Eli miten onnistuu Autocomin kytkeminen (johdolla) Zumo-laitteeseen? *Ajo-ohjeet kai tulee kypärään myös johdollisen Autocomin kautta? *Noita BT-laitteita en aio hankkia toistaiseksi. MP-3 soitin/radio olisi myös kiva saada kuulumaan ja kännykkään pitäisi voida vastata.(Kunkku @ Joulu. 03 2006,23:00) kirjoitti
Mikähän on tämä M-lehti ja koska ilmestyy?kirjoitti
Vempain kiinnostaa kovasti mutta on tässäkin ketjussa tullut hieman ristiriitaisia kommentteja tuosta Autocomin kanssa toiminnasta. Onko joku kirjoittajista jo saanut kännykän ym. systeemit pelaamaan johdollisella Autocomilla?
Mä vaan ajelen . . . . . ajelen . . .Transalp 700
Tiedä sitten tiedänkö kaikkia kikkoja, mutta kyllä vaikuttaisi olevan näin että vapaata skrollailua voi harrastaa vain menemällä ensin valikkoon ja sieltä sitte skrollailumoodiin.(_chris_ @ Joulu. 04 2006,12:25) kirjoitti
Navinäytössä voi kyllä tsekata tulevat käännökset tökkäämällä seuraavaa käännöstä ilmaisevaan "oikealle 900m" tekstiin, tuolla näytössä voi sitten kelata reitin kaikkia käännöksiä eteen-taakse tyyliin.
Itse tosin ainakin autokäytössä huomannut helpoimmaksi zoomata normaalissa navinäytössä ulos -> katsoa missä mennään -> zoomata takaisin. Nuo zoomiknaabulat kun ovat aina näkyvissä suoraan.
Kävin ulkoiluttamassa Zumoa pikku lenkin.
Suurin puute mikä löytyi, oli juuri tuo näytön siirtäminen - vain zoomaus onnistuu navigoinnin aikana. Pitää mennä esim. etsi kartalta -moodiin.
Ko. laite on ensimmäinen navigaattori, jolla olen kuljeksinut ja se näyttää aika toimivalta ja nopealtakin. Kun lyhimmän reitin moodissa pitäisi ajella motarilta sisäkurvin rampista ylös ja suoraan takaisin, niin heti se laskee uuden reitin motaria pitkin ennen kuin olet sillan kohdalla (102 km/h nopeudella). Minkälaisia ja -nopeuksisia lie muut laitteet?
Johdolliseen autocomiin kytkin Zumon 3,5 mm uros-uros johdolla. Ääni tulee hyvin ja teho on säädettävissä. Zumossa on mp3 ominaisuus, mutta en ollut siirtänyt sinne mitään. Valmiina oli muutamia kappaleita, joita sitten kuuntelin.
Kännyä varten on tilattuna adapteri. Laitan tietoa, kun saan siitä kokemusta. Tuloääni kypärään onnistui em. yhdellä johdolla.
Kertokaas Zumo-painijat että mitä kaikkea informaatiota ruudusta saa (nopeus, aika seuraavaan käännökseen, matka seuraavaan käännökseen, saapumisaika perille, matkaa jäljellä perille, korkeus merenpinnasta, ilmansuunta, ajomatka, ajonopeus keskimäärin, ajonopeus maksimi jne)?
Zumon tekniset tiedot löytyvät valmistajan tai maahantuojan sivuilta, mitäpä niitä kaikkia tähän kirjoittelemaan. Se mitä ei maahantuoja kerro, on käytännön liitettävyys eri kypäräpuhelimiin. Ainakaan minun tiedossani ei ole vielä adapterijohtoa, jolla puhelimen saisi mukaan systeemiin, eli ääntä kulkemaan kahteen suuntaan. Sen verran tuli kokeiltua, että yhdistelmä Zumo, Baehr ja Nokian 9300 toimivat Bluetoohtin välityksellä yhdessä. Muuten hyvä, mutta pariliitoksia piti muodostaa joka kerta uudelleen, eli vielä takkuavat yhteydet. Ennen seuraavaa ajokautta tarjolla on varmasti toimivampia ratkaisuja.
Sen näytön vierittämisen minäkin siihen haluaisin, mutta kyse taitaa olla jostain liikenneturvallisuuteen liittyvästä ratkaisusta. Aiemmissa Garmineissahan ominaisuus oli.
En välttämättä löydä vielä kaikkia tietoja, mutta ainakin nopeus, saapumisaika perille, ilmansuunta, matka seuraavaan käännökseen löytyy.(Köpi @ Joulu. 07 2006,14:46) kirjoitti
Sitten toiselta näytöltä taisi löytyä ajettu ajomatka, ajonopeus maksimi, ajoaika, pysähdysaika, kokonaisaika (kivoja IB ajossa).
Matkaa jäljellä perille löytyy aika hankalasti monen painalluksen takana - ehkä myös helpommin.
Tietysti risteykset voi selata edeltäkäsin.
Polttoainemittari, arvio, joka perustuu annettuun keskikulutukseen.
Ajonopeus keskimäärin tietoa en ole löytänyt. Tosin jälkiloki laskee ne sitten viimeistään tietokoneella.
Aika seuraavaan käännökseen ja korkeus merenpinnasta en ole löytänyt.
Lisäilkää muut omia kokemuksianne.
Eiköhän keväällä nähdä jotakin uutta myös TomTomilta. Ensimmäisen Riderin kanssahan oli rutkasti ongelmia jo ennen markkinoille tuloa, saa nähdä mitä käy uudelle. TomTom on perinteisesti julkistanut uutuuksia aina Cebitissä ja näin on varmasti ensi vuonnakin...(Köpi @ Marras. 20 2006,10:03) kirjoitti
Sainpa sen "joululahjan" minäkin kun itse tilasin(arikorho @ Joulu. 07 2006,14:19) kirjoitti
Olen varmaan ollut erittäin kiltti?
Auton ikkunalla imukupilla kiinni ja vaikuttaa tosi hyvältä.
Verrattuna esim. Navicoren toimintaan Nokia 3230 kanssa on uuden reitin laskenta tosi nopeaa. Ajelin tarkoituksella kaupunkialueen risteykset ohi vastoin ajo-ohjetta ja n. 60-80 metrin päästä ohiajosta tuli jo uusi kääntöohje (sitä ennen ilmoitus että laskee uuden reitin). Vauhtia n. 50 km/h.
Millä tavalla olette kiinnitelleet niitä RAM-mokkuloita? Ainakaan Hondan uuteen Pannariin ei oikein istu niillä vakiopalikoilla. Jarrunestesäiliöön en kehtaa tuollaista mokkulaa kiinnittää (jos edes sopii). Mokasin kun en tilannut *raiserinpalan mukana sitä pallopääpulttia Englannista* http://www.st1300-accessories.co.uk/...ar_risers.html *(mielessä oli mutta ei ollut Zumon hankinta listalla silloin).
Saisiko lähempää ettei erikseen tarvisi tilata?
Onko Sotkamossa jo känny toiminut adapterilla?
Käytön treenausta voi harjoitella täällä:
Zumo
Ei sitä adapteriä ole vieläkään näkynyt. Alkavat varmaan jo ihmetellä tuolla kaupassa, kun joka päivä kyselen kypäräpuhelimen lisäosia. Onneksi ne tuntevat minut(Moosehunter @ Joulu. 11 2006,19:56) kirjoitti
![]()
Pitänee muuten hankkia mikki 2,5 mm plugilla, niin voi autossa puhua Zumon kautta.
Eikös siinä autotelineessä ole sisäänrakennettu mikki jo mukana?(arikorho @ Joulu. 12 2006,14:56) kirjoitti
En ole testannut käytännössä kun antiikkitelefoonini ei osaa Bluetoothia, mutta tämmöinen käsitys minulla on jostain jäänyt takaraivoon.
Juuh, ei siihen autotelineen kera mitään mikkiä tarvitse. Senkun tökkää Zumon telineeseen ja alkaa puhua.
Lueskelin Köpin laittamaa "opiskelu ohjelmaan" ja törmäsin aikan erikoiseen yksityiskohtaan.
Since the unit doesn't have the ability to turn off the 'Auto-Recalculation', these settings are important. If you've planned a route with Mapsource (or imported a planned route from another user), the routing preferences here will be used anytime you deviate from your route and it recalculates a new route to your next waypoint, possibly blowing out your carefully-chosen roads.
Anytime you deviate from the planned route (to get fuel, food, detour *or when you find a better-looking road) it will automatically recalculate, possibly blowing up your meticulously-planned route.
Kyllä se tosiaan näin taitaa olla. Käytännössä Route=sarja välietappeja, ei sarja haluttuja teitä mikä mopomiehelle olisi parempi.(Hasse @ Joulu. 13 2006,00:26) kirjoitti
Eli routelta poikkeamisen jälkeen Zumo ei ohjasta pikapikaa takaisin sinne halutulle tielle, vaan ohjastaa kohti seuraavaa välipistettä välittämättä käytettävistä teistä sen kummemmin. Tietty tuo on sopivasti välietappeja ripottelemalla aika helppo pakottaa tietyille teille.
Löytyykö "pyri käyttämään juuri näitä teitä ja vain näitä teitä" -tyyppistä ominaisuutta mistään navigaattorista?
Näinhän se näytti toimivan! Känny voi olla vaikka taskussa ja homma pelittää. Taas yksi hyvä syy omistaa zumo.(Kunkku @ Joulu. 12 2006,19:41) kirjoitti
Eli tässä kaatui se zumosta eniten hehkutettu toiminnallisuus täsmälleen samanlaiseksi kuin riderin vastaava.(Talttapää @ Joulu. 13 2006,10:01) kirjoitti
Näitä zumo-juttuja kun lukee niin mitään syytä katua riderin ostoa ei loppujen lopuksi ole ilmennyt. Zumosta löytyy kai mp3 soitin ja jpeg kuvien näyttö mitä riderista ei löydy. Noista mp3 soitin tietenkin olisi kiva, mutta en kyllä pitäisi sitä tärkeänä *navigaattorin* ominaisuutena. Zumossa tulee mukana myös autoteline, mikä riderissa joutuu ostamaan erikseen. Tosi tärkeä *MP-navigaattorin* ominaisuus.
Kertokaa minulle mikä se on se zumon ominaisuus, jolla...
Ei ainakaan hinta.(smirre @ Syys. 07 2006,13:29) kirjoitti
*HACY
-tukeva teline, hyvä liitettävyys äänilaitteisiin(myös kaapeleilla), nopeus, uusimmat karttapohjat, kirkas näyttö, huolto Suomessa, helpot ja laajat hakutoiminnot,... onhan niitä syitä. Kertokoot kauppiaat lisää, ettei mene mainostamiseksi. Digitekniikka kehittyy nopeasti ja Zumo on nyt uusinta tekniikkaa. Eiköhän se Tomtomin päivityskin ole tulossa pian. Pakko tulla, jos aikoo pysyä kilpailussa mukana.kirjoitti
Kokonaan toinen kysymys on sitten, milloin on perusteltua vaihtaa vanhaa laitetta uuteen.
Jos 550 mukana tuleva mikillä ja kaiuttimella höystetty autoteline on jollekulle turha niin tarjolla on myös riisuttu ja edullisempi "500 Deluxe"-paketti jossa tuota ei tule.(HACY @ Joulu. 21 2006,20:20) kirjoitti
Minulle Zumon suuntaan kallistumisen ratkaisivat pääasiassa:
-tukeva mp-teline mukana, ei tarvii soveltaa tai etsiskellä tarvikekauppiailta
-MapSource softa reittisuunnitteluun joka ominaisuuksiltaan on n.5 vuotta kypsempi kuin vielä hieman raakilemainen TomTom Home
-nimenomaan se autoteline, koska tällä hetkellä laite on talouden ainoa kulkinegepsi - TomTomin lisävarustetelineessä ei vissiinkään tuota mikkiä ja kajaria ole? Eli joutuu autollakin ajelemaan Bluetooth luuri päässä tai virittelemään erikseen paritettavia kaiuttimia?
Mukavana "ei minulle niin tärkeänä" -lisänä sitten nuo tuossa aiemmassa postauksessa luetellut ja Suomi Topo -karttojen toimivuus.
Mutta tosiaan jos TomTom täyttää sinun tarpeesi niin sehän on sitten kaikki vaan sinulle säästöä. Ei itselle turhasta ekstrasta kannata maksaa.
![]()
Tästä täytyy mainita että autokäytössä ainakin kaipaisin jonkinmoista automaattista himmennystä olosuhteiden mukaan. Vehje osaa kyllä vaihtaa kartan värityksen automaattisesti pimeällä mustapohjaiseksi ja vähemmän värikkääksi, mutta jo oletus 30% kirkkausasetuksella pimeänäkö menee täysin jos kone mollottaa näkökentässä.(Kunkku @ Joulu. 21 2006,23:33) kirjoitti
Eli joutuu päivästä Suomen kuulaaseen talviyöhön ja toisinpäin siirryttäessä räpläämään valikosta erikseen näytön kirkkautta minimiin ja taas takaisin.
Onko joku keksinyt tuohon kirkkauden säätöön jotain shortcuttia suoraan karttanäytöstä?
Tämän kanssa itse painiskelen, koska "vanha" Quest tietyin ominaisuuksin edelleen kepittää raiterit ja tsumot oikealta ja vasemmalta... Huonompaankaan ei viitsisi vaihtaa.(Kunkku @ Joulu. 21 2006,23:33) kirjoitti
Autossa (diesel Pickup) pelaa yllättävän hyvin jopa maantievauhdissa. *Ei tarvitse pitää bluetooth-kuulokettakaan korvalla.(arikorho @ Joulu. 13 2006,23:10) kirjoitti
Just äsken testasin mp-liitokset (Autocom) Nokia 3230 kanssa.
Kaikki pelaa! Känny adapterilla Autocomissa ja Zumon pyörätelineen kyljessä 3,5 mm plugin kautta lähtö mp3-soittoa varten Autocomin kautta.
Musiikki Zumosta kuuluu kypärään, äänen tasoa saa Zumosta säädettyä, puhelut menee ja kuuluu kypärässä ja musiikkikin vaimenee kun puhut. *Muutapa minä en tarvitsekaan.
Neliö pohjaan ja plussalla ja miinuksella voi säätää kirkkautta.(Talttapää @ Joulu. 22 2006,09:14) kirjoitti
Odottavan aika on pitkä...zumo matkalla postissa
Triumph Sprint ST -06
Kiitosta. Arvelinkin että joku lyhyempi reitti tuohon asetukseen löytyy. Pitäisi kai joskus uskaltautua lukemaan manuaalejakin.(kemikaali @ Joulu. 22 2006,11:25) kirjoitti
Sikäli mikäli jouluköröttelyissä huomasin oikein niin tuo asetus on erikseen päivä- ja yöväreille, mikä onkin varsin fiksu ominaisuus. Eli yövärien kirkkauden voi säätää kerralla 0% ja päivä 30% minkä jälkeen asetus säilyy muistissa. Aiempi kitinäni alituisen räpläämisen tarpeellisuudesta oli siis 100% potaskaa.
![]()
Hyvää kannattaa odottaa...(Tiikeri @ Joulu. 27 2006,14:44) kirjoitti
Itse odottelen yhä sitä adapteria Autocomin ja Zumon välille.
Onneksi kesään on vielä aikaa. Täh, en kai minä noin sanonut!!
![]()
Onko sulla Bluetooth kännykkä mihin sitä adapteria odottelet? Jos on niin tarvit vain sen ulkoisen lähdön 3,5 mm:n plugin kytkennän Autocomiin; esim. musiikkiliitäntään.
Kännyhän on kai jo adapterilla kiinni Autocomissa ennestään jos se on pelannut tähänkin asti?
Näin se pelaa ainakin mulla pyörässä ja Schuberthiin tulee musat ja puhelut ym. kuten aikaisemmin kirjoitinkin.
PS. Ajoit sitten Rautaperseen 5.12 ?!! Saatkin odotella KAUAN niitä hilppeitä Amerikasta *
Ei ole näkynyt vielä täälläkään ja aikaa mennyt jo yli puoli vuotta *
Jaa-a. Voisko sen tosiaan tehdä noinkin päin. Olen yritätnyt saada kännykän bt:llä Zumoon ja Zumo ja Autocom piuhoilla yhteen (vaatii kaksi piuhaa in-out) ja sitten kypärään Autocomin johdoilla.(Moosehunter @ Joulu. 28 2006,18:18) kirjoitti
Toimiiko Zumon kännykkäominaisuudet kytkettäessä känny Autocomiin? Eli näkyykö soittaja yms. kivaa Zumon näytössä?
Nuo Nokia-Autocom adapterit on kyllä surkeita. Minulla on kolmas menossa eikä aina toimi, joten ei tuokaan välttämättä auta minua.
No, eiköhän ne IB hilut sieltä tule alle 1/2 vuodessa. Kesän ajosta on kyllä tulematta minullekin.
Valitettavasti ei toimi soittajan näyttö (ainakaan mulla) Zumossa.
Siinä Zumon ja kännykän "parituksessa" pitäisi olla passeli puhelin (mulla on Nokia 3230) jota Zumo ymmärtää. Eipä ollut juuri Nokialaisia listassa!? Motorolaa, Samsungia ja Sony Erkkiä enempi; olisiko joku kannanotto NOKIAA vastaan?
Ehkäpä tuo korjaantuu tulevaisuudessa ja saa ladattua kännykästä puhelinluettelon nimineen Zumoon.
Soittajan numero kyllä näkyy mutta ei nimeä. Voihan sitä soittaa puhelimen kautta nimellä mutta hankalaa käsineet kädessä.
Olen miettinyt nykyisen SP2620:n vaihtamista Zumoon. Etsiessäni arvioita laitteesta törmäsin vertailuun, joka sai minut muuttamaan mieleni. Zumossa on pari uskomatonta puutetta verrattuna StreetPilotiini:
1) "Can add only one via point (stop) to a route. Once you drive past that via point you can add one more."
2) "Custom Avoidance Feature (Users can specify areas and road segments to avoid when calculating routes.): No"
Pitänee odotella seuraava versio, joskin epäilen noiden ominaisuuksien tuskin unohtuneen spekseistä.Olisin niin kaivannut muutamia muita Zumon ominaisuuksia - varsinkin akkua.
"Vanheneminen on pakollista, aikuistuminen valinnaista."
Tuolta samalta sivulta löytyy linkki käyttöohjeeseen. Kyllä minä olin sieltä löytävinäni nuo toiminnot... katso vaikka sivu 16 "Creating a saved route" ja seuraavalla sivulla "Editing..." Tuohon voi laittaa useampia via-pisteitä reitille. Sitten sivulla 10 on "Adding a detour" tai sivulla 43 "Avoidances". En tunne StreetPilotin toimintaa, eli en tiedä mitä tarkkaan ottaen tässä etsit, mutta voisiko noita hyödyntää?(FiJeR @ Tammi. 01 2007,00:40) kirjoitti
*HACY