Elikkä kävin tänään katselemassa itselle ensimmäistä kypärää ja valinta kohdistui Shoein XR-1000:seen. Kysymys kuuluukin, että minkä kokoinen pitäisi ostaa? Itselle S on pienin koko mikä päähän uppoaa, siihen verrattuna M on taas paljon "tilavamman" tuntuinen. Näistä kahdesta nyt siis valitaan.
Nyt kun myöhemmiin asiaa ajattelee, niin tuo S koko on todella timmin tuntuinen, eikä pyöri päässä ylimääräistä. M taas hitusen ns. vatkaa kun päätä pyörittelee kovasti tai avustaa kypärän heilutusta käsillä. S mallin kun nappaisee päästä pois, niin joutuu vähän korvat koville ja kypärän päästä saatua vähän poskia ns. kihelmöi. Onko tämmöinen normaalia, että timmi kypärä on tosiaan sanalla sanottuna timmi ja todellakin tight fit? Myyjän puheita jos on uskominen, niin sopiva kypärä on se, mikä on pienin mikä menee päähän. Mitä mieltä orggilaiset? Myyjän mukaan kypärä vielä asettuu hieman käytössä ja tulee ns. tilavammaksi, sekä kypärähuppua käytettäessä tulee mukavammaksi pääkopalle.
Toivottavasti tähän tulisi mahdollisimman monta järkiperäistä kommenttia vastaukseksi. Kiitän jo etukäteen!
K7 750 kisseri
Itse ostin ensimmäisen kypärän ns. sopivan (lue mukavan) joka sitten olikin jo loppu kesästä auttamattomasti liian iso eli heilui päässä ilmavirran mukana... tästä oppineena ostin seuraavan pykälää pienemmän joka uutena oli todella tiukka eli juurikin poskia puristi ja korvat jäi kypärään kun sen otti pois päästä... nyt 3000km myöhemmin tämä kypärä on juuri hyvä ei purista eikä heilu eli omien kokemuksieni perusteella suosittelen ostamaan sen pienemmän ja ei kun![]()
somewhere out there
Tätä on vähän vaikea selittää sanoin, se on vain valinta tehtävä. Heilua kypärä ei saisi, ja todellakin käytössä sisuskalut hieman muotoutuvat. Siltä pohjalta sanoisin, että pienempi on sopiva. Toisaalta, jos se puristaa, on mahdollista että puristus jää pysyväksi ilmiöksi ja sitten ei ajamisesta tule mitään..
Monta kertaa on yksinkertaisesti niin, että kokojen rajallisesta joukosta ei löydy sitä oikeaa, eli silloin pitää vaan vaihtaa mallia ja kokeilla josko sieltä löytysi se joka tuntuu heti oikealta.
Oma kypäräni, HJC:n XL-kokoinen, ei kyllä puristanut uutenakaan, enkä ole juuri väljentymistä huomannut 4500 km jälkeen. Kaverille istui sama, osti samankokoisen eri mallin ja puristaa niin paljon että otsassa on punainen kuvio joka ajon jälkeen. Ei hyvä.
Sellanen pikkasen tiukka sivuilta on hyvä, sillä ne pehmikkeeet antaa sieltä ajan kanssa väljyyttä ja kypärä tulee sopivan kokoiseksi
Jos kypärä puristaa otsalta, niin harvemmin se muuttuu käytössäkään paremmaksi, eli silloin kypärän malli pään malliin
verrattuna on väärä, sillä siellä pääosassa on yleensä vähemmän fyllejä....![]()
moottoripyöräily, parasta mitä voi housut jalassa tehdä![]()
Itellä oli eka kypärä sopiva kaupassa sen viis minuuttia, ostin ja lähdin sitä käyttämään. Ajossa huomasi, että aina jäi se punainen läntti otsaan, ja jossain vaiheessa se kohta kipeytyi aina vaan enemmän ja enemmän. Loppuviimeks totesin, ettei niin voi ajaa, kun oli kotimatkaa vielä 300km ja toivoi vaan, että matka loppuis jo eilen.
Kun ostat kypärää, MALTA SOVITTAA sitä 15-20min ainakin. Kypäriä HYVIN harvoin saa koeajoon, joten yritä saada se tuntuma edes ajallisesti, mitä menisi jos nyt jonkin matkan se päässä ajaisit. Sovitin toisella kypäränostokerralla AGV, HJC, BMW, Shoei, Arai, Nolan kaikki mahdolliset mallit ja kootkin läpi. Loppusuoralle pääsivät Shoei RaidII ja Arai Condor. Muissa malleissa (siis kokeilin esim. AGV:lta muutamaa eri mallia jne) oli jossain kohtaa selkeästi tyhjää, esim. takaraivolla, tai jossain otsa tuntui (ei nyt välttis puristanut, mutta tuntui) tai joku pään takaluu otti johonkin kiinni. Siis kypärä tuntui jollain tapaa ihan vaan oudolta, ei istuvalta tasaisesti.
Sitten tein tämän 20min testin. Shoei jättikin punaisen läntin (vaikka oli lyhyemmän sovituksen jälkeen tuntunut yhtä hyvältä kuin Araikin), Arai ei. Ostin Arain, enkä koskaan ole sitä katunut. Tosin, jotta sain kypärän heti mukaan ja juuri sen värin, oli pakko ottaa esillä ollut kappale, koska varastossa ei ollut sitä enempää. Se oli siis valmiiksi hieman venynyt ja nyt 12tkm jälkeen en voi sanoa että se on varsinaisesti väljä, mutta saisi olla ehkä vähän tiukempikin.
Osta se pienempi, jos se ei tunnu mihinkään kohtaan päätä kovalta (sen ei edes tarvitse vielä sattua alta puolen tunnin, mutta voi alkaa sattua sitten tosiajossa), ja istuu vaan hyvin tightly. Poskista saa puristaakin niin, että jos yrittäisit kunnolla jauhaa purkkaa, niin posket jäisivät hampaiden väliin. Kyllä se siitä väljyyntyy, usko pois =)
Suzuki GSX-R750 K9 & Saab 9-5 3.0t -99
Suzuki GSX-R600 K7 * Saab 9000 CD 2.3T -91 * Honda CBR 600 RR -06 * Yamaha YZF 600 R Thundercat -96 * Kawasaki ZXR 400 -94
Tähän voisin heittää lisäkysymyksen nimenomaan Schuberth S1:n omistajille, nimittäin kuinka paljon juuri tuo kyseinen kypärä venyy? Oman kuulan ympärys on 57,5 ja Schuberthilla koot menevät juuri tuon molemmin puolin: M/56-57 ja L/58-59.
Molempia kokeilin ja tuo M oli toudella tiukka, hieman liikaakin mielestäni, L istui hyvin. Eli sen puolesta L olisi parempi valinta, mutta tuleeko siitä sitten liian iso jossain vaiheessa?
Kiitoksia kaikille tähän vastanneille. Nyt noviisikin (lue: minä) uskaltaa turvallisin mielin hakea mieleisensä pois kaupan hyllyltä.![]()
K7 750 kisseri
Melko p*ska kauppa jos eivät anna kypärää koeajolle! Esim. Yamaha Centerissä olen kuullut miten myyjä on "käskenyt" ostajan koeajolle että sopiva löytyy. Uskoakseni näin on monessa muussakin paikassa (liikkeillä on mallikypäriä joita voi testata siinä missä pyörääkin ennen ostamista).(yenny @ Heinä. 27 2006,22:42) kirjoitti
Sassulle: Jos kypärä tosiaan oli tiukka vain sivuilta niin silloin pienempi. aika nopeasti muotoutuu poskien mukaan. jos taas puristaa otsasta niin älä osta. Ja omalla pyörällä koeajolla löydät myös sen mallin joka on hiljaisin juuri sinun pyöräsi pyörteissä...
Malttia valintaan! Kypärä on sellainen varuste joka kannattaa valita huolella! Ja eiku *![]()
Life sucks and then you die...
Kuolema kuittaa univelat...
Joo siis minä sain Arain, ja vielä tuon kappaleen koeajoon, mutta se oli aikalailla poikkeus. Kysehän on siitä, että jos tämä uutena myytävä kappale annetaan asiakkaalle ajoon, eikä se sitten asiakasta miellytäkään, ei kypärää voida enää myydä uutena.(Teme FZS600 @ Heinä. 27 2006,23:04) kirjoitti
Kaikilta valmistajilta ei koeajosettiä kypäristä saa. Ostin Condorini KX-Centeristä, jossa oli tarjolla Arai Astro-R -koeajokypärät. Niiden kuuluisi olla sisuksiltaan samanlaisia kuin Condorien ja kävin ensin ajamassakin sellainen päässäni. Koeajokypärään en olisi kuitenkaan luottanut, sillä se oli NIIN venynyt ja vanunut, ettei todellista tuntumaa kypärää siitä olisi saanut. Minulle sopi päähän uutena S-koko. Jopa koeajokypärissä se XS oli puristava, mutta S oli niin suureksi venynyt, että se pyöri päässä suht vapaasti. Olin koeajolla XS:n kanssa ja hyvä kun veri kiersi päässä, ahdisti, vaikkei varsinaisesti sattunut. Sen perusteella en olisi missään nimessä ostanut kypärää. S:n kanssa olisi ollut yhtä tyhjän kanssa lähteä ajamaan, koska se oli todella väljä, eikä istuvuudesta voinut enää puhua.
Ei sielläkään silti muista kypäristä ollut näitä mallikappaleita. Liikkeillä voi olla sitten hajamalleja ja hajakokoja kypäriä, joita annetaan asiakkaille pyörän koeajoon tai vastaavaan käyttöön. Mutta mitä saat irti kypärästä, joka on jo niin käytetty ja venynyt? En välttämättä olisi Condorianikaan ostanut, jossen olisi sitä yksilöä sitten saanut koeajettavaksi, mutta senkin koeajon päätteeksi totesin, että se 20min hengailutesti kaupassa kertoi jo paljon. Ei puristanut edes sitten ajossa.
Suzuki GSX-R750 K9 & Saab 9-5 3.0t -99
Suzuki GSX-R600 K7 * Saab 9000 CD 2.3T -91 * Honda CBR 600 RR -06 * Yamaha YZF 600 R Thundercat -96 * Kawasaki ZXR 400 -94
Jos S tuntuu mukavalta sovituksessa ota XS(Sassu @ Heinä. 27 2006,20:50) kirjoitti
Niin mä tein ja 2 viikkoa kärsittyäni puristuksesta oli kypärä muovautunut täysin pääni mukaisesti.
Ei kypärän pidä heilua päässä. Nyrkkisääntönä muista että kuuppa päässä et purkkaa voi syödä, tai voit mutta alkaa poskista lohkeilee paloja ja verenmaku pukkaamaan suukkiin
Itselläni Shoein z-one kokoa XS ja S oli sovituksessa "tiukka"![]()
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Joo, kyllä itsekin tiukemman kypärän otin kun toista menin hakemaan. Ekalla kerralla otin just sen "tää on tiukka ja hyvä" - ja siihen oltiin laittamassa lisätoppauksia sitten parin viikon päästä. Nyt sitten suoraan hyllystä löytyi Shoein XR-1000 kokoa XXS, ja sopii vallan mainiosti. Kyllähän sitä pari päivää sen kanssa purtiin poskea hampaalla, mutta istuu kuin valettu eikä todellakaan lennä päästä minnekään (toivottavasti).
Kypärän malli kannattaa myös todella valita sen pään mukaan. Aina se kallein ja muuten paras ei istukkaan omaan päähän juuri nakutetusti. Mulla sama Arain ja Shoein kypärien kanssa ainaskin, Araissa Corsair ei vaan nappaa mun kalloon sopivasti, sama oli Shoein kanssa, ainoastaan XR-1000 tuntu just mun päähän valetulta mallilleen.
"We cannot choose the time we live in
- all we have to decide is what to do with the time that was given to us."
Jos kypärä on hyvä(kallis), niin ota pienin mikä menee, järki mukana. Siinä on hyvät ja muotoutuvat materiaalit. Edullisen ostajan kannattaa ottaa sopiva.
Katso saako sisuspaloja vaihdettua. Sekin auttaa saamaan oikean koon. Omassa Arai Astro-R kypärässä on vakiota isommat poskipalat. Nyt se istuu kuin ois tehty mun päähän.
Kypärä on tärkein varuste, älä tingi!
Ostin keväällä S1:n, kuulan ympärysmitta on 60,5, ja hyllystä jäi käteen L/58-59 kokoinen kypärä. Kypärä oli todella ahdas vetää päähän (johtuu kypärän kauluksista), ja päässäkin se tuntui puristavan "sopivasti". Nyt kolmen kuukauden käytön jälkeen potta on edelleen tiukka vetää päähän, mutta on paremmin muotoutunut kuulani muotoon.(niemi23 @ Heinä. 27 2006,22:59) kirjoitti
Mutta niin kuin varmaan on moneen kertaan sanottu, kannattaa kokeilla useita eri merkkisiä kypäriä myös ajossa, koska päiden muodot ovat kuitenkin niin erilaisia. Viime keväänä ostin C2:n juuri ennen Euroopan reissua, ja oli melko tuskainen ajella 5000km, kun kypärä painoi heman otsaan koko reissun, vaikka styroxeja vähän otsan kohdalta painelinkin lyttyyn. No, se oli omaa tyhmyyttä se.
Kx-Center (Tre) antaa kypärän koeajolle, ja hinnatkin ovat sopivia, kunhan vähän ymmärtää tinkiä.
Mulla S1 oli tiukka alkuun, lähinnä posket oli aika kasaan painuneina. Nyt kypärä istuu todella hyvin päähän, joten kyllä se jonkinverran periksi antaa tai sitten on pää muotoutunut kypärään.(niemi23 @ Heinä. 27 2006,22:59) kirjoitti
![]()
Ilosest´ ellää pittää, vaikk´ päivää vähemmä
Juuh.
Kun tätä kypärää ostin, valikoima oli rajallinen. Kypärän takaosassa lukee XXL ja numero 64. Se oli tiukka sovitettaessa ja edelleenkin puristaa pitkällä matkalla otsan tienoosta. Jonkin verran auttaa kun pidän tukan suht. lyhyenä ja vahdin ettei myssyyn tai liinaan jää kurttuja.
Iso pää. Ei maha mittään.
![]()
"If a..holes could fly, this place would be an airport"
Jos kypärä puristaa otsasta, kannattaa yrittää vähän muotoilla fyllejä siitä kohtaa. Kyllä nekin kasaan menee, mutta vaatii hieman enemmän painetta kuin mitä otsalohko ja ilmavirta normaalisti saavat aikaan. Jos näin muotoillessa tulee ulkokuori vastaan, ja vielä puristaa, on kypärä liian pieni.(FJ20 @ Heinä. 28 2006,09:42) kirjoitti
![]()
Try again. Fail again. Fail better.
Varoituksen sanenen; niitä solumuoveja ei saa painaa kasaan! Jos jokin kohta puristaa siitä voi rapsuttaa sitä solumuovia pois mutta sitä ei saa lintata kasaan.
Linttaaminen johtaa iskun vaimennuskyvyn heikkenemiseen.
Mä olen testaillut "Suuperttiä" S1 nyt pariin otteeseen ja valinta on kiikunkaakun painottunut L kokoon 58-59, tuntuu kyllä aika "tyköistuvalta" mutta toisaalta XL taas vaikuttaa liian mukavalta siis ilmeisesti liian väljä. ---Luotan siihen, että sisuskalut hieman muotoutuvat päänupin mukaan---. Nykyinen n. 5 vuotta vanha Consept kokoa L tuntuu hieman väljältä ja esim. rekan perässä pyörre vispaa ikävästi pottaa. S1 :llä ei tätä pyörteilyä ollut. Uudessa mallissa on myös mielestäni parempi aurinkovisiiri tummennuksen suhteen.
KX-Centerissä on hyvä palvelu, voi koeajaa kypärää ja vertailla näin eri malleja ja kokoja.
Mitenkäs yksi koko tuosta 58-59:stä pienempään? oletko kokeillut? Jos ei ihan älyttömästi purista niin sekin voisi olla varteenotettava vaihtoehto jos tuo L-kokoinen on vaan "tyköistuva".(MOP @ Elo. 07 2006,21:21) kirjoitti
Unohda se XL suoraan![]()
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Itselläni on myös XR-1000 ja siihen saa vaihdettua erikokoiset poskipalat (kolmea eri kokoa) mikäli niille on tarvetta.
Itse puntaroin juuri s/m välillä ja otin sen tiukemman, ettei mene väljäksi, enkä ole sitä päätöstä katunut.
Kypärä pitää sovittaa juuri kypärähupun kanssa ja kyllä niitä poskipaloja voi lainata sovituksen ajaksi liikkeen muista erikokoisista kypäriksi.
Ahdettu 1216
Niksipirkkavinkki, jos on sattunut kypärä väljistymään liikaa ajan kanssa:
Otetaan kypärästä sisustat irti, niin että saadaan se kova vaimennusmariaali esiin. Sitten vetäistään sopivissa pätkissä muutama metri marsuteippiä sinne vaimennusmateriaalin päälle ja sisustat takaisin.
Nyt pitäis kypärän olla vähän tiukempi.
Itsekin ostin Schubert S1 M-kokoisena. L-koko tuntui mukavalta päässä, eli oli liian iso. Schubertin omien taulukoiden mukaan omaan kaaliin sopiva koko olisi ollut L.
Alkuun kypärä puristi ihan s*atanallisesti ja korvat tuntuivat irtoavan aina kypärää laittaessa. Luulin ostaneeni liian pienen kypärän. Nyt n. 20 tunnin käytön jälkeen kypärä on kuitenkin juuri sopiva. Ei heilu eikä purista. Ei siis kannata katsoa niitä taulukoita sokeasti.
Ainoa miinus tulee tuosta tupla-D solkien punaisesta kangaslenkistä, joka on alkanut purkaantumaan -> takaisin kauppaan huomenna.
premier
emeritus