Onko kokemuksia polliisien suhtautumisesta ns. "race" putkiin tien päällä. Onko huomauteltu, sakotettu, määrätty konttorille mittauksiin, tai muuta vastaavaa.Itsellä Akran avoimet röörit, toimittivat ilman sisähuiluja, enkä viitsinyt enää palauttaa.
Viime kesänä kyselin katsastus äijiltä milloin mopoja ryhdytään katsastamaan, ei ollut mitään tietoa.
Mopoilua vuodesta -74
Suzuki Hayabusa vm 2004
Oi järki hoi,älä tuhoa luovaa hulluutta !
Yamahan kanssa ei ollut ainakaan mitään ongelmia vaikka suora hurricin pilli olikin.
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
kilvet lähtee, takas ne saa muutoskatsastuksen jälkeen...
<p>Perheessä voi sanoa ihan mitä ajattelee eikä tarvitse pelätä, että joku ajattelee samalla tavalla.</p>
katsastettu hurricin putkella?(Jassu @ Kesä. 12 2006,17:29) kirjoitti
<p>Perheessä voi sanoa ihan mitä ajattelee eikä tarvitse pelätä, että joku ajattelee samalla tavalla.</p>
eip...(uncle_mickey @ Kesä. 12 2006,17:35) kirjoitti
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Itselläni oli 83:n vf 750 f, jossa oli alkuperäiset putket mutta "mökä" oli kuin pahemmastakin "viriputkissa" ei tainnut sisällä olla muuta,kuin metallia. Vähän virkavalta kurtisteli kulmiaan, mutta
![]()
![]()
Just tilasin Hornettiin Leo Vincen sliparin ilman mitään sisähuiluja, toivottavasti ei tule kissalan veljeksille sanomista :)
Hieno vastaus! Seuraavan kerran on ryntäystä edunvalvontaan, kun pakollinen katsastus tulee -ja se tulee(uncle_mickey @ Kesä. 12 2006,17:34) kirjoitti
![]()
... jotain piti muistaa
Originellit on tallin nurkassa. Tunnin homma kun ruuvaa paikalle, jos tarvii katsastaa.Mutta taas sen jälkeen,
Vaihdoin putket, otti pattiin kun nakkarilla mopojätkät viisasteli että toi sun Hornettis näyttää ja kuulostaa ihan skootterilta.
Mopoilua vuodesta -74
Suzuki Hayabusa vm 2004
Oi järki hoi,älä tuhoa luovaa hulluutta !
Kyllähän pyörässä äänet pitää olla.
Harvassa vakioputkin on sopivan (möreät) miehekkäät ja katu uskottavat soundit.
![]()
Minen kyllä ymmärrä miksi pärrän pitäisi möykätä. Ei se äänellä liiku. Jos meteliä haluatte kuunnella menkää Thaimaahan ja matkustakaa pitkähäntäveneillä. Niissä kun on isoja pakujen koneita suorilla putkilla ja veneen kunnia kuulemma riippuu siitä miten kova meteli on.
Itsellä tosin on -85 mallin 650 cbx, jossa alkuperäisillä putkilla ihan kunnon mörinät![]()
Pari kesää eli noin reilu kolmekymmentä tonnia tuli ajelluksi K-puimurin vakiokattiputken kanssa kunnes viime syksynä iski piru ja piti tilata Remuksen putkisto Kaliforniasta saakka. (Euroopassa kun ovat tyypitetty vain K 1200 RS / GT mutta ei LT malliin eli täältä ei saa...)
No niin, äänet ja röminät ovat sitten kaukana ompelukoneesta - jopa siinä määrin, että ilman Finfonicin korvatulppakaiuttimia ei viitsi ajaa kuin korkeintaan korttelinvälin. Viiden tonnin pöristelyn jälkeen olen tullut siihen tulokseen, että orkkisputki menee paikalleen. Vaikka soundi on miten "herkistävä" tahansa, ei sitä yksinkertaisesti viitsi kuunnella pidemmillä reissuilla tunnista toiseen.
Reissupyörän ei tarvii enää römistä, melua tulee kyllä kotitarpeiksi tuulen suhinoista kypärässä ja orkkisputken putputuksesta, pitäähän sitä vielä kaikki gepsin ohjeet, IPodin musat ynnä muu pyörän ulkoinen ja sisäinen kommunikointikin kuulla. Kyykyt ja kustomit on sitten asia erikseen.
Ja sitä paitsi - justiinsahan joku varoitti sakumakkaramaan polliiseseista - antavat kuulemma naurettavia ylinopeussakkoja, mutta e-merkkaamattoman äänenvaimentimen matka tyssää siihen...
Oppia ikä kaikki...
t. pozo
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Hyvä kun tuntuu tietoa löytyvän. Vitut siitä mitkään kilvet lähde, ei poliiseja edes kiinnosta mopojen äänet. Ja ei muuten kiinnosta katsastusmiehiäkään aina, itse muutoskatsastin oman moponi lyhennetyllä vaimentimella varustetulla Akrapovicin kokorännillä. Ja nykyään lukee otteessa vaihdettujen osien listalla muun muassa pakoputkisto.(uncle_mickey @ Kesä. 12 2006,17:34) kirjoitti
1835
Totta että mökällä pitää olla rajansa.Mutta kahdella sliparilla, vaikka ovat avoimet, mökät ovat vielä ihan siedettävällä tasolla.
Entäs pappojen HD:t ja muut custom papatit suorilla rööreillä, joskus aivan hirveetä älämölöä.Tätä en itsekkään kuuntelisi.
Mopoilua vuodesta -74
Suzuki Hayabusa vm 2004
Oi järki hoi,älä tuhoa luovaa hulluutta !
Niin, eipä moni muukaan! Mistä ne paineet katsastukseen tulevat?kirjoitti
Sitten kun sellainen on niin ilman rekisteriotemerkintää paljoa osia muutella, varsinkaan E-hyväksymattömiksi.
Sitten on virkavallakin helpompaa, ei tarvii niin paljoa neuvotella, kun rekisteriote kertoo mitä vehkeessä voi olla kiinni.
Suurin hidaste katsastuksen tuloon taitaa tällä hetkellä olla se, ettei katsastustoiminta liene valmis pyörien katsastuksen aloittamiseen ammattitaitoisen henkilökunnan puutteen vuoksi......
Sieltä kun pitäisi löytyä kuolemaa halveksivia kavereita, jotka uskaltavat tehdä koelenkin kaikilla härpättimillä, ennen kilpien riisuntaa. Mutta muutaman vuoden jälkeen varmaankin helpottaa, kun kalusto tulee johonkin kuosiin.![]()
Maailmalta! Jos olis ees yks ammattitaitoinen katsastaja, ni katsastus olis OK...(Matva @ Kesä. 12 2006,23:20) kirjoitti
... jotain piti muistaa
Ei kyse oo pelkistä äänistä.Kyllä noi tarvikeputket on myös paremmian näköisiä ja huomattavasti kevyempiä.
Kaikkinensa, kyllä nää mopot yleisesti ottaen on aika pieni meluhaitta.Ei tarvii kuin kuunnella kun täysperävaunu vetää asutuksen läpi. Vaikka kyse on tarpeellisesta ammattiliikenteestä, on melu ihmiselle aina yhtä haitallista.Ennemminkin on kyse siitä mikä on yleisesti hyväksyttyä, ja mikä ei.
Järkevää on miettiä myös ajotapaansa,ei kannata provosoida ympäristöä turhan päiten, on *putki E leimattu vai ei.Välttämätöntä ei ole päristellä aamuyöstä jossain betonilähiössä kiekka punasella.
Mopoilua vuodesta -74
Suzuki Hayabusa vm 2004
Oi järki hoi,älä tuhoa luovaa hulluutta !
Mulla oli kulmasohvassa pari kesää suorat röörit. Metakkaa piisas, mutta eipä nuo kissalanpojat niistä olleet kovinkaan kiinnostuneita, vaikka välillä pääsivät vierestä kuuntelemaan.
antti.kemppainen@smoto.fi - Suomen motoristit Ry - www.smoto.fi - Modified Motorcycle Association of Finland - www.mmaf.info
Poliisien mielipide mökäputkista ei mua niin kamalasti häiritse, mutta se häiritsee, kun alle kouluikäiset tenavat panee kädet korvilleen, kun näkevät moottoripyörän tulevan. Vielä ei tarvitse minkään äänenkään kuulua, kun varotoimenpide tehdään. Joku on muksut tuohonkin opettanut.
-Timppa-
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Niinpä! Iskeppäs idea niiden muutaman idiootin kaaliin, joiden ansiosta kaikki kärsii..... Saksassa näköjään ei onnistunut ja on otettu toinen ääripää, ehdoton linja! (Siellä ei jakeluautoa isommat myöskään ajele taajamissa.)kirjoitti
Sinä et taida laskea itseäsi noihin idiootteihin, mutta kerroppas ketkä niihin kuuluu.(Matva @ Kesä. 13 2006,08:46) kirjoitti
Viittaat, että liikenteessä olisi suorastaan vaarallisia pyöriä? Itselläni on ainakin sellainen mielikuva, että motoristit pitävät pyöränsä moitteettomassa kunnossa jo senkin takia, että pyörässä jo pikkuvikakin voi olla vaarallinen, toisin kuin autoissa...Ei sliparin tai vilkkujen vaihto tee pyörästä vaarallista. Ärsyttävän ehkä, mutta ei vaarallista. Sen ajan, mitä liikennettä on elämän aikana ehtinyt seuraamaan, en ole nähnyt kyllä yhtään turvallisuutta merkittävästi vähentävää tuninkia.(Matva @ Kesä. 12 2006,23:20) kirjoitti
Ulpe - Brewed with Perkele since 1979
Kawasaki Z750 2004
Yamaha FZS1000 2005
KTM 690SM 2008 + Yamaha FZX750 1987
Tässäkun on noita puolesta ja vastaan kommentteja, niin todettakoon että kertaakaan ei ole mölypönttöjen kanssa ajellessa autoilija koittanut vaihtaa kaistaa päälleni - vakioputkilla jo tänäkin kesänä useita kertoja.
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
No ainakin se yksi idiootti joka ajaa Tuusulan/Hyrylän suunnalla aikaan katsomatta keula pystyssä 40-alueella. jollain slipareilla... välillä toivoo, että luonto korjaisi... jos ei vaikuttaisi vakuutusmaksuihin!kirjoitti
Minä olen, itse hitsattuja ohjaustankoja, itse tehtyjä vanteita ja jarruja yms, ns. terve tuninki ei kuulu ollenkaan tähän kategoriaan...kirjoitti
Niin, onhan hälytysajoneuvoissakin sireenit.kirjoitti
Itse ajan FJR:llä perusputkilla ja näin Viagran aikana ei äänen puute ole vielä häirinnyt![]()
Muuten olen sitä mieltä että omien slipareiden mölyn takia korvatulppia pitävät ovat varsinaisia luusereita. Jos ei itse kestä mölyään, miksi muidenkaan pitäisi?
Mulla oli edellisessä pyörässä Akran slipari. Se piti kivaa ääntä, Fasusta tuli paljon parempi. Eikä poliisit puuttunut kun en tajuttomasti huudattanut pihateillä. Bläkkäriin en ole viitsinyt sijoittaa rahaa putkiin, mutta vähän saisi olla lisää ääntä.
Junnunna porattiin mopon änkkäriin lisää reikiä. Sellainen olisi kiva modi, että kuoret olisi originaalit, sisukset vaihtoon/reikiä täyteen. Voikohan sellaisen tehdä jotenkin?
Jokavuotinen aihe...
Faktaa. Pakoputkiston vaihtaminen alkuperäisestä poikkeavaksi pitää vuosimallista riippumatta muutoskatsastaa. Vaihdettu putkisto hyväksytään muutoskatsastuksessa, jos se täyttää kyseistä vuosimallia koskevat melu- ja päästönormit. E-merkintää ei vaadita, mutta se helpottaa todistelua. Käytännössä muoviluotien sliparit tai Harrikoiden vesijohtoputket eivät yleensä täytä melu- tai päästönormeja, tosin poikkeuksiakin on.
Jos vaihdettua putkistoa ei ole muutoskatsastettu, voi gyy tien päällä puuttua siihen. Järkevin toimenpide, jonka poliisi voi tällöin tehdä, olisi määräys katsastaa putket määräajassa. Toinen, hieman kettumaisempi vaihtoehto on sakko määräystenvastaisen ajoneuvon kuljettamisesta. Kettumaista, mutta lainmukaista.
Kilpiäkin putkien takia on joskus nypitty irti, mutta minun käsitykseni mukaan siinä poliisi ylittää harkintavaltansa, sillä kilvet saa viedä vain, jos ajoneuvon kunto vaarantaa liikenteen. Pakoputkiston vaihtaminen harvemmin tekee pyörästä vaarallisen, päinvastoin, loud pipes save lives! Tästä on joskus käyty oikeuttakin, mutta minulla ei ole ratkaisuja käytettävissäni.
Suurin osa poliiseista on onneksi sen verran valistunutta porukkaa, että eivät puutu pelkkään putkenvaihtoon, jos kuski ajaa fiksusti. Jos kaahaa urku auki kerrostalojen välissä niin, että jokaisen parkissa olevan auton hälyttimet soivat ja ikkunat särkyvät, ei ole kovin yllättävää, että poliisi puuttuu asiaan. Jos taas ajelee asutusalueella nätisti, ei poliisi yleensä asiaan puutu.
Mutta pitää muistaa, että poliiseistakin se 1 % on niitä pahoja...
Katsastuspakko on siis jo olemassa, määräaikaiskatsastuksella taas ei ole putkien muuttamisen kanssa mitään tekemistä.
Määräaikaiskatsastusta ei tulla esittämään ainakaan kotimaisten viranomaisten toimesta. EU:sta se tulee, jos on joskus tullakseen. Mitään merkittävää hyötyä siitä ei seuraa, haittaa kylläkin, tulonsiirtona motoristeilta katsastuskonttoreille.
Käytännössä rakennellut moottoripyörät eivät ole osoittautuneet vaarallisiksi kuin äärimmäisen harvoin, vaikka niissä olisikin itse tehty ohjaustanko tai pyörät. Chopper-tyyppisten pyörien kohdalla asia on itse asiassa päinvastoin. Sellaisten tilastollinen onnettomuusfrekvenssi on pienempi kuin moottoripyörillä keskimäärin. Tekninen vika on ylipäänsäkin onnettomuuden yhtenä syynä erittäin harvoin. Ja silloinkin kun on, kysymys on jarru- tai rengasviasta, toisin sanoen huoltotoimenpiteiden laiminlyönnistä.
High Stuck Are Wit To
Tämä on äänten lisäksi toinen syy, miksi vaihdan aina originaalipöntön mökäpönttöön. Kolmas syy on se, että täytyyhän prätkättömien naapurienkin saada nauttia kunnon metelistä.(Jassu @ Kesä. 13 2006,09:23) kirjoitti
Jos tulisi katsastuspakko, niin sen ajaksi originaalipönttö kiinni ja voilá.
Mitään ei ole jaettu yhtä oikeudenmukaisesti kuin tervettä järkeä - kukaan ei tunne tarvitsevansa sitä lisää.
*siirretty Honda-talk'ista sopivampaan foorumiin*
Sitten itse asiaan. Henkilökohtainen mielipiteeni on, että "möreän-muhkean-matalat" soundit on fine, ei siinä mitään. Mutta sitten nämä "täysin-desibeli-vapaat-täältä-tulee-idiootti-kierrätän aina rajoittimeen" -putket (anteeksi, älköön kukaan loukkaantuko), ne pitäis saada kaduilta pois, vaikka Saksan malliin, mopo jää siihen.
Eiköhän niitä korvatulppia pidetä yleensä sen tuulen suhinan takia..(R2-D2 @ Kesä. 13 2006,11:07) kirjoitti