Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 51:sta
  1. #1
    Häiritsee vasemman pytyn rapina 2500 rpm kohdalla kuumalla koneella. Venttiilinvälykset olen säätänyt pariinkin kertaan. Keinuvipujen päittäisvälys on minimin kohdalla.

    Ainoa mikä itsellä tulee mieleen, olisi välysten pienentäminen. Uskaltaisikohan pienentää pakoventtiilin välyksen 0.3 -> 0.25 ja ehkä imupuolen 0.15 -> 0.1 ?
  2. #2
    Paa sitä delvaccia sinne. Sillä tuo minunkin bemari hiljeni (auto)
    <p>oli miten oli, mutta näin on</p>
  3. #3
    Eiku Nesteen 20W-50 öljyä.
    Se on paras öljy tommoseen boxeriin.
    Maksaa alle kympin 4 l pönikkä.

    Pekka




    Pekka
  4. #4
    Paa tulpat korviin. Sillä minäkin ratkaisin tuon "sivuäänihysterian".

    Siellä missä on kone on liikkuvia osia. Siellä missä on liikkuvia osia, on pakko olla välystä, siellä missä on välystä on ääntä.

    Bokserin sylinterit sojottavat vielä hienosti sivulle. Äänellä on suora väylä korvaan. Eli kaikki venttiili-naputus, -helinä, -kolina, -supsutus (you name them - all of them can be found in your BMW)

    Nää ilmajäähdytteiset nyt vaan pitää ääntä - varsinkin kuumetessaan. Toleranssit on sen verran isompia. Tuhti öljy vaimentaa käyntiääntä jonkin verran, mutta kunnon ruuhkassa pitkään seistessä kilisee noillakin niin, että sielusta riipoo.

    Käy, aja Ducatia tai Kawasakia, niin tiedät mitä mekaaniset äänet ovat.



    <p>2002-2014</p>
  5. #5
    Minulla on kokoajan pelko puserossa, että mopo hajoaa käsiin. Kun vielä pytyt kilisee erilailla.
    Kaippa olen vähän vainoharhainen. Kone kyllä pelaa muuten kuin kello. Olen saanut surginginkin käytännössä kokonaan pois.



  6. #6
    Kun ajelee ilmavalla krossikypärällä ilman tulppia kaupungilla, niin viistonnia ajetusta boxerista kuuluu niin ihmeellisiä ääniä kautta kierrosalueen, ettei heti uskoskaan että kyseessä on kone jolla ajetaan pitkään.

    Ominaisuuksiin joutuu vaan tottumaan !

    MN
    Senior Team:
    R1200GS
    999S
    VTR SP-1 street, SP-2 race
    Z1 1075 Turbo
    Honda CR250 ice, CRF250R
    Honda CRF150R SM

    Junior Team:
    Yamaha R6R
    Honda RS125R, the real beast.
    Derbi GPR80Cup
  7. #7
    Vasemmsta sylinteristä kuuluu aikas naputusta. Kun peittää hanskalla sylinterin rivat ( istuessa pyörän päältä) ääni vaimenee. venttiilikopan peittäminen tumpulla ei vaikuta. Ei kai vaan männän renkaat

    Kone on myös alkanut pitää kylmänä aikasmoista kolinaa hetken aikaa.
  8. #8
    Täytyy myöntää että sopeutumista vaatii tää boxeri maailma täälläkin. Pahinta mitä voi tehdä on ajaa ilman tulppia kylällä, kyllä löytyy mitä ihmeellisimpiä ääniä. Ei se ilmajäähdytteinen japsi pitänyt samoja ääniä, ei edes jytäri.

    Asiaan, kuuluuko ääni väin vasemmalta puolelta ? Kuuluuko paikallaan käytettäessä ?
  9. #9
    Jep vain vasemmalta ja paikallaan. Ajossa en tiedä kun tumpun painaminen äänieristeeksi pytyn päälle vaatisi akrobaattisia lahjoja.
  10. #10
    Lainaa (C-A-D @ Heinä. 25 2006,19:54) kirjoitti
    Käy, aja Ducatia tai Kawasakia, niin tiedät mitä mekaaniset äänet ovat.
    Ne on niitä imuääniä, joten ei tarvi kokeilla Myös kawan saa hiljaseks ku käntää virta-avaimen off-asentoon Ja pyh mun kawa käy nätimmin ku moni honta
    Höhöö letkut on kotona, sano entinen palomies!

    Siis mää vai
  11. #11
    Kawa käy kuin sähkömoottori verrattuna Dr800:taan.
  12. #12
    Lainaa (C-A-D @ Heinä. 25 2006,19:54) kirjoitti
    Paa tulpat korviin. Sillä minäkin ratkaisin tuon "sivuäänihysterian".

    Siellä missä on kone on liikkuvia osia. Siellä missä on liikkuvia osia, on pakko olla välystä, siellä missä on välystä on ääntä.

    Bokserin sylinterit sojottavat vielä hienosti sivulle. Äänellä on suora väylä korvaan. Eli kaikki venttiili-naputus, -helinä, -kolina, -supsutus (you name them - all of them can be found in your BMW)

    Nää ilmajäähdytteiset nyt vaan pitää ääntä - varsinkin kuumetessaan. Toleranssit on sen verran isompia. Tuhti öljy vaimentaa käyntiääntä jonkin verran, mutta kunnon ruuhkassa pitkään seistessä kilisee noillakin niin, että sielusta riipoo.

    Käy, aja Ducatia tai Kawasakia, niin tiedät mitä mekaaniset äänet ovat.
    niin kyllä minullakin ääniä kuuluu mutta niihin tottuu ! vaikka onkin eri pyörästä kysymys! välillä oikein tarvii pelästyä että mikä nyt ja sitten matka jatkuu sorry jos meni asian vierestä
    partanen. net

    aina ei elämä onnistu eka kerralla.

    Mersedes ja Volvo tekniikka hallussa

    Moottori pyörien katteiden maalaukset ja korjaukset ammatti taidolla.
  13. #13
    Lainaa (Puksuttaja @ Heinä. 28 2006,22:35) kirjoitti
    Vasemmsta sylinteristä kuuluu aikas naputusta. Kun peittää hanskalla sylinterin rivat ( istuessa pyörän päältä) ääni vaimenee. venttiilikopan peittäminen tumpulla ei vaikuta. Ei kai vaan männän renkaat *

    Kone on myös alkanut pitää kylmänä aikasmoista kolinaa hetken aikaa.
    Toki äänet on aina subjektiivinen kokemus ja oikeastihan tietty saattaa sieltä koneesta kuulua "vaarallisiakin" ääniä. Niitä vaan on hankala panna paperille tai analysoida keskustelufoorumilta.

    Noille 1100- ja 1150-sarjan koneille on tyypillistä käynnistyksen jälkeinen (öljynpaineen nousua odotellessa) kolina vasemmalta puolelta, jossa sen puolen jakoketjun kiristin on sylinterin yläpuolella ja valuu siten kuiviin seisokin aikana. Omissa entisissä tuo kuului ihan uudesta alkaen, säikäyttäen myös minut, ennenkuin joku kertoi mistä tuo johtuu. Nykyisessä 1200-sarjaisessa en vielä tuota ääntä ole kuullut - kaikki muut metallista syntyvät kyllä.

    Paras neuvo on - kuuntelututa tuo pyöräsi jollain pitkän linjan puimuristilla, niin saat tietää kuuluvatko nuo kilinät ja kolinat joukkoon....

    P.S En nyt muista oletko jo maininnut mitkä öljyt sinulla on koneessa?
    <p>2002-2014</p>
  14. #14
    Tossa muailmalta yksi samanlainen keskustelu LINKKI jos Englanti taipuu.
    <p>2002-2014</p>
  15. #15
    Sen nokkaketjun kolinan kylmiltään käynnistettäessä tiesinkin mutta tämä on naputus mikä kuuluu aina kun kierroksia on 2500.
    Huollon mukaan tuokin johtuisi ketjusta joten eipä siinä mitään hätää. Ääni vai on ärsyttävä kun nuo on kierroksia millä kone useimmin taajamassa raksuttaa.
    Olisikohan tuolle tehtävissä mitään?

    Huomasin muuten erikoisen ilmiön Arain potassa. Kun pyörä raksuttaa paikallaan ja potta ei ole päässä (ei tulppiakaan) raksutus on kuuluvaa muttei mitenkään pahasti häiritsevää. Potta päässä ilman tulppia raksutus kasvaa julmetusti. Jotenkin Arain potta toimii kaikukammiona missä kaikki helinät ja kilinät korostuu. No tulpat on aina päässä jos pitää ajaa yli 50 vauhdilla.
  16. #16
    Mielenkiintoisia nää bokserit. Omassani pitää kalkatusta/nakutusta kun päästän moottorijarrutukseen taajamassa ja varsinkin hitaamiilla nopeuksilla.
    Ei pitäis ajaa ilman tulppia ollenkaan. Nyt kuuluu myös 90:n nopeudessa sellaista ulinaa varsinkin kallistaessa, mistäköhän toikin taas tulee. Siitä kun nostaa vaihtia tai laskee niin ääni vaimenee. No katsotaan kestääkö pohjoisen reissun vai pistetäänkö lavetille ?
  17. #17
    Joo ovat todella veikeitä vekottimia. Silti olen kaiken kaikkiaan hyvin hyvin tyytyväinen pyörään. Gessukin on aivan uskomaton ajaa ihan jopa mutkateillä.
    Kerrohan Pena kun palaudut reisusta, miten äänet muuttui.

    Pitäisköhän jossain vaiheessa lopettaa kuunteleminen. Ei ole tervettä ainakaan muille ihmisille puhua, että kuulee ääniä


    Semmoisen havainnon tein, että kun lisäsin öljyä (oli vähän alle puolen välin) aivan maksimiin asti, osa äänistä vasemman pytyn 2500rpm kilinää lukuunottamatta vaimeni selvästi.
  18. #18
    Osittain OffTopic: Sen öljyn lisäämisen kanssa kannattaa olla aika varovainen. Bokserillehan on tyypillistä jemmata osa öljyistä jäähdyttäjään ja herra ties minne koneessa. Tuo johtaa helposti ylitäyttöön ja jopa öölin huohottumiseen ulos koneesta.

    Tämä on samanlainen Boxer-perimätieto ja loputtomien keskustelujen aihe kuin nuo erilaiset kilinätkin. Kannattaa antaa sen öljyn olla siellä lasin keskivaiheilla. Niin kauan kuin sitä lasissa näkyy ei ole huolta.
    <p>2002-2014</p>
  19. #19
    Lainaa (C-A-D @ Elo. 02 2006,13:04) kirjoitti
    Osittain OffTopic: Sen öljyn lisäämisen kanssa kannattaa olla aika varovainen. Bokserillehan on tyypillistä jemmata osa öljyistä jäähdyttäjään ja herra ties minne koneessa. Tuo johtaa helposti ylitäyttöön ja jopa öölin huohottumiseen ulos koneesta.

    Tämä on samanlainen Boxer-perimätieto ja loputtomien keskustelujen aihe kuin nuo erilaiset kilinätkin. Kannattaa antaa sen öljyn olla siellä lasin keskivaiheilla. Niin kauan kuin sitä lasissa näkyy ei ole huolta.
    Ja sen lisäksi antaa vaikka yön yli olla keskituella. kestää meinaan todella kauan ennenkuin kaikki valuu alas.
  20. #20
    Tuohon vaikuttaisi olevan kahta kantaa. Toinen on käyttöohjekirja ja myös liikkeen ohjeet joiden mukaan 1150 puimuri vaan keskijalalle ja sen mukaan täytellään.
    Toinen on koulukunta minkä mukaan öljynjäähdytin pitää laskea tyhjäksi öljypohjaan seisottamalla mopoa ajon jälkeen 10min sivutuella ja sitten vasta keskituelle.

    Jotenkin en usko ylitäyttöön jos toimin puimurin mukana tulleen tehtaan ohjeen mukaan ja vielä jos BMW liike suosittaa samaa.
    Vaikka eihän näistä silti aina tiedä...

    Saattaahan tietysti olla, että lisäämäni öljy (Motul 15W50) jäi paremmin pinnoille kuin koneessa oleva mikälieöljy.

    Onkos se muten ihan tosi, että boxerissa voisi käyttää auton öljyä? Onhan siinä kuiva kytkin mutta huoltokirjan öljysuosituksien mukaan (API ym... kirjainsekamelskat) vain mopoöljyt kelpaisivat. Ainakaan en vastaavia kirjaimia löytänyt kuin mopoöljyistä.
    Boxeri käy joskus ruuhkassa valuessa lämpöisenä joten kaippa jokin synteettinen ?w-50/60 turboihin tarkoitettu autoöljy toimisi parhaiten.
  21. #21
    IMHO - Moiseen "maamoottoriin" nyt käy ihan mikä hyvänsä luokitusvaatimukset täyttävä öljy. Mielellään paksun sorttinen sellainen. Monet ovat ajelleet Nesteen 20-50 ööleillä, itse olen ajellut takuuaikojen (ja merkkihuoltojen) jälkeen Delvac'illa.

    Delvac'in kokemusperäisen hyvän toimivuuden MP-käytössä vahvistavat tälläkin foorumilla tusinat keskustelut / kokemukset. Erittäin edullisen hinnan vuoksi tuota voi vielä vaihdella paljon useammin kuin noita 10€/l maksavia HiFi-öljyjä.

    Itse en ainakaan ole Puimurin luokitusvaatimuksista löytänyt mitään nimenomaan MP-öljyä vaativaa.
    <p>2002-2014</p>
  22. #22
    Voisihan tuota Nesteen 20-50 öljyä testata jos sitä vaan täältä etelä-suomesta jostain löytyisi.Huoltamoiden hyllyissä sitä ei näytä olevan.Ko öljy varmaan vähentäisi käynnistys-savujakin. Mitkä asteluvut Delvacista löytyy?
  23. #23
    Lainaa (baijeri @ Elo. 02 2006,19:05) kirjoitti
    Mitkä asteluvut Delvacista löytyy?
    MOBIL LINKKI
    <p>2002-2014</p>
  24. #24
    Eilen tuli käytyä kaupassa ilman tulppia ja kyllä alkoi taas rassaamaan se kilinä. Nyt sitä on 2-2.7k ja se on voimakasta.
    Alkaa muutkin häiriintymään kun kilinä tunkee Remuksen putken höpinän yli.
    En kyllä taida uskoa huollon väitettä, että se tulee ketjuista kun kilinän tahti on sama kuin jos olisi venttiilistä kyse tai no jos ketjussa on jokin nasta törröllään niin ehkä sitten.

    Voisikohan keinuvipuakseli olla kulunut väjäksi?
  25. #25
    Olet varmaan etsinyt webistä vastausta?

    Tässä pari: Advrider kiristimenvaihto
    Wiisautta UKGSer:istä

    Noissa 1100/1150:ssä on kolisseet nokkaketjut, kun ketjunkiristimet ei oikein toimi. Kannattaa kurkata onko siellä vanha vai uusi malli kiinni.
    Jos huolettaa edelleen, niin voisit poiketa Heinolla kuunteluttamassa kone. Harri on tehnyt buimureita jo muutaman vuoden ja tekee hienoa työtä.

    FIN_GSer
  26. #26
    Otin juuri kopan taas auki ihan vain ihmetelläkseni. Ainakin venttiilien välykset pysyy kohtuudella samoina joten keinuvivun akseli lienee ok. Siinä räplätessä tulin ihmetelleeksi paininkuppeja. Pakopuolella missä välyskin on isompi kupit pääsee keikkumaan reilusti ja ainakin sormin kokeillen niistä voisi tulla tuo kilisevä ääni.
    En oikein huollon tulkintaan ketjusta taida sittenkään uskoa. Kilinä on kuin pieni metallinpala kilisisi juuri sen kokoinen kuin painekuppi.

    Mittailin vielä noita keinuvipujen päittäisvälyksiä ja välykset on todella pienet. Ei mene 0.05 oikein väliin sitten millään ja kun kirjan mukaan välys pitäisi olla 0.05 - 0.4(?). Niissä "for dummies" ohjeissa suositellaan välykset säädettäväksi 0.1mm. Olen nyt kahden vaiheilla pitäisikö välystä lisätä.

    Vaikka tuo kilinä ei olisi vaarallista, se perhana häiritsee
  27. #27
    Lainaa (Puksuttaja @ Elo. 02 2006,14:16) kirjoitti
    Tuohon vaikuttaisi olevan kahta kantaa. Toinen on käyttöohjekirja ja myös liikkeen ohjeet joiden mukaan 1150 puimuri vaan keskijalalle ja sen mukaan täytellään.
    Toinen on koulukunta minkä mukaan öljynjäähdytin pitää laskea tyhjäksi öljypohjaan seisottamalla mopoa ajon jälkeen 10min sivutuella ja sitten vasta keskituelle.

    Jotenkin en usko ylitäyttöön jos toimin puimurin mukana tulleen tehtaan ohjeen mukaan ja vielä jos BMW liike suosittaa samaa.
    Vaikka eihän näistä silti aina tiedä...
    En halua kiistää BMW:n ohjekirjojen totuutta. Ei minulla siihen ole viisautta. Toisaalta - Netissä on on aika monta miljoonaa kilometriä koeajokokemusta - aina enemmän kuin valmistajatkaan pystyvät hankkimaan ohjekirjojaan varten.

    MUTTA: Minulla on vuosimallin 2005 Nissan kotilona. Sen käyttöohjeissa käsketään vielä vaihtelemaan renkaita "ristiin" -toiminto, joita ei nykyaikaisilla autoilla / renkailla ole pystynyt tekemään enää vuosiin. Ei nuo käyttöohjeetkaan mitään erehtymätöntä jumalan sanaa ole.

    JA BMW:n ohjekirjassakaan (muistaakseni kun en jaksa tarkastaa) ei käsketä lisäämään öljyä ennenkuin se vajoaa alle sen tarkastusrinkulan alareunan.

    Oman kokemuksen perusteella öljynjäähdyttimessä (tai ties missä) luuraavan öljyn määrä on maksimissaan abt. 1/4 siitä tarkastusikkunasta. Niinpä jos öljyä lisää järjen kanssa ikkunapinnan ollessa alle puolenvälin, ei ylitäyttöä voi tehdä. Sitä MINUN mielestäni ei kuitenkaan kannata olla aina lisäämässä niin, että pinta nousee ikkunan yläreunaankaan..

    Jokainen tekee kuitenkin kuten oikeaksi katsoo tai ohjekirjaa lukee...
    <p>2002-2014</p>
  28. #28
    Puoltaväliä vähän täydempi täyttö verrattuna lähellä minimiä olevaan täyttöön pienentää peruskalinaa erityisesti kylmänä.
    Mutta sillä ei ole vaikutusta kilinään joten kulukoot rauhassa alle puolen välin.
  29. #29
    Täytyy vetää arvaus kilinän oireesta takaisin. Tarkempaa kuuntelua ajon aikana ja kyllä se taitaa sittenkin olla se ketju. Ei muuta kuin tilaamaan uuden mallinen ketjun värähtelyn vaimennin (kiristin). Aikaa vaihtoon pitäisi maallikolta mennä 30min ja osien hinta 50$. Saapas nähdä paljonko ottaisivat liikkeessä koko hommasta.

    Jos tuolla lähtee kilinät, keskityn tutkimaan onko matkamittarissa kaikki numerot tallessa

    Onkos kukaan palstalainen vaihtanut nokkaketjun kiristinä?



  30.  
  31. #30
    En ole minä vaihdellut mutta jos oikein muistan, niin tuosta on siellä ADVRiderin viisauden lähteillä myös "for dummies"-versio.
    <p>2002-2014</p>
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen