Tulokset 1:stä 7:een 7:sta
    Pikaisella haulla en löytänyt haluamaani keskustelua aiheesta, joten: Mitä pitää ottaa huomioon ostaessa pyörää tax freena liikkeestä? Kun teen ostopäätöksen ja haluan pyörän ulos kaupasta, mutta pakua ei ole käytössä, mitä ilmoituksia pitää tehdä/ lupia hankkia, että voin ajaa pyörän kotiin? Täytyykö pyörä ajaa tulliin lähiaikoina ostopäivästä vai tarviiko lainkaan käyttää tullissa muuta kuin papereita? Voisiko joku ystävällisesti selventää toimenpiteet ko. asiassa?
    Honda Monkey Z 50 J -94, Yamaha TZR 125 ypvs -91, Yamaha RD 350 LC ypvs -87, Honda CBR 600 f -91, Yamaha YZF 600 R -98. Yamaha YZF 600 R -03
    Tuosta lupahommasta en osaa sanoa mitään mutta pyörää ei tarvinut tullata, riitti pelkät paperit.
    Kawasaki ZX7R -01

* * * * "everyone loves you when you are dead..."
    kysy ihmeessä tullista, että saat muutakin kuin mutu-tietoa. Virheelliset tulkinnat maksavat aina.
    Niin, en tiedä tarkoitatko uutta vai käytettyä pyörää, mutta käytettyyn ainakin saa katsastuskonttorilta siirtokilven runkonumerolla, joten siinä tapauksessa ei pakua tarvita. Viime kesänä sain omaan pyörääni runkonumeron puhelimitse ja sillä hain konttorilta tarrakilven. Sen olis käsittääkseni saanut pitemmäksikin aikaa kuin päiväksi, mutta mä otin päiväksi ja kävin seuraavana päivänä tullissa hakemassa kolmen kuukauden ajoluvan. Jos mulla olisi ollut pyörä mukana, olisin voinut samantien jättää verohakemuksen, mutta se ei käynyt, kun en ollut vielä käynyt tuontikatsastuksella ja tullin olisi tarvinnut verottaa kenenkään virallisen ihmisen näkemättä ko. vehjettä, eli kymmenen vuotta vanha suzukin raato olis voinut periaatteessa olla vaikka millainen aarre ja valtio olisi tullut hirmuisesti huijatuksi ja mennyt konkurssiin joten kävin katsastuksessa ja sen jälkeen viemässä verohakemuksen. Melkein kolme kuukautta meni veropäätöksen saamisessa, mutta ei haitannut, kun oli mopokin jo seisomassa kun päätös tuli. Mopolla on selkeesti ajettu enemmän kuin mittari näyttää, mut hyvin toimii ja tuli halvemmaksi kuin suomesta ostaen, joten olen tyytyväinen
    Lainaa (kale @ Heinä. 03 2006,18:41) kirjoitti
    Niin, en tiedä tarkoitatko uutta vai käytettyä pyörää, mutta käytettyyn ainakin saa katsastuskonttorilta siirtokilven runkonumerolla, joten siinä tapauksessa ei pakua tarvita. Viime kesänä sain omaan pyörääni runkonumeron puhelimitse ja sillä hain konttorilta tarrakilven. Sen olis käsittääkseni saanut pitemmäksikin aikaa kuin päiväksi, mutta mä otin päiväksi ja kävin seuraavana päivänä tullissa hakemassa kolmen kuukauden ajoluvan.
    Näin se menee. Ittekin ajoin tarrakilvellä pyöräni ostopaikasta säilöön. Tässä vielä se hyvä puoli että saat koeajettua pyörän oikein kunnolla ja valitettua jos jättää heti tienpäälle tms. Mulla on sellainen muistikuva että noita väliaikaisia ajolupia saa vain 3kpl, jos ei hae siis sitä 3kk ajolupaa.
    And the Road Warrior?
    That was the last we ever saw of him.
    He lives now only in my memories.
    Kolmen kuukauden luvan saa pelkillä papereilla. Sen jälkeen sulla on 5 päivää aikaa alottaa verotus ja 10 päivää aikaa alottaa katsastus.

www.tulli.fi osoitteesta löydät vastaukset kaikkiin kysymyksiisi.
  7.  
    Jos tarkoitus on tuoda pyörä takaisin suomeen muuttoajoneuvona vuoden sisällä niin ota siihen tullikilvet suomesta. Yleensä myyjä hoitaa asiat sinun puolestasi valmiiksi.

ps. muuttoajoneuvon tuontisäännöt onkin eri juttu ja tullilta ei saa mitään pitävää vastausta ilman rahaa = ennakko päätös(100€)