousen kiristämistä ajattelin kanssa mutta kun on ratapelissä tottunut siihen että jousitus ei saisi olla liian jäykkä niin en uskaltanut sitä kokeille mutta täytynee kokeilla! Vähän uus juttu meidän perheessä nämä rennommat mallit mutta täytyy kyllä sanoa että tuskinpa meille enää kyykkyä kadulle tulee. Kemoraan/Kemorasta olis viikonloppuna ajanu vaikka yhdellä istumalla mutta oli pari kyykkyä matkassa niin välillä sitten pidettiin taukoa...
<p>Tunturi Tiger - Honda 125 MTX - Honda 750 CBX - Suzuki GSX 750 R - Suzuki GSX 750 F - Suzuki GSX-R 600 - Suzuki GSX-R 600 kilvetön - Yamaha R6 kilvetön - Honda Fireblade 1000 - Ducati Hypermotard 1100-> ?</p>
Rengaspaineet kannattaa olla mieluummin yläkantissa. Itsellä on 2,9 edessä ja takana. Moni laittaa 0,2 yli suosituksen. Sopivan paineen voi saada vaikka siten, että ensiksi panee 3.1 molempiin, käy koeajolla karkealla asfaltilla. Ja jos tuntuu täryyttävän sormia/persettä puuduttavasti (siis tien karheus tulee läpi), niin laskee ensin etusesta 0,1. Jos täryytys ei vähene, niin sitten myös takarenkaasta. Ja taas ajamaan. Ja sama vähennys uudestaan ensin edestä ja sitten takaa. Jos ei enää täryytä, niin siinä se on. Paineet katsottava renkaat lämpimänä ja tarkistettava säännöllisesti vaikka viikon välein.
Kemorassa sitten vastaavasti lasket paineet vaikka tonne 2.0aan.
itellä fasussa reissussa aina v46 boxi ja en ole huomannu mitään rauhattomuutta vaikka vauhtia on kyllä ollut väliin köh sanoisinko enempi ku harrikalla piäsöö...
ite en ole säädellyt etu enkä taka iskareita ovat edellisen jäljiltä jäykähköjä sitä extra lihalastia mullei ole ollut joten siihen en ota kantaa...
![]()
<p>Yamaha 4ever!</p>