Tulokset 1:stä 14:een 14:sta
  1. #1
    Kävin eilenillalla ajelemassa pienen iltalenkin (n. 90km) ja matkalla huomasin mielenkiintoisen ongelman mittaristossa.

    Nopeusmittari ja muut toimivat ihan moitteetta, mutta matka ja trippimittari lopettivat aina välillä toimintansa. Yleensä toiminta muuttui kun tiessä oli joku kovempi töyssy.

    Jossain on ilmeisesti kosketushäiriä, mutta mistä kannattaisi lähteä etsimään vikaa?
    ex. Aprilia RSV 1000R - 2004
    ex. Kawasaki KLE650 (Versys) -2007
    ex. Kawasaki ZZR1400 -2009
    ex. BMW K1200R -2007
    ex. Honda CBR 1100XX -1998
    ex. Honda VFR 750F -1994
  2. #2
    heittäisin tohon ihan "mutu" tuntumalla että vika on yksin ja ainoastaan mittarissa, sehän on kuitenskii sähköinen mittari ei vaijereita vaan eturattaalta lähtee sähköpiussi ja menee mittarille niin joo tuli mieleen et mul tripin nollaus nuppi ei välil kunnol palauta = trippi ei pyöri



  3. #3
    vm. 96 VFR:n nopeusilmpulssi mittarille tulee ketjun etuhammasrattan päällä olevasta anturista. Samasta luulisin mittaavan myös kuljetun matkan ja kun nopeus toimii niin vika olisi silloin itse mittarin kytkennöissä.
  4. #4
    Kiitokset vastauksista.

    Ongelma ei ole vielä ratkennut ja kerkesinkin jo suunnitella mitariston purkamista. Pitää alkaa tässä tulevalla viikolla purkamaan keulaa ja mittailemaan mistä vika löytyisi.
    ex. Aprilia RSV 1000R - 2004
    ex. Kawasaki KLE650 (Versys) -2007
    ex. Kawasaki ZZR1400 -2009
    ex. BMW K1200R -2007
    ex. Honda CBR 1100XX -1998
    ex. Honda VFR 750F -1994
  5. #5
    Itsellä oli samanlaisia ongelmia. Nollausnuppi täytyy kääntää nollauksen jälkeen vastakkaiseen ääriasentoon. Ainakin mulla ongelma ratkesi sillä.
  6. #6
    Ilmeisesti kyseessä on VFR800 malli?

    Nimittäin seiskapätkän vaijerivetoisessa VFR mittarissa vika voi olla (ja on) ainoastaan siinä eturattaan ja vaijerin kulmavaihteen välissä olevassa muovisessa holkissa. Holkissa oleva kolo joko pyöristyy kulmavaihteen puolelta, jolloin mittari lakkaa toimimasta kokonaan, tai sitten jopa rattaan puolelta (kuten omassa mopossa tällä hetkellä), jolloin nopeusmittarin viisari heiluu edestakaisin ja näyttää liian alhaista nopeutta.

    Mittarivaijeri kannattaa pitää hyvin rasvattuna, jolloin tällaisen mittarin toiminta-aika pidentyy jonkin verran. Vaijeri rasvattunakin mittarivaijerin "kulutusholkki" (kuten sitä itse kutsun) on tosiaankin kulutustavaraa, jonka voi varatutua vaihtamaan muutaman kymmenen tuhannen kilometrin välein.

    Holkkeja saa hyvin varustetuista Honda-merkkiliikkeistä tilaamalla . Parhaimmissa niitä saattaa olla jopa hyllyssä...
    - "VFR kehrää ja paukkuu" -
  7. #7
    Kyseessä siis 750 malli (-94)

    Nopeusmittari toimii ihan moitteetta, eikä viisari värise. Matka ja trippimittari lopettivat parin lyhyen toimintakatkon jälkeen toimintansa.

    Muuten mittaristo toimii moitteetta.
    ex. Aprilia RSV 1000R - 2004
    ex. Kawasaki KLE650 (Versys) -2007
    ex. Kawasaki ZZR1400 -2009
    ex. BMW K1200R -2007
    ex. Honda CBR 1100XX -1998
    ex. Honda VFR 750F -1994
  8. #8
    Lainaa (Säätömies @ Elo. 14 2006,14:51) kirjoitti
    Ilmeisesti kyseessä on VFR800 malli?

    Nimittäin seiskapätkän vaijerivetoisessa VFR mittarissa vika voi olla (ja on) ainoastaan siinä eturattaan ja vaijerin kulmavaihteen välissä olevassa muovisessa holkissa.
    750 Vihverössä mallia -94 - 97 ei ole enää mitään vaijeria, vaan mittari toimii sähkösellä pohjalla.

    800 -mallissa matkamittarin näyttökin on jo sitten siinä "nestekidenäytössä" ilman mitään pyöriviä numerorullia.
  9. #9
    Onko kellään tietoa, mistä se piuha menee mittaristolle?

    Ongelma nimittäin ilmeni kahvojen aukaisun jälkeen. Puhdistin vilkun, valojen ja sammutus -kytkimen (oli kosketushäiriöitä). Mietin vaan, että olisiko siinä vaiheessa joku piuha murtunut tai jotain.

    edit: typoja



    ex. Aprilia RSV 1000R - 2004
    ex. Kawasaki KLE650 (Versys) -2007
    ex. Kawasaki ZZR1400 -2009
    ex. BMW K1200R -2007
    ex. Honda CBR 1100XX -1998
    ex. Honda VFR 750F -1994
  10. #10
    Lainaa (anothergeek @ Elo. 14 2006,17:44) kirjoitti
    Onko kellään tietoa, mistä se piuha menee mittaristolle?
    Muistelisin, että piuha on vaaleapunainen ja toinen pää löytyy vihreästä liittimestä takakatteen alta vasemmalta puolelta (vm 94-97). Luulisi menevän tuolta suoraan mittarille.

    Itsellänikin kävi kertaalleen niin, että trippi oli jämähtänyt. Sillä kertaa se korjaantui vain nollaamalla se (kai se nuppi sitten oli jäänyt palautumatta). Matkamittarin toimintaa en silloin tarkistanut. Tuon tapauksen jälkeen toiminut moitteetta.
  11. #11
    Pitää aloittaa homma siitä, että mittaa sen piuhan toimivuuden ja vasta sen jälkeen alkaa purkamaan mittaristoa.

    Homma menee viikonlopulle, mutta ilmoittelen mistä vika loppuenlopulta löytyi...
    ex. Aprilia RSV 1000R - 2004
    ex. Kawasaki KLE650 (Versys) -2007
    ex. Kawasaki ZZR1400 -2009
    ex. BMW K1200R -2007
    ex. Honda CBR 1100XX -1998
    ex. Honda VFR 750F -1994
  12. #12
    Asiasta tuhanteen.. Onko pyöräsi ollut jollain .orggilaisella aiemmin? Muistelisin tuollaista tarraprojektia olleen jollakulla esillä täällä !
    Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
    Lady, Sexy Lady.
  13. #13
    Lainaa (Athene @ Elo. 15 2006,15:01) kirjoitti
    Asiasta tuhanteen.. Onko pyöräsi ollut jollain .orggilaisella aiemmin? Muistelisin tuollaista tarraprojektia olleen jollakulla esillä täällä !
    Pitää paikkansa. Ostin pyörän viimekesänä ja huomasin itsekkin jälkeenpäin, että tarraprojektista oli ollut täällä juttua.
    ex. Aprilia RSV 1000R - 2004
    ex. Kawasaki KLE650 (Versys) -2007
    ex. Kawasaki ZZR1400 -2009
    ex. BMW K1200R -2007
    ex. Honda CBR 1100XX -1998
    ex. Honda VFR 750F -1994
  14.  
  15. #14
    Lainaa (hannu p @ Elo. 14 2006,16:40) kirjoitti
    Lainaa (Säätömies @ Elo. 14 2006,14:51) kirjoitti
    Ilmeisesti kyseessä on VFR800 malli?

    Nimittäin seiskapätkän vaijerivetoisessa VFR mittarissa vika voi olla (ja on) ainoastaan siinä eturattaan ja vaijerin kulmavaihteen välissä olevassa muovisessa holkissa.
    750 Vihverössä mallia -94 - 97 ei ole enää mitään vaijeria, vaan mittari toimii sähkösellä pohjalla.

    800 -mallissa matkamittarin näyttökin on jo sitten siinä "nestekidenäytössä" ilman mitään pyöriviä numerorullia.
    Jepulis jee...

    Tsekkasin huoltomanuaalista asian, ja niinhän se on että 94 mallistä lähtien tiedonvälistys on sähköistetty.

    Samanlainen muoviholkki siellä näyttää kuitenkin olevan rattaan ja sen anturin välillä kuin edellisessä mallissa rattaan ja kulmavaihteen välillä. Kuormitus on kyllä varmaankin ihan toista sillä vaijerilla kuin pulssianturilla. Samanlaista nopeuden väsymisongelmaa ei siis uudemmissa varmaankaan esiinny.

    90-93 mallin tyyppivika siis... Tai siis ominaisuus *heh*.
    - "VFR kehrää ja paukkuu" -