Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 50:een 50:sta
  1. #31
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (kaijari @ Helmi. 17 2010,19:21) kirjoitti
    Moi !

    Vähän faktaa titaanin hitsauksesta.

    Tasavirralla, TIG-menetelmällä, Ei tarvitse pulssia, suojakaasu: Argon / Helium

    Erittäin tarkka puhdistuksen suhteen ja kuten sanottua vain muutama hitsaaja löytyy suomesta.

    Jos tarviitte TITAANIN hitsausta, niin tässä olisi yksi niistä muutamista.

    Ei muuta kun yhteyttä minuun, niin asia hoituu varmasti, minulta löytyy kaikki tarvittavat välineet kyseisen materiaalin hitsaukseen.

    t.

    Jari Hautamäki
    Opettaja, vastuuopettaja, insinööri AMK
    SEDU, koulutie
    Koulutie 16 A, 63700 Ähtäri
    Puh. 040 8680297
    E-mail: jari.hautamaki@sedu.fi
    En nyt menisi väittämään, että hommaan kykenee vain muutama Suomessa... Meilläkin on duunissa useampi kaveri jotka sitä hommaa on tehneet. Eri asia on se, että onko halvempaa vain ostaa uutta käyrää kaupasta, kuin palkata ammattimiestä tekemään tuo työ. Moni odottaa että "pikkukorjaus" on vain tunnin työ á 20e, mutta todellisuus on usein toista...
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  2. #32
    Itse aikoinaan suoritin putkiluokat titaanille puolesta tuumasta ylöspäin, eipä se mitään erikoista taidetta ole. Kyllä titaanin hitsaajia löytyy Suomesta reilusti, entisesssäkin työpaikassa niitä oli yli kymmenen. Titaanin ja alumiinin yhteen soittamista ei sitten kauhean moni enää teekkään. Suojakaasu putken sisälle "virtaavaksi" ettei tule painetta ja sauma nouse. Kenkä polttimeen ja vetoja
    Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset ja muutokset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org


  3. #33
    Ei siihen hätään hitsaria löytynyt, mutta löyty uudet käyrät sopusasti niin vaihdoin ne kokonaan. Ei ole ajokausi sen takia katkolla ollutkaan, jos putki menee poikki, niin silloin ajetaan putki poikki...
    Jos tilanne näyttää pahalta, lisää hanaa ja jos näyttää tosipahalta, kaks pykälää pienempi pesään ja urku auki...
  4. #34
    Titaanihitsausta ja kaikkea muutakin erikoisempaa hitsuutusta mm. magnesiumin hitsausta.

    Palvelemme harrastajia suurella sydämellä ja kohtuullisella budjetilla. Varmasti laadukas lopputulos, hitsaamme mm. Hornet-hävittäjiä.

    www.osatohtori.fi (Tigger - ylävalikosta OSATOHTORI)

  5. #35
    En jaksanut lukea kaikkia viestejä, mutta joissakin olikin jo faktaa.

    Eli titaanin hitsaus ei ole sen vaikeampaa kuin esim. rosterin. Ei siis tarvitse olla mikään superihminen jotta sitä voisi hitsata. Se mikä tekee titaanin hitsauksesta niin "erikoisen" on PUHTAUS PUHTAUS ja PUHTAUS.
    Eli argonia pitää olla niin suojakaasuna kuin juurikaasuna. Pinnat pitää olla myös puhtaat kaikenlaisista epäpuhtauksista, tässä tapauksessa pakokaasun jättämästä noesta yms.
    Ongelmana näkisin tässä tapauksessa sen, että miten se juuri saadaan putsattua sieltä putken sisäpuolelta. Vai joudutaanko putki leikkaamaan, putsaamaan ja hitsaamaan kokonaan uudelleen. Tällöin ammattimies tekee homman jigissä, jotta putki sopii pyörään paikalleenkin hitsauksen jälkeenkin.

    Yhteenvetona:
    - Tavallinen tasavirta tig
    - Hyvä juuren suojaus
    - Riittävän suuri kaasukupu, jotta suojakaasu riittää suojaamaan riittävän pitkän matkan.
    - Kaasukenkä, ei välttämätön tässä tapauksessa ja myös aika mahdoton käyttää.

    Sitten ammattimiehen selostamana englanniksi:
    - Kaasun käytön tärkeys titaanissa http://www.youtube.com/watch?v=9-mnZ...RRF8XGnTdrZfwJ
    - Rosterisen pakoputken hitsausta, titaani hoituu samalla tavalla http://www.youtube.com/watch?v=_YD4k...iWqGgxX-opneYK


    ...Niin olisihan sitä voinut kattoa viestin päivämäärätkin ennen möläyttelemistä

    Toi kartion hitsaaminen voi osoittautua aika hankalaksi. Ongelmana ei varmaankaan itse sauman kestävyys, vaan kestävyys sauman vierestä eli ns. HAZ-vyöhykkeen alueella. Paha sanoa saako tosta enää hyvää ja kestävää ja jos saa niin hinta voi olla aika suolanen.
    Viimeksi muokannut: SQ89; 25.02.2012 klo 14:58.
    ZX-6R 2005 --> GSX-R 1000 K8
  6. #36
    Yritin vähän googlettaa, mutta kysyn silti sattuisiko joku tietää missä tehtäisiin yksityisasiakkaalle titaanin hitsausta Helsingissä???. Tuossa keväällä pitäisi tuota mopon pakoputken asentoa vähän muuttaa....
    Vähän hölmö kysymys, mistä voi tietää varmasti onko putkisto titaania vai rosteria, en ainakin väristä osaa sanoa....
    Viimeksi muokannut: Husky510; 04.01.2013 klo 22:40.
    Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
  7. #37
    Lainaa Husky510 kirjoitti Katso viesti
    Yritin vähän googlettaa, mutta kysyn silti sattuisiko joku tietää missä tehtäisiin yksityisasiakkaalle titaanin hitsausta Helsingissä???. Tuossa keväällä pitäisi tuota mopon pakoputken asentoa vähän muuttaa....
    Vähän hölmö kysymys, mistä voi tietää varmasti onko putkisto titaania vai rosteria, en ainakin väristä osaa sanoa....
    magneetilla lähtisin kokeilemaan. Toisaalta tuota ruostumatonta terästä/rosteria on monenlaista, joten ei 100% varma keino. -> Putkisto on magneettinen = ei ole titaania.
    Tarkista löytyykö siitä putkesta mitään kirjotusta joka vois viitata mitä materiaalia se on.

    Jos putken merkki on tiedossa, niin helppohan se on netistä selvittää :P Mikäli taas kyseessä on alkuperäisränni niin hyvin todnäk ei ole titaania.
    Viimeksi muokannut: juhis_; 05.01.2013 klo 04:58.
    Yamaha MT09 -20
    KTM sxf 450 -06
    ________________
    Yamaha R1 -07
    Husaberg FS650 -05
    KTM sx 250 -05
  8. #38
    Magneetti ei kerro oikeastaan muuta kuin että putki on 99% varmuudella ihan tavallista terästä. Titaanin ja rosterin voi koittaa erottaa toisistaan painon ja naarmuuntumisen perusteella. Titaani on huomattavasti kevyempää ja kovempaa kuin rosteri.
    Honda CBR1000RR Fireblade
    Yamaha YZF-R6R (ex)
    Suzuki GSX650F (ex)
    http://mopollasuohon.blogspot.com/
    https://www.youtube.com/@Qassu78
  9. #39
    Kiitoksia vastauksesta, Siis vakio putkisto on rosteria, tuli hommattua titaaninen leovincen käyrästö, jonka vaihdoin toiseen....Se on on taas niin epäselvä tapaus, se on joskus tilattu Englannista yhdeltä kilpatiimiltä (yritän selvittää sitä e-maililla vielä), kun on yhtä kevyttä kuin titaania ja vähän näyttää samalta. Pitää vertailla tuohon vakioon, niissäkin eroa paljon paino....Väritys saattaa olla pikkasen samanlainen
    Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
  10. #40
    pistä kuvat molemmista vierekkäin(kertomatta kumpi on kumpi) niin voidaan arvuutella
    K750 -61
  11. #41
    Juuri kokeilin magneetilla, vakiosta ottaa hyvin kevyesti kiinni, toisesta ei oikein ole varma....
    Laitan kuvia kohta....
    Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
  12. #42
    Varovasti laikkakoneella yms laitteella kun hiaisee, niin titaanista tulee valkoinen kipinä ja rosterista keltainen.
  13. #43
    Lainaa Mika66 kirjoitti Katso viesti
    Varovasti laikkakoneella yms laitteella kun hiaisee, niin titaanista tulee valkoinen kipinä ja rosterista keltainen.
    Juu tuokin on käynyt mielessä.
    Tässä on niitä kuvia, ainoa mistä itse osaisin sanoa että on rosteria on tuo väritys, titaanissa on erinlainen
    Tuossa on vakio
    http://bikepics.com/pictures/2497895/
    Tässä on titaani, ihan pakasta vedetty
    http://bikepics.com/pictures/2497898/
    http://bikepics.com/pictures/2497901/
    Tässä on jo käytetty tuota titaani putkistoa
    http://bikepics.com/pictures/2497907/
    Tuossa on nykyinen
    http://bikepics.com/pictures/2497911/
    http://bikepics.com/pictures/2497914/
    http://bikepics.com/pictures/2497915/
    http://bikepics.com/pictures/2497916/
    Tuolla on lisää kuvia...
    http://www.motot.net/galleria/kuva169790/
    Painaa oikeian puleosta nuoli näppäintä, niin pääsee eteen päin kuvissa
    Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
  14. #44
    Vanha käyrästö ferriitistä rosteria, siksi reagoi magneettiin.

    Toi uus näyttää kyllä meikän silmiin aika vahvasti titaaniselta. Uutena saumat aivan hopeisen kirkkaat koko HAZ-alueen ja lämmenneenä päästövärit pääasiassa keltaista, sinistä ja vihreätä.

    Oikeastaan tämä kuva kertoo parhaiten
    ZX-6R 2005 --> GSX-R 1000 K8
  15. #45
    Lainaa SQ89 kirjoitti Katso viesti
    Vanha käyrästö ferriitistä rosteria, siksi reagoi magneettiin.

    Toi uus näyttää kyllä meikän silmiin aika vahvasti titaaniselta. Uutena saumat aivan hopeisen kirkkaat koko HAZ-alueen ja lämmenneenä päästövärit pääasiassa keltaista, sinistä ja vihreätä.

    Oikeastaan tämä kuva kertoo parhaiten
    Kyllä tässä kuvassa oleva on titaania, koska se on leovincen titaaninen putkisto.

    Mutta tarkoitan tätä kyllä
    http://bikepics.com/pictures/2497916/
    Tässä on vasemmalla se jota tarkoitan onko titaania vai rosteria. Eli oikealla on nykyinen ja vasemalla se vakio ferriitistä rosteria
    http://www.motot.net/galleria/kuva169790/
    http://www.motot.net/galleria/kuva169789/
    Tässä yksittäinen kuva
    http://www.motot.net/galleria/kuva169780/
    Viimeksi muokannut: Husky510; 05.01.2013 klo 17:05. Syy: Kuvat on liian isoja, sen takia laitan linkit
    Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
  16. #46
    Okkei

    Eli alla olevassa kuvassa oikea puoli tosiaan ruostumatonta, magilla näköjään räitty saumat.
    Vasemmalla väittäisin olevan titaania, päästövärit sen vertaa voimakkaat. Koko putki kauttaaltaan voimakkaan sininen.



    Se mitä tämä arvuuttelu hyödyttää niin ei oikeastaan mitään. Putki irti ja hitsarille, osaa varmasti sanoa heti materiaalin ja kustannukset. Tämän topicin alta muistaakseni löytyi titaanihitsareita, joten pm sinnepäin...

    Hemmetin siisti pyörä muuten
    ZX-6R 2005 --> GSX-R 1000 K8
  17. #47
    Lainaa SQ89 kirjoitti Katso viesti
    Okkei

    Eli alla olevassa kuvassa oikea puoli tosiaan ruostumatonta, magilla näköjään räitty saumat.
    Vasemmalla väittäisin olevan titaania, päästövärit sen vertaa voimakkaat. Koko putki kauttaaltaan voimakkaan sininen.



    Se mitä tämä arvuuttelu hyödyttää niin ei oikeastaan mitään. Putki irti ja hitsarille, osaa varmasti sanoa heti materiaalin ja kustannukset. Tämän topicin alta muistaakseni löytyi titaanihitsareita, joten pm sinnepäin...

    Hemmetin siisti pyörä muuten
    Kiitos, tuota ennen oli hiilikuitu versio, tuo oli yksi versio, vanteissa on ollut erinlaisia versioita...Nyt olen saamassa sitä valmiiksi ja viimeisteltyä. laitoin tähän kun oli keretty vastaamaan jos
    Näitä putkia pitäsi muuttaa vähän.
    http://www.motot.net/galleria/kuvat/...0/CIMG1305.jpg
    http://www.motot.net/galleria/kuvat/...0/CIMG1306.jpg
    http://www.motot.net/galleria/kuvat/...0/CIMG1307.jpg
    http://www.motot.net/galleria/kuvat/...0/CIMG1302.jpg
    http://www.motot.net/galleria/kuvat/...0/CIMG1302.jpg
    http://www.motot.net/galleria/kuvat/...0/CIMG1301.jpg
    Eli tuota oikean puoleista putkea pitäisi muutta, siihen otti magneetti parhaiten kiinni, sitten otti vakio vähän, ja siihen nykyiseen käyrästöön, ei tahtonut ottaa kiinni. Eli onko tuo putki mikä menee änkkärin sisään sitä rosteria, mitä voisi hitsata migillä jossa on rosteri lankaa??
    Viimeksi muokannut: Husky510; 06.01.2013 klo 14:57.
    Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
  18. #48
    Vielä tähän liittyen. Eli eilen tuli vihdoin mailia siltä ketä on putkiston rakentanut.
    Eli etuputket-y-haara putki ennen änkkäreitä, titaania.
    Nämä pitäisi olla rosteria
    http://www.motot.net/galleria/kuva169814/
    http://www.motot.net/galleria/kuva169813/
    http://www.motot.net/galleria/kuva169810/
    Näihin magneetti otti parhaiten kiinni. Eli migiin rosteri lankaa ja hitsailla??.
    Kiitoksia vastauksista...
    Viimeksi muokannut: Husky510; 06.01.2013 klo 18:16. Syy: Nyt pitäisi toimia....
    Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
  19. #49
    Kuvat ei toimi, mutta jos putki on rosteria niin voi hitsata migillä/magilla ruostumattomalla langalla. Tosin ferriittisessä kannattaisi käyttää jotain muuta kuin AISI304 lisäainetta.
    Itse suosittelisin hitsaamaan/hitsauttamaan TIG:llä juurikaasulla . Näin vältytään tulevilta murtumilta ja on sata kertaa paremman näköinen kun magilla räitty.
    ZX-6R 2005 --> GSX-R 1000 K8
  20.  
  21. #50
    Joo, kun itse jos tekee olisi kyllä helpompaa, siis se oikeaan kohtaa saada se osa. No parhaiten saisi kun veisi pajalle ja antaisi ammattilaisen tehdä. Täytyy kattoa tuossa keväämmällä, leikkaa itse heppaa ja käy hitsauttamassa ammattilaisella.

    Tuossa on ne linkit, nyt pitäisi toimia.'
    http://www.motot.net/galleria/kuva169814/
    http://www.motot.net/galleria/kuva169813/
    http://www.motot.net/galleria/kuva169810/
    Näihin magneetti otti parhaiten kiinni. Eli migiin rosteri lankaa ja hitsailla??.
    Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12