Ilmeni outo vika, olin viikon verran ajamatta mopolla gpx 500 r.
Kone ei niinku käyny kaikilla ja röpötti oudosti , jonkun matkaa ajettuani niin rupes taas pikkuhiljaa ottamaan kierroksia ja käymään normaaalisti, tehnyt tuon jo parikin kertaa.
Johtuukohan tulpista vai olisko venojen säätö aiheellista,mitkähän olisi venttiilien välykset onko kellään tietoa.![]()
Mä putsasin tankin, kun samat viat alkoivat toistua (lämmin/kuuma kone).
Mulla se oli selkeä syy ja ei ole enää esiintynyt.
meikäläisen kawattimessa samankuuloinen tauti johtui kun oli mopo seissyt viikonlopun yli sateessa. hyvin käynnisty,mutta vähän ajan päästä alkoi röpistämään.ajattelin että bensa ehkäpä loppumaisillaan,joten nestettä kohti. totesin että ei bensanpuutostilaa. käy kolmella,sitten tuli tulpat mieleen. no,vitutti niin tanasti että annoin kunnolla hanaa kotiopäin mennessä, niin siitähän se parani! sen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmaa. jonkinlaiset kosteusrykäsyt sai siis heitettyä.
ehkäpä syksymmällä vika alkaa esiintymään,kun alkaa sadekausi,toivottavasti ei.
Vikavaihtoehtojahan on tietysti monia....
Voi olla, varsinkin jos on seisonut ulkosalla ja sadellut vettä, niin jossakin johtoliitoksissa on hieman hapettumaa tankin alla...
Kosteutta tulpanjohtojen sisällä...
Aikaisemmin jo talvella vanha ja pitkään seisonut bensa on jättänyt jälkensä kaasareihin ja siellä sisällä on sellaista valkoista jauhomaista ainetta ja nyt kun seisoo hieman pidempään niin meinaa tukkia suutinkanavia kaasareissa (tai yhdessä)....
R.I.P Jaska - Motoristi
Asiantuntijalausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
Itselläni oli omassa gpz:ssa hyvin samanlaisia oireita. Epäilin ensin likaa kaasareissa -> bensan puutetta, mutta kaasareiden tyhjennys ei vikaa poistanut, vaikka sieltä hieman likaa tulikin bensan mukana. Kesken ajokauden kun taas ei millään viitsinyt alkaa kaasareita avaamaan, kun kerran mopo yleensä toimi ok.
Kun sitten muitten syitten takia vaihdon tulpat uusiin ja vähän suhauttelin elektroniikkapuhdistusainetta tulpanhattuun, niin vikaa ei ole ilmennyt sen jälkeen. Eli tiedä sitten oliko vika tulpissa vai ovatko vaan tähdet olleet suotuisissa asennossa tulppien vaihdon jälkeen.![]()
BMW F650GS / Honda CRF450R
Kawasaki GPZ500s
Yamaha TZR 125
ja liuta mopon raatoja ennen korttia
Kiitti vaan tiedoista, en usko että pensassa olis vikaa olen sentään ajaellut jo kohta neljä tuhatta km tälle kesälle.
Epäilen kyllä että tulpat olis vaihdon tarpeessa, nillä varmaan ajettu jo 10.000,onko niitä vaihdettu edellisen huollon yhteydessä,ilmanputsarin pesin ja putsasin, pyörä ollut mulla vasta tän kesää.
Kun anto hanaa niin pikkuhiljaa rupes käymään neljällä ja otti kierroksia, olisin kattnut tulpat mut eihän sellasta avainta löytynyt tallista, pitää hommata.
Nämähän on niitä koneita, jotka ovat arkoja tulpistaan.
Kokeiles laittaa käyntiin ja kokeile pakoputkia.Lämpiääkö jokainen tasaisesti...jos lämpiää, ei vika ole tulpissa vaan jokainen pytty pelittää.
Jos joku on kylmä, niin...
Tulppien päälle käy hiljainen ajo...esim.paraatissa ajaminen kymmenenkin km on myrkkyä Kawan koneelle.
Toinen paha homma on tuo kosteuden pääsy tulpanhattuihin ja sinne moottorin kuoppiin, missä tulpat on.Lisäksi GPZ:ssa taitaa olla vesiletkut kannen läpi samalla lailla kuin minullakin, menevät
1-2 ja 3-4 välistä kannen läpi kartioliittimellä, jossa o-rengas.Jos tiiviste haprastuu...ruikkii vettä tulpille.
Jos ajatte hiljaista ajoa, tai käytätte pihalla...ajakaa muutama kymmenen kilometriä -ainakin- sen jälkeen kierroksilla....
jotta se noki sieltä tulpista häipyy...
"People are more violently opposed to fur than leather
because it's easier to harass rich women
..... than motorcycle gangs." - Unknown
Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?