Tässäpä pulma.
Yksi kaunis ilta yritin käynnistää pyörää (Suzuki bandit 600 -96), no se rosmo kävi kahella ja eikös siitä vain muutama sekunti niin kolmos- ja nelos kaasarin ylivuotoletkusta, ruiskus bensaa että huh huh, ajoin about 1,5 kilsaa kaks mukisella. Ei muutakuin kaasaripaketti irti ja kas kas, 4 kaasarin neulan alta löytyi roska, syy selvisi tapaus loppuun käsitelty.
Remontin jälkeen testasin vain nopeesti pyörää taajama-alueella ja totesin pyörän toimivan hienosti. Parin päivän päästä lähdin pidemmälle ajelemaan ja sitten se hupi alkoi. Hetken aikaa kun piti kierroksia korkealla (matkavauhtia) niin pyörä alkoi nykimään, aivan kuten olisi bensa lopussa. Kokeilin kaikki mahdolliset leikit hanan kanssa ja ei apua. Vaihdoin tulpat -> ei apua, aukasin kaasarit putsasin -> ei apua, aukasin kaasarit uudestaan ja putsasin -> ei apua. Aukaisin hanan ja putsasin -> ei apua.
Voiko vain olla niin hyvä sattuma, että sähköpuolelle olisi tullut vika samalla kertaa kun ajoin pyörällä kun paripyttyä vain toimi??
Tarkennus vielä viasta.
Eli käy hienosti tyhjäkäyntiä, kiihtyy ok, kierrokset on noussut 5-6 tonniin alkaa pyörä nykimään. Jos väännä kaasua lisää, pyörä kiihtyy kyllä, tosin kankeasti. Kun tasoitan kaasua alkaa reipas nykiminen aivan kuten tarttis vääntää varalle.
Vaikka muuten vaatimaton jätkä olenkin, osaan kuitenkin sen verran remonttia tehä että kaasareita ja koneita olen ennenkin aukonut ja saanut vielä toimimaankin, mutta nyt on kyllä pää tyhjä. Kuinka herkät on tulpanjohdot / puolat???
Auttakaa nyt te asfaltin nielijät![]()
Eihän se järvikään soutamisesta kulu!
Itsellä oli autossa juurikin sama vika ja syyksi paljastui virran jakajan kansi ja tulpat. Nykiikö kylmänä ja kuumana samanlailla ? Sähköviat pahenee yleenä kun vikapaikka lämpeää esim puola. Kokeile mitata onko puolissa samat resistanssit molemmissa.
Kiva on kallista ja tosi kiva on tosi kallista
zx-12r 02
Joo olen kokeillut ajaa ryyppypäällä ja pois. Ei mitään vaikutusta asiaan. Kiitos kuitenkin.(Juuzoppi @ Heinä. 09 2006,11:39) kirjoitti
Eihän se järvikään soutamisesta kulu!
Joo, tota täytyy kokeilla. Kunhan saan vessan siivottua niin täytyy mennä mittaamaan. Tosin nyt tuli mieleen, sen ekan remontin aikana yhtä puolan sähköjohtoa liittimestä heiluttelin...en tiiä. Sitä alkaa miettimään liian syvällisesti näitä asioita, että nousiko sitä vasemmalla vaiko oikealla jalalla aamulla.(kawa @ Heinä. 09 2006,11:54) kirjoitti
Eihän se järvikään soutamisesta kulu!
No niin, puolien resistanssi on kummassakin sama. Tarkastelin siinä samalla tulpanhatun liitosta johtoon. Hieman oli heikkomaisesti kiinni, mutta pätkäsin johdosta pään pois ja ruvvasin tulpanhatut uudelleen paikoilleen. Testasin ja pyörä toimi aivan ok, kävin tankilla ja repäsin sillä sellaseen reippaaseen testivauhtiin kierrokset nousi nyt johonkin 8 tonniin ja sitten se taas alkoi, mutta ei enään niin pahana. Mahtaisko johdoissa / hatuissa olla jotain kipua? Mene ja tiedä, edelleen nuo kaasaritkin pyörii mielessä, mutta mitä ihmettä olis tarvinnu tehdä vikaan että tommonen pyörästä tulee?(kawa @ Heinä. 09 2006,11:54) kirjoitti
?
Eihän se järvikään soutamisesta kulu!
Ei varsinaisesti tietoa mutta arvailuja: Sähkövikaa en helposti uskois. Ei sellainen tule vain korkeilla kierroksilla.. Eli jos toinen puola ois pimeänä, niin ei tyhjääkään hyvin kävis ja veto olis tosi olematonta koko kierrosalueella..
Minusta kannattais vikaa alkaa etsimään kaasari/bensahana-suunnalta. Jos vain korkeilla kierroksilla temppuilee, niin joko pääsuutin tukossa tms tai sitten polttoainehanassa oleva suodatin tukossa tai letku lytyssä tms? pienillä kiekoilla gaso riittää, mutta kun sitä tarvitaan enemmän niin alkaa ongelmat?
www.trackpunkracing.com
tätä mäkin tuos tilantees epäilisin varmista ihan ekaks ettei mikään letku oo jääny mihkään väliin.... ja sit ne kaasarien pilot suuttimet...(Slowrider @ Heinä. 09 2006,21:00) kirjoitti
itsellä yks tukossa ja vikaa etsin kauan
ennenku se sit löyty
mulla vaan tosin teki röpötystä tohon 5-6tonnin seutuun
siis mulla oli yksi niist suuttimist tukos
zzr600-vm90
Valoa tunnellin päässä!
Soitin ylöjärvelle Kössin huolto firmaan. Huoltoliikkeellä on valtuutettu Suzuki huolto ja samalla huoltaa myös raskaskoneita. Kerroin miehelle taustaa että kaasarit tulvi jne. Sitten tämä mies tokaisi jo että pyöräsi nykii tasaisilla kierroksilla. Ihmettelin, että mistäs se sen tiesi. No vastaushan on tosi looginen. Eli kun kaasarit irrottaa ja asentaa, muuttuu niitten sykronointi, joten ne täytyy säätää. 4 läppää liikkuu yhdellä akselilla ja ne pitää liikkua tismalleen samaan aikaan, ei asennuksen jälkeen ne enään liiku samaan aikaan. Seuraus siitä on se, että pyörä nykii tasaisilla kierroksilla aettaessa. Huomenna pyörä huoltoon ja katellaan mitä siitä sanotaan. Päivitän tiedot tänne heti kun saan pyörän käsiinii. Tosin menee varmaan ensiviikkoon, mutta kuka tuollasella nytpyttävällä fillarilla ajelee.![]()
Eihän se järvikään soutamisesta kulu!
Toivottavasti tulee synkkaamalla kuntoon.
Ainoa mikä tuossa epäilyttää on, että nykiminen tapahtuu kierrroksilla. Silloin kaasukin on ilmeisesti auki enemmän kuin ihan ihan vähän. Tuolloin kurkkujen alipaineet ovat jo tasoittuneet vaikka synkka oliskin pielessä. Mut kaipa huoltoliike tietää paremmin.
TL1000R
Aikoinaan TZR 125 Yammu ei kiertäny yli 7000. Siihen saakka meni ihen nätisti. Uudella tulpalla alko kiertää kutosellaki yli punarajan. En tiiä voiko näitä 2-tahtisen ongelmii suoraan verrata nelareihin.
Mihin ne synkat muka menisi jos ei kaasareita irrota toisistaan?
Itellä oli viime keväänä talven jäljiltä samalaista ongelmaa, paitsi, että välillä sammui kokonaan. Bensatankissa ollut kosteus/vesi oli hieman ruostuttanut tankkia ja eikös ne ensimmäisen tankkauksen jälkeen lähteny moskat liikkeelle.
Otin vaan tankin irti ja huuhtelin moneen kertaan bensalla. Alla
oleva suodatin oli kans aivan tukossa.
Kesä on ihmisen parasta aikaa!!!
Imuvuoto korkeilla kierroksilla saattas tehdä tota samaa, eli missä kunnossa sulla on ne kumit siinä kaasarin kurkuissa ettei vaan olisi hiushalkeamia?
Se sotkis silloin seoksen ja vois aiheuttaa tollasta.
* * GSX 1200 INAZUMA -99
Kumit on ihan OK. Ja tosin ongelma ilmeni sen jälkeen kun olin irroittanut kaasarit padasta. Aikaisempaan kommenttiin palatakseni , ei ne synkat varmaan mihinkään katoo jos hellästi kaasuttimia pitelee, mutta täytyy myöntää että asensin niitä vempaimia asenteella. Tänään vein pyörän pukille ja odotellaan mikä tuomio annetaan. Siinä kun asensin niitä kaasareita takasin ja varsinkin kun pisti vaijereita kiinni, niin vääntelin tai siis kääntelin läppäakselia jotta sai vaijerit kiinni. Ja kaasuttimet pääsee liikkumaan keskenään jos käyttää voimaa. Munhan pitäis täs kohtaa sanoo vaan, että EN MIHINKÄÄN KOSKENU JA MITÄÄN EN TEHNY, SE VAAN ALKO NYKII!(MikaPa @ Heinä. 11 2006,15:39) kirjoitti
![]()
Eihän se järvikään soutamisesta kulu!
No niin pyörä toimii taas.
Hain pyörän huollosta, eli Kössin Huolto Ylöjärvi valtuutettu suzuki huolto. Niinkuin puhelimessa Kössi jo kertoi on synnkaus pielessä ja niin se olikin ja aika pahasti, nyt pyörä toimii kuin ihmisen mieli.
Jos on tarvetta vielä pyörä huoltoon ja haluaa palvelua teknisessa asiantuntemuksessa sekä vastauksia ongelmiin, suosittelen lämpimästi Kössin Huoltoa. Kaveri tuntee pyörät ja niiden salat.
Eihän se järvikään soutamisesta kulu!