Teitä kokeneempia kanssaihmisiä tässä lähestyn hyvin nolonkin kysymyksen kanssa, mutta hyvin ikävä se on tuolla liikenteen seassa. Ihan ensimmäisiä viikkoja siis ajelen pyörälläni, Kawasaki ZX6r -06 ja paljon on opeteltavaa tällä saralla.
Ongelmia on tullut eteen mäkilähdössä eli saan välillä vielä pyörän sammumaan siihen. Kaasun ja kytkimen käyttö on vielä vähän lapsen kengissä... Ongelma onkin nyt siinä, että joskus pyörä ei suostu starttaamaan ollenkaan sammuttuaan siinä mäessä, vaan se täytyy saada tasaiselle "leveliin" niin johan starttaa mukavasti. Hieman on vain epämukava tilanne näin naisihmiselle saada se pyörä työnnettyä tasaiselle siitä ylämäestä. Tiedän, että harjoittelua mäkilähtö(kin) vaatii, mutta sitä odotellessa, oletteko törmänneet moiseen piirteeseen? Ilmeisesti pyörä nykäisee sen verran, että ajonesto menee päälle. Olen tarkoituksellakin asiaa kokeillut, mutta välillä käynnistyy mäessä hienosti - välillä taas täytyy saada pyörä tasaiselle.
Autathan nyt naista mäessä...![]()
Kawasaki zx6r -06
Suzuki GSX-R 750 K8
BMW S1000RR
ei kai se ajonesto viä pitäis pikku mä' issä toimia.. ettei vaan jääny vaihde päälle tms? ite jos muistan oikein nii pidän etujarrulla pyörää paikallaa ja sitten lasken kytkintä ja annan samala kaasua niin pääsee jouhevasti liikkeelle...
Koita pitää se takajarrulla paikallaan niin sujuu varmaan helpommin. Eli vasen jalka maassa ja oikee tapilla ja painat jarrua.
Aloittelijalla on ehkä vaikeuksia, kun pitäs kääntää kaasua samalla kun päästää etujarrua?
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Takajarrulla se a-koulussakin neuvottiin ja hyvin toimii. sitten kun tuntuu että kone vetää niin päästää ja sit liikkuu..
Tosin täytyy myöntää ettei se niin helppoa ole näin aloittelijalle jos mäki on ihan oikeasti mäki..... jos loiva rinne niin siinähän se melkein pysyy kun jalat on maassa...siis sen aikaa jotta saa sen mopon liikkeelle..
en oo käyny mitään a-kouluja mutta luulis että aloittelijalle tasapainon pitämine olis helpompaa molemmat jalat maassa ja ei se ny niin vaikeaa ole etujarrua löysätä ja kaasua samalla, kädet on aika tarkkoja semmoseen työskentelyyn.. vaikeampaa ehkä jalan ja käden yhteistoiminta? no en tiedä, jokainen voi ite koleilla ja tehdä kumpi toimii luontevammin..
Itekkin kyllä luulisin, että etujarrun/kaasun käyttö yhtäaikaa olis varmempaa kun käsissä on tarkempi tuntuma. Kannattaa siinä tilanteessa pitää etujarrua vain parilla sormella. Näin ainakin itse teen.
Tosin henkilökohtaisia on noi tottumukset ja kuka tykkää tehdä mitenkin. Reeniä vaan, niin siitä se oma tyyli ja varmuus löytyy...
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
no ihan miten vaan mutta itse koen aika vaikeaksi painaa etujarrua ja lisätä kaasua samalla... lyhyt sorminen kuin olen.
Jos ei pysty pitämään mopoa pystyssä yhdellä jalalla, on ehkä tasapainoaistissa vikaa tai liian korkea mopo tai liian lyhyet jalat..
Tietenkin jos mope on vinottain mäessä jne jne.....juu vitsi.
Treenammallahan tuosta selviää ei muuten.
Pysähtyminen mäkeen 1. vaihde päällä.
Vasen jalka maahan, oikea jalka jarrulla, kytkin pohjassa.
Lähdössä kytkimellä tuntumalle, pidä jalka jarrulla kunnes tuntuu että nyt mopo tahtos jo mennä. Ei muutaku vähä kaasua ja jarrua poikke. Kyllä se siitä lähtee. Vaikka sitten vähä REIPPAAMMALLA luistatuksella - kandee vaa varoo ettei keuli *
Ei millää etujarrulla ennenku oot oppinu kunnolla + kun mäki on loiva.
Good to the bone
...
varsinkaan kun kaikilla nais ihmisillä eikä aina miehilläkään yllä molemmat jalat maahan nii mitä pirun merkityst sil on(blastmaster @ Heinä. 23 2006,18:29) kirjoitti
![]()
![]()
zzr600-vm90
Kiitos opastuksista! Kyllä meikäläiselle se jalkajarrun pito on varmempaa, jospa sen kaasun ja kytkimen vielä joskus oppii hallitsemaan kauniisti.
Ehkä tällä hetkellä suurin ongelma onkin se, että jos se pyörä ei suostu starttaamaan enää uudestaan. Niinkin tässä on käynyt, että vecihle down sensor -valo vaan vilkkuu eikä pyörä käynnisty. Onko teillä siitä kokemuksia? Se nyt eniten mietittyttää! Sitten vaan heilutellaan takana olijoille, että menkäähän ohi. Ja ei kun pyörää työntämään tasaiselle...
Kawasaki zx6r -06
Suzuki GSX-R 750 K8
BMW S1000RR
Siis vielä edelliseen...
Johtuukohan käynnistymättömyys siitä, että pyörä "loikkaa" eteenpäin ja sammuu vai siitä että meitsi sen jalkajarrulla sammuttaa...Mistään ei uskalla päästää irti....
Tähän on tietysti se lääke, että opettelee olemaan niin ettei pyörä sammu mäkeen niin Ok.
Kawasaki zx6r -06
Suzuki GSX-R 750 K8
BMW S1000RR
ota joku rauhallinen parkki alue josta sopiva mäki löytyy ja eiku harjoittelemaan... sillä siit sammumisest vois päästä![]()
zzr600-vm90
Harjoitus tekee mestarin!!!!(Miimu @ Heinä. 23 2006,20:18) kirjoitti
R.I.P Jaska - Motoristi
Asiantuntijalausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
Kannattaa antaa ihan reippaasti kierroksia ja luistattaa kytkintä vielä liikkeessä. Siitä sen oppii eikä se niin kytkintä rasita. zx6r on kuitenkin ponneton alakierroksilla ja hyytyy jos ei anna reilusti jenkaa ja jarru jos laahaa vielä se hyydyttää konetta lisää.(Miimu @ Heinä. 23 2006,20:23) kirjoitti
En mä ainakan viitti etujarrun kanssa räplätä mäkilähröissä, kun on saatavilla takajarrukin. Paitti aivan joskus, riippuu kai tilanteesta vähäsen.
Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
alamäki lähdös toimii....(xjrrrrräyh @ Heinä. 23 2006,20:58) kirjoitti
![]()
zzr600-vm90
syntymästäni asti etujarrun kanssa lähteny ylämäkiin, se on kyllä niin automaattinen juttu ettei tule ajatelleeksi ennenkuin tarkoituksella miettiiEipä siinä jalkajarrussa muuta kuin kovat sivutuulet mitkä saa ihmisen rimpuilemaan prätkän selässä jos ei ole kumpakin tennari maassa puuskan ottaessa sopivasti mopoon.
KTM
Piti tuota hetki oikein miettiä, kun noi asiat tulee niinkus jostain selkäytimestä, mutta kyllä mä sitä etujarrua käytän. Nuo tuulenpuuskat esim. rekan suhahtaessa ohi kyllä viskovat sen verran, että ihan kiva olla molemmat töppöset asfaltissa.
Kawasaki VN900 Classic -06
Kawasaki ER-5 -97
-o.k-
- Ad augusta per angusta -
- Penis Minores -
Toi kuulostaa aika oudolle mikali fillari ei ole sivullepain kallellaan. Ton kaatosensorin pitas reagoida vaan mikali pyora on kaatunu/ollu todella kallellaan. Sensorin tehtava on katkasta bensan syotto jos mopo kaatuu.(Miimu @ Heinä. 23 2006,20:18) kirjoitti
Mina kavisin myyjaliikkeessa kysymassa aiheesta, voi olla viallinen sensori. Ei olis eka..
e: panovihre holopainen
Tallissa: Kawasaki Concours (GTR) 1400 -16 ja Suzuki Burgman 650 ABS -14
Eiköhän tohon ongelmaan auta jos käännät virrat pois ja sitten pälle uudestaan ennen kuin yrität käynnistää uudestaan?? Niin ainakin mun vifferissä vehicle down sensor toimii. Muuten sensorivika???(Miimu @ Heinä. 23 2006,20:18) kirjoitti
Siis jos ne vehicle down anturit on sitä mieltä että pyörä on käynyt kenollaan, ni ei se mihinkään starttaa ennen kun kääntää virrat pois ja takas päälle (käsittääkseni).(Miimu @ Heinä. 23 2006,20:18) kirjoitti
Ja jos sä tosiaan saat ihan vaan ylämäessä stumppaamalla ne anturit vilkuttamaan, ni sitte niissä lienee joku vika... Kyllähän sen pyörän pitäis ihan normaalisti stumpin jälkeen käynnistyä.
(Tuli varmaan jo riittävästi niitä mäkilähtöohjeita, en ala enää toistamaan)
bandit600s --> zx6r --> zx10r --> gsxr 600 --> zx6rr --> nyttemmin tauolla
¤ttu, kirjoitin taas. Anteeksi. Mutku mul ei oo elämää...
Kiitos tuhannesti kaikille vastanneille! Paljon tuli arvokasta mäkilähtötietoutta.
Tuo sensorin herkyys minua on jäänyt ihmetyttämään, koska stumpin jälkeen valo jää vilkkumaan eikä häviä siinä mäessä vaikka käyttää avaimen "nollilla". Kun pyörän siirtää leveliin niin johan vilkkuminen loppuu ja ihan ok starttaa. Näin "vihreilläkään" aivoilla ajatellen ei sensorin luulisi olevan noin herkkä. Tilanne ei kuitenkaan ole jatkuvasti toistuva eikä tarvitse aina kovinkaan jyrkkää mäkeä kun valo jää vilkkumaan. Täytyypä seurata tilannetta ja ottaa sitten liikkeeseen yhteys jos tuntuu jatkuvan.
Mutta kiitos kaikille neuvoista!
Kawasaki zx6r -06
Suzuki GSX-R 750 K8
BMW S1000RR
Joskus ihan huvikseen testailen missä kohtaa kytkin alkaa ottaa. Aja jonnekin syrjäiselle parkkikselle ja kokeile pitää pyörää takajarrulla paikallaan, anna hieman hanaa ja päästää kytkintä pikkuhiljaa. Varsinkin jos on märkäkytkin niin se kestää luistatusta ihan pirusti. Siitä vaan veto päälle ja jarrua pois.
No kaikkein helpoimmalla pääsee ku polkasee takajarrua sen verran kovin että pyörä pysyy paikallaan...
Siitä vaihde silmään, painaa kaasua ja nostaa vaa kytkintä. Kyllä se pyörä takajarru päälläkin suostuu liikkeelle lähtemään... Siitä vain ku se on liikkeessä ni takajarru ylös ja meno jatkuu!
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Pitäiskö toi ottaa henkilökohtaisesti?(JaL3 @ Heinä. 23 2006,22:14) kirjoitti
![]()
Ite laitan yleensä ykkösen jo hidastaessa päälle ja sitten takajarrulla pidän paikallaan. Niin sen oon todennu olevan helpompaa, vaikka tapa kuin tapa onnistuu. Piti oikein käydä kokeilemassa, että miten se parhaiten onnistuu, kun tulee ihan luonnostaan, sen enempää ajattelematta...![]()
GSR 600 -06
XV 535 -92 Projekti
---------------------
SV 650 S -03
CB 500 -99
jalka jarrulla --> et pysty vaihtaa vapaalle.
ite yleensä vaihdan vapaalle kun/jos niissä esim valoissa joutuu kauan seisomaan.. molemmat jalat vapaana onnistuu..
ja sitten joskus poika/tyttö kyydissä siinä mun ja tankin välissä.. parempi pitää hyvää tasapaino molemmilla jaloilla maasta...
Veikkaan, että kellahtaa vasemmalle kyljelle. Voi se kyllä oikeallekin kellahtaa, jos takajarru pohjassa laittaa vaihdetta päälle ( molemmat jalat ilmassa ). Kyllä se onnistuu, mutta aika vikkelä saa olla ja sen ykkösen on parempi mennä päälle laakista(PrivateeR @ Heinä. 24 2006,00:57) kirjoitti
![]()
Aloittelija minäkin... ja etujarrulla nuo mäkilähdöt teen, jos ei ole aivan törkeen jyrkkä mäki. Autokoulussa opetettiin kumpikin tapa ja tunnen tuon etujarrun itselleni luontevammaksi.
Käy tosiaan jossain hiljaisessa paikassa (esim. parkkipaikalla tms.) harjoittelemassa, kyllä se siitä.
Kawasaki EN500 -04 --> Suzuki GSF 650 S bandit -07
"Motoristilla on aina kaveri...
ja se kaveri on toinen motoristi"
Vähän aikaa kun Miimu harjoittelet, onnistuu varmasti sekin että voit päästää jo jarrusta irti, samalla kun kytkin on jo "tuntumalla". Kun kytkinkäsi tottuu siihen "tuntuma" -kohtaan, se löytyy jo kohta niin automaattisesti ettet edes muista koko asiaa.
Kronoby Racing Team
Nii juu, mäki se o alamäkiki.(tenhula @ Heinä. 23 2006,21:09) kirjoitti
![]()
Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.