tämmönen kävi mielessä kun aikasempi oli niin kätevä kun siinä oli pikalukitus,en oikeen tykkää tuosta dd lukituksesta.
tiedä sitten saako noita lukitusjuttuja ostettua edes mistään.
Horo Elää !
Ei noin saa sanoa ORGissa!
Täällä on päätetty, että DD-lukitus on ainoa oikea, helppokäyttöisin ja yleisesti hyväksytty ainoa oikea kypärän hihna
Itse en edes tiedä mikä on DD-lukitus, mutta epäilen, että miun crossikypärässä on DD-lukitus, koska siinä on pitkä hihna pari lenkkiä, jonka välistä se hihna pitää ärsyttävästi pujotella.
Ei tietoa vaan muista direktiiveistä ja sertifioinneista johdettua mutua:
Ei voi vaihtaa. Lukitusosan muutos muokkaa kypärän turvaominaisuuksia, jolloin sertifioinnit eivät enää päde. -> valmistaja pesee kätensä eikä kypärä ole ns. laillinen E-hyväksytty malli.
Ja näin henkilökohtaisena mielipiteenä tuo menee suoraan samaan kategoriaan itsetehtyjen jarrulevyjen kanssa. Mikä voi olla teknisesti mahdollista, ei välttämättä ole suositeltavaa.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Tarviiks sitä lukkoa edes avata
https://www.youtube.com/watch?v=yM97nbRsKfc
no täytyy metsästää jos sais jostain lukituksen käsiin,eikait siinä muu auta.
Horo Elää !
Näköjään ihan tottumiskysymys.
Nykyisessä Shoein gt-airissa on pikalukollinen hihna, joka tuotti alussa jostain syystä pientä epäluottamusta. Ennen ollut pelkästään tupla D lukituksella olevia kypäriä joitten kanssa on tottunut operoimaan ongelmitta. En ikinä ole avannut tupla D:tä, vaan juuri videon osoittamalla tavalla löystänyt hihnan ja peukaloilla siirtänyt sen leukasuojaa päin ottaessa kypärää pois päästä ja päinvastoin.
Jos ite alkaa muokkaamaan kypärän kiinnityksiä yms. rakennetta, niin saa heittää hyvästit takuulle, virhevastuulle jne. Onnettomuustilanteessa onkin sitten vielä suuremmat riskit kyseessä. Jokainen taaplaa tavallaan.
Yamaha YZF-R6R 2009 + Ktm 350 Exc-f 2014
Kawasaki Z750R 2012 exä
Ikuisuusaiheita öljyjen ja tissien lisäksi.
Itse pidän parhaana kiristävää pikalukitusta, toisena DD lukitusta ja huonoimpana vanhanmallista pikalukkoa. Kolme kypärää on tällä hetkellä ja niistä löytyvät nuo kaikki.
Retired
Morjesta Trondheimista!
Tuli hommattua reissuun uus potta Shoein Gt-air. Muuten homma toimii, mut tuo perkeleen pikalukko painaa kurkunpäähän vaikka sitä kuinka säätääs. Jää tohon just keskelle kurkkua. Tollanen 700km repäsy tänään ja meinaa olla vähä kurkku hellänä. Onko vinkkejä? Vanhas Shoeis oli dd eikä moittimista..
'06 1100xx
'02 cbr954 Fireblade
Mun araihin vaihdettiin koko leukahihna kun se rispaantui takin kauluksen velcroon. Maksoi viskymppiä ja työ tehtiin kai ulkomailla.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Mulla oli aikoinaan sama juttu kun vaihdoin kypärää, säätelin remmiä silleen etten vetänyt hampaat irvessä leuan alle kiinni, vaan jätin about sormen paksuuden verran "löysää" ja puffan liepeet vielä alle pehmentämään. Vähän pystyy mun kypärässä säätämään remmin kulkua myös asettelemalla paremmin leuan alle. Silleen sitten totuin uuteen lukkoon ettei enää tule edes huomattua koko asiaa, enkä palaisi enää vanhaan.
Lattia on liukas, eikä kukaan kerro.
Honda Shadow VT600C -93 ( ex )
Honda Shadow VT750C -05 ( ex )
Honda Vtx 1300s -06 ( ex )
Suzuki Intruder C1500T -14
Mikä siinä DD lukossa kauhistuttaa? Yhtä nopea kun pikalukko ja aina saa oikealle kireydelle riippuen onko kaulahuivia ym. päällä. Tokihan jos nakkisormi on niin voi vaikea olla pujotella mutta harjottelee vaan niin pitäisi luonnistua?
Hornet 600 -99
Myydään vieläkin NSR125 -03
Vähän on samaa fiilistä tuosta pikalukosta. Ei tahdo asettua niin ettei se tuntuisi ikävältä, useampaa olen kokeillut ja tuo varsin sprartalaine DD-tuntuu edelleen mukavimmalta vaihtoehdolta.
Nykyisessä kypärässä on sellainen eikä mulla onnistu tuo you tube kikka, joudun aina avaamaan sen jotta saan kypärän päähän ja pois päästä. Tuohon kun on tutunut niin ei tunnu vaivalloiselta. Vaimon kypärää sovitin pikalukituksella ja vaimon piti se pistää kiinni kun en ite saanut. Tosin siitä on ylimääräiset hävitetty piiloon (shuberthin ruukku) ja muulle olis pitänyt olla vähän pidempi remmi.
Mutta hienoa jos noihin oikeasti saa myös vaihtoehtoisesti perinteisen DD-lukituksen pikalukon tilalle (ainakin osaan) kun vaan osaa pyytää ja maksaa vähän extraa. Sinällään kuitenkin luulisi että se on se halvin tapa toteuttaa lukitus kuitenkin.
Uusi kypärä on siis hakusessa ensi kaudelle ja nyt on jo testailtu muutamaa. Shuberth kiinnostaisi kun sais sen puhelimen ilman ylimääräistä nyrkin kokoista möykkyä kypärän ulkopuolella. Ei vaan ole oikein hyvin istuneet päähän kun olen kokeillut. Tosin kaikkia malleja en ole sovittanut edes vielä, ehkä joku sopii. Tähän mennessä paras on sovitetuista on ehkä ollut Shoei.
Hakusessa on hyvin istuva ja kevyt kuitukypärä. Hiljaisuus on plussaa, mutta tulpat on kuitenkin korvissa joten se ei ratkaise loppupeleissä kovinkaan paljona.
Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)
Eikös tämä DD-lukko vs. pikalukko näppäryyden osalta ole vähän kuin kengissä nauhat tai tarrat. Toki tarralenkkarit saa nopeammin kiinni jos ei ole kumpiakaan aikaisemmin käyttänyt. Mutta kun muutaman kerran DD-lukon laittaa kiinni, niin se menee ihan tarpeeksi nopeasti kiinni. Vaikka silmät suljettuna. Kuten ne kengän nauhatkin pienen opettelun jälkeen.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Mulla oli kaksi D lukollista joiden jälkeen tuli GT air. Oli tiedossa että ulkomailta saa D lukolla, mutta samaan hintaan kun sain kypärän suomesta niin tuli pikalukollinen malli. Käytin pari kk kunnes ruukku kohtasi liikenteenjakajan ja uutta kypärää valittaessa DD oli taas vaatimuslistalla.
Shoein ratkaisu oli hyvä, mutta säätövara oli liian isoin harppauksin eikä se kuitenkaan kypärän päähänlaittoa nopeuttanut nimeksikään.
Alkuperäiseen aiheeseen, en lähtis itse muokkaamaan tai maksamaan extraa eri lukituksesta kun kypärämalleja löytyy valmiiksi halutulla kiristystavalla.
Aprilia Tuono V4R aprc + KTM