No niin, taas tuli visioita siitä, mitä pitäisi ostaa... *
Eli, kuten otsikko kertoo, kokemuksia kyselyssä. Tekniikkahan on jo pidemmän aikaa koeteltua, eli sen puolesta varmaan varma peli. Entäs muuten? Ajoa tulisi lähinnä pitkin Suomea ja ehkäpä Alppireissua/Keski-Eurooppaa kiertämään. Ajoa lähinnä yksin, ehkä joskus pieniä reissuja kaksipäällä...
Hinta kun on varsin kohtuullinen, Sumekon sivuilla mainitaan 8200 euroa.
Ja jos Patrika lukee tän, niin ei tarvii irvistellä!!!
edit. Hakua käytin, mutta tulokset heikot, lieneekö vika käyttäjässä...
I put the butcher knife up to her neck and said if you wanna live to see tomorrow, you better start fryin' 'em eggs a little better'n what'chu been fryin' 'em. I'm tired of eatin' sloppy, slimy eggs!
-Jesco White
Mukavasti KLE-aiheista juttua löytyy Matkaenskafoorumilta: http://www.matkaendurot.net/forum/viewtopic.php?t=263 ja erityisesti siellä Stoben sekä KTP:n kommentit. Katteen yläosan ja pleksin muotoilua lukuunottamatta "uusi" '05 KLE ihan sama, kuin vanhemmatkin KLE:t (eikä tämä missään nimessä ole huono asia!).
Satuin löytämään netistä tuollaisen Kawasaki KLE500 Model Information ( http://www.kawasaki.cz/enduro/kle500.pdf ) ja sieltä osui silmään vielä muutama pikku muutos:
- Valot Kawa Z1000:sta
- Uudet vilkut ilmeisesti Z750S:stä
- Ilmaleikkurit yläkatteen sivulla, vähentävät ilmeisesti ilmavirran pakkaantumista "kovissa nopeuksissa" ja siten ilmanvirtaamista kuljettajan päälle.
- Uusi penkin päällinen (jotakin vähemmän liukasta materiaalia)
Lisäksi tehot ovat ilmeisesti pudonneet aiemmin 48hv, sittemmin 47 hv ja nyt siis 45 hv. Vääntö on pudonnut hieman vähemmän.
Itsellä ei sen enempää pyörästä ole kokemusta, mutta kun samainen pyörä on nyt tilattu, niin asia kiinnostaa.
<p>Honda NTV650 Revere -90 -> Honda CBR600 F -00 -> Kawasaki KLE500 -05 -> Honda CBR600 F -07 -> KTM 990 Supermoto R -11 -> KTM 690 Enduro R -17</p>
Tämä nyt menee vähän ohi aiheesta mutta eikös tuo 500 GPZ ollut joskus peräti 60 hevosvoimainen, sama motti muuten kai kun ER/KLE. Lähinnä kun kiinnostaisi itselläkin matkaenska mutta kakspäällä ajoa tulisi paljon. Niin sitä vaan että varmaan kone kestäisi lievää virittämistä, sitä lisävääntöä varmaan eniten kaipaisi. Joskus koeajoin ER:ää kakspäällä ja se tuntui jotenkin, noh, pieneltä mutta onhan tuo nykyiseen tietenkin yli puolet kuutioista pois.Noita vanhempia KLE:n malleja joskus zuumaillut sillä silmällä.
FJerguson 1100 - monipuolinen maatalouskone
No niin pitkän odottelun jälkeen uusi Kawa alla (jonka siis ostin erittäin sekalaiseen ja kiireettömään yksin ajeluun) ja pari päivää sisään ajoa takana, joten ohessa vähän ensi fiiliksiä:
Olin viimeisen kuukauden ajellut Honda Africa Twinillä(sitä ennen 4 vuotta Honda CBR600F ja 4 vuotta Honda Reverellä), joten hyppäys Kawasaki KLE500:n selkään tuntui periaatteessa samalta kun olisi mopoon vaihtanut. KLE tuntui kovin pieneltä ja heppoiselta kaikilta osin. Sivuseisontatuki tosin tuntui olevan jopa hieman ylimittainen. Tuntuma ei ajoon lähtiessä muuttunut, nimittäin kun sisään ajon ensimmäisillä 800 km ei saa ylittää 4000 kierrosta minuutissa, ei Kawa vielä juuri esittele menohalujaan. Käytännöllinen käyttöalue tuntui olevan sisäänajon tässä vaiheessa 3000 - 4000 r/min. Pyörä tuntui ajossa jotenkin luonnottoman pieneltä ja kevyeltä...ja ehkä hieman huteralta. Jarruissa ei ollut mitään tehoa(huom. uudet levyt ja palata vaativat myös sisään ajoa). Ei muuta kuin sekavin tuntein tankille, jonka jälkeen suunta kohti kotia. Moottoritiellä tuntui kummalliselta, kun 4000 kierrosta suurimmalla vaihteella kiidätti KLEtä juuri ja juuri 80 km/h, jolloin kaikki muut joko ohittelivat tai sitten ajoivat aivan takarenkaassa kiinni. Sama tunne jatkui illalla, kun poikesin kaverin luona n. 40 km päässä Lohjan Muijalassa. Moottoritien korjaustyön jyrkät mutkat tosin tulivat näppärästi, mutta muuten kokoajan tuntui että olin tien tukkeena....niin kuin tietysti olinkin ajaessani Turun moottoritiellä 120 km/h rajoituksella juuri ja juuri 80 km/h. Takapuolikin tuppasi puutumaan jo 40 km ajossa, kun Kawan penkki on muotoiltu hieman erikoisesti. Edessä istuessa penkki tuntuu matalalta ja kapealta (jalkatapit jäävät taakse). Hieman taaempana penkki on jo leveämpi, ajoasento on vanhalle katupyörämiehelle tutumpi, mutta penkki viertää pahasti eteenpäin. Istuminen takapenkilläkin onnistuu pyörän tiiviistä mitoista johtuen ja tämä onkin hyvä asento pidemmillä siirtymillä, jos ahteri ei muuten meinaa kestää.
Seuraavaksi vuorossa oli soratiet, jossa kaikki oikeasti muuttui. Yhtäkkiä Kawa oli kuin kotonaan ja oli suorastaan vaikea olla vedättämättä uutta pyörää liiaksi. Pitoa, kulkua(en nyt puhu tehon tunteesta, vaan siitä miten pyörää pystyi viemään mutkaisella soratiellä) ja ajotuntumaa oli minulle paljon enemmän kuin Africa Twinissä. Vaihteet suorastaan imeytyivät päälle Hondan jäkeen. Lisäksi pysty ajoasento ja matala pleksi antoivat hyvän ja esteettömän ajonäkymän, eikä aiemmin mainitsemani erikoinen penkkikään ollut täällä haitaksi. Ajaminen soralla oli oikeasti todella hauskaa!
Ensimäiselle tankille päätin mennä jo reilun 160 km kohdalla, koska perustankin koko on vain 11 L (+ 4 L varatankki) ja olin lukenut kulutuksen olevan minimissään 6.2 L / 100 km. Vaan eipä hätää, kun tankkiin mahtui vain 6.6 L bensaa, eli kulutus oli sisäänajokierroksilla alle 4.2 L / 100 km.
Kaiken kaikkiaan näiden muutaman ensimmäisen päivän jälkeen fiilis on varsin positiivinen. Pyörässä edelleen kaikki on pientä, mutta sinänsä toimivaa. Jarrutkin toimivat jo paljon paremmin. Pyörä näyttää hyvältä, eikä näitä tule vastaan turhan usein. Ja kun ensimmäisen 800 km sisäänajokilometrien jälkeen pääsee vähän maistamaan lisäkierroksia (max 6000 r/min 1600 km asti), niin fiilis tästä sen kuin paranee.
<p>Honda NTV650 Revere -90 -> Honda CBR600 F -00 -> Kawasaki KLE500 -05 -> Honda CBR600 F -07 -> KTM 990 Supermoto R -11 -> KTM 690 Enduro R -17</p>
Edellinen pyöräni oli juuri KLE, vm -99. Pyörässä oli ominaisuuksia jotka saivat vaihtamaan:
- Endurostuukki ei ollut minun mieleen ulkonäöllisesti
- Muutenkin turhan korkea
- En pitänyt kierroskoneen luonteesta
- Joutavanpäiväisiä katteenpaloja, liikaa muovia
- Penkki liian pehmeä, kuski istuu "montussa", penkin ja jalkatappien välinen mitoitus liian ahdas
- Kovemmissa nopeuksissa etupää tuntui kevyeltä
Yllälueteltu on toki enemmän sitä että pyörä ei ollut tyypiltään minulle sopiva kuin mallin varsinaisia heikkouksia. Esimerkiksi penkin muutoksella ja välityksen vaihdoilla olisi asiaa voinut korjata jos pyörä muuten olisi tuntunut omalta. Ja olihan pyörässä kyllä hyvääkin, Lapin ja Pohjois-Saksan matkaa myöten. Koskaan ei ollut mitään teknistä pulmaa. Näppärä käsitellä. Peruskäyttöön ihan riittävän nopea.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Moro! itellä nyt ollu pari päivää alla -96 kle!! ja ei voi moittia. helppo ajettava ja hyvä ajaa myös moottoritie nopeuksia.... ja keulimaanki saa jos tykkää!vaihdoin oman customin tähän pyörään ja on kyllä tosiaan mieluinen peli!
![]()
Jani80