Sivu: 1 / 5:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 124:sta
  1. #1
    Oli tuossa jokin aika sitten Vehoniemessä puhetta, että jarrutuksen jälkeen moottoripyörän pysähdyttyä olisi parasta laittaa vasen jalka maahan. Silloin asialle ei löytynyt pajoakaan perusteita. Asiaa myöhemmin pohdittuani olen löytänyt yhden merkittävän asiaan vaikuttavan seikan.

    Jos pysähtymisen jälkeen, koskee myös normaaleja liikennetilanteita, laittaa vasemman jalan maahan, niin ei ainakaan kaadu ajoradan puolelle muiden ajoneuvojen yliajettavaksi. Lisäksi tien kallistuksesta johtuen vasemmalla puolella on tien pintaan lyhyempi matka.
  2. #2
    Vasen. Oikealla voi vaikkapa pitää takajarrua pohjassa, jos on pysähdyksissä ylä- tai alamäessä.
    Päivän tärkein ateria on se, joka ensimmäisenä pysyy sisällä
  3. #3
    Miksei molempia jalkoja ? Itse varmaan useimmiten laitan molemmat jalat maahan. Tukevampi olo ja saa samalla oikaistua jalat.
  4. #4
    Lainaa (Taikeri @ Heinä. 27 2006,08:30) kirjoitti
    Miksei molempia jalkoja ? Itse varmaan useimmiten laitan molemmat jalat maahan. Tukevampi olo ja saa samalla oikaistua jalat.
    Molemmat. Pysyy se pyörä paikoillaan tarvittaessa vaikka etujarrulla tai kytkimellä..
    Elämä oli loppua niin kuin se alkoikin-reikä kumissa.

    Naisten suusta sen totuuden kuulee!!!

    Kawasaki ZR-7 ----> BMW R1100S ----> Moto Guzzi V11 Le Mans ----> KTM 950 SE ----> BMW R1200GSA
  5. #5
    Oikea jalka maahan, pakko pitää vasenta kytkimellä. Ja Triumphilla vasen jalka maassa että saan oikealla ykkösen päälle. Muilla vehkeillä miten sattuu, usein molemmat jalat tukevasti maassa.



    <p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988&nbsp; _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
  6. #6
    Ite tykkään jäädä oikean jalan varaan koska silloin voi valoissa rämpätä vaihteita ja nostaa vaikka vapaalle, kun käsijarrulla voi kuitenkin pitää pyörän paikallaan jos sattuu mäkeen.

    "Jos pysähtymisen jälkeen, koskee myös normaaleja liikennetilanteita, laittaa vasemman jalan maahan, niin ei ainakaan kaadu ajoradan puolelle muiden ajoneuvojen yliajettavaksi. Lisäksi tien kallistuksesta johtuen vasemmalla puolella on tien pintaan lyhyempi matka."

    En oikein hokassu peruteluosaa (on varmaan menny vasen ja oikea sekaisin?) Mielestäni (jos nyt tarkoitat oikeasti vasenta) jos jää vasemmalle jalalle ja kaatuu sinne vasemmalle puolelle niin siehän kaadut just siihen vastaan tulijoiden kaistalle. Myöskin vasemmalla puolella on enemmän sitä asfalttia kun on se vastaantulijoidenkin kaista....
    Suki Suki GSX-R 1000 k8
    <s>Kiwakasa Z750 -08</s>
    <s>Suki Suki GSX750F -03</s>
  7. #7
    Vaihtelee, mut yleensä ehkä oikea niin voi pitää vapaalla punaisten ajan.
    TL1000R
  8. #8
    Vasen. Mie usein koitan viimeistellä jarrutuksen juurikin takajarrulla (taajamanopeudessa siis esim. liikennevaloihin luruttaessa) konsa pyörä silloin "nyökkää" vähemmän edestä ja pysähtyy siistimmin. Vielä kun oppis mäkilähdön tekemään takajarrulla, vaan meneepä tuo etujarrullakin. Itsellä on vielä "korkeanpyöränkammo" noviisi kun olen joten risteyksissä on kyllä molemmat jalat tukevasti maassa.
    When in trouble, or in doubt
    run in circles, scream and shout.
  9. #9
    Molemmat menee asfalttiin jarrutuksissa ja näin meille taas tänäkin keväänä EAK:lla opetettiin.
  10. #10
    JOVVAIN...


    ...Naaaaaaaaa kylä mää tuun valoihin etujarrulla että molemmat joutaa laittaa ja yhtäaikaa. Paniikkijarrutukset on sitten asia erikseen ja semmosia kun ei tuu....
  11. #11
    Vasen menee maahan kyllä luontevasti ekana, koska oikeellahan passataan takajarrua. Tietty 95% jarrutehosta etujarruilla, mutta kyllä tykkään tuota takajarruakin käyttää ihan tuntuman säilyttämiseksi... Sit jos pitempään tarvii seisoa valoissa tms. ni molemman jalat maahan ja RILÄÄKS...
    It´s better to die on your feet than live on your knees...
  12. #12
    Yleensä on molemmat maassa, koska meikäläinen joutuu pitää varpaillaan rohjoo pystyssä. Joskus vasurilla ensin.
    Mitä tohon valoihin pysäyttämiseen tulee, niin mielestäni loppupeleissä takajarrulla pysäytäen homma menee sujuvammin, pelkällä etusella jarrutaessa tuntuu tanko helpommin venkoilevan viime metreillä, tiedä sitten ?
    Chief Dark Horse -22
    Tracer GT -18
    F 700 GS -13
    GSR 600 -06
    FZS-600 -00
    Virago 535 -99
  13. #13
    Vähän tilanteen mukaan.
    Useimmiten maassa oikea tai molemmat jalat. Juurikin tuon vapaalle laittamisen takia täytyy vasenta jalkaa käyttää vaihteella. Jos pysähdys kestää pitkään (niin kuin täällä päin valoissa lähes aina) niin sitten lasketaan vasen oikean kaveriksi pyörää pystyssä pitämään ja istutaankin jo ihan selkä suorana kädet irti tangosta.

    Jos kovin on hiekkainen alusta niin tulee jarrutettua takajarrulla ja silloin taitaa kyllä vasuri ensin mennä maahan. Muuten ei tartte jalkajarrua käyttää kun on noi integraalit.
    Ehkä, mut kuitenkin heti!
  14. #14
    Riippuu vahvasti tilanteesta, eli kaikkia vaihtoehtoja käytän. Jos olen laittanut jarruttaessa sopivan vaihteen liikkeellelähtöä varten niin varmaan vasen jalka ekaks maahan. Valoissa yleensä seisoskelen molemmat jalat maassa.
  15. #15
    mimmu
    yleensä molemmat jalat...pyörä iso tyttö pieni näin sitä paitsi on opetettukin jo oikeasti pienenä tyttönä kun oli pakko päästä poikien mopolla ajamaan ja totesivat kai että paras opettaa kun meinaa ajaa kumminkin...perhetuttuna silloin yksi ajokouluttaja jolle faija homman delegoi kun ei kuulemma itse kestä katsoa kun likka räppää hihihihiii..
    tilanteen mukaan mennään ja vaikka opit olis joskus olleet vääriäkin niin niillä on pärjätty ja ainahan sitä oppii uutta jos vaan haluaa, siihen pyrin.
  16. #16
    Kyllä sitä molemmat jalat yleensä maahan laitetaan. Jos mäessä pitempään seisoo, niin oik. jalka jarrulla pitää mopon paikoillaan ja ukko oikoo selkäänsä. Kun valojen vaihtuminen lähestyy, alkaa jumppa - ukko kumartuu, käsijarrua rutistaen, jalkojen vaihto, kytkin pohjaan, ykönen sisään, taas jalkojen vaihto, käsijarru irti ja jo ollaan valmiina mäkilähtöön jalkajarrun varasta. Ai miten niin pieni show
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  17. #17
    Tulee vaan mieleen, että miksi pitäisi laittaa vaihde vapaalle pysähdyttäessä? Turhaa vaihteiden räpläystä?
    premier

    emeritus
  18. #18
  19. #19
    Lainaa (premier @ Heinä. 27 2006,09:48) kirjoitti
    Tulee vaan mieleen, että miksi pitäisi laittaa vaihde vapaalle pysähdyttäessä? Turhaa vaihteiden räpläystä?
    On vähän kypsää hommaa puristaa kytkintä kokoajan jos pysähdys on vähänkään pidempi. Vai?
  20. #20
    ensin taitaa mennä vasen töppönen,mutta yleensä molemmat
    Nykyset
    GSX-R600 K6
    GSX-R1100 -90
    RM 85 -06
    ja exät
    GSX750F -89
    RG 125 gamma -85
    RM 125 -81
    PV 50 -80
  21. #21
    Lainaa (Yamaha1 @ Heinä. 27 2006,08:47) kirjoitti
    Vasen menee maahan kyllä luontevasti ekana, koska oikeellahan passataan takajarrua. Tietty 95% jarrutehosta etujarruilla, mutta kyllä tykkään tuota takajarruakin käyttää ihan tuntuman säilyttämiseksi... Sit jos pitempään tarvii seisoa valoissa tms. ni molemman jalat maahan ja RILÄÄKS... *
    Juurikin näin. Ja jostain syystä tuntuu omituiselta itsestä jos yrittää pysähtyä niin että molemmat jalat samaan aikaan isketään maahan. Tähän mennessä ei oo ollu ongelmia tasapainon kanssa tms vaikka yhdelläkin koivella pitää pyörää pystyssä. Jos tuulista niin laitetaan maahan se toinenkin koipi sit.
  22. #22
    Lainaa (premier @ Heinä. 27 2006,09:48) kirjoitti
    Tulee vaan mieleen, että miksi pitäisi laittaa vaihde vapaalle pysähdyttäessä? Turhaa vaihteiden räpläystä?
    Säästää sormien lisäks hiukan kytkintä. Öljytkin lämpee vähemmän ja likaantuu hiukan hitaammin.
    TL1000R
  23. #23
    Lainaa (premier @ Heinä. 27 2006,09:48) kirjoitti
    Tulee vaan mieleen, että miksi pitäisi laittaa vaihde vapaalle pysähdyttäessä? Turhaa vaihteiden räpläystä?
    Öö... painelaakeri?

    Tosin emmä tiiä mikä se on, mutta veikkaukseni on, että se kärsii, jos semmottinen vekottimessa on...


    Edit: Ihan alkuperäiseen aiheeseen: tuota EAK:n neuvoa hieman ihmettelen, koska juuri silloin, kun prätkä pysähtyy, niin kunnollisten ohjeiden mukaan oikea jalka on takajarrulla. Miten sen siis voisi laittaa maahan tuolla hetkellä?
    Pysähtymisen jälkeen tilanne on sitten tietty eri.



    Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
    - - - - - - - - - - -
    "Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
    - - - - - - - - - - -
    Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
  24. #24
    Kyllä se pysähdyttäessä menee vasen ensiksi.
    Itsellä on ainakin ykkönen silmässä ja kytkin pohjassa.
    Saattaapi sattua vaik, ettei takaa tulija pysähdykkään->hyvä päästä alta pois.Noitakin on sattunu...
    Jos pysähdys on pitkä, otetaan sit toinenkin jalka avuksi.
    Itse käytän pysähtyessä miedosti takajarrua pyörän vakauttamiseksi.Varsinkin, jos kyse on samalla kääntymisestä.
    "People are more violently opposed to fur than leather
    because it's easier to harass rich women
    ..... than motorcycle gangs." - Unknown

    Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
  25. #25
    Kyllä se vasen ensin kapsahtaa maahan, ei ainakaan tienpenkka petä jalan alla.
    -Sergei-
    - Sergei-


    "Tiedättekö mitä siitä tulee kun risteyttää tiikerin ja kanarianlinnun??
    En minäkään tiedä, mutta kun se laulaa sitä on parasta kuunnella."
  26. #26
    Mulle autokoulussa käskettiin hitaassa vauhdissa jarruttaa vain takajarrulla niin ei mopo nyökkää lopussa. Teen sitte nykyään niin että valoihin tullessa jarrutan molemmilla ja loppuvaiheessa löysään etujarrun ja jarruttelen vain takasella. Ensin siis vasen jalka maahan ja oikea heti perään. Vaihteen laitan vapaalle niin voi ottaa rennosti.
    - Pessimismi on turhaa. Ei se auta kuitenkaan! -

    Suzuki GSX 1300 R Hayabusa -01
    Ex. Yamaha FZ6-S Fazer -04
  27. #27
    Kyllä se taitaa vasen jalka oll, joka tiensä maahan löytää useimmiten.. Nykyään tapana kyllä yleensä laskea molemmat jalat.. Useimmiten kyllä kuitenkin vasen mielummin kuin oikea.. Vasen jalka on jotenkin "luonnollisempi" juurikin tuon takajarrun takia ilmeisesti...
    -Suzuki RGV-250 -91
    -Suzuki RG-125F -95 *myynnissä*
    -Suzuki PV-50- 91
  28. #28
    Jompikumpi tai molemmat, noin yleensä. Kaveri kertoi aikoinaan lainanneensa motoaan hemmolle, joka oli muutaman viimeisen vuoden ajanut sivuvaunullisella. Arvatkaapas, mitä tapahtui Hesarin ja Manskun risteyksessä, kun valo oli punaisena...
  29. #29
    Molemmat maahan pysähtymisen ajaksi. Sen jälkeen oikealla jalalla, koska yleensä vaihdan vapaalle odottamisen ajaksi.
    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
  30.  
  31. #30
    Täytyyhän sitä vasenta ensin tarjota, jos vaikka oikeella hiukan takajarrua sattuis painamaan. Sitten jos menee pysähyksissä aikaa, niin sitten oikea maahan ja vaihde vappaalle, ettei laakeri turhia paineile kytkimessä. Ja sitten voi laittaa jo molemmatkin maahan ja venyttää selkäruojaa. Se on semmosta steppaamista että milloin mitenkin.
    Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
Sivu: 1 / 5:sta 123 ... ViimeinenViimeinen