Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 37:een 37:sta
    Lainaa (pr0gram @ Heinä. 26 2006,00:13) kirjoitti
    Lainaa (gikseri @ Heinä. 25 2006,21:10) kirjoitti
    Lainaa (pr0gram @ Heinä. 20 2006,22:22) kirjoitti
    Omista kokemuksista ja tuon ajoasennon kehittymisestä voisin sanoa nyt aloittelijana seuraavaa. Aluksi ylipäätään koko roikkuminen oli ongelma, en yksinkertaisesti roikkunut tarpeeksi. Kokeneempi kaveri ajoi perässä jossain vaiheessa ja sanoi että enemmän vaan persettä penkiltä sivulle (ajon kuvaaminen videokameralla olisi melkoisen kurkoa juuri tällaiseen tarkoitukseen).

Sitten sain sen takaliston sopivasti siirrettyä ja tässä vaiheessa alkoi polvipalatkin laahaamaan oikein urakalla. Seuraava ongelma olikin sitten yläkropan paikka. Vasta nyt olen alkanut saamaan myös yläkroppaa/päätä siirrettyä kunnolla sisäkurvan puolelle. Asento on kohtalainen nyt ja sen huomaa mutkissa parantuneena kulkuna mutta ongelmia on vielä. Olen yhä liikaa kyyryssä/matalana pää hartioiden välissä ja lisäksi olen aivan kiinni tankissa aina.

Seuraavaksi olisi tosiaan tarkoitus experimentoida kropan/pään nostamisella hieman ylemmäs ja lisäksi mennä penkissä hieman taaemmas istumaan. Jos on ihan siinä tankissa aina kiinni niin siinä helposti koko ukko pyörii ikäänkuin tangon ympärillä eikä roikkuminen ole luontevaa.

Jees, harjoittelu jatkuu.

Edit: se piti vielä sanoa että se rentous puuttuu vielä aika lailla kokonaan, se on jatkuvasti työn alla.
    Mulla on taas sellainen näkemys, että aloittelijat, joihin vielä itsekin lukeudun, roikkuvat yleensä liikaa. On katsottu kuinka gurut liivimiehet vetää ja sitten itse perässä. Perse roikkuu asfaltissa ja pyörä on pystyssä.

Tokkakai painon siirtelyä kannattaa harrastaa tilanteen mukaan mutta vauhdin kannalta vähintään yhtä tärkeää on uskaltaa lyödä se pyörä kyljelleen. Kyllä siellä yleensä on aika reilusti varaa.
    Mun mielestä on vähän eri asioita uskaltaako kallistaa pyörää ja puhua roikkumisen tärkeydestä.

Painon siirrot tietenkin tarpeen/tilanteen/kurvin mukaan kuten sanoitkin, eli eihän siinä mitään järkeä ole jos joka kurvissa roikkuu kuin apina oksalla.

Fakta on kuitenkin se, että renkaalla on sitä parempi pito mitä pystymmässä pyörä on. Eli ainakin minun mielestäni kannattaa pitää se pyörä niin pystyssä kuin tilanne/nopeus sallii. Tuohon pyörän kallistukseen voinee sitten vaikuttaa juurikin sillä roikkumisella ja sillä miten nopeasti osaa/pystyy pyörän taittamaan mutkaan. Mitä nopeammin saa pyörän kääntymään, sitä myöhemmin sisään voi taittaa ja sitä loivemmin mutkan voi ajaa.

Siinä vaiheessa lienee oma huippunopeus mutkassa saavutettu kun ei enää pysty nopeammin taitamaan pyörää sisään, pyörä on maksimikallistuksessa ja kuski roikkuu optimaalisesti. Saivartelemalla tähän varmaan löytyy vielä runsaasti muitakin tekijöitä.

Enhän minä itse näistä varsinaisesti ymmärrä, lainailen etupäässä Keith Coden oppeja. Kyllä ne tosin melko hyvin ainakin minun järkeeni käyvät.
    Joo, tottahan tuokin on. Toi roikkuminen ja mutka-ajoasento on vaan sellainen juttu, että ei siihen taida löytyä oppikirjoista yhtä ainoaa oikeaa tyyliä. Jotkut roikkuu kuin apinat ja toistet istuvat kuin tatti keskellä penkkiä ja menevät lujaa. Pennan ajoa kun katsoo, niin mies tyrkkää ylävartalon melko rajusti sisäkurviin niin, että melkein kyynerpää on maassa. Hietanen taas näyttää kököttävän keskellä pyörää. Molemmat kiertävät Suomen radat tarvittaessa melko vauhdikkaasti.

Tällä kaudella on ollut mielenkiintoista seurata Suomen B1000 luokkaa. Taso taitaa olla kovempi kuin koskaan. A-kuskitkin saavat seurata tulosmonitoreja välillä naama valkoisena. Pistejohtaja ajaa sellaisella tyylillä, että sivustakatsojaa hirvittää, mutta mies menee melko helvetin lujaa ja joka kisassa on tultu kärkipäässä maaliin. Muutenkin siinä on neljä *erityylistä kaveria taistelemassa kärjessä. Kaikki ovat kokolailla tasaväkisiä ja menevät lähes A-luokan vauhtia.

Tottakai siis painoa pitää siirrellä, jotta voimat mutkissa kohdistuvat oikein ja toisaalta ilman painonsiirtoja ajminen voi olla melko riskialtista. Siihen on vain löydettävä se oma tyyli. Kaverin tyyli ei välttämättä sovi omaan menoon.

Edit. Siis tuosta roikkumisen ja kallistamisen yhtälöstä. Joskus näkee, kun kuski yrittää vetää vielä hieman kovempaa roikkumalla vielä hieman enemmän. Tällöin on vaarana se, etä ei enää tiedosteta, että pyörä on vielä liian pystyssä ja vauhti todellisuudessa ei hirveästi nouse vaikka asfaltti lähenee kypärää. Itsekin olen tähän useasti sortunut. JP_445 tuossa mainitsikin, että on arvokasta, jos näkee oman tyylinsä vaikkapa valokuvista tai videolta. Myös perässä ajelevan kaverin havainnot auttavat. Itse olen saanut nopeammiltani oikastaan vain yhdenlaisia neuvoja: Kallista enemmän.

Jep, helppo olla samoilla linjoilla gikseri sun ylläolevan kommentin kanssa.

Pitäisi jossain vaiheessa kyllä hommata se videokamera ja kiinnittää se jonkun kaverin pyörään. Olisi tosi mielenkiintoista katsella omaa ajoa eri tilanteissa. Muilta saadut kommentit ovat tosiaan myös arvokkaita ja niitä olen itsekin saanut mutta kyllä se astetta selvempää olisi katsoa videolta itse miltä se meno näyttää. Siinä olisi sitten paremmin aikaa analysoida tilanteitakin.
    .
    Itse olin tänään ekaa kertaa radalla ajamassa ja nopean luokan kaveri koko päivän ajo edessä ajolinjaa ym näyttämässä. Tuosta oli kieltämättä hemmetisti apua et oppis linjat ees sinne päin ens alkuun. Busa on raskas peli viedä, mut itse olen päivän ajoihin melko tyytyväinen Kierrosaikoja kellotettiin vain nähdäkseen mahdolliset parannukset ja paranihan ajat joka setillä..Painoa busan kanssa joutuu siirtämään aika rajusti et se taipuu ja kyllä rengas kului ihan reunoja myöten,mut polvi ei asfalttia vielä kohdannut. Miten paljon tuota yleensä pystyy kallistamaan ja mistä sen huomaa ilman kaatumatta et nyt ollaan lähellä maksimia??
    suzuki gsx-r 1000 k5
    Lainaa (turboJR @ Heinä. 27 2006,01:22) kirjoitti
    Itse olin tänään ekaa kertaa radalla ajamassa ja nopean luokan kaveri koko päivän ajo edessä ajolinjaa ym näyttämässä. Tuosta oli kieltämättä hemmetisti apua et oppis linjat ees sinne päin ens alkuun. Busa on raskas peli viedä, mut itse olen päivän ajoihin melko tyytyväinen Kierrosaikoja kellotettiin vain nähdäkseen mahdolliset parannukset ja paranihan ajat joka setillä..Painoa busan kanssa joutuu siirtämään aika rajusti et se taipuu ja kyllä rengas kului ihan reunoja myöten,mut polvi ei asfalttia vielä kohdannut. Miten paljon tuota yleensä pystyy kallistamaan ja mistä sen huomaa ilman kaatumatta et nyt ollaan lähellä maksimia??
    Renkaan profiilistakin kiinni kuinka paljon pystyy kallistamaan ennen kuin rengas menee ihan reunalla. Ainakin mun kokemuksen mukaan se rengas alkaa luistamaan/liukumaan siinä vaiheessa kun on kallistettu ihan reunalle asti... ja ehkä inasen päälle vielä

Jos on tasaisesti kaasulla niin ei sen perseen pitäis siinä vaiheessa yhtäkkiä sieltä mihinkään karata vaan siitä tulee suht tasainen luisto, tämä riippuu varmaan tosin renkaan tyypistä/laadustakin sitten. Tässä kohtaa voi sitten todeta että tuon enempää ei ole järkevää kallistaa tällä kokoonpanolla.

Mun ymmärtääkseni busalla saa kyllä polven maahan ihan hyvin kun vaan roikkuu "normaalisti", polvea voi käyttää ainakin yhtenä mittarina.
    .
    Kyllä varmasti saa busalla polvee maahan ja se voi olla ettei kuitenkaan pyörä ollut vielä tarpeeks kallellaan vaikka oudokseltaan tuntui siltä Nuo aikasemminki mainitut kuvat ois kyllä kova sana, josta vähän näkis pyörän kallistuskulmaa sekä ajoasentoa. Ajoasento tuntui siten hyvältä et pystyi kaarteissakin olemaan aika rentona..
    suzuki gsx-r 1000 k5
    Lainaa (turboJR @ Heinä. 27 2006,11:06) kirjoitti
    Kyllä varmasti saa busalla polvee maahan ja se voi olla ettei kuitenkaan pyörä ollut vielä tarpeeks kallellaan vaikka oudokseltaan tuntui siltä Nuo aikasemminki mainitut kuvat ois kyllä kova sana, josta vähän näkis pyörän kallistuskulmaa sekä ajoasentoa. Ajoasento tuntui siten hyvältä et pystyi kaarteissakin olemaan aika rentona..
    Mulla oli itselläni aluksi niin päin, että en roikkunut tarpeeksi mutta pyörä alkoi olla jo liikaakin kyljellään. Kaveri ajoi takana ja sanoi että roikkua pitäisi enemmän. Itse luulin että roikuin aika paljonkin jo mutta se on niin hankalaa itse arvioida. Ohjeen noudattamisen ansiosta ainakin itselläni alkoi välittömästi polvipalat raapia maata aika lailla joka mutkassa.
    .
  7.  
    No just. Pitää tuossa viikonlopun leirillä jonkun käskee vähäsen vilkaseen meneekö mullakin sitten noin päin, vai pitääkö vaan vielä kallistaa lisää..Harmi kun ei kaverin kanssa ajettu ollenkaan niin päin et oisin ite ajanut edellä, niin se ois nähnyt tuon ajoasennonki kunnolla..
    suzuki gsx-r 1000 k5
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12