Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 39:sta
    Miten varmistat, että pyörä ei kaadu laiva/lautta -matkan aikana? Riittääkö pelkkä seisontatuki? Olisiko keskituki parempi?
    Moto Guzzi Norge

"Huomenna on uusi pitkä päivä. Aivan jokaisen oma alusta loppuun."
    -Tove Jansson
    keskituelle tai sivutuelle ja liinalla kiinni kunnolla.
    VT750C2 -2000
    Lainaa (Hellevi @ Maalis. 29 2006,19:22) kirjoitti
    Minkälainen liina ja mistä kiinni?
    Moto Guzzi Norge

"Huomenna on uusi pitkä päivä. Aivan jokaisen oma alusta loppuun."
    -Tove Jansson
    Tästä on varmasti juttua jo moneen kertaan, mutta laivalla sivutuelle, 1. vaihde päälle ja liina satulan yli niin kireälle että jouset painuu vähän kasaan. Ei keskituelle!
    Laivoilla usein paskaiset liinat, joten jotain väliin tai oma leveä liina messiin.

Gray-haired riders don't get that way from pure luck !
    Lainaa (rauman @ Maalis. 29 2006,19:26) kirjoitti
    Minkälainen liina ja mistä kiinni? *
    esim rautakaupasta/huoltikselta/yms saa ostaa kiristettäviä liinoja ja vähän riippuu pyörästä mistä kohtaa kantsii laittaa kiinni. oman kustomin kiinnitän penkin kohdalta, tärkeintä saada runko kiristettyä lattiaan. joissain laivoissa pääsee seinän vierustalle, sillon mahdollisuus sitoa seinäänkin liinalla kiinni. laivojen liinoihin en luota, ovat välillä tosi karmeessa kunnossa. kantsii ostaa oma, ei vie paljoa tilaa. toimii myös pakettiautossa jos jää välille..
    VT750C2 -2000
    Menty on sekä Viking Linellä, että Siljalla sitomatta pyörää. Aika riskialtista tosin, noin niinkuin kovemmassa merenkäynnissä, mutta meille ei mitään oo käyny koskaan. Joka kerta ohjanneet pyörät viimesenä laivaan, ja niin pieniin väleihin, että ei ne "sitomalenkit" lattiassa oo sattunu kohdalle. Vaihde vaan päälle ja narulla etujarru kiinni, niin kylä pysyy, vielä kun muistaa laittaa ne kiilatkin paikalleen renkaiden eteen..
    Nothing beats cubic inches. Except turbo.

Tunnus suljettu
    Liittyi Jun 2004
    Läntinen Uusimaa
    Mennessäsi laivaan näet, että siellä on aika hyvin nää hommat hoidettu. Laivalla on kuljettajavastuu. Joissakin laivoissa on ne liinat siellä laivan reunalla, joissakin ne roikkuu keskellä ruumaa. Voit aina luottaa laivan henkilökuntaan. Ne hoitaa hommat ja Sinä voit siirtyä rauhassa sinne matkustajien kirjavaan joukkoon. Muista kaikesta huolimatta ottaa kaikki irtain mukaan hyttiiin.

Ja. Eikun menoksi!
    Lainaa (Hellevi @ Maalis. 29 2006,19:33) kirjoitti
    Minkälainen liina ja mistä kiinni?
    esim rautakaupasta/huoltikselta/yms saa ostaa kiristettäviä liinoja ja vähän riippuu pyörästä mistä kohtaa kantsii laittaa kiinni. oman kustomin kiinnitän penkin kohdalta, tärkeintä saada runko kiristettyä lattiaan. joissain laivoissa pääsee seinän vierustalle, sillon mahdollisuus sitoa seinäänkin liinalla kiinni. laivojen liinoihin en luota, ovat välillä tosi karmeessa kunnossa. kantsii ostaa oma, ei vie paljoa tilaa. toimii myös pakettiautossa jos jää välille..
    Minä laitan pyörän aina sivutuelle, buffilla etujarru lukkoon, 1. vaihde päälle, ja kahdella omalla pienellä liinalla rungosta laivan kanteen kiinni, siten että jouset menee pari tuumaa kasaan. Sitten parilla rekkaauton rengaskiilalla varmistetaan pitkittäisliike.

Joskus on ollut ongelmia laivan kannen kiinikkeiden vähäisyyden kanssa, jolloin ollaan sidottu kaksi pyörää tällä tavalla:

/O-O\ Hieno piirros ;)

Eli pyörät rinnakkain ja pyörien väliin liina rungosta kiinni. Sitten vasemman pyörän vasemmasta kyljestä liina kiinni kanteen ja oikean pyörän oikeasta kyljetä toinen kiinni kanteen. Tulee muuten yllättävän jäykkä rakkennelma.
    Sorry vaan Kava10, ainakaan Superfastilla(olen mennyt sillä reilu 10 krt) EI KERTAAKAAN ole henkilökunta sitonut pyöriä. Ei edes naiskuljettajien osalta.

Finnlinesilla joka kerta henkilökunta huolehtii kokonaan pyörien sitomisesta. Kysyvät mielipidettä kuskilta että onko näin ok niinkuin hän ajatteli laittaa kiinni. Siitä Finnlinesille 10 pojoo ja se papukaijamerkki!

Omat liinat hyvä olla varalta, jos on tilaa kuskata ne. Toivottavasti Finnlinesien uusilla laivoilla jatkuu tämä hieno palveluasenne myös autokannella.
    Lainaa (compact_d @ Maalis. 29 2006,19:42) kirjoitti
    Joskus on ollut ongelmia laivan kannen kiinikkeiden vähäisyyden kanssa, jolloin ollaan sidottu kaksi pyörää tällä tavalla:

/O-O\ Hieno piirros ;)
    Todella hieno piirros, onnittelut

Mutta ideana todella hyvä ja toimiva - kun vaan tod. varmistaa sen että pyörien ulkosuunnan veto ei ole samaan suuntaan.
    Jokea ylittäessä on hyötyä vain siitä melasta, joka on veneessä.
    Minkälainen liina ja mistä kiinni? *
    Lisää juttua liinoista:
    *Liina-topikki*

Tunnus suljettu
    Liittyi Jun 2004
    Läntinen Uusimaa
    Lainaa (Gari @ Maalis. 29 2006,20:09) kirjoitti
    Sorry vaan Kava10, ainakaan Superfastilla(olen mennyt sillä reilu 10 krt) EI KERTAAKAAN ole henkilökunta sitonut pyöriä. Ei edes naiskuljettajien osalta.

Finnlinesilla joka kerta henkilökunta huolehtii kokonaan pyörien sitomisesta. Kysyvät mielipidettä kuskilta että onko näin ok niinkuin hän ajatteli laittaa kiinni. Siitä Finnlinesille 10 pojoo ja se papukaijamerkki!

Omat liinat hyvä olla varalta, jos on tilaa kuskata ne. Toivottavasti Finnlinesien uusilla laivoilla jatkuu tämä hieno palveluasenne myös autokannella.
    Olen ajanut monet, monet kerrat yli maatamme ympäröivien lätäkköjen.

Kun olen tullut laivaan, olen sanonut pojille, että perkele, katsokaa, että tuo pyörä on kunnossa, kun tulen määränpäässä perille.

Palvelkaa minua. Siksi te täällä olette.

Ja aina on pelannut, eikä lahjuksia ole annettu.

Ja kertaakaan ei ole palvelu ollut huonoa.

Ja pyörä on ollut määränpäässä ehjä.

Kun menen laivaan, vaadin ensi askeleelta täyttä palvelua, en sekundaa. Minä maksan. Jätkät palvelee.
    2004 kesällä Superfastin kreikkalaiset sitoi mun pyörän menomatkalla, paluussa ne heitti vain liinat mulle tyyliin "sido poika itse"
    Kuinkahan mahtaa käydä kun eestiläiset on asialla kesällä?

No onneksi vaihdoin paikat F-linesiin, ei tarvi pähkäillä tätäkään.
    Lainaa (Gari @ Maalis. 29 2006,21:56) kirjoitti
    Kuinkahan mahtaa käydä kun eestiläiset on asialla kesällä?

No onneksi vaihdoin paikat F-linesiin, ei tarvi pähkäillä tätäkään.
    Virolaiset hoitanee samoin kuin Hki-Tln välilläkin, veikkaan

Niin, samoin tein minä, eli vaihdoin Finnlinesiin...oon ainakin aamulla Saksassa, pääsee heti
    Lainaa (kava10 @ Maalis. 29 2006,19:41) kirjoitti
    Voit aina luottaa laivan henkilökuntaan. Ne hoitaa hommat ja Sinä voit siirtyä rauhassa sinne matkustajien kirjavaan joukkoon.
    Yeah, right... Itse en usko yhdellekään kansipojalle oman moponi kiinnittämistä. Ei siksi ettenkö luottaisi siihen, että kaverit osaa sen, vaan siksi että en luota siihen, että ne tekee sen mopoa kaltoin kohtelematta. Niitä kun ei kauheasti kiinnosta, kolahteleeko liinojen metalliset lukot ohimennen tankinkylkeen, tai mistä ne todennäköisesti rasvapaskassa olevat liinat vedetään.
    Tuurilla ja asenteella
    Kuten -ilmeisesti toisessa, asiaa käsittelevässä topic’issa totesin, löytyy kovin monenlaista tasoa kansihenkilökunnassa. Olen tyytyväisenä monta kertaa katellu, ku naista autetaan. Se on mun duunista pois, eikä tartte ku tarkastaa lopputulos.

Vielä useammin oon joutunu tilanteeseen, ku joutuu meuhkaan helvetisti, et liinat ylipäänsä löytyy. Siljalla tultiin Stokiksesta ja henkilökunta yritti urputtaa tota: ”Ei kiinnitystä tarvita”. Piti sitten muuttua epäkorrektiksi, ettei italiaanon bemari jääny kiinnittämättä. Sillä ei ollu omaa liinaa. Piti näyttää kiinnityskikatkin, mikä on myös yleistä. Euroopassa motoristit on ollu, ainakin mua kohtaan, niin avuliaita, että täkäläinen palveluhenkilökunta-asenne täytyy yrittää avustaa kohdilleen, jos siinä voi kanssamotoristia auttaa. Kreikkalaisten kanssa se oli jo ennestään Superfast’illa, mitä oli, mutta siinäkin sitkeys auttoi.

Laivahenkilökuntaa ei yleensä todellakaan kiinnosta. Viime vuonna mentiin ensin Superseacat’illa (Silja) ja sitten Finnjet’illä (Silja). Superseacat’illa oli mahtava palvelu ja sitten Finnjet’illä päinvastoin. Siltä ei todellakaan löytyny liinoja, vaan pelkkiä nailonnaruja (siis sillä kertaa), eikä pyöriä myöskään saanut sellaiseen mestaan, jossa olisi ollut mestat lattiakiinnitykselle. Goldwing-jengi oli ihmeissään.

Mielikuvitusta käyttämällä siitäkin selvittiin, mutta kiinnittelijöitä oli kannella vielä senkin jälkeen, kun ne oli jo käyneet kerran hytissä, mikä on jo harvinaisemman puoleista.

Masentavin kokemus mulla laivoista on Viking’iltä. Stokiksessa lastauksesta vastaava yliperämies päätti ottaa prätkät viimeiseksi, vaikka sille ei ollu mitään perustetta. Siinä jonotettiin auringossa (ei oo mahdollista hakeutua varjoon). Sai selitellä ausseille ja italiaanoille, yms. et tää on tätä hurrikulttuuria, Suomen puolella ei oo yhtä mulkkuu. Valhehan se oli, ahvenanmaalainen, mikä ahvenanmaalainen. Sitä jonotusta kesti silloin pari tuntia, ku juuri kellään ei ollu ennakkovarauksia. Laivalla oli sit nestehukkaoireita, eikä edes kalja kaikkia auttanu.
    ... jotain piti muistaa
    Kertauksen vuoksi mainittakoon, että jos mahdollista etupyörä on hyvä asettaa laivan seinää tms. vasten. Eipä prätkä liiku ainakaan eteenpäin.

Liina on aina köyttä parempi, mutta kyllä pyörä köysilläkin tukevasti saadaan. Tosin on työläämpi vaihtoehto ja kokemus merenkulku- tai kalastusalalta solmujentekotaidon kannalta on eduksi.

Helsingborg-Helsingör -lautoilla on muuten esimerkilliset sidontasysteemit, siistit liinat ja hyvät kiinnityspisteet.
    AndersReisen
    Reissuverkko

"Musiikki ei ole se, mikä soi, vaan musiikki on se, miksi se, mikä soi, soi niin kuin se soi, silloin kun se soi."
    - Leif Segerstam, kapellimestari
    Lainaa (AndersReisen @ Maalis. 30 2006,09:01) kirjoitti
    Helsingborg-Helsingör -lautoilla on muuten esimerkilliset sidontasysteemit, siistit liinat ja hyvät kiinnityspisteet.
    Vai Rödby-Puttgarden -lautoilla; siellä ainakin on hyvät. Tuolle Ruotsin-Tanskan välille ei kai tarvi paljon kiinnitellä (tai itse olen ainakin lintsannut siitä).
    "Minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos tiellä välillä vauhti nouseekin, vaikka sitä enemmän mitä mukavampi tie, ja yhtä hyvin silloinkin, jos tie on yksitoikkoinen, ja jos on mukavia näkymiä, ajetaan hiljalleen." (Keijo Virtanen: Tielle tuuleen)
    Viimereissulla mulle oli SuperFast Ferriesin henkilökunta laittanu lisää kiinnitys liinoja, vaikka olin jo itse laittanut omat.
    Honda CBR1100XX
    millos CepariTonni olit fastilla? meitsillä ku on tapana sitoo mun hayabusan ympärillä olevat pyörät, ettei ne kaadu mun ajokin päälle
    ennen kova, joskus jopa nopeakin...
    Sidon yleensä yhdellä liinallla. Ykkös vaihde päälle. Pyörä sivutuelle (kolme tukipistettä, keskituella käytönnössä vain kaksi). Rengaskiiloja eturenkaan eteen ja takarenkaan taakse. Kuormasidontaliinaa käyttäessä pitää muistaa että kiristys tulee seisontatuen puolelle.
    Lainaa (AntsaF @ Maalis. 31 2006,01:40) kirjoitti
    Sidon yleensä yhdellä liinallla. Ykkös vaihde päälle. Pyörä sivutuelle (kolme tukipistettä, keskituella käytönnössä vain kaksi). Rengaskiiloja eturenkaan eteen ja takarenkaan taakse. Kuormasidontaliinaa käyttäessä pitää muistaa että kiristys tulee seisontatuen puolelle.
    Jep, näin tekisin itekkin. Ja en menis luottaan laivan henk.kunnalle oman rakkaani hyvinvointia, olkoon sitten virolaisia, suomalaisia, kreikkuja...
    It´s better to die on your feet than live on your knees...
    Kyllä viropoika hoitaa sitomisen - Nordig Jetlinella ainakin.
    Onko kukaan lautannut väliä Swinjousie-Ystad.
    Ei tulisi mieleenkään käyttää laivan liinoja.
    Se on sitä Puolalaista meininkiä.

Omilla liinoilla itse oon kiinnitelly, laivan renkaitten alle laitettavia kiiloja unohtamatta. Eipä oo mopotin kaatunu.
    <p>Suzuki GSXR 600 -07 Raaseri</p>
    Hei vaan.Yks huomio vielä pyörien sitomiseen laivassa niile joilla on takalaukku ottakaa se pois ja pyörän viereen jollain lukolla kiinni tai hyttiin.Keventää pyörän yläpainoisuutta aika paljon ei kaadu niin helposti.Kesällä Kroatiaan.
    Suzuki GSX 1400-04 Honda CB 900 hornet-03 Suzuki GSX 1400-07 Aprilia Mana 850-08
    Kawasaki ZR-7-99 Yamaha FZ6N-07
    Lainaa (JyrkiJ @ Maalis. 30 2006,11:32) kirjoitti
    Lainaa (AndersReisen @ Maalis. 30 2006,09:01) kirjoitti
    Vai Rödby-Puttgarden -lautoilla; siellä ainakin on hyvät. Tuolle Ruotsin-Tanskan välille ei kai tarvi paljon kiinnitellä (tai itse olen ainakin lintsannut siitä).
    Aivan oikein. Siis Saksan ja Tanskan välillä. Eipä tosiaan Ruotsin ja Tanskan välillä ennättäisi surrata liinoja kiinni ennen kuin on jo vastarannalla.
    AndersReisen
    Reissuverkko

"Musiikki ei ole se, mikä soi, vaan musiikki on se, miksi se, mikä soi, soi niin kuin se soi, silloin kun se soi."
    - Leif Segerstam, kapellimestari
    Onkos porukalla kokemuksia SeaWind Linen sidonnoista/liinoista? Ollaan varattu matkat ylityksiin ko. yhtiön laivoilla, mutta tuli mieleen ostaako paljonkin liinoja mukaan. Superfastilla kerran menneenä onnistui sidonta itseltä ok varustamon liinoilla.
    Mikä kalustossa hävitään - otetaan asenteessa takaisin
  30.  
    Katsele vähän millainen ilma on.
    ..Eipä tartte paljoa sitoa tavallisella kelillä.
    Ollaan lautattu väliä paljon.

Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen