Tulokset 1:stä 13:een 13:sta
  1. #1
    Blackbirdin takajarru löysää seuraavassa tilanteessa: aloitan jarrutuksen etujarrulla jonka jälkeen otan takajarrun mukaan -> vapautan etujarrun ja jatkan takajarrulla. Etujarrun löysäämisen jälkeen takajarrupoljin putoaa reilusti alaspäin kadottaen tuntuman. Onko noissa Dualeissa jossakin kohdin jokin takaiskuventtiili erottamassa etu- ja takapäätä, jonka vuodosta tuo ongelma voi johtua?

    PS. Onko tuo Dualin muuttaminen tavalliseksi hankala homma?
    Blackbird 1998 (2004-2008)
    Fireblade 2006 (2008-2011)
    KX450F 2011 (2011-2012)
    RC8 2008 (2012-2013)
    Adventure R 2011 (2013-2015)
    R1 2012 (2016-2017)
    EXC 500 6Days SM/Enduro 2017
    MG1000 Cafe racer
  2. #2
    Mullaki tekee saman homman ja uskonpa ettei tuo ole vika vaan niiden dualeiden ominaisuus... Vahva veikkaus on että siellä jarruletkuissa muuttuu paineen suunnat niin että se ikään kuin "vapauttaa" jarrua hetkellisesti. Tilannehan on vastassa aina kun jarruttaa liikennevaloihin etusella ja vaihtaa sitte seisontajarruksi takaselle...

    Itekki oon miettiny tota sillon alussa ku sen alko huomaan mutta nykysin jo oottaa että näin käy!!
    Muuttamisesta ei pysty kyllä sanoon..
    Blade -06
    XX -98
  3. #3
    Siis, takajarru mikä se on...?

    Oikeesti, kun noilla yhd.jarruilla on ajanut, niin oikealla jalalla ei oo enää mitää tekoa....
    ..sori, en osaa auttaa...pitäsköhän joskus muuten kokeilla takajarruukin...ihan jalalla...?



    "On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo."
    -Nalle Puh-
  4. #4
    Tuossa tarkemmin tutustuin Dualien toimintaan Haynesin kirjan avulla niin näyttäis siltä, että etujarrukahva puree edessä molemmin puolin kahteen sylinteriin kolmesta ja takana myös kahteen tuon etusatulassa olevan apusylinterin kautta. Takajarruvipu taas vaikuttaa suoraan edessä molemmin puolin yhteen sylinteriin (toiselle puolelle vain kovissa jarrutuksissa) ja takana suoraan yhteen. Etu- ja takapään litkuilla ei siis näyttäisi olevan mitään yhteyttä. En kyllä hyvällä mielikuvituksellakaan keksi miten tuo notkahdus on edes mahdollinen tuossa tilanteessa.

    Olen kyseisellä pyörällä ajanut jo yli vuoden ja tuo asia alkoi nyt vasta häiritsemään. Onko tuo tosiaan vika vai ominaisuus noissa Dualeissa?
    Blackbird 1998 (2004-2008)
    Fireblade 2006 (2008-2011)
    KX450F 2011 (2011-2012)
    RC8 2008 (2012-2013)
    Adventure R 2011 (2013-2015)
    R1 2012 (2016-2017)
    EXC 500 6Days SM/Enduro 2017
    MG1000 Cafe racer
  5. #5
    Kyllä se on ominaisuus, mulla tekee ihan samaa. Mun mielestä se on ihan luonnollista, varmaan koska en tekniikkaa sen ihmeemmin tunne. Mutta kuvittelisin, että jos samaa sylinteriä painetaan ensin kahdella vivulla ja sitten yhdellä, siinä paine vähenee. Tämä siis ihan peruskoulufysiikan pohjalta, korjatkoon oppineemmat.
  6. #6
    Kahva vaikuttaa edessä kahteen reunimmaisiin mäntiin ja takana keskimmäinen mäntä aktivoituu vasemmassa etusatulassa olevasta "pääsylinteristä" eteenpäin ajettaessa.

    Polkimesta toimii edessä keskimmäiset männät ja takana kaksi ulommaista mäntää, näin minä sen pienessä päässäni päättelin kun katkaisin napanuoran etu ja takapään väliltä.

    Itsellä muutostyö on tehty seuraavasti:
    kahvalta 2 letkua keskimmäisiin mäntiin, joihin tuplabanjot, joista lyhyet "hyppy" letkut ylimmäiseen liitokseen.

    Polkimelta kaksi kumiletkua suoraan satulalle kun sattui semmoiset hyllystä löytymään, edessä tietysti teräspunot, ja tietysti sen voi tehdä vastaavasti kuin edessä.

    Ja se etusatulassa oleva pääsylinterin tulppasin jäykäksi, nätimpi vaihtoehto olisi varmaan joku billetti osa korvaavaksi osaksi.
    -98 xx KTM 300 exc
    TURHA tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä!
  7. #7
    Pitääpä kokeilla miten tuo itsellä käyttäytyy.

    Minkä ikäinen XX muuten?
    Noitahan on kutsuttu takaisin huollon tarkistukseen nimenomaan jonkun jarruventtiilin takia jossa saattaa olla jotain häikkää. Tosin kuulema kaiketi euroopasta ei ole löytynyt viallisia komponentteja.
    Honda CBR1100XX
  8. #8
    Tuo pyörä on vuosimallia 1998. Tuo ongelma ilmenee vain silloin, kun jarrutus ajloitetaan etujarrulla ja takajarru otetaan mukaan sen jälkeen. Etujarrun vapautuksen jälkeen poljin notkahtaa.

    Jos jarrutus aloitetaan takajarrulla, ei tuota ilmiötä tapahdu.
    Blackbird 1998 (2004-2008)
    Fireblade 2006 (2008-2011)
    KX450F 2011 (2011-2012)
    RC8 2008 (2012-2013)
    Adventure R 2011 (2013-2015)
    R1 2012 (2016-2017)
    EXC 500 6Days SM/Enduro 2017
    MG1000 Cafe racer
  9. #9
    tekee munkin 97 samaa.. itekkin ihmetelly että miksi mutta kun kerran pysähtyy niin mitä sitä sitten enää miettimään
  10. #10
    Jep itellä ihan sama homma. Rupesin yhes vaihees miettimään että johtuisko siitä ku tukin sen yhen venttiilin suun lukkopultilla koska takajarrun reunimmaiset sylinterit ei palautunu sisään vaikka putsasin venttiilin, koko satulan ja männät yms... Eipä se lukkopultti kyllä jarrutteluun ole mitenkää vaikuttanu. Kyllä sen takajarrun vieläki lukkoon saa ku tarpeeks pitää polkea... Mutta etujarrulla 90% tässä jarrutellaan...
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  11. #11
    Näin se homma toimii ja Hondahan tekee hyvän pyörän
    Dualit ovat hyvät jarrut kunhan niitä malttaa käyttää. Jarrutus pitäisi oikea oppisesti aloitaa aina myös takajarrulla, (estää takapään nousemisen). Ihmetyttää vain että missä tilanteissa pitää lopettaa etujarrun käyttö ja jatkaa takajarrulla. *
    Etujarrua käytettäessä toimii etupään kahden reunimmaisen männän lisäksi, myös takapään kaksi reunimmaista mäntää etupään toisiopääsylinterin välityksellä. Takajarru käyttää taka-ja etupään keskimmäisiä mäntiä sekä jälleen etupään toisiopääsylinterin välityksellä takapään reunimmaisia mäntiä. Sen paineen notkahdus johtunee vissiin ehkäpä paineensäätöyksiköstä jossa takapään jarrupainetta säädetään.

    Ei sentään XX mutta dual-Honda kuitenkin
    -Matka on määränpää-

    R 1200 GS
  12. #12
    Lainaa (e-tappi @ Heinä. 21 2006,16:56) kirjoitti
    Etujarrua käytettäessä toimii etupään kahden reunimmaisen männän lisäksi, myös takapään kaksi reunimmaista mäntää etupään toisiopääsylinterin välityksellä.
    Vanhaa juttua
    klic
    -98 xx KTM 300 exc
    TURHA tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä!
  13.  
  14. #13

    klic klic * *
    -Matka on määränpää-

    R 1200 GS