Joskus nuorena poikana silloin kun kesätöiden kahvihuoneessa katselin mopolehtiä ja pohdiskelin millä ajaisin sitten kun piikkinen roudi on vihdoin liian pieni, toi duunikaveri minulle motorradin. Siinä oli XJ600, ensivertailussaan, ja katselin että olisihan siinä ehkä kiva pyörä. Kulki 200 ja voitti vertailun. Toisaalta, lehden liitteenä tuli kokonaan FJ1100:n ensityypeille omistettu muutaman sivun läpyskä...alkuperäinen lehti on arkistoitunut johonkin, mutta kotoa omilleen muuton ja vielä kahden itsensäetsintämuuton jälkeenkin vaatehuoneen rinnankorkeudelle osuvalta hyllyltä sai ottaa suoraan käteensä tuon läpyskän. Tämä seurasi siitä, kun makoilin sängyssä vapaapäivänäni ja lueskelin jälleen Zen ja Moottoripyörän kunnossapitoa, pohtien ihmismieltä, maailmaa, maailmankatsomuksia, menneitä pyöriäni ja kesän jatkoa...jossain siinä tuli sitten mieleen että kun tekniikka nyt on tuntunut minut vain pettävän, niin mitäs jos...?
Minulla ei ole koskaan ollut ilmajäähdytteistä moottoripyörää, ja nopean muistelun, selailun ja pohdinnan jälkeen totesin että ehkä nytkin vielä minun ikäiseni, yksinkertainen ilmajäähdytteinen moottoripyörä voisi tarjota jotain sellaista mitä en ole osannut toivoakaan tämän kesän ajaksi. Ja nettimoton mukaan, vieläpä hintaan johon minunkin kesätyöpalkkani riittäisi mainiosti.
Voisin sanoa vain, että "siitä se ajatus sitten lähti," mutta koska nyt näemmä on hetki istua sohvalla ja kirjoittaa, jatkan sitä. Soitin lähes ennenkuin ehdin asiaa ajatella pyörän myyjälle ja tämä puhelu vain vahvisti kokoajan kasvavaa tunnetta siitä, että kohta jotain jälleen tapahtuu...tämä tunne ei ole minullekaan kovin yleinen, olen kokenut sen oikeastaan vain kolmesti aikaisemmin. GPZ600R, FZS600, ja YZF-R6 nimittäin. Mutta ne ovat historiaa, kun taas nyt tämä fiilis oli täyttä totta...eikä sitä voinut todellakaan vastustaa. Koko maailmani oli itseasiassa sitä vastaan. Kaksi ensimmäistä arkipäivää vapaata töistä hyvin pusketun kuukauden jälkeen, mukava palkka tulossa loppuviikosta eikä mitään muita painostavia menoja ihan heti odottamassa...helle painaa päälle ja kokoontumisissakin oli ollut ihan niin hauskaa kuin pitikin. Maanantaiaamu näki minut siis Nordean ovella, hullut ajatukset poukkoilemassa ympäri pään ja silmät kiiluen suun levittyä virneeseen istuin punapäisen pankkivirkailijan eteen ja esitin asian, "nyt tarvis saada moottoripyörä, ja siihen tarviis saada vähän rahaa". Ei sanatarkasti, mutta sisällöltään. Virkailijaa hymyilytti, olihan aurinkoinen maanantaiaamu ja ihanan lämmin keli, koko tilanteessa oli harmoniaa...annettuani tietoni ja toiveeni, näytti hämmentävästi siltä että laina-anomus meni suoraan läpi...kolmisen varttia panksisa istuttuani sain kävellä pois, hymyn ja hauskanväristen rahojen kanssa. Maanantaiaamuni oli todellakin matkalla jonkinlaista utopiaa...siitäkin huolimatta, että junamatka vei minut tämän jälkeen Riihimäen kautta Hyvinkäälle.
Pyörän omistaja oli minua asemalla vastassa, ja minulla reppu ja kaikki ajokamat mukana...ehkä tässä vaiheessa oli jo aika selvää miten matka jatkuu...
Muutaman kerran ehti vielä tulla sellainen outo "onko tämä totta"-olotila, mutta se liittyy aina tällaiseen tilanteeseen minulle. Talliin päästyämme en voinut kuin todeta että se on juuri niin kaunis kuin pitääkin...jokin punavalkoisissa Yamahoissa on vain aina vedonnut minuun, siitäkin huolimatta että se ensirakkaus aikoinaan oli Candy Blue...katselin ja kiertelin, istuin päälle ja ihmettelin...lähes tärinättömin käsin kaivoin kuvetta täysin vakuuttuneena, ja paperit hoidettuna lähdin tielle, virneessä jota rajoitti ehkä vain kypärä...
Menneillä matkoilla edes hivenen viisastuneena jäin kuitenkin aluksi Riihimäelle, missä sopivaan 22:n vuoden ikään ehtinyt pyörä sai hieman käyttöönottohoitoa osakseen, eli venttiilinvälysten tarkastuksen ja kaasuttimien puhdistuksen ja synkkauksen. Huollon filosofisuuden vuoksi tässä kului myös muutama olut hyvässä seurassa, ja matkan jatkumista piti odotella yön yli. Vihdoin baanalle päästessämme ei voinut kuin todeta että hyvin se on japanin poika vuoden 84 lippulaivansa koonnut, eikä suomalainen omistajakaan ole peliä kaltoin kohdellut. Säädettynä kone kävi niin kauniisti kun vain iso nelipyttyinen Laserin putkella, suuttimilla ja syttypyörällä voi, ja matka taittui kuin siivillä. Onhan myös kyseessä ensimmäinen pyöräni missä tehon lisäksi on myös jonkin verran tuota vääntöä, ja kyllähän sen huomasi...ihan asiallista vauhtia ajelin tänne, kuunnellen ja tunnustellen pyörän sielunelämää, kieltä ja mielialaa, ja koska se hänelle sopi, avasin kerran suurimmalla vaihteella kaasua ehkä 20 sekunnin ajaksi. Pyörään tutustuneet tietänevät millä numerolla nopeusmittarin lukema tuolloin alkoi, mutta koska se ei nyt ole tarkoituksenmukaista, en näitä nopeuksia sen enempiä esittele. Sen vain totesin mielihyväkseni, että lähteehän se.
Ja nyt se on tuossa. Kerrostalon sisäpihalla. Se on kaikkea mitä voisin juuri nyt toivoa ja vähän enemmän. Taivaani on sinisempi kuin pitkään, pitkään aikaan, eikä aurinkokaan paista enää piruillakseen. Maanteillä on jälleen tarkoitus, ja kaikessa on jotain hyvää. Minulla on siis jälleen Moottoripyörä, eikä todellakaan vähäisempi kuin mihin voin tyytyä.
Yamaha FJ1100
(tuo ipleksi on ilmeisesti varatankin korvike, bensan loppuessa voi seilata myötätuuleen tai luovia vastatuuleen - mikään ei voi olla täydellistä...mutta tässä on tarpeeksi)
"On se ny per... kun ei letitetyllä parrallakaa saa...!"
Onnea uuden pyörän johdosta...!!!
Noissa vanhoissa jaappanin pojan vempeleissä on sitä jotain...!!![]()
![]()
Elämä etenee, ei aina kivaan suuntaan, mutta etenee kuitenkin!
Ei riemulla rajaa, kun Kawalla ajaa!
Kawasaki Gpz1000RX
Kawasaki ZG 1200
Ei muuta kuin paljon onnea ja
Oli muuten harvinaisen kaunis ja koskettava kertomus.
Tuli mieleen vähän omia fiiliksiä silloin kun sai "oman" ison
pyörän![]()
Polta kumia, Älä sieluasi
Biker Boyz
Onneks olkoon
Nyt on sullaki kunnon pyörä ja vieläpä just oikeen värinen![]()
Trying is the first step towards failure
Kyllä se oli herkkää kun RD istui meillä kaffeella omistettuaan FJ:nsä peräti kaksi tuntia silloin. Hymy oli herkässä ja katse harras.
Mut mä en tienny et RD osaa noin hyvin ilmaista ajatuksiaan sanoin. *liikkis*
-Jos hulluuteen osallistuu riittävän monia, siitä tulee normaalia-
-Naara ittelles ennenku muut kerkijää-
Riihimäen vuodet jätti jälkensä positiivisesti(PumpMan @ Heinä. 04 2006,21:08) kirjoitti
![]()
-Jos hulluuteen osallistuu riittävän monia, siitä tulee normaalia-
-Naara ittelles ennenku muut kerkijää-
Juu, joissakin laitteissa on sellaista maagista vetoa. Ne on tunnejuttuja, joita tietysti jokaisella voi olla omanlaisiaan. Mutta kyllä se FJ on hieno laite...![]()
Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
Hieno kertomus, josta tuli mieleen omat haaveet siinä 17-vuotiaana. Se silloinen unelma oli myös puna-valkoinen Yamaha, joka oli juuri tullut markkinoille. Kolme vuotta sitten toista isompaa pyörää hankkiessani ei muita todellisia vaihtoehtoja ollutkaan kuin se kyseisen mallin puna-valkoinen versio, vaikkakin joutui hankkimaan kyseisen mallin alkupään laitteen. Nyt on kolme vuotta ajeltu ja vielä ei kaduta pätkääkään.
Tiedän jo nyt, mikä tulee suurella todennäköisyydellä olemaan seuraava Yamahani...
Honda VTR 1000F
Tärkeintä ei ole se, miltä se näyttää, vaan se että se liikkuu.
...ja muistakaa, Drag racing on parasta pyörän päällä..
Onneksi olkoon RD pirun hiano prätkä näkee heti kuvasta että sillä on kaunis sialu! Muista puhua sille ettei se tunne oloaan yksinäiseksi erityisesti nyt alussa kun se on vieroitettu edellisestä isännästään! Silitä, halaa ja suutele
YAMAHA on eräs maailman kauneimmista sanoista
Mikähän on muuten paras paikka suudella prätkää...tankin korkin ympäristö voi saada pilven pensahöyryistä ja on kivaa puol tuntii![]()
ja viälä kerrä olet onnen pekka/RD kun sulla on tommoinen kypsä kulta joka tietää mitä haluaa elämältään ei mikään teini hömppä!
<p>Yamaha 4ever!</p>
"epätodellisuuden" tunne on minullakin vielä muistissa *- omakohtaisesti se osui wapun alle kun kiipesin maksun jälkeen rykkösen selkää ja antauduin autobaanan vietäväksi. isossa koneessa on oma viehätyksensä *
turvallisia kilometrejä...
2016 > Triumph 675 team member
2004 > YZF600R (tallin perällä - pitkä huolto menossa..)
(.. DKW-RT175VS im holz schublade)
.. historiaa.. [2013 - 2022] S1000RR (2010) < [2006 - 2012] R1-2004 (RN12)
.. 28.2.2025 : jäsenyyttä takana 20 vuotta ja 5 kk ..
Onneks olkoon !. Ajattele kuinka järjettömän edistyksellinen tuo FJ on ollut silloin 22 vuotta sitten. Uskomattoman hieno pyörä. Velipoika (jolla Moto - Guzzi) sanoi että FJ:llä kun ajaa tuntuu että kuin istuis turbiinin päällä, letkeää vääntöä on riittämiin.
FJR -17
Onneksi olkoon, sait mahtava pelin allesi. Olen ajanut kerran tuollaisella (1200:n tosin) Saaristorallista kotiin vuonna miekka ja kilpi, kun varsinainen kuski, jonka kyydissä minä olin rallin mennyt, puhalsi sunnuntaiaamuna vielä puolitoista promillea... Tuumasi vaan, että "hyppääs poika puikkoihin". Mulla oli silloin vielä CB350, joten tunne kun käänsi kahvaa oli HIEMAN erilainen. Hyvin se meni, takapenkkiläinen nukahti (tai sammui...) selkääni vasten...
Ilmajäähdytteinen rivinelari ja riittävästi tehoa. Mitä muuta voisi vielä toivoa?
ZZR 1200
Tuhat ja yksi hyppyläpsyä sentään! Hienon kertomuksen on poika väsännyt ja onhan toi mopokin ihan jees...
No ei, hieno peli ja erittäin hieno juttu että oot taas motoristien kirjoissa! Onnea yhteiselle tielle!![]()
Kiitoksia onnitteluista. Arvostamme.
Onhan tuossa kypsään ikään ehtineessä laitteessa puolensa, lyhyen lenkin jälkeen esimerkiksi ei välttämättä jakseta lähteä käyntiin, sähköiset mittarit viisailevat ehkä vähän omiaan eikä etujarrun valokytkin taida toimia, mutta hemmetti. On siinä voimaa!
Ylärekisteriin on saatu todellakin potkua ja murinaa kiitettävästi, ja onneksi vääntöäkin löytyy joten ei tarvitse kiusata konetta.
Jep, tämä Yamaha minulle on täysin tunneasia...
"On se ny per... kun ei letitetyllä parrallakaa saa...!"