Tulokset 1:stä 28:een 28:sta
    Olin tuossa tonnin huollossa ja sanoin ohi mennen että olivat laittaneet kasaus/ketjujen kiristys vaiheessa renkaan "vinoon".
    Huoltomies totesi että ei niihin pykälä merkkeihin voi luottaa kuin hondassa, itse olen kyllä renkaan/ketju linjan suoruuden katsonut noiden merkkien mukaan. Mites täällä asia tarkistetaan?
    Mulla on jostain syystä Suitsassa +- puoli merkkiä heittoa puolelta toiselle, kun on suorassa. Tarkistan aina laserilla. Linkki

Suo, kuokka ja Suzuki
    Omassa Sevenfiftyssä merkki heittää melko paljon, liekö vanhassa pyörässä jo jossain välystä? Tuota samaa laseria käytän nykyisin, ihan hyvä laite; parhaiten homma käy, kun ottaa myös eturattaan esille linjausta varten.
    www.motzcari.com
    Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
    Mä oon tarkastanut ton ketjulinjan tönärillä... Tommonen laseri varmaan helpottais sitäkin operaatioo aikalailla.
    Pain is just weakness leaving the body
    Lainaa (mekanik @ Heinä. 04 2006,11:22) kirjoitti
    Mä oon tarkastanut ton ketjulinjan tönärillä... Tommonen laseri varmaan helpottais sitäkin operaatioo aikalailla.
    Mielenkiinnosta. Miten mittaat linjan tolla tönärillä?
    TL1000R
    itsekkin tarkistin tönärillä mutta tuntuvat pitävän kutinsta nuo merkit riumpissa. tönärillä kun mittaa takahaarukan vapaana olevan matkan molemmilta puolilta ja siirtelee niin kauan että on sama tulos. tietenki pitää olla takahaarukan tasamittainen jotta tämä onnistuu mutta eiköhän ne ole. mitä tuollainen laaseri muuten maksaa.
    Eli tönärillä luotetaan siihen haarukkaan. No joo, eiköhän se riittävälle tarkkuudelle osu. Paljonkohan tarvii renkaiden mennä eri linjoilla, jotta vaikutuksen huomaa? tuon kun sit jakaa about viidellä niin päästään tarkkuuteen, jolla taka-akseli pitää säätää.
    TL1000R
    Lainaa (Berserk @ Heinä. 04 2006,10:05) kirjoitti
    Mulla on jostain syystä Suitsassa +- puoli merkkiä heittoa puolelta toiselle, kun on suorassa. Tarkistan aina laserilla. Linkki
    Olipas kallis härpätin - eikös tuohon samaan hommaan sais viriteltyä minkä tahansa laserosoittimen joilla esim. tauluille kouluissa osoitellaan?
    malliksi
    Notta ei mopolla moottoritielle - lakikin sen jo kieltää!
    IBA Finland - Pariisi2006 - Alppireissu 2007 - Euroturnee 2008
    Suzuki GSX-750F
    Lainaa (ZR-7herwood @ Heinä. 04 2006,23:04) kirjoitti
    Eli tönärillä luotetaan siihen haarukkaan. No joo, eiköhän se riittävälle tarkkuudelle osu. Paljonkohan tarvii renkaiden mennä eri linjoilla, jotta vaikutuksen huomaa? tuon kun sit jakaa about viidellä niin päästään tarkkuuteen, jolla taka-akseli pitää säätää.
    Meikäläisellä oli takarengas penkityksessä n. 0.5mm vinossa. Ei meinannut enää pysyä rullien päällä. Renkaan pinnasta huomasi myös että virhe kampeaa takapäätä oikealle. Lisäksi mittautuloksissa virhe aiheutti huipputehoissa 10 hevosvoiman häviöt. Hommasta sai sen tiedon, että meikän fillarissa noi säädöt pitää tehdä niin, että kiristimien säätö on ketjujen puolelta 0.5mm "kireämmällä" kuin jarrun puolelta. Ajaessa ei tietty huomannut mitään kummallista. Ei myöskään takarattaassa ollu pahemmin toispuoleista kulumaa.
    Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
    ”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
    vinouden huomaa joko takarattaasta tai ajossa.

Ajossa tasaisella ajaa ilman käsiä. jos pyörä kampee, niin on vinossa pyörälinja tai runko. alusta pitää olla tasainen, ei tuulta ja istu keskellä.

Ketjusta esim huoltopukilla pyörittelet ja katselet sitä ketjua, jos menee keskellä ketjua, eikä kokoajan toisessa reunassa, niin on melko tarkasti keskellä.

niihin merkkeihin ei voi luottaa, edes hondassa. sen huomaa mittaamalla takahaarukan laakeripisteestä, taka-akseliin. jos on holkit ja pinnat läpi kummastakin pisteestä, niin pituudet pitäisi olla samat. takahaarukan laakerointi on samansuuntainen taka-akselin kanssa.
    we cannot tolerate zero tolerance!

BMW R1200GS & Speed triple 1050
    Perkele ku rupes jännittämään että uskaltaako noihin säätöihin koskea ite enää ollenkaa, ettei mee vinoon. Pitää vissiin ostaa kardaanivetonen
    Don´t call me stupid, i´m insane!!
    Aprillia Tuono V4 1100RR -2015
    Et sitten meinaa itse kiristää ketjuja olenkaan?

Yksi tapa käyttää sitä tönäriä tms. on laittaa se takarattaan pintaa vasten ja katsoa silmällä että näyttääkö linja samalta ketjuen kanssa. Suurinpiirtein näin olen omani katsonut.
    Lainaa (Marshal @ Heinä. 10 2006,23:10) kirjoitti
    Perkele ku rupes jännittämään että uskaltaako noihin säätöihin koskea ite enää ollenkaa, ettei mee vinoon. Pitää vissiin ostaa kardaanivetonen
    Ykspuoleinen swingi
    <span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:raavi'><span style='color:#000F22'>Samu69<- Sellainen timpuri joka osaa pystyttää ihan omin käsin mirrille kiipeilypuun.
    -Olemassa on vain kolme ihmistyyppiä, ne jotka osaavat laskea, ja ne jotka eivät osaa.
    -Minkäs teet kun sanoo mitä ajattelee, muttei useinkaan ajattele mitä sanoo</span></span></span>

<span style='color:A8A8A8'>...Oma "Space" ...</span>
    Itte tullut katteltua huoltopukin päällä rengasta pyöritellen ja ratas ja ketjulinjaa seuraillen kohdalleen... Aikas helppoa... Taidan toistekkin kiristellä ketjut
    Jos ajatellaan ajo-ominaisuuksien kannalta, tärkein on pyörien linjaus. Ketjulinja tulee vasta sen jälkeen.

Mopoissa sallitaan yllättävän isot heitot pyörälinjoissa jo tehtaalta. Muistan jostain lukuneeni että esim. R6:ssa se toleranssi olisi ollut 14mm. Uskoisin että vastaava heitto on sallittu moneen muuhunkin pyörään.

Itse olen aina ensimmäisenä uudesta moposta tarkastanut pyörälinjan kohdalleen, vasta sitten olen murehtinut miten ketju kulkee. Ketjulinjan olen säätänyt kohdalleen eturatasta shimmaamalla.
    Nykyisessä mopossa oli pyörät linjassa, ja ketjut sain linjaan kääntämällä eturattaan toisin päin.

Jos tuijottaa pelkästään ketjulinjaa, voi sillä säätää etu ja takarenkaan kulkemaan pahimmillaan 3-5cm eri linjassa. Sitten voi vaan miettiä miksi pyörä tuntuu kääntyvän toiseen suuntaan paremmin kuin toiseen, tai miksi se voblaa kun irroittaa kädet tangosta...
    Aprilia RSV4-R
    Lainaa kirjoitti
    Itse olen aina ensimmäisenä uudesta moposta tarkastanut pyörälinjan kohdalleen, vasta sitten olen murehtinut miten ketju kulkee. Ketjulinjan olen säätänyt kohdalleen eturatasta shimmaamalla. *
    Nykyisessä mopossa oli pyörät linjassa, ja ketjut sain linjaan kääntämällä eturattaan toisin päin.
    Mikä on paras "kotikonsti" pyörälinjan mittaamiseen...?
    Don`t call me, I call you...

VFR750, nuorekas kaks`kymppinen
    Lainaa (harrifor @ Heinä. 13 2006,11:10) kirjoitti
    Mikä on paras "kotikonsti" pyörälinjan mittaamiseen...?
    Itse olen mitannut sen seuraavasti:

Pitkä vatupassi tai muu 100% suora palikka mikä ylettyy takarenkaan takimmaisesta osasta eturenkaan etummaiseen osaan asti. Lisäksi tarvitaan apuri ja työntömitta.

Pyörä takastandille ja sitten pyöräytetään takarengasta ja katsotaan että renkaan sivut eivät heitä.
    Asetetaan passi takarenkaan sivuun kiinni, niin ylös kuin vain katteet sallivat.
    Eturengas keskitetään(helpottaa jos säätää ohjausiskarin jäykimmälle, jos sellainen on) seuraavaksi vanteiden sivuista passiin, eli etu ja takareunaan sama mitta. Onnistuu ehkä parhaiten tönärillä.
    Sitten vain suoritetaan mittaus toiselta puolelta ja jos lukemat edessä on samat on linja kohdallaan. Jos ei ole, säädetään takarengasta ja suoritetaan uusinta mittaukset molemmilta puolilta.
    Tällä päästään huolellisesti tehtynä millin tarkkuuteen.
    Aprilia RSV4-R
    Minäpä tuossa öljyjen vaihdon yhteydessä kiristin ketjuja hieman ja rupesivat mokomat pitämään -ttumaista klaahklaah ääntä. Aina klaah-äänen yhteydessä tuntuu myös jalkatapissa pieni kopsaus. Yritin jo muutamaan kertaan löystää/kiristää uudelleen ketjua, mutta se prkleen klaah-ääni vaan silti sieltä kuuluu. Onko ketjut ihan loppu vai enkö vaan osaa?
    <p>Mc mankkaan peruuttajat</p>
    Lainaa (Berserk @ Heinä. 04 2006,10:05) kirjoitti
    Tarkistan aina laserilla. Linkki
    Saiskohan noita shoppiin... kätevä apuväline...
    Lainaa (känkkä @ Elo. 03 2006,09:31) kirjoitti
    Minäpä tuossa öljyjen vaihdon yhteydessä kiristin ketjuja hieman ja rupesivat mokomat pitämään -ttumaista klaahklaah ääntä. Aina klaah-äänen yhteydessä tuntuu myös jalkatapissa pieni kopsaus. Yritin jo muutamaan kertaan löystää/kiristää uudelleen ketjua, mutta se prkleen klaah-ääni vaan silti sieltä kuuluu.
    Juu, sama täällä. Pesin juuri tänään ketjut hyvin ja öljysin uudelleen ja olen kokeillut kiristellä merkkien mukaan ja silmäpelillä rengas ja ketjut olis suorassa, mutta Ketjussa on koko ajan yksi kohta, jossa se on selkeästi kireämmällä ja samalla takarattaassa ketjulinja näyttäisi puoltavan kohti rattaan ulkoreunaa (mun pyörässä siis vasemmalle), ihan kuin ketju ei silloin asettuisi kunnolla takarattaan pohjaan saakka. Tätä kestää arviolta viitisen senttiä ketjun pituutta verran, jonka jälkeen ketju taas rullaa. Olettaisin, että tuossa kohdassa eturattaan ympärillä on lenkkejä, jotka eivät enää taivu ja liiku normaalisti. Käsipelillä jokainen lenkki kyllä liikkuu, kävin ketjun läpi lenkki lenkiltä. Veemäistä sikäli, että ketju on pakko kiristää tuon kireimmän kohdan perusteella ja silloin 95% koko ketjusta kulkee pikkaisen turhan löysällä.

Onko vinkkejä, vain onko ketju vain matkansa päässä? Kannattaako tuota koittaa tekohengittää vai särkeekö siinä rattaat ja/tai voimansiirron? Ei mitään käsitystä, paljonko ketjulla on ajettu, itse olen lykkinyt pyörällä n. 5000 km ja yhteensä mittarissa on vajaat 36 tkm, joten saattaahan nuo olla jopa orkkisketjut, koska pyörä on ollut aikaisemmin(kin) todella hyvällä pidolla. Rattaatkaan ei näytä äkkiseltään mitenkään kamalan huonoilta. Ja pyörähän oli Suzuki GS500.

PPK

PS. Ja joo, olen öljynnyt ketjut säännöllisesti, joten kuivina ei ole käyneet.

Jep, kyllä ne ketjut alkaa vaan oleen tiensä päässä. Ei ne siitä enää parane, mutta kiirettä niiden vaihtoon tuskin on. Riippuen tietysti ajomäärästä, jättäisin vaihdon talveen, vaikka eihän tohon hommaan kyllä kauaa mene. Aikanaan hondasta katos ketjusta yks rulla kokonaan ja ihmettelin kun piti ihme paumauksen ajaessa aina parin metrin välein. Oli se nytkytellyt jo pidempäänkin ennen rullan katoamista, ja keltanokkana tein kaikki mahdolliset säädöt ja puhdistukset, kun ketju näytti kuitenkin hyvältä päällepäin. Ei auttanut muu kuin uusi ketju rattaineen.
    Lainaa (jmhonka3 @ Elo. 04 2006,11:58) kirjoitti
    Jep, kyllä ne ketjut alkaa vaan oleen tiensä päässä. Ei ne siitä enää parane, mutta kiirettä niiden vaihtoon tuskin on. Riippuen tietysti ajomäärästä, jättäisin vaihdon talveen, vaikka eihän tohon hommaan kyllä kauaa mene.
    Mitäs raati veikkaa, kun pitäisi vielä lykkiä työ- ja hupimatkaa varmasti vielä 2-3 tonnia tälle syksylle Uskaltaakohan tuolla vedellä? Kyllähän se toimii ja kulkee, mutta ikävältä tuntuu, kun ketju vähän krahisee turhaan ja käyttäytyy tuolla tavalla jumittaen. Voisin tietysti vielä koittaa säätää takapyörän linjaa pikkaisen, koska noihin merkkeihin ei voi ihan luottaa, semminkin kun se prikkaläpyskä, jossa vastamerkki on, saattaa olla pultin alla missä asennossa tahansa, jolloin heittoa saattaa tulla todella paljon per puoli.

PPK
    Lainaa (ppk @ Elo. 04 2006,12:45) kirjoitti
    Jep, kyllä ne ketjut alkaa vaan oleen tiensä päässä. Ei ne siitä enää parane, mutta kiirettä niiden vaihtoon tuskin on. Riippuen tietysti ajomäärästä, jättäisin vaihdon talveen, vaikka eihän tohon hommaan kyllä kauaa mene.
    Mitäs raati veikkaa, *kun pitäisi vielä lykkiä työ- ja hupimatkaa varmasti vielä 2-3 tonnia tälle syksylle * Uskaltaakohan tuolla vedellä? Kyllähän se toimii ja kulkee, mutta ikävältä tuntuu, kun ketju vähän krahisee turhaan ja käyttäytyy tuolla tavalla jumittaen. Voisin tietysti vielä koittaa säätää takapyörän linjaa pikkaisen, koska noihin merkkeihin ei voi ihan luottaa, semminkin kun se prikkaläpyskä, jossa vastamerkki on, saattaa olla pultin alla missä asennossa tahansa, jolloin heittoa saattaa tulla todella paljon per puoli.

PPK
    Ei vedellä, mutta moottoriöljyllä hiukan voidellen, lainaat mamman pullasutia ja tupsuttelet ketjuihin moottoriöljyä. Annat valua yön yli ja kuivaat liiat saman henkilön kasvopyyhkeellä, nin hyvä tulee...
    Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
    Lainaa (xjrrrrräyh @ Elo. 04 2006,13:00) kirjoitti
    Lainaa (ppk @ Elo. 04 2006,12:45) kirjoitti
    Mitäs raati veikkaa, kun pitäisi vielä lykkiä työ- ja hupimatkaa varmasti vielä 2-3 tonnia tälle syksylle Uskaltaakohan tuolla vedellä?
    Ei vedellä, mutta moottoriöljyllä hiukan voidellen, lainaat mamman pullasutia ja tupsuttelet ketjuihin moottoriöljyä. Annat valua yön yli ja kuivaat liiat saman henkilön kasvopyyhkeellä, nin hyvä tulee...
    No heh heh Se on kato tää murreongelma, kun on "vedellä" ja sitten on "vedellä"

Mutta siis: kunnon öljyydet peliin ja eikun menoksi? Ja moottoriöljyä en tosiaankaan voitele pullasudilla ketjuihin, vaan varsinaisia ketjuvoiteita mielummin.
    Lainaa (ppk @ Elo. 04 2006,13:06) kirjoitti
    Mutta siis: kunnon öljyydet peliin ja eikun menoksi? Ja moottoriöljyä en tosiaankaan voitele pullasudilla ketjuihin, vaan varsinaisia ketjuvoiteita mielummin.
    Kaikista eniten ne ketjut tykkäis vaihteistoöljystä. Ketjuvahat yms spray ketjurasvat vaan imee paskaa siihen ketjuun.
    Sepe

<span style='color:blue'>*BMW G450X*</span>
    <span style='color:orange'>*Suzuki GSX-R1000 K8*</span>
    Lainaa (Sepe @ Elo. 04 2006,13:29) kirjoitti
    Kaikista eniten ne ketjut tykkäis vaihteistoöljystä. Ketjuvahat yms spray ketjurasvat vaan imee paskaa siihen ketjuun.
    Ja se vaihteistoöljyn voi levittää ihan kunnon maalaus(lakkaus?)pensselillä, että saat muijan leipomat pullat oikeilla rasvoilla varustettuna
    Speed Triple -12, Daytona i955 -02, Bonneville V140T -78, Aprilia Pegaso -01.
    Joo, ei Kaikki on nyt kokeiltu pesujen ja öljyämisten kanssa ja kylläpä se on edessä ketjujen ja samalla tietysti rattaiden vaihto. Ei kerta kaikkiaan itsesuojeluvaisto anna periksi ajaa tuolla tavalla ääntävän ketjun kanssa... Vaikka sitä ääntä kuuluisikin vain sen 5 cm matkalla, niin kylläpä se kuulkaa tuntuu persauksissakin kohtalaisena tärinänä, jos vauhtia on yhtään enempi. Nuo tärinät kun suuntautuu myös voimasiirron puolelle, niin nou tänks. Otetaan vastaan vinkkejä kohtuuhintaisista/laatuisista ketju-rataspaketeista!

Sinänsä aika jännää, että ketju loppui ilman varoituksia sitten ihan kerralla viime viikonlopun n. 1000 km:n reissun jälkeen.

PPK
  28.  
    Lainaa (ppk @ Elo. 04 2006,23:36) kirjoitti
    Kaikista eniten ne ketjut tykkäis vaihteistoöljystä. * Ketjuvahat yms spray ketjurasvat vaan imee paskaa siihen ketjuun.
    Joo, ei * Kaikki on nyt kokeiltu pesujen ja öljyämisten kanssa ja kylläpä se on edessä ketjujen ja samalla tietysti rattaiden vaihto. Ei kerta kaikkiaan itsesuojeluvaisto anna periksi ajaa tuolla tavalla ääntävän ketjun kanssa... Vaikka sitä ääntä kuuluisikin vain sen 5 cm matkalla, niin kylläpä se kuulkaa tuntuu persauksissakin kohtalaisena tärinänä, jos vauhtia on yhtään enempi. Nuo tärinät kun suuntautuu myös voimasiirron puolelle, niin nou tänks. Otetaan vastaan vinkkejä kohtuuhintaisista/laatuisista ketju-rataspaketeista!

Sinänsä aika jännää, että ketju loppui ilman varoituksia sitten ihan kerralla viime viikonlopun n. 1000 km:n reissun jälkeen.

PPK
    Sama homma, öljyämiset/puhdistukset/kiristykset/löysytykset on kokeiltu moneen kertaan ja vieläkin naputtaa jalkatappeihin ja säksättää. Uusi ketjurataspaketti jo tilauksessa, josko sitten asennuksen jälkeen paranis catin ajoäänet.

edit: niin onhan noilla ajettu jo n. 10000km minun toimesta +edellisen omistajan km:t.

<p>Mc mankkaan peruuttajat</p>