Tulokset 1:stä 17:een 17:sta
  1. #1
    Eli ihan auton moottoriin perustuva zydeemi tyyliin http://www.yle.fi/genrepo....id=7466, mutta kun tuppaavat olemaan aika hinnoissaan nuo valmiiksi rakennetut Niin nousi sitten mieleen ajatus sellaisen rakentamisesta itse. Siis omavalmisteeksihan se varmaan menee vaikka osa tekniikasta jostain autosta olisikin kotoisin = ei löydy ns. "kanta-ajoneuvoa", mutta eikös noita omavalmiste-pykäliä juuri höllennetty

    Elikkäs mistä lisäinfoa? Mitä vaatimuksia pitää täyttää, paperisotaa jne...
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  2. #2
    Samaa ajatellut! Tuollaista lisi hauska tallissa talvi-iltana väsäillä. "Kakkos-ajokkina" tuo olis aika hype!
    <p>2002-2014</p>
  3. #3
    No itsellä se ehkä helpoin mieleen tuleva keino on joku diesel-kirpun kori josta otetaan takapenkin verran pituudesta pois ja takarenkaiden sijaan yksi kiekko keskelle = trike. No nättihän tuo ei ole, mutta on moottori, ajovalot, eturipustus, ohjaus jne. valmiina ja diesel siksi että L-luokan ajoneuvo on diesel-verovapaa

    Hiukka niin kuin Peugeotin mallia

    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  4. #4
    Kuplastahan sen tekee nätisti, pulttaa vaan kopan irti päältä ja jonkinlaisen mp-keulan tapaisen hitsaa pohjan keskitunneliin kiinni. Vähän jos vielä jäykistää sitä pohjaa ja laittaa esim. penkin ja tankin+kytkee vaijerit ja vähät piuhat niin eiku leimalle
    GSXR 750 -06, ex-CBR954RR
  5. #5
    Lainaa (HiTec @ Heinä. 21 2006,20:16) kirjoitti
    No itsellä se ehkä helpoin mieleen tuleva keino on joku diesel-kirpun kori josta otetaan takapenkin verran pituudesta pois ja takarenkaiden sijaan yksi kiekko keskelle = trike. No nättihän tuo ei ole, mutta on moottori, ajovalot, eturipustus, ohjaus jne. valmiina ja diesel siksi että L-luokan ajoneuvo on diesel-verovapaa

    Hiukka niin kuin Peugeotin mallia

    Tuommoisen kun rakennat jonkun vanhan Nissan Laurelin tai Toyota Cressidan pohjalle, niin kypärää nostavat muutkin kuin minä!
    "Tavara tykkää, että sitä käytetään."
    -Ohjeistamispäällikkö Jaakko Parantainen
  6. #6
    Lainaa (iama @ Heinä. 22 2006,00:39) kirjoitti
    Tuommoisen kun rakennat jonkun vanhan Nissan Laurelin tai Toyota Cressidan pohjalle, niin kypärää nostavat muutkin kuin minä!
    No ehkei ihan sentään noista aihioista mutta joku etuvetoinen pikkukirppu tosiaan ei juuri muuta tarttisi kuin rälläkkää jolla leikellään "ylimääräiset" pois. Ainoa tekninen ratkaisu on tuo takarengas ja siihen liittyvät systeemit, mutta kun senkään ei tartte kääntyä, niin...

    Ja kyllä, kuplan tekniikka on noissa erittäinkin suosittu, mutta rakentamista on selvästi enempi. Tosin lopputuloskin on oikeaoppisempi trike - kuin mp kolmella renkaalla
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  7. #7
    Toi Pösöhän on enemmän 3-pyöränen auto, mut Traikki on kylläkin 3-pyöräne motskari jossa on 2-pyörää takana. Uslarissa, Kasselin yläpuolella on paja TOURER HAUS FUCHS, joka rakentaa traikkeja Gold Wingeistä. Poiketkaa Saksassa kulkiessanne joskus katsomassa, hienoja laitteita löytyy ja paljon. Varsinkin jos yövytte Villa Lövenherzissä, paja on matkan varrella.
  8. #8
    Lainaa (Gari @ Heinä. 22 2006,10:33) kirjoitti
    Toi Pösöhän on enemmän 3-pyöränen auto, mut Traikki on kylläkin 3-pyöräne motskari jossa on 2-pyörää takana.
    Juuri tämän vuoksi tuossa lainsäädännössä puhutaan vain kolmipyörästä (L5), eli ei oteta kantaa kumpi pää vetää ja onko ne paripyörät edessä vaiko takana. Pääasia että ovat symmetrisesti ajoneuvon keskilinjaan nähden. Tämän symmetrian vuoksi esim. mp sivuvaunulla ei ole kolmipyörä

    Mutta jotta menisi myös akateemisesti mielenkiintoiseksi, niin jos autosta on maksettu aikanaan autovero ja siitä nyt tehdään osia poistamalla kolmipyörä = koko ajoneuvoluokka muuttuu, mutta esim. 85% tuosta uudesta on kotoisin vanhasta, niin mitenkäs verotus? Periaatteessahan tuo mahtuu %-sääntöjen puitteisiin osiensa puolesta, mutta entäs tuo ajoneuvoluokka Olisi meinaan aika raju veto saada tuo 3-pyörä tehtyä s.e. voisi kerrankin verottajalle kun jää auto- ja ajoneuvoverot perimäti ja ukko eikun dieselillä
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  9. #9
    Löytyi Hallituksen esitys ajoneuvolaiksi ja siihen liittyviksi laeiksi (LiVM 19/2002 vp - HE 141/2002 vp) jossa

    Lainaa (Hallituksen esitys @ ,) kirjoitti
    Valiokunnan saaman selvityksen perusteella ajoneuvoa koskevien teknisten säännösten osalta ei ole mahdollista poiketa ehdotetuista direktiiveihin perustuvista säännöksistä. Valiokunta katsoo kuitenkin, että L5e-luokan ajoneuvo (kolmipyörä) ja L6e-luokan ajoneuvo (kevyt nelipyörä) tulisi niistä kannettavan autoveron osalta sekä ajokorttivaatimusten osalta rinnastaa kolmipyöräisiin L2e-luokan moottorikäyttöisiin ajoneuvoihin, jotka ajoneuvolain 11 §:ssä määritellään mopoiksi. Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa vastaavaa muutosta hallituksen esityksen yhdeksänteen lakiehdotukseen (laki autoverolain muuttamisesta).
    Elikkäs kolmipyörä olisi mopojen lailla AUTOVEROVAPAA mutta sitten myöhempänä

    Lainaa (Laki autoverolain muuttamisesta @ ,) kirjoitti
    8 §.

    Eduskunta on 16.11.1999 hyväksymässään lausumassa edellyttänyt, että liikenneministeriö ryhtyy pikaisesti toimenpiteisiin ajoneuvon rakenteista ja varusteista annetun asetuksen (1256/1992) tarkoittamien kolmipyöräisen mopon ja kevyen nelipyörän saattamiseksi säädöstasolla yhdenvertaiseksi pitäen lähtökohtana kolmipyöräistä mopoa. Koska valiokunta katsoo, että L6e-luokan ajoneuvo (kevyt nelipyörä) tulee rinnastaa saman korkeintaan 50 cm3 olevan sylinteritilavuuden vuoksi L2e-luokan kolmipyöräiseen moottorikäyttöiseen ajoneuvoon (mopo), se ehdottaa, että myös L6e-luokan ajoneuvot olisivat verosta vapaat kuten L1e-luokan ja L2e-luokan ajoneuvot. Valiokunta jättää myös vanhoihin luokituksiin perustuvat L1- ja L2-luokat pykälän tekstiin sen varalta, että maahan tuodaan vanha mopo. Valiokunta ehdottaa lisättäväksi pykälään L1- ja L2-luokan ajoneuvojen lisäksi L1e- ja L2e-luokan ajoneuvot. Valiokunta on tehnyt vastaavan muutoksen pykälän muotoiluun.
    Jossa muodossaan se menikin sitten ihan säädettyyn lakiin saakka. Elikkäs L5e ei enää mainitakaan yhtään mitään = yhä autoveron alainen

    Lainaa kirjoitti
    L1- (poist.), L2- (poist.), L1e-, L2e- ja L6e-luokan ajoneuvot ovat verosta vapaat. Muusta L-luokkaan kuuluvasta ajoneuvosta vero kannetaan kuten moottoripyörästä. Sähkökäyttöisen L-luokkaan kuuluvan ajoneuvon vero on 30 prosenttia verotusarvosta.
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  10. #10
    Tää nyt ei ihan suoranaisesti liity tuohon laitteeseen, mitä HiTec on suunnittelemassa... Norjan SuperRallyssa oli trike HD:n koneella. Rewaco merkkinen. Oli Suomen kilvessä. Eipä tuossa mitään, mutta veti perässään kohtuullisen kokoista asuntovaunua!

    Pällistelimme kyseistä yhdistelmää oman porukkamme kanssa ja saimme siinä nousuhumalassa loistavan idean! Ostetaan vanha torpedokeulainen VW pikkubussi(Kleinnbus, Pilvilinkkari ), poistetaan alkuperäinen moottori ja tilalle HD:n kone(Evo tai TC), jonka pystyy adapterilla asentamaan alkuperäiseen VW:n vaihdelaatikkoon samoin kuin tuossa Rewacossa oli. Ja tällä sitten ensi vuoden SuperRallyyn Hollantiin! Ja kyseisellä laitteella vois huoletta mennä vaikka Volkkareittenkin kokkareihin!

    Ja nyt sitten olkaa hyvä tosikot! Torpedot irti!!
    Joko löydän tien tai teen sen...
    -Hannibal-

    H-D Road King Custom 2004
  11. #11
    Lainaa (SenioRR @ Heinä. 22 2006,14:56) kirjoitti
    Tää nyt ei ihan suoranaisesti liity tuohon laitteeseen, mitä HiTec on suunnittelemassa...
    Niin, ehdottomasti tyylikkäämpihän se tuolla 2-takana -tavalla toteutettuna, mutta kyllä 2-edessä -trikestakin aika stylen saa aikaiseksi


    http://www.go-t-rex.com

    Lain sallimista mitoista ja massoista:
    - 2.0m leveä, 4.0m pitkä ja 2.5m korkea
    - omapaino 1.000kg
    - kantavuus 1.500kg
    - perävaunun kokonaispaino max. 50% triken omapainosta
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  12. #12
    Vau! Toi T-Rex on muuten aika helvetin hieno! Mikäköhän kone noissa on? Koneen tilavuus on meinaan sama kuin Kawa ZRX1200:n koneessa...ja sitähän kanssa Rexiksi sanotaan... Luulis Org.in Rexereitä kiinnostavan tuo lelu. Kelpais kyl mullekin!
    Joko löydän tien tai teen sen...
    -Hannibal-

    H-D Road King Custom 2004
  13. #13
    No olisiko tuohon hyvä aihioauto joku Skoda Felicia tai VW Polo? Molempia löytyy dieselinä.
    "Tavara tykkää, että sitä käytetään."
    -Ohjeistamispäällikkö Jaakko Parantainen
  14. #14
    Lainaa (SenioRR @ Heinä. 22 2006,14:56) kirjoitti
    Tää nyt ei ihan suoranaisesti liity tuohon laitteeseen, mitä HiTec on suunnittelemassa... Norjan SuperRallyssa oli trike HD:n koneella. Rewaco merkkinen. Oli Suomen kilvessä. Eipä tuossa mitään, mutta veti perässään kohtuullisen kokoista asuntovaunua!
    Oisko ollunna Junnu kokkolasta.. Tuo maahan rewakoja sekä pyörittää Iguana Tattoota..
    Exät:
    Yamaha DT 125 R -89
    Husqvarna WR 250 -92
    Honda CB 750 -73
    Honda CBR 1000 f -90
    Suzuki Bandit 1200 -02
    GSX1300R Hayabusa K5
    M1800r -09
    Nyxä: H-D Electra Glide Standard 2019
  15. #15
    Lainaa (jummijammi @ Heinä. 22 2006,21:16) kirjoitti
    Oisko ollunna Junnu kokkolasta.. Tuo maahan rewakoja sekä pyörittää Iguana Tattoota..
    Varmaankin oli "Junnu Kokkolasta", koska sanoi tuovansa noita trikeja suomeen. Harmittaa kun en tullu kysyneeksi mitä moinen häksätin uudella TC-koneella mahtaa maksaa...
    Joko löydän tien tai teen sen...
    -Hannibal-

    H-D Road King Custom 2004
  16. #16
    Trike ja sivuvaunumoto ovat molemmat mainioita yhdistelmiä; mainiosti yhdistetty auton ja moton huonot puolet.
  17.  
  18. #17
    Hehee! Tulipas tuossa mieleen joskos vielä helpommalla triken saisi tekemällä sen Reverestä aivan kuten esim. Gold Wingeistä on tehty



    Elikkäs Reveressähän on Single Side -takahaarukka ja takarengas on kiinni yhdellä pultilla. Veto tulee kadaaniperässä olevan levyn kautta, jossa on läjä tappeja jotka uppoavan vanteen vastaaviin koloihin. Myös jarrulevy on kiinnitetty tuohon perän levyyn => ei edes jarrumuutosta tarvita. No tuo pulttihan tulee siis perästä läpi eikä ole siinä juuri muulla kiinni kuin renkaan mutterilla = samalla vetarin reikä. Kyseessä on jo muutenkin jousittamaton osa => taka-akselikin voi olla jäykkärakenteinen. Tietty tuo tarvitsee myös jonkinlaista lisätukea (kolmiotukivarren?) jotta kantaa painon eikä väännä mopon yrittäessä kallistella liikaa perän laakerointia

    Mutta entäs sitten raideväli? Paljonko sitä pitäisi olla jotta pysyy pystyssä myös mutkissa? Entäs tasauspyörästö?

    Mutta siis tuolla tavalla toteutettuna muutos %:kin ovat varsin maltilliset => ei veropelkoa
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08