Eli osaiskos joku asiaa tunteva kertoa, onko venttiilien säätö kova homma? Pyörällä on ajettu n. 41000 ja naputusta kuuluu hieman 2500 ja 3500 kierroksen kohdalla. Itse asiassa tasan noissa kierrosluvuissa. Kiitos asiantuntevista vastauksista jo etukäteen.
Asiantuntevasta en sano mitään mutta ainakin oma 2003-mallinen menee venojen säätöön/tarkastukseen huomenna. Puran itte muut kamppeet päältä mutta korjaajasetä saa tarkistaa välykset. Syy: sillä on siihen paremmmat vehkeet ja ammattitaito vaikka rakotulkillahan sen homman pitäis onnistua vallan mainiosti. Toisekseen: tuosta mallista täytyy kuulemma (?) irrottaa motti paikaltaan että venttiileihin pääsee käsiksi. En ajatellu itte lähteä niin syvällisiin purkuhommiin.. 600-mallisesta edeltäjästä tuon homman kyl saattoi tehdä ilman kovin kummoisia purkutoimenpiteitä..
---ÄLÄ ota kesäkissaa!!!---
Taitaa olla puppua sellainen puhe, että moottori pitäisi irrottaa. Minulla on Hondan oma huolto kirja, eikä siinä ainakaan puhuta sellaisesta.
Ei ole puppua.
2003 Bleidissä ei yksinkertaisesti pääse käsiksi venakoppaan, venoihin yms kun runko sattuu olemaan sopivasti edessä. Korjaamolla motti on kuulemma "kaadettu" eteenpäin jonniin verran että työskentelemään mahtuu. Niin kai sen on Japaninpoika suunnitellutkin. En valitettavasti ollu itte näkemässä miten ne sen tekevät.
Ohjekirja on suht ohkanen läpyskä, se ei kaikkea kerro. Haynesin manuaali ois tässä(kin) tapauksessa aika bueno.
Aika ohkainenhan se on. Muistaakseni n. 400 sivua A4 kokoisena. Puhuin siis Hondan huolto/korjauskäsikirjasta. Siellä ei kyllä puhuta mitään moottorin pudottamisesta paikoiltaan. Myönnän että esim. venttiilikopan kannen irroitus vaatii jo uskoa, että se todellakin mahtuu runkopalkkien välistä.
Oma 954:n vm. 2002 kävi viime viikolla 24tkm:n huollossa, jossa katottii myös venttiiliit. 3,5 tuntia oli menny aikaa ja 230€ oli lasku tarpeinee, mikä mielestäni ei ole kovin paha.
Haynesin kirjan mukaa venttiilikopan saa irti ilman koneen irrottamista.
-Aina saa hävetä ja kärsiä-
-Ei myö tiijetä - myö ajetaa vaan mopolla-
Se naputus kuuluu siitä HTEV venttiilistä, se kun kääntyy noilla kierroksilla. se on siellä pakoputkessa.
jos venttiilit naputtaisi, niin nokka-akselit olisi paskana, koska ei ne löysty koskaan, vain kiristyy. ja kireys lopulta polttaa nokat ja sitten ehkä naputtaa.
JakeT.
Itse ottaisi koko rungon pois moottorin niskasta. säätäisin ja nostaisin sen takaisin.
mutta jätä se talveen, kyllä se sinne asti kestää.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
No oli miten oli, vähän siellä koneen päällä on tilaa eniwei..![]()
Asiasta melkein kolmanteen: Onko ollu huomauttamista venttiilien välyksissä teillä muilla 954:n omistajilla? Korjaamon sälli sanoi että miun pelissä välykset menee vielä mutta imupuoli menee operoitavaksi viimeistään 48K:ssa..nyt siis 24K mittarissa. En muista ohjearvoja enkä niitä mitä sälli oli mitannu koneesta mutta luotan siihen kyl kuin Neuvostoliittoon...kai..![]()
Nii juu..olihan sitä puhetta tuosta pakoputken venttiilistäkin: Sen virka on kuulemma olla pakoputkessa "tiellä" nimenomaan alakierroksilla että häksätin menee melumittauksista läpi? Viisaammat korjatkoot...
Miunkaan pelissä alkukäyriä ei ole vaihdettu. Harkinnassa on josko siihen vaihtais nekin jos halvella (no way) löytäis. Noh, syssymmällä, syssymmällä...
Minulla oli kaikissa muissa vielä reilusti tilaa (24 tkm), mutta muistaakseni ykkössylinterin imuventtiilin pala kaipaa vaihtoa seuraavalla kerralla.
Eiks sen venttiilin ois jotenkin tarkoitus parantaa kaasuun vastaavuutta/vääntöä joillain kierrosalueillaEn itse tiedä toimiiko mutta olen siinä uskossa ettei se ihan turha ole
![]()
Suk dik!
Tarkistin venat itse kilsoja 30000 ja välystä oli tarpeeksi ja se on tärkeintä että sitä tosiian on ,se on palasäädöillä ja muistaakseni 5sadasosamillin välein.
Imu (in) puolen välys on 0,16mm
pako (ex) puolen välys *0,27mm
toleranssi 0,03mm.
1 ja 4 sylinterin in venoissa oli hiukan tiukempi välys 0.15mm mutta se on ok. 48tkm joutuu varmasti jo säätään.
Ja konetta ei tarvite pudottaa mahtuu ottaa venttiilikopan pois.
Miten tasaisesti teitin ysi-viis-nelkut käy tyhjäkäyntiä kylmänä? Itellä vm 2003 blade käy kylmänä *epätasaisesti. Tyhjäkäynti on alkuun ns "sykkivää" ja lisäksi kuuluu lievää naputusta. Tyhjäkäynti tasaantuu kyllä kun lämpenee. En tiedä onko korva liian herkkä mutta toisinaan lämpösenäkin olen kuulevinani tyhjäkäynnillä lievää naputusta.
Mitä öljyä tässä vehkeessä kannattaa käyttää?
Kyllähän se kylmänä tyhjänäkäynnillä vähän "vaeltaa" mutta ainakin ittellä tasaantuu heti lämmetessään. Ja nyt kun mainitsit niin joskus tosiaan ikäänkuin naputtaisi mutta ei sitä kuulu kuin silloin tällöin. Liekö sitten se käyrästössä oleva venttiili..EXUPpi se on Yammulla, Hondalla jokumuumikä. En ole huolissani, eikun kovaa ajoa...
Btw: onko muilla PC:tä kiinni? Ootteko havainnu olevan sanottavaa hyötyä minkään suhteen?
Edit: Niin ne öljyt: aiemmin käyttäny Castrolin GPS:ää mutta nyt sisällä Hondan omat. Enkä ole ainakaan itte huomannu eroa..
joo, semmoista epätasaista se on monilla ruiskupyörillä, menee niin rikkaalla. se naputus kuuluu joskus kytkimestä(paina kytkinkahvaa niin muuttuu), mutta kun öljy leviää sinnekkin, niin loppuu.(Bladettaja @ Elo. 01 2006,09:34) kirjoitti
yleensä se on HTEV venttiili, jossa on välystä, kun se lämpenee, niin naputus vähenee.
performance bike kuvaili joskus 954;sen äänimaailmaa betonimyllyksi jossa on kiviä. sanoivan äänen olevan sellainen, että voisi luulla sen hajoavan, mutta ei se hajoa kun se on honda.
Itse olen käyttänyt motul ester pohjaista täyssynteettista 10W-40 ja joskus keskikesällä välillä 15W-50:stä. mielestäni parasta ainetta.(ja hondan orggis suodatinta)
Kuitenkin öljynvaihtoväli on täysin poskettoman pitkä ja kone pitää kovaa ääntä jo 5-6tonnin jälkeen(ja hiljenee öljynvaihdon jälkeen ja käy pehmeämmin). En usko että enempää kannattaa ajaa öljyillä. Itse olen välillä vaihtanut 3tonnin väleinkin, jos on tullut useampi ratapäivä ajettua.
yleisesti seuraavia osia ei kannata hondaan ostaa tarvikkeena.
Ilmanputsari, jarrupalat,etustefat, kytkinlevyt.
jarrunesteenä on ollut motul synteettinen dot4 yhteensopiva(motul 600?), mitään ad varaosamaailman dot4:sta ei kannata sinne tunkea, ei kestä yhtä ratapäivää!.
Minulla 954 blade ajettu 31500km ja kylmänä kanssa vaeltaa aika rajusti.(Bladettaja @ Elo. 01 2006,09:34) kirjoitti
sirinä / kolina tulee toden näköisesti nokka ketjun kiristäjästä(ei aiheuta toimenpitetitä)
Ite käytän castrol rs4 täys synteettistä ja moitteetta on toiminut.
Ohjeena sinulle ja kaikille muille jolla kyseinen mopo on niin egcv servo mikä liikuttaa sitä läppää pakosarjassa ja toista läppää ilmanputsarikotelossa niin kannattaa poistaa käytöstä.
Ota vaijerit (3kpl) irti servosta ,kytke ilmanputsari kotelosta läppä auki.
Ja pakosarjasta läppä auki asentoo (3 asentoa)
Tällä vältyt ylimääraiseltä menolta hondan suuntaan.
Servo maksaa noin 330€ ja jossain vaiheessa menee rikki.
2 jos tähän ei halua ruveta niin rasvaa vaijjerit ja servo 3kertaa vuodessa.
ps.. edelleen katkera kun itselläni meni servo rikki.
juu olisin uskonut tuon äänen paremmin kavan kohdalla koska kaikista moottoripyöristä tulee vanhetessa kawasakeja(jaket @ Elo. 01 2006,12:06) kirjoitti
Mutta onhan 954 vähän pahan kuuloinen.Honda toimii kun junan vaessa...
itellä on tuo 929 jossa pc +akran kokoränni. kx-center sai 135 hp. takikselta. Aika pieneks jää nuo edut ,jos laskee palikat+säätö. Alavääntö parani.(Kisu @ Elo. 01 2006,10:52) kirjoitti
Voiko vitutukseen kuolla
Paljos oli kone teho? ja oliko tuossa vakiona 148hp?(janirr @ Elo. 02 2006,18:34) kirjoitti
on 954:sessa pelkkä commanderi, ei suodatinta eikä putkea, eikä edes sliparia. Polttoainekulutus tippu litran/100km. ehkä vähän tasasempi ajella kaupungissa, alakierroksilla mukavampi.
koneteho noin 155 hp ja vakio 149(ransu77 @ Elo. 03 2006,16:05) kirjoitti
Voiko vitutukseen kuolla
Onko muut kun ransu poistaneet tuota pako/imupuolen servohäksätintä käytöstä? Miten vaikuttaa ominaisuuksiin jos servon poistaa käytöstä siten että pako ja imupuoli on kokonaan auki. Lueskelin Haynesin manuskaa ja siinä oli että pakosarjan venttiili kääntyy 90 astetta 3000 rpm ja 180 astetta 8000 rpm.
Onko tällä haettu jotain moottorin käyttäytymiseen liittyvää vai onko tosiaan jotain "normien kiertämistä" niin kuin joku tuossa aiemmin vihjasi.![]()
Pakoputkisto muuttaa putkiston konfiguraatiota, se on on alle 3000 kierroksen erilainen kuin 3000-7000(4-2-1 putki, paras keskialueelle), ja yli 7000 se muuttuu 4-1 putkeksi joka on paras maksimiteholle., yli 7000 avautuu myös ilmaläppä ilmaboxissa.
Itse otin ilmaläpän pois, ensin luulin, että johan on hyvä, vähän lisää ääntä, sitten jotenkin huomasin, että ei se mene alakierroksilla niin kuin ennen, ääntä on, mutta ei lähde, laitoin takaisin, ja tykkään nyt kyllä enemmän.
JakeT.
Oukkei
No nyt ymmärrän tuon putkiston venttiilin tarkoituksen.
Tänk juu!
Jake, paljon öbaut tuli kustantamaan commanderin asennus?
h-vena
tässä vielä parempi kuvaus läpitysten toiminnasta.
itse ostin commanderin käytettynä parilla sataa ja laitoin itse, heitin peruskartan läppärillä sisään ja siinähän se, en säädättänyt sen enempää.
viimeinen tankki 275km, tankkasin ja meni 14.2 litraa.
5.1litraa sadalle! no se oli matka-ajoa 80-100 alueilla.
Minulla taitaa 80:n nopeudessa päästä 4l /100 km kulutuksella. 100:n vauhdilla kulutus kuitenkin reilusti alle 5 l/ 100 km. *Nämä lukemat Hondan omasta näytöstä, eli siitä puuttuu lähdöt, kiihdytykset yms. *Pyörässä LeoVince race putki ja PC. *En ole vielä löytänyt oikeaa "säädettyä" karttaa netistä. *Olisiko jollakin linkkiä moiselle? *Vääntökäyrässä tuntuu ajossa tasaiselta ja kulutukset kohdallaan, joten en ole kokenut tuota kovasti ongelmaksikaan.