92:nen bleidi tuntuu lämpenevän varsin hitaasti, eikä saavuta ihan normaalia käyntilämpötilaa. Lämpimällä kesäkelilläkin lämpömittari saavuttaa tuskin 1/3 valkoisesta alueesta, ja siihenkin se nousee varsin hitaasti.
Oletin termarin jämähtäneen auki-asentoon, joten vaihdoin termarin ja nesteet. Ei vaikutusta...
Mitähän kannattaisi seuraavaksi katsoa? Vai onko tämä normaalia ko. koneelle?
---
CBR 900 -92
Honda CB 900 Hornet '07
Ei oo Blade kokemuksia mutta johtuukohan vika siitä että kone on kyllä normaalilämmöissä mutta mittari näyttää väärin?? Onkohan vika mittarissa tai/ja anturissa??
Sama vaiva Revere -92, mutta kun liimasin sylinterin kylkeen digilämpömittarin, sain jotain suhteutusta tuolle fillarin omalle mittarille - 70 asteessa pyörän lämpömittarin viisari vasta lähti liikkeelleEli itselle riitti kun testasin vesikattilassa jotta flektin anturi toimii niin lämpömittari näyttäköön mitä haluaa - tai sitten pitää varustaa fillari tuollaisella "tyylikkäällä" digimittarilla
![]()
- Pyörä myyty jo pois -
En usko että mittarin näyttää kovin väärin, koska viisari lähtee kyllä nousemaan "normalilämpöihin" jos kone käy kauan tyhjäkäyntiä esim. ruuhka-ajossa. Maantieajossa ajoviima taas viilentää koneen taas niin kylmäksi että viisari on lähellä alarajaa, vaikka ulkona on vielä suht lämmintäkin.
Honda CB 900 Hornet '07
Mutta kyllähän tämä edelleen vaikuttaa siltä, että mittari vaan näyttää liian vähän kokoajan...
Jos flekti lähtee kuitenkin kuumalla kelillä päälle, niin en huolestuisi.
Käännä vaikka sitä mittarin taustaa vähän vastapäivään, ni saat lukemat kohdalleen...![]()
Väkilukuun suhteutettuna kaikissa maailman maissa on yhtä paljon ihmisiä.
On täysin normaalia, ajoa vaan! Tuntuu olevan pyörien lämpömittarit viritetty enemmänkin sinne yläsektorille, omassakin flektit lähtee päälle jo kun 2/3 "normaalista" on käytetty. Tämä tapahtuu ainoastaan kuumana päivänä liikennevaloissa seisoessa. Muuten on juuri ja juuri alarajassa.
Try again. Fail again. Fail better.
Sama juttu omassa kusiais CBR:ssä. Lämmöt ei nouse kuin tyhjäkäynnillä. Flekti ei oo pyörinynnä koko kesänä helteistä huolimatta, ja mittari on siellä alarajalla ooltetaim.
Flekti on lähtenyt pyörii ainoastaan talvella, kun välillä käyttelen pyörää lämpimäks tyhjäkäynnillä.
Aikanaan kanssa omistanut -92 Bladen ja muistelisin että sinä oli samanlainen oire. Termostaatin vaihto auttoi hieman mutta ei merkittävästi. Tuskinpa siitä on haittaa, kunhan on normaalilla puolella ja varsinkin kun ei vedet kiehu
-C9B5R4-
Mietelause:
Krapulan parantaminen viinalla on yhtä tarkkaa hommaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä
No kaipa tuo on sitten vain uskottava että koneen kuuluukin käydä niin kylmänä.
Itselleni jäi kyllä hieman epäselväksi tuon jäähdytysjärjestelmän toiminta. Tyhjennettyäni jäähdytysjärjestelmän tyhjennyspropun kautta tyhjäksi, jäi paisuntasäiliöön vielä kaikki nesteet, eli paisari ei tyhjentynyt. Nestepinta pysyi "normaalilla" tasolla vaikka 80-90% nesteistä oli valutettu pois. Mitä hyötyä on tällöin paisuntasäiliön nestepinnan tarkkailulla?
Täytin Haynesin ohjeiden mukaisesti järjestelmän jäähdyttäjän korkin kautta piripintaan, joten pitääkö vain olettaa että nestettä on oikea määrä?![]()
Honda CB 900 Hornet '07
eikö tuo liene aina ole erikseen tyhjennettävä/valutettava se paisarisäiliö ku nesteet vaihtaa. eikö haynes manuaali opasta tekemään näin? ei se paisari "lappoonnu" tyhjäksi kun koneen puolelta nesteet pois valutat. kone imaisee tarvittaessa paisarista nestettä.
ja kylmänä käy munkin pikku p*skiainen. saa oikein kummastella jos joskus flekti pyörähtää![]()
"My final offer is this: nothing"
-Il Bastardo-
Sama juttu täällä..vm. -92 bleidi ja lämmöt ajossa mittarin asteikolla siellä ensimmäisellä kolmanneksella. Kaupungissa nousee jonkinverran puolenvälin yläpuolelle kunnes flekti alkaa pyöriin, joten eiköhän liene ihan normaalia...Ei muuta kun kovaa ajoa![]()
Itselläni -95 blade,keväisin ei pahemmin lämpöjä nostele, mutta +20c-> helteillä ruuhkissa ja kaupunkiajossa mittari lähentelee punasta kunnes flekti pyörähtää ja lämmöt asettuvat n. puoleenväliin asteikkoa. maantiellä taas jopa kovilla helteillä mittari on reilusti alle puolenvälin. cbr 600 pc-25 taas ei koskaan käyny edes lähelläkään punarajaa vaikka kuinka kuumaa ja ruhhkaa oli, tuntui olevan kaikissa kusiaisissa sama "vika".
Yamaha FZS 600 -02
"Ajokausi" 12kk/vuosi ;)
Eikö neste sitten kierrä mitenkään paisarin kautta? Eli paisarin nestemäärä ei kerro mitään koko jäähdytysjärjestelmän kokonaisnestemäärästä? Minkähän vuoksi paisarin nestemäärä sitten on niin tarkka?kirjoitti
Kaipa se on vaan uskottava että on normaalia kun kone käy niin kylmänä. Ihmetyttää vain kun normaalissa maantieajossa lämmöt nousee hädintuskin pois "siniseltä" alueelta
Honda CB 900 Hornet '07
Ei muuta kun kovaa ajoa vaan!! Mulla vfr ja lämmöt nousee vasta kun töröttää liikennevaloissa kunnolla tai notkuu ruuhkassa! Pikemminkin huolen aihetta antais jos ne lämmöt alkas olla jatkuvasti tapissa...(Kim @ Heinä. 28 2006,18:55) kirjoitti
Yamaha YZF 750 R -93
Honda CB 750 -82
Suzuki Intruder 1400 *-02
Yamaha R1 -04
Honda VFR 750 - 96
Suzuki GSX-R 750 -90
Omassa 92ssa jäi aina komeasti alle puolenvälin ja muissa mitä olen nähnyt tekee samallain.
1000cm3 K4 *http://kotinetti.suomi.net/make72/56.jpg
Minusta tuntuu ettei ne kovin tarkkoja ne mittarit varmaan ole.. Kyllähän kone lämpiää väkisellä, mittari näyttää vaan jotakin muuta..Tai sitten on niin hyvät öljyt että kitka on nolla ja ei pääse läämpöäkään syntymään.. Voithan sä kokeilla ottaa sitä mittarin anturia irti ja keittää sitä vedessä niin tiedät vähän että mitä se näyttää.. Niin ja mitäpä se haittaa jos mittari näyttää vähän viileää, pahempi juttu jos ei laskis lämmöt.
zx-6r -02
Mulla 600 cebarissa mittari ei nouse ajossa puoleenväliin vaikka on minkälainen helle. Paikallaan kyllä yli puolenvälin, mutta ei lähellekään punaista.
Honda cbr600f -94
Neste seilaa edestakaisin paisuntasäiliön ja syylärin välillä. Eli kun kone lämpenee, niin neste laajenee, jolloin kaikki neste ei enää mahdu olemaan kierrossa. Tällöin osa nesteestä valuu paisuntasäiliöön. Koneen jäähtyessä jäähdytysjärjestelmään syntyy alipaine, joka imee nestettä takaisin paisuntasäiliöstä.(Kim @ Heinä. 28 2006,18:55) kirjoitti
Ja sitten siihen paisuntasäiliön tyhjentämiseen, niin ei taida edes Hondan insinööreillä olla kykyjä saada nestettä virtamaan ylöspäin ihan itsekseen. Eli tarvitsee tyhjentää erikseen.
1835
[QUOTE] Kim:
Kaipa se on vaan uskottava että on normaalia kun kone käy niin kylmänä. Ihmetyttää vain kun normaalissa maantieajossa lämmöt nousee hädintuskin pois "siniseltä" alueelta
Usko nyt hyvä mies että se sun pyöräs on täysin kunnossa, kaikki pyörät käy "kylminä" maatka-ajossa ja "kuumina" kaupunki nopeuksissa ja ruuhkissa! ja se kone ei todellakaan käy kylmänä, maantieajossa moottoripyörän syyläriin tuleva viima/ilma on ihan eriluokkaa kun autossa joka luonnollisesti pitää myös nesteen viileämpänä. Ihme porukkaa täällä, ei uskota vaikka kuinka monella käyttäytyy samat pyörät samoin! olisko sulle pitäny vastata että sun pyöräs on rikki,ja siitä räjähtää syyläri seuraavassa mutkassa? Ei muuta kun KOVAA ajoa!!
ps: minä huolestuisin vasta siinä vaiheessa kun pyörä kävisi koko ajan kuumana!
Yamaha FZS 600 -02
"Ajokausi" 12kk/vuosi ;)