Kaipailisin kokemuksia eri valmistajien vapaavirtausfilttereistä. Miten suodatuskyky, mahdollinen teholisäys, vaikutus polttoaineen kulutukseen (=paljonko laihentaa seosta?), kauan kestää putsaamatta jne.
Itsellä vielä originaalifiltteri mutta vapari kiinnostaisi. Informaatio tuntuu olevan vaan kovin ristiriitaista niin mahdollisesta tehonlisäyksestä kuin suodatuskyvystäkin lähtien. Kokemuksen syvä rintaääni siis tarpeen...
T U O N O 2 0 0 5 R
Aprilia Club Finland
Uudemmissa kyykyissä ei juuri vaikutusta tehoon, omat filtterit on suunniteltu hyvin virtaaviksi. Pikkasen paremmin kuitenkin virtaa kun dynossa katteltiin.(mikkokoo @ Heinä. 27 2006,09:33) kirjoitti
Joissain pyörissä, joissa orkkis on ihan "perusfiltteri" ja virtaa kohtuu huonosti, voidaan saada sitten ihan selkeitä tehonnousuja.
Rikkaammalle saa lähes aina säätää jonkin verran. Jos ei säädä, niin tehothan tippuu, koska menee laihalle.
Mulla on ollu K&N, BMC ja Green. Kaikki on suodattanu hyvin. Ihan olosuhteista ja ilmanoton tyypistä riippuu, kuinka pitkään voi olla putsaamatta. Kannattaa vaan ihan kattoa, kun on selkeesti paskanen niin putsaa. Itte oon putsaillu n. 10tkm välein.
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Tehot ei ainakaan bladessa noussu mihinkään... Mutta alhaalle tuli vääntöä mukavasti lisää. Ainakin mulla meni aika hoikalle seokset, elikkä penkkiin filsujen vaihdon jälkeen...
Yhteenveto: puolet kevyemmän kuin orkkikset, lisää vääntöä, kulutus putos 5L/100km.
Edit: filsuna BMC:n "katumalli"
-HD FXD -07
Vanhoja...
-Z750 -04
-CBR 1000 RR -04
-YZF R1 -08
normaali ajoon ainakin BMCn street version on loistava. Suodattaa saman minkä orggis, mutta huollettavuus on selkeä plussa. Kannattaa myös huomioida että pölyisillä teillä ajettaessa voi uuden pyörän suodatin olla 6thkmmän kohdalla vaihtokunnossa. Varsinkin teille jotka joudutte ajamaan tietyömailla/lapissa/hiekkateillä on suositeltavaa vaihtaa ensimmäisessä suodatinvaihdossa pestävään malliin. kustannus tulee takaisin toisessa filtterinvaihdossa. ja tämä täysin mahdolliseen teholisäykseen puuttumatta. tehonlisäys ilmenee lähinnä siinä että puhdas filtteri toimii paremmin kuin likainen.
Ex hippi!
BMC:N filsu bandittiin on ainakin ihan paska.
Suunniteltu päin vittua ja ei tiivistä putsarikoteloa niinku orkkis ja sen takia joutuu heittää metrin jeesusuteippiä putsarikotelon puoliskojen väliin
..ja arvaapa vaa onko paljon tilaa sitä teippiä sinne yrittää törkkiä?
(samaa puuvillaahan ne kaikkien vapareitten sisukset taitaa olla ni...)
mielummin pikkasen liika ku liian vähän_
(sopii aika moneen juttuun
Ettei sulla olis väärä suodatin, tai ainakin väärään vuosimalliin?(pekurides @ Heinä. 27 2006,18:42) kirjoitti
Kyllä ne kaikki testaamani vapaavirtausfilsut on hyvin istunu..
Tähän K5:een kun laitoin Greeniä, niin manasin jo Greenin istuvuuden. Se kun oli ihan oikeen muotoinen, mutta pikkasen liian iso! Noh, olikin käynyt niin, että paketissa oli K4:n suodatin, vaikka oikea paketti oli. Menin sitten vaihtamaan niin johan istui..
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
mullakin kyllä BMC:n filsu istuu just eikä melkeen niinkuin pitääkin
mietityttää vuan jotta kun toi meikäläisen filsu on semmonen pyöreän/soikion mallinen,niin tarviikos se puhdistuksen jälkeen öljytä sisä ja ulkopuolelta?
04 Buell xb12s
Ei tartte.. Laittaa vaan just sen verran, että se värjäytyy kauttaaltaan. Eli ensin laittaa kohtuu vähän, antaa sen levitä ja kuivua, ja sit lisää jos jää värittömiä läikkiä.(Inkku @ Heinä. 27 2006,19:15) kirjoitti
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
ahaa..eli siis kannattanee levittää vuan sinne sisäpuolelle?,kun käsittääkseni se imee ilman niinku keskeltä..putsarikotelon keskellä kannessa kun on se imuhormi josta ilma sisään virtaa.(Tylyttäjä @ Heinä. 27 2006,20:41) kirjoitti
tulihan siinä putsaus-setissä ohjeetkin joo mutta kuvassa ihan erilainen suodin jne.
04 Buell xb12s
Ruikkii juu vaan siihen puoliskoon mikä koskettaa ulkoilmaa, siitä se sitten paikkansa hakee![]()
1198+RG500
KYl se piti olla oikea(Tylyttäjä @ Heinä. 27 2006,18:44) kirjoitti
Ja kylla se sinne sisuksii ihan hyvin uppoa mutta kun banditin orkkisputsarissa osa filtterin muovireunoja jää ikäänkuin kotelon puoliskojen väliin tiivisteeksi ja tässä puuttuu
ne "ulkoreunat" kokonaan ja se tunketaan vaan sinne sisuksiin ja kotelon puoliskojen välistä hörppää ilmaa kuin ilmaa vaan
Lisäksi orkkis putsari kovaa muovia ja bmc:n kehys pehmeää kumiseosta ni vähän hätäseen vaan pistetty markkinoille luulen
(vaikea tehä samanlaista? eikä otettu mahdollista ilmavuotoa huomioon?)
mielummin pikkasen liika ku liian vähän_
(sopii aika moneen juttuun
Mulla pilkottaa tuo filtteri tuollai:
Viimeksi kun pesin, niin aika paljon läträsin shampoovedellä ja varmaan tuostakin niitä öljyjä lähtee pesuveden mukana. Kannattaisiko siihen ruikkia varmuuden vuoksi lisää öljyä mopon pesun jälkeen vai miten tuota kannattaisi hoitaa?
Dixi et animam levavi
Kyllä pesun jälkeen pitäis aina öljytä. Ilman öljyä se ei suodata sitten yhtään!(ek@ @ Heinä. 29 2006,05:02) kirjoitti
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Tarkoitin lähinnä, kun pesen mopon, niin väkisinkin tuo kastuu ja lähtee siitäkin jotain pois. En ole vielä pessyt suodatinta ja pitäisi lähteä etsimään pesuainetta ja öljyä. Löytyisikö Motonetistä tai jostain, mikä olisi tänään auki? Voiko tuosta pyyhkäistä sienellä isompia paskoja pois, kun pesee mopoa, vai pitäisikö se suojata vaikka muovipussilla pesun ajaksi? Kannattaako siihen lisäillä öljyä suodattimen pesun väleissä? Aika likaisen näköiseksi se tulee tuossa äkkiä. Vittumainen vaan pestä, kun pitää alakate irroittaa.
Dixi et animam levavi
Oukkei.. Kannattanee käyttää jotain värillistä öljyä, esim punaista tai vihreää, niin näkee onko siinä öljyttömiä läikkiä.(ek@ @ Heinä. 29 2006,13:18) kirjoitti
Eiköhän tuolla All-Rightissa ole ainakin BMC:n öljyä, aika lähellä sitä Motonettiä. Tiedä vaikka Motonetissäkin olis putsariöljyä? Pitää olla sitten puuvillasuodattimelle tarkoitettu öljyä..
Pesun ajaksi se kyllä kannattaisi mun mielestä suojata, kyllä siitä varmaan öljyä lähtee samalla pois, ja lisäksi se kastuu..
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Allrightissä pesu/öljypaketti bmc, oliko jotain 22e tai en muista mut kyllä sulla on pahassa paikkaa filtteri!!!
Toihan kastuu vesisateessa ja kerää varmasti kaikki paskat heti talteen!!!
Taitaa saksalainen insinööri nyt kyllä ylittänyt itsensä![]()
mielummin pikkasen liika ku liian vähän_
(sopii aika moneen juttuun
Taitaa olla lähes jokaisessa föönimopossa putsari noilla paikkeilla. Jostain on aina pakko tinkiä, föönimopojen tapauksessa ilmanputsarin helppohoitoisuudesta.(pekurides @ Heinä. 29 2006,15:48) kirjoitti
1835
Joo, ei oo tainnu ihan Bemarin inssi sitä tohon laittaa(pekurides @ Heinä. 29 2006,15:48) kirjoitti
![]()
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Mitäs eroa noissa öljyissä on? Kävin Espoon Motonetissä ja ostin suodatinöljyä. Juttelin myyjän kanssa ja sanoi sen käyvän myös K&N puuvillasuodattimelle, vaikka ohjeissa oli vaahtomuovisuodattimen käsittelystä. Ostin sen kuitenkin, kun en ehtinyt muualle enää. Ei ollut mitään pesuaineita erityisesti ilmansuodattimelle, mutta myyjä käski pestä millä vaan, mikä ei puuvillaa vahingoita. No lutkuttelin sitten reilusti astianpesuainevedessä ja lähti ainakin puhtaan näköiseksi. Sain vielä vessan käsienkuivaajalla puhallettua näppärästi kuivaksi. Tuo Motonetin öljy ei ollut missään spraypullossa, mutta laitoin tyhjään pulloon ja supsuttelin kauttaaltaan. Öljy on sinistä, joten joka paikkaan tuli laitettua. Meniköhän tää nyt ihan vituix? Onko tuo ihan paskaa kamaa puuvillasuodattimelle?(Tylyttäjä @ Heinä. 29 2006,14:18) kirjoitti
Dixi et animam levavi
Mä olen kerran kokeillut vaahtomuovisuodattimelle tarkoitettua öljyä BMC:n putsariin. Ei paljon jäänyt kerrottavaa siitä kokeilusta, suodatin meni aivan tukkoon.
Eli jos toi sun öljy on semmoista helvetin tahmaista, josta jää säikeitä sormiin kun koskee, niin uskaltaisin veikata että vituiksi meni. Sininen väri ja noi paketin ohjeet ainakin viittais siihen suuntaan.
1835
Vaahtomuovisuodattimille on eri öljyt, juurikin sellaista helvetin tahmaista.
Kannattanee pestä uudestaan ja pistää oikeenlaiset öljyt...
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Katos perskele juu!(Tylyttäjä @ Heinä. 29 2006,16:23) kirjoitti
Eip oo nui bemarit nii tuttuja ja en kiinnittäny tuohon kuvaankaan tarpeeksi huomiota...
SEmmonen hyvä juttu tosin taitaapi tuossa putsarin paikassa olla että saa helposti irta ja voipi silleen pestä vaikka joka ilta jos siltä tuntuu
(ite ku joutuu purkaa puoli pyörää että pääsee käsiksi)
mielummin pikkasen liika ku liian vähän_
(sopii aika moneen juttuun
samaa hommaa... olen ite käyttäny pari kesää jotain spraytä mikä kanssa sinistä ja takana kuva vaahtomuovista (motul air filter spray)ja kuvitellu että ihan sama tää on ihan jees...(Ghostrider @ Heinä. 29 2006,22:17) kirjoitti
Kunnes vihdoin tökötti loppui ja heitin oikeeta lbmc litkua,,, tosin ekalla kertaa vitusti liikaa ja vit5uiksi...
uudelleen pesun jälkeen hommeli toimi mutta huomasin että piru ku tuntuu käyvaän pikkasen laihalla täyskaasulla ...
tänää heitin 115# pääkköset 1200-97 banditiin kun aiemmin sillä sinisellä crossispraylla öljyttynä 107,5# tuntu hyvältä...
Ni että taitaapi noissa öljyissä sitten kuitenkin jotain eroa olla
mielummin pikkasen liika ku liian vähän_
(sopii aika moneen juttuun
Ei se ollut yhtään tahmaista - ihan öljymäistä. En tosin koittanut mimmoiseksi se kuivuu, kun ohjeissa oli 5min kuivumisaika, mikä meni katteiden kasaamiseen. Kävin heittämässä parinsadan kilsan lenkin pesun jälkeen ja mopo toimi ihan loistavasti, joten ei se ihan heti tukossa ole. Se on jotain Motulin litkua. Purkki jäi työpaikalle, joten en voi sitä nyt tarkistaa. Olikohan se nyt sittenkään vaahtomuovisuodattimelle, kun jäi vaan niistä kuvista semmoinen mielikuva, kun niissä kiellettiin kiertämällä kuivaamasta suodattimia ja tuskin kukaan nyt noita verkollisia suodattimia alkaa murjoa. Täytyy nyt katsoa, jos maanantaina laittaisi uusiksi oikeilla mömmöillä...(Ghostrider @ Heinä. 29 2006,22:17) kirjoitti
Dixi et animam levavi
kaikki kai on samanlaisia en ole huomannut eroa kun hinnassa.![]()
ELÄMÄ ON.......