Tulokset 1:stä 9:een 9:sta
    Aikojen alusta lähtien on aina puhuttu että nahkapuku kestäisi parhaiten liukumista asfaltilla.

Olen viimeaikoina jutellut muutamien vaatetusalan ammattilaisten kanssa ja jokainen on kehunut että cordura olisi todella hyvin kestävä materialina.

Aika usein eri asioiden paremmus perustuu perimätietoon ja vakiintuneeseen käsitykseen, eikä niinkään testien tuloksiin.

Rupesinkin miettimään olisiko jossain tehtynä testejä joissa verrataan eri vaatetuksen eroja. Eroja lähinnä kulutuksen kestossa (eli asfaltilla liukumisessa).

Toki näiden erilaisten vaatteiden välillä on paljon muitakin eroja mutta minua kiinnostaisi juuri tuo kankaan/nahkan tuoma suojaus liukuessa. Muuhun suokaukseen kun vaikuttaa myös puvun sisällä olevien suojien laatu jne...
    Corduran ongelma MP-käytössä ei itseasiassa ole sen kulutuskestävyys. Kyllähän noita esimerkkejä on missä pikkuhiljaa nahkaa hankaava cordura syö tiensä ennen pitkää nahan läpi. Vaan ongelmakohdaksi ymmärtääkseni muodostuu sen suuri kitkakerroin asfaltilla sekä alhainen sulamispiste. Cordura siis kirjaimellisesti sulaa alta pois. Nahassa on sen sijaan melko matala kitkakerroin, eikä lämpötilan nousu juurikaan vaikuta sen kulutuskestävyyteen.

Summasummarum: Vesisateella cordura on vähintäänkin yhtä turvallinen kuin nahka (alentunut kitka ja vesi estää kuumentumisen), mutta mitä kuivempaa on sen sitä enemmän cordura alkaa ottamaan nekkunsa nahalta.
    Jälleen yksi tehottomaan pastakoneeseen hairahtunut
    Joo, nahkaa kestävempiä (hankauskestävyys) materiaaleja on kehitetty, ja itseasiassa käytössäkin aika paljon, mutta nahka materiaalina käyttäytyy eri tavalla tällaisessa tilanteessa, kuin synteettiset materiaalit. Nahka esim. lämpenee ja kuluu hankauksessa "kerroksittain", kun taas vastaava synteettinen materiaali saattaa johtaa kitkan aiheuttaman lämmön suoraan materiaalin toiselle puolelle eli iholle ja olla näin ollen huomattavasti epämiellyttävämpi pitkällä liu'ulla ;) . Kuitenkin, näitä erilaisia synteettisiä materiaaleja on todella paljon markkinoilla, joten yleistämään ei kehtaa mennä. Lisäksi kannattaa muistaa että esim. mainittua corduraakin myydään vaikka missä eri paksuuksissa (esim 500d 750d. jne), mikä vaikuttaa oleellisesti kestävyyteen ja toisaalta pukineen painoon. RR-riennoissahan käytetään monesti vielä Kengurun nahasta tehtyjä vermeitä, jotka ovat taas normimärehtijän nahkoja kevyempiä. Toisaalta, esim. Gore kalvoihin yhdistettyjä "onnistuneita" nahkapukuja ei taida vieläkään olla markkinoilla... Itse preferoisin Nahkoja radalla/hyvillä säillä ja Gore+Corduroita suomen tavallisimmilla kesäsäillä...
    Heti kun moto gp lähetyksissä alkaa vetomiehillä olemaan enemmän tekstiilipukuja kuin nahkapukuja niin vaihdan tekstiiliin.
    Mistähän noita kengurunnahkoja sais? Paranis kierrosajat heti 10% samantien
    --
    jiji
    Lainaa (jiji @ Heinä. 29 2006,01:14) kirjoitti
    Mistähän noita kengurunnahkoja sais? Paranis kierrosajat heti 10% samantien *
    Maantiedon oppikirjassa kerrottiin, että kenguruita olis Austraaliassa. Jos niitä siellä on, matkaan vain ja alkaa neuvotella jonkun kengurun kanssa nahkan lainauksesta.

"If a..holes could fly, this place would be an airport"
    Kyllä itse ennen gore puvulla ajaneena, ja viime talvena nahkat hankkineena, kannatan nahkoja. Olin nimittäin pahassa onnettomuudessa, ja vieläkin toipilaana, mutta nahkat pelastivat minut pahemmilta loukkaantumisilta. Sain nimittäin kaikki vammat kun läksin pyörän päältä lentoon, ja maahantulossa ei tullut mitään vammoja. Kiitos nahkapuvun ja kunnon suojuksien kävelen vielä. *
    Mistähän noita kengurunnahkoja sais? Paranis kierrosajat heti 10% samantien
    vois käyttää sitä kengurupussia kypärähuppuna...
    KTM
  9.  
    Mistähän noita kengurunnahkoja sais? Paranis kierrosajat heti 10% samantien *
    Mie olin kahden vaiheella että laitanko Spyken Kenguru puvun vai norminahkaisen version. Päädyin normiin kun voi olla v-mäinen ajella jos se alkaa sitten pompottamaan rathaita
    "Screw you guys! I'm going home!" - Eric Cartman