Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 85:sta
  1. #1
    PSmo:n avatar
    Liittyi Jun 2002
    UusKuopijolainen, savonkielen opiskelija!
    Juuri kun opin kantapään kautta, kuinka tärkeä on kunnon ajovarustus, tuli nää "tappohelteet" ja on ollut pakko tinkiä ajovarustuksesta. Shortsit, ja T-paita ei kyllä ole parhaita mahdollisia ajovarusteita, mut niihin olen sortunut. Tosin matka-ajossa on varustus kunnossa, mut tuo kaupunkigruisailu ajokamoissa kyllä vie hengen.
    Kuinkas sulla, oletko tinkinyt turvallisuudesta mukavuuden edessä?
    PSmo
    - Luotettavia asiantuntijalausuntoja aiheesta kuin aiheesta, niistä mitään tietämättä -
    *
    http://www.tiet.fi/liity.htm
  2. #2
    Kyllähän sitä tulee ajeltua shorttseissa ja t-paidassa jos keli on tarpeeks kuuma. Oma ajotapakin kyllä muuttuu huomattavasti varovaisempaan suuntaan kun varusteet vähenee.

    Jos pitää kaupunkia pidemmälle lähtee niin sitten päälle vähintään jonkinlaiset ajohousut, takki ja kunnon hanskat.
    Pain is just weakness leaving the body
  3. #3
    Harvemmin tulee ihan shortseissa ja t-paidassa ajeltua... yleensä helteitten aikaan farkut ja ajotakki mutta eipä noita viitsi päälle laittaa jos kaupassa käy pyörähtämässä eli silloin sorrun minäkin tuohon shortsit / t-paita linjaan
    somewhere out there
  4. #4
    Itse päristelen täydessä asustuksessa, takissa ja housuissa lämpötoppauksetkin paikoillaan No housuistahan noita toppinkeja ei edes pois saa, mutta takissa olen havainnut että kun niitä säilyttää päivän viileässä kellarissa ja työmatkan (n. 30min) ne päällä kaupunttissa päristelee, ei olo kerkiä juurikaan hien puolelle pukkaamaan kun se viileys ikäänkuin "säilyy" ajoasun sisällä, toppauksen ansiosta. Ja tuohan tuo samalla eristystä myös siihen auringon kuumottamaan pintakankaaseen => entistäkin vähemmän lämpöä pukkaa sisään - edes valoissa seistessä Tietty T-paidan alta löytyy myös ns. Uuno-paita (se sellainen Turhapuron verkkopaita, tosin hiukka ehjempi yksilö ) joka pitää T-paidan kankaan irti ihosta => olo ei muutu ihan heti nihkeäksi vaikka hiukka pitempäänkin valoissa seisoisi

    Mutta pitää myöntää jos tuo ajoasu joutuu olemaan päivän lämpöisessä, ei tuota "kylmävarastointia" pääse tapahtumaan => olo on jo heti liikkelle lähdettäessä kuin olisi muovipussin päälleen kiskonut
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  5. #5
    Mulla on tähän asti paria tankkauskertaa ja mopon pesun jälkeistä jarrujen sisäänajoa lukuun ottamatta ollut aina ajokamat päällä. Käytännössä siis paksu nahkatakki suojineen ja kevyemmät (Louisin) ajohousut, sekä ohuet vuorettomat, mutta suojalliset hanskat ja ajokengät. Vuoret olen ottanut luonnollisesti pois housuista ja takista.

    Syksyksi löytyy vielä paksummat Goretex housut ja kahdet erilaiset hanskat. Pitäisi vielä ostaa Goretextakki.

    Luonto ei oikein anna periksi tinkiä tuosta varustuksesta, vaikka en minä tiedä paljonko nuo housut suojaa farkkuihin verraten enemmän. Olenkin sitten joutunut tinkimään ajokilometreistä, kun ihan +28 asteessa ei oikein tee mieli edes pukea kamoja päälle. Ilta-ajelut näin kesälomalla on kanssa tulleet tutuiksi.

    Kyllä sellainen pilvipoutainen +18 astetta on ehdottomasti paras mopoilukeli.
    Retired
  6. #6
    Mopoilu on minulle harrastus,eli siltä pohjalta suhtaudun asiaan:
    Ajokuteet on täysin mukavuuden sanelemaa,ei harrastuksen pidä olla painajaismaista hikoilua liikennevaloissa.
    Yli 10 vuotta korvauksetonta vakuutuksien maksua kattaa mahdolliset ihonpuhdistukset asvaltti-ihottumasta,joskin ei taajama-nopeuksista tehdyt kaadot ikinä lääkäriä ole kaivannut. (kokemusta nuoruuden 125cc rm-koneesta pv:n runkossa ja kymmenistä kaadoista)
    Reissuilla on kaikki vermeet päällä/mukana...tietysti gorea!
  7. #7
    Kunnia pj Jassu:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2002
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Kertaakaan en ole tänäkesänä tinkinyt, enkä tingi

    Lauantaina päälle 30C lämmössä täydet tamineet niskassa 250km mutkaa
    Pyörätön motoristi...

    Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
  8. #8
    Liittyi Apr 2003
    Lat: N 60 14' 15.67" Long:E 25 07' 20.79"
    Juu -
    <span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro ...........</span>
    -"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
    -"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
  9. #9
    Housut vaihdoin kevyempiin katuversioihin, mutta sinnekin alle kunnon krossipolvarit kävin ostamassa. Muuten en varustuksesta tingi.
    "Älkää huoliko siskot, ne on munat jotka vanhenee, eivät kanat"
  10. #10
    Kevyemmät ajohousut (joissa ei kylläkhän polvisuojia) on ollu kesän jalassa mutta hyvillä suojilla olevasta nahkatakista en ole luopunu. Paitti että toissapäivänä kävin kattomassa junioreitten kalastusta ja ajelin shortsit/t-paita/lenkkarit/kypärä varustuksella viitisen kilometriä. Kaheksankympin vauhissa mehiläisen läsähtäminen rinnukseen ei tuntunu hyvältä...
    Hayabusa -01 mm. Norjanreissusta albumilinkki! kuva s. 7

    319km/h Hallin kentällä 2014 liki 160tkm ajetulla tourinki-Busalla
  11. #11
    Säällä kuin säällä goret päällä. Ennemmin hikeä kuin verta *

    Edit: Typo



    Suzuki SV 650 S
  12. #12
    Tuli tuossa kyllä ensimmäistä kertaa tingittyä viikonloppuna.
    Lyhyitä siirtymiä (max.5km) tuli vedettyä shortseissa ja t-paidassa.
    Hirvitti kyllä jonkun verran, muttei pystyny vetämään goreja päälle... Pitäs jotku kevyemmät pökät käydä poistamassa.
    -Shut the F*ck Up!-
  13. #13
    On tingitty, ainakin kaupunkipyörityksessä. Ei kertakaikkiaan tee mieli ajella ihan täysvarustus päällä yli 25 asteen lämmössä hitaissa vauhdeissa ja kotiloruuhkissa, joten sitten otetaan tietoinen riski ja ajellaan iisimmin. Enimmäkseen on kuitenkin ollut päällä farkut ja kevyin ajotakki mikä kaupasta löytyi, myös suojilla varustettavissa, tai sitten nahkarotsi. Ihan teepaidassa ja sortseissa on tullut ajettua tosi harvoin.

    Pitemmillä maantiestinteillä goreissakin kyllä pärjää, jos vaan ei ole liikaa kotiloita tai föönirahastajia kiusaamassa jouhevaa matkantekoa.
  14. #14
    Käsineet olen vaihtanut kevyempiin eli punttisalilla käytettäviin malleihin, joista sormet on poikki. Yleensä muuten on Goret päällä, vähän ylänappia ja puntinsuuta auki jotta ilma kiertää. Venetsiassa edellisviikolla kävimme illalla muutamn kymmenen kilomerin matkan niin, että oli vain gore takki, mutta jalassa farkut ja kengät. Oli ihan sairaan kuuma eli +34 varjossa. Niin tarkkaan yleensä pidän ajoasun päällä, että oli kyllä outoa ajella pelkissä farkuissa.
    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
  15. #15
    On tingitty, itepähän ne mahdolliset seuraukset sitten kantaa. Tuossa Tampereen reissun jälkeen vaihtui hikiset housut ja kengät tavallisiin farkkuihin ja lenkkareihin. Nahkatakki ja normihanskat edelleen käytössä. Kaupungissa kesäsin muutenkin tulee ajeltua farkuissa sään ollessa helteinen. Muulloin yleensä normi ajovarustus.
  16. #16
    En ole tinkinyt, vaikka mieli on kyllä tehnyt.


    Ensi kesään mennessä päälle löytyy viileämmät ajohousut ja ajotakki!
    Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
    - - - - - - - - - - -
    "Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
    - - - - - - - - - - -
    Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
  17. #17
    Tuli tuossa viikolla vaasalandian ohimenevällä tiellä vastaan muutama R-pärrä ja kuskeillä pelkät shortsit ja reppu...

    Olen minä jättänyt väliasun nyt pois kun on ollu riittävästi lämpöä mutta muuten on edelleen päällä alusasu (Rukka ATP windstopper pitkähihainen ) ja Rukan goretex puku. Joskus jätin tuon aluasun pois ja meinas tulla ihan hätä - paljas iso ajopukua vasten oli kunnolla hiostava.
    Notta ei mopolla moottoritielle - lakikin sen jo kieltää!
    IBA Finland - Pariisi2006 - Alppireissu 2007 - Euroturnee 2008
    Suzuki GSX-750F
  18. #18
    Kaupunkipyöritys menee hellelukemissa shortseissa ja t-paidassa... Vauhti ei tosin tuolloin päätä huimaa, ja pää pyörii kuin pöllöllä huomatakseni päälle kiilaajat ja vastaavat liikennöinnin huippuosaajat.

    Kaupungin ulkopuolella sitten poikkeuksetta ajokamoissa, tosin gore-housut saatan vaihtaa farkkuihin, riippuen matkan määränpäästä. Takin nahka on tosiaan paljon soveliaampi ampiaisen vastaanottaja yli 60km/h vauhdissa, kuin se oma
    Try again. Fail again. Fail better.
  19. #19
    Kyllä olen ja tingin jatkossakin jos kelit pysyy samanlaisina. Rotsi on tippunut pois ja potta vaihtunu avomalliseen. Housut on pysyneet vielä jalassa * mutta Richan jokumikäliemallista saa tuuletusräppänät auki niin munaskut tuulettuu ja onhan tuota farkuissakin tullu parit kerrat ajettua. Kengät on saapasmalliset vieläkin.
    Ei auta poru eikä selite, kun käyntiin lähtee Homelite

    Bitit on pc:stä...
  20. #20
    Kumma homma kuinka ihmiset pukeutuu talvella talvivarusteisiin ja kesällä kesävaatteisiin. Ja siiten mopoilijat yrittää vedellä samoilla vehkeillä niin kevään vilpoiset kuin kesän kuumatkin.
    Asiallisilla suojilla varustettuja kesäasuja löytyy!! Itse hommasin BMW:n Venting Machinen R.M. Heinolta ja täytyy sanoa, että on ihme puku. Kolmenkympin helle on just passeli, alle 26 asteessa ja Rukan CoolMax alla tulee jo pikkuisen vilu vaikka ei LT Bemussa muutenkaan olla kaikkein pahiten tuulen riepoteltavana. No niin maksaahan se puku sen seitsemänsataa, mutta pieni raha siinä vaiheessa jos käy vähänkin köntsällään. Varmaan näitä vastaavia verkkoasuja löytyy muitakin.
    Ja hanskoiksi Sweepin Fly-hanskat (Eurobikers, Pitäjänmäki) , joille sain suosituksen täältä foorumilta. Ne todella toimii kuumallakin, ei tuu edes mieleen ajella ilman...

    Siis vastaus alkuperäiseen kysymyksen: En takuuvarmasti tingi, koska vielä ei ole tullut kuuma!

    t. pozo

    -04 K 1200 LT

    Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

    Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
  21. #21
    En tingi. Tuonne turvallisuuspuolelle raapustelinkin jo siitä kun viime viikolla olin tinkiä, mutta onneksi en ehtinyt...:

    Itekin alkuviikosta kaivelin jo kaappeja että pitäis kohta vaihtaa goret farkkuihin kun alkaa olemaan oikeasti lämpimät kelit jopa täällä Oulun korkeudella. Keskiviikkoiltana sitten piipaa-auton henkilökunnan kans tuumittiin, matkalla tohtoriin, että ehkä se stop-merkin takaa päälle tuleva auto on mukavempi kohdada ajoreleissä kuin farkuissa ja lenkkareissa (vaikka oisin kyllä voinut huoletta elää ilman tätä "kokemusta"). Eipähän sitten satu se tiellä pyöriminenkään ihan niin paljon. Taidan jatkaa ens kesänä (ajot näillänäkymin bueno tälle kesälle) hikoilu-linjalla...

    -JP-

    Ps. fyysiset vammat jäi jalan murtumaan, pikku ruhjeisiin ja kipeisiin lihaksiin, mutta henkiset on megalomaaniset, tietenkin! Pyörä sai oman pikatutkinnan perusteella kuolettavia osumia, samoin potta, takki ja housut. Kengissä ei, ihme kyllä, näy juurikaan jälkiä.


    Itekin oon aina aatellu että kyllä kai sitä lähiajoja/kauppareissuja vois kevyemmilläkin kamppeilla ajaa, mutta kun kotia lähimmässä isommassa risteyksessä auto pyyhkii stopin takaa päälle, mieli kummasti muuttuu. Noh, jokainenhan ajaa semmosilla varusteilla kuin ite tykkää.

    -JP-
  22. #22
    Shortsit ja t-paita on ainoat mahdolliset varusteet kun on + 28 C ja enemmän ja vauhtia alle 100 km/h.
  23. #23
    Kyllä teistä osa on rohkeita......... aina kamat päällä ,kaupassa käynnillä farkut muuten kaikki päällä ja kyllä on myös hik..i mytta se ei harmita siinä vaiheessa kun asfaltilla liutaan............
    Reissut mielessä........
  24. #24
    Aina lämpimällä (22 tai yli) kelillä päällä Probikerin Breezet. Ei ahista.
    Kawasika ZZR-1400 2006 | jyppe.jalbum.net/ZZR1400
    ex-Suzuki GSX 750 F 2003
  25. #25
    Aika kova usko tuntuu olevan noihin suojaretonkeihin..
    Eipähän nuo goret tai nahkakortsut paljon auta ruhjevammoihin tai jalan katkeamisiin Sitten kun vetää pienet siivut turvallaan niin ihottuman nuo varmaan pitää loitolla, mut eipä kait paljon muuta. Saa jo alkaa olemaan selkäsuojaa sun muuta että alkaa pahemmat tällit vaimenemaan.
    Ei aina jaksa hikoilla
    Ei auta poru eikä selite, kun käyntiin lähtee Homelite

    Bitit on pc:stä...
  26. #26
    +15 asteesta alkaen tulee aina käytettyä nahkoja ja selkäpanssaria, kylmemmällä joutuu tyytymään MP-asun tekstiileihin. Viime kesänä tuli kertaalleen kokeiltua kovavauhtista asfalttiliukua ja todettua kunnolliset ajovarusteet erittäin hyödyllisiksi.

    Pahimmilla helteillä pitää valita reitti ja ajankohta niin ettei tarvitse ajolenkillä hidastella tai pysähdellä turhaan. Viima pitää vilpoisena ja huonokin mutkapätkä voittaa taajamassa köröttelyn.
  27. #27
    Lainaa (kkipsi @ Heinä. 10 2006,16:10) kirjoitti
    +15 asteesta alkaen tulee aina käytettyä nahkoja ja selkäpanssaria, kylmemmällä joutuu tyytymään MP-asun tekstiileihin. Viime kesänä tuli kertaalleen kokeiltua kovavauhtista asfalttiliukua ja todettua kunnolliset ajovarusteet erittäin hyödyllisiksi.
    Nuin se taitaapi olla...
    ne, jotka on kerran liukuneet on enimmäkseen ottaneet opikseen ja pitää varusteet päällä ja sitten on ne meikäläisen kaltaiset vielä liukumattomat mammanpojat, jotka ei muuten vaan uskalla vetää bikineissä.
    Ja sitten on se J. Karjalaisen laulun sanoja lainataksemme porukka eli "miehet, jolle ei koskaan tapahdu mitään". Pääsispä jotenkin siihen sakkiin...

    t. pozo

    -04 K 1200 LT

    Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

    Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
  28. #28
    kyllä nyt on tullut lipsuttua... * tosin vain housujen osalta, eli farkut on ollu välillä jalassa ja siis ihan pitkällä lahkeella, ei mitään shortseja...
    -Yamaha YZF600R Thundercat-
  29. #29
    Kaikki kamat aina päällä (Sweepin camot, Falcon racing stiflat, sweeping jotku vitun kuumat vuorelliset ajohanskat kevlar vahvistuksilla, Liidelin selkäpanssari niin ja umpipotta, niin umpi kuin vain voi olla mattamusta ilman vitun pin lock herkkua). Näillä keleillä on kivaa vasta huomattavissa nopeuksissa, mut en mä tätä teekään sen takia että aina ois niin saatanan mukavaa joka suhteessa. Sit kun haluan herkutella ilman kamoja niin ajan ilmastoidulla turbovolvolla
    And the Road Warrior?
    That was the last we ever saw of him.
    He lives now only in my memories.
  30.  
  31. #30
    Hikoilen ja yritän, yritän ja hikoilen.
    tixtax on päällä.
    Pojat ajaa mopoilla
Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen