Entisenä Isuzu-harrastajana voi tähän sanoa, että Bellett-kuskeja tulee vieläkin joskus moikattua, silloin harvoin kun niitä enää näkee.(velikossu @ Kesä. 27 2006,10:09) kirjoitti
Myös vesillä tervehditään muita kulkijoita merkiksi, että kaikki on kunnossa.
Ei se sen kummempaa ole, tuntemattomien tervehtiminen.
Punainen Honda ST1100 PanEuropean -97 -> Lue: Heterosohva!
Anteeksi, nyt en ymmärrä, kuinka niin hyljeksiä. Herranjumala, eihän se jos ei tervehdi tuntematonta ihmistä tarkoita sitä, että häntä hyljeksii.(Ninnair @ Kesä. 27 2006,10:49) kirjoitti
En vain ymmärrä systeemiä, että miksi toinen pipopää tervehtii toista pipopäätä, vain siksi, että heillä molemmilla on pipot päässä ?
Tämä ei myöskään ole provosointia, minä en vain tätä asiaa ymmärrä, mutta jos joku vaivautuisi sen selittämään, niin ehkä minunkin piskuruiset aivoni sen saattaisivat ymmärtää.
Toki minä pysähdyn, jos motoristi on pulassa tienvarressa. Tekisin kyllä niin vaikka en itse olisikaan motoristi. Pysähdyn kyllä vaikka se olisi autoilija, mopoilija, potkukelkkailija tai vaikka jalankulkija, joka apua tarvitsee.
Reissaan myöskin jonkun verran matkailuautolla ja siellä vallitsee tuo sama, minusta outo tapa, että morjestetaan kaikki matkailuautot ?
Kyllähän tuota tuntemattomille moikkailua harrastetaan autoilijoidenkin parissa. Ammattikuskit moikkailee paljon toisilleen samoin tekee kuplistit ja rättäristit.(velikossu @ Kesä. 27 2006,12:09) kirjoitti
Olen sen verran tuore motoristi ja mulla on vähän kavereita, että morjestan kyllä aina muita motoristeja.
Viime kesään verratuna, HD-ihmiset on alkanut moikkailemaan takaisin paljon useammin.
Ja jos mulle moikataan, niiin aina moikkaan takaisin, jos vaan satun huomaamaan.
Siitä tulee oikeesti hyvä mieli kun saman henkiset ihmiset moikkailee toisilleen![]()
Arvoisa psykologi Paradox ja muut aiheesta kirjoittaneet lajitoverini.(paradox @ Kesä. 27 2006,13:29) kirjoitti
Tämä olkoon viimeinen kirjoitukseni tästä aiheesta, ettei kirjoitteluani provosoinniksi katsota.
Muutama kysymys niille, joiden mielestä motoristin tulisi morjestaa toista motoristia.
Onko mielestänne niin, että on epäkohteliasta olla morjestelematta toisille motoristeille ?
Onko motoristi joka morjestaa toista motoristia, jotenkin parempi motoristi ?
Mistä tiedätte, että vastaantuleva motoristi on "saman henkinen" teidän kanssanne (jossain mielipiteessä mainittu sanonta).
Lisäksi ensimmäisessä kirjoituksessani esille ottamani kysymykset.
Morjestatteko autolla ajaessanne toista oletettavasti "saman henkistä" autoilijaa.
Polkupyörällä, toista pyöräilijää.
Kävellen, toista kävelijää.
Vai koskeeko tämä vain joitain tiettyjä harrastuspiirejä, kuten motoristit, kanavaanarit, harrasteautoilijat jne ?
Hyviä kysymyksiä, kuka kerkiää vastata ? Aivan aidosti minä tätä asiaa pohdin.
Kaipa tuo johtunee siitä, että moni kokee moottoripyöräilyn harrasteena (ja jopa elämäntapana) rakkammaksi kuin autoilun ja pipo päässä kävelyn, jota useimmat harrastavat vain käytännön syistä. Joten moikkaillaan sen tähden, että oletetaan vastaantulevan moottoripyöräilijän suhtautuvan asiaan samalla tavalla. Samanhenkisesti siis.
Kun itse tekee, saa sellaisen kun tulee.
Aina nousee vasthantuleville tai ohiajaville tai ohitettaville. Ikkään, sukupuolhen, pyörätyyphin tai värhin kattomatta.
Ja tekkee hyvän tunthen ittelle kun 99% nostaa takasin. Se yks rosentti ei varmasti hoksinu syystä tai toisesta
Tinko positiivo ja nauti ajosta.
Hayabusa -01 mm. Norjanreissusta albumilinkki! kuva s. 7
319km/h Hallin kentällä 2014 liki 160tkm ajetulla tourinki-Busalla
en ole psykologi. läpällä heitin. *etkä sinä ole ollenkaan vähemmän motoristi etkä epäkohtelias kuin minäkään vaikket morjesta. se nyt vaan ei maksa mitään moikata takasin jos jollakulla vasen yläraaja nousee tervehdyksen merkiksi. itse ihmettelen kyllä hieman jos kotikylillä tulee joku motoilija vastaan ja iloisesti nostan käpälän kattoon ja kaveri ei vastaa eleeseeni. *
Hermanni kiteytti asian aika hyvin. samaistumisesta johonkin tiettyyn itselleen tärkeään harrastukseen on minun mielestäni kysymys. "autoilu" (esim. työmakta-ajo) ei nyt vaan täytä "harrastuksen" erityispiirteitä samalla tavalla kuin joku huvikseen mutkapätkällä 5 pyörän letkassa kurvailu. toki motorismin "erikoisuus" on aavistuksen verran hälvenemässä kyllä.
ex # 1. ´04 <span style='color:#FDD017'>SV</span> 650S 2005-2007
ex # 2. <span style='color:#00FF00'>Kawasaki</span> ´05 ZX-6R 2007-...<span style='color:#0000FF'>"21"</span>
# 3. BMW<span style='color:#FF0000'>S</span><span style='color:#0000FF'>1000</span>RR
Matkaa tehdessä täytyy välillä repiä vähästä huumoria, tuolloin
on ihan mukavaa ajanvietettä tarkastella vastaantulevaa liikennettä,
josko näkyisi moikkailtavia. Ja kyllähän siitä ihan kiva olo tulee kun
tervehdykseen vastataan.
Joskus muinoin on tervehditty toista ihmistä vähäisemmästäkin syystä,
tällaiset harvinaiset 'reliikkiperinteet' tuovat vaihtelua nykyajan
kalseaan (epä)sosiaaliseen käytökseen.
Tuskinpa enää kauaa pysähdytään auttamaan tienposkeen jäänyttä
kanssamotoristia, jos kerran pääkaupunkiseudulla ei enää auteta
edes kadulle tuupertuneita.![]()
What's the difference between Buell and your wife?
After two years Buell still sucks...
Se vastaantuleva motoristi voi olla tosi mulkku tyyppi, mutta sille voi silti morjestaa, se vaan kuuluu asiaan.(velikossu @ Kesä. 27 2006,12:18) kirjoitti
Minusta on hyvä pitää joitain tapoja yllä, vaikkei niissä järkeä olisikaan, tai hyötyä.
Toisaalta kokoontumisajoissa näkee hyvin porukan yhteenkuuluvuuden.
Hyvin näkee kirjoituksesta, miten erilaisia motoristeja sitä onkaan...
Paololle vastineeksi. Kaksi kertaa on meidän perhekunta kiepannut takaisin kun on nähnyt moottoripyörän tien varressa. Molemmilla kerroilla "uhrit" ovat tosin ehtineet poistua paikalta ennen kuin olemme ehtineet virkaintoisina tarjoamaan jeesiä. Että siinä sulle poikkeus sääntöösi. Plus että miun moottorpyörän on polkupyörällä ohi ajanut motoristi tuupannut pystyyn kun kippasin sen parkkiksella. Ei nimittäin muita vapaaehtoisia ilmestynyt paikalle vaikka takuulla ohikulkijoita oli muitakin jotka näkivät että olin pulassa.
Ei pidä olla turhan pessimistinen. Ei tää elämä mitään "pidä tunkkis"-meininkiä ole.![]()
When in trouble, or in doubt
run in circles, scream and shout.
Kyl se sisintä lämmittää kun toinen motoristi morjestaaoli sit vaikka iso parta ja nahkaliivit.
Juu enhän minä sillä että oltaisiin jo sellaisessa tilanteessa,(Kaboomm @ Kesä. 27 2006,15:09) kirjoitti
koitin vaan mietiskellä syitä miksi tuollaisia kohteliaita tapoja olisi
hyvä ylläpitää, vaikka jonkun mielestä urpolta tuntuisikin...![]()
What's the difference between Buell and your wife?
After two years Buell still sucks...
Ei mutta saattaapa mielessä vilahtaa että kiva kun joku on valinnut saman harrastuksen tms. Väliäkö silläkään onko samoilla linjoilla, kaksi pyörää kuitenkin on alla ja vielä ollaan vähemmistönä liikenteessä. Varmaan menee osa moikkauksista hukkaan, mutta eipä ole vaivakaan iso. Siis miksi en morjenstaisi ihan vaan silkasta moikkaamisen riemusta? Pääosa moikkaa takaisin reippaasti ja mitä aiempi kevät/myöhempi syksy/rumempi keli niin sitä paremmin heilahtaa hanska. On siinä taatusti jotain yhteistä jos kolmen asteen pakkasessa tulee toinen mopottelija vastaan...pakkohan se on morjenstaa!(velikossu @ Kesä. 27 2006,13:43) kirjoitti
Autoillessa en morjensta kuin tuttuja. Auto on vain peltikehikkoinen siirtymäväline paikasta A paikkaan B mieluiten lyhintä mahdollista reittiä. En minä tätä paremmin osaa selittää.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
aivan saman huomannu!! Katsovat vihaisesti takaisin ja jatkavat matkaansa..(bechipe @ Kesä. 27 2006,00:43) kirjoitti
..siinä sitte itse hölmön näköisenä lapanen pystyssä...
![]()
ZX-9R -01....... ei nahkapuku purista pallia,tää on taivaallista rallia...
Minua nuo tytöt on ehtineet jopa morjestaa ennen, kuin oma lapanen ehtii liikahtaa.(teutori @ Kesä. 27 2006,03:56) kirjoitti
Kyllä meikäläinen pyrkii heiluttamaan mikäli huomaan, moottoriteillä on vähän vaikea aina huomata vastaan kiitävää mopotinta.
Kyllä HD-miehet (toiv. myös naiset) on mua morjestaneet, vaikka alla onkin katettu.
Punainen Honda VFR 750F -90 -> Honda VTR 1000F -97 -> Aprilia SL 1000 Falco -00
V2 = Voima + Vääntö
Mun mielestä moikkailu on hieno tapaenkä aio siitä luopua
kotilosta moikkailu ei ole lainkaan sama juttu, eihän kotilolla ole edes mukava ajaa![]()
Joo, onhan tuo moikkailu kieltämättä kärsinyt inflaation mitä se oli 20 vuotta sitten kun motareita tuli harvakseen vastaan.
Pääsääntöisesti moikkailen kun ajelen reissuajoa ja kun *pörrään* kaupungissa niin moikkaan jos toinenkin tekee niin.
Ja velikossulle sen verran että esim. kilpapyöräilijät moikkaavat kyllä tienpäällä
Eli naisen logiigalla kun harrastat jotain sellaista joka ei kuulu sarjaan -koulutus-hyvä työpaikka-omakotitalo-lapset-kesämökki-ja ajettava ruohonleikkuri- Niin silloin olet erihenkinen ja tästä syystä moikataan *
Ja minusta toi moikkaaminen on kuin hymy, se ei ole keneltäkään pois ja antaa paljon *
Nautinnollisia kilometrejä millä sitten liikuttekaan![]()
Elämän EI pitäisi olla matka hautaan tarkoituksena saapua perille turvallisesti viehättävässä ja hyvin säilyneessä kropassa, vaan ennemminkin liuku/luistelu poikittain, suklaapatukka toisessa kädessä ja viinilasi toisessa, vartalo totaalisesti loppuunkaluttuna ja huutaen: "JESSH WAUTSI mikä kyyti!"
Morjestan vain ja ainoastaan koska siitä tulee hyvä fiilis.Riittää minulle vallan mainiosti syyksi.
Mutta joo, sama tunne on että tapa olisi vähenemään päin.Mutta niinpä ovat kohteliaisuus ja hyvät tavat muutenkin poissa muodista.
Noh itse jatkan jääräpäisesti tervehtimistä riippumatta vastaantulijan pyörän mallista tai kuskin pukeutumistyylistä yms.![]()
And I looked, and behold a pale horse: and his name that sat on him was Death, and Hell followed with him.
Minä moikkaan kaikille prutkuttajille että varmaan näkyy. Enkä yleensä odota toisen aloitetta. Mopot eivät juuri moikkaile.
Vapinan ja tärinän lisäksi harlikkakuskit eivät varmaankaan uskalla irrottaa kättänsä. Se kun vatkaakin niin. Silti ajoittain kuvittelen itseäni harlikan omistajaksi.
Kyykkykuskeilla, ainakin joillakin liki sama tilanne. Nojaavat niin raskaasti tankoon, että jos käden irrottaa, prutku tekee välittömästi vastaohjausliikkeen ja kurvaa ties minne. Ymmärrettävää. Siks muutamat niistä tyytyvät nostamaan arvokkaasti vain pari sormea. Silloin minä tervehdin vastaan silmäniskulla naarmuisen visiirin takaa.
Prutkupolliisit yleensä vastaavat moikkaukseen. Joskus niillä näyttää olevan muuta ropeloimista liian paljon eivätkä siks ehdi.
Mun mielestä moikkailu on mukava tapa. Joskus on vaan kehillä niin paljo muuta hääräämistä ettei aina huomaa tai ehdi.
Jyväskylässä kyllä moikkaillaan. Tampereella melkein kääntyvät perään, jotta voivat moikata. Turuuuusa oppivat joten kuten. Oliskos ne jotenkin jäyhempää kun ne on jätetty sinne (niinku mun mammeli). Tosin mun mammeli on kaikkea muuta kuin jäyhä eli on poikkeus.
(auttaiskos se hirvipilli)
"If a..holes could fly, this place would be an airport"
Mie en saa morjestaa, näille mie en saa morjestaa: mie en saa morjestaa kawasaki kuskille, sit mie en saa morjestaa honda kuskille, enkä ducati kuskille enkä mie saa morjestaa suzuki kuskille.
Mut näile mie saan morjestaa: mie saan morjestaa kotilo kuskille, sit mie saan morjestaa traktori kuskille ja leikkuupuimuri kuskille mie saan morjestaa, sit mie saan vielä morjestaa lentokone kuskille.
syysterveisin kesämies
Minä morjenstan kaikille pyörän merkkiin katsomatta99 % vastaantulevista morjestaa takaisin. Ihan mukava tapa minun mielestä. Ihan yleisesti ottaen olen huomannut, että jos olet kahvittelemassa vaikkapa huoltoasemalla niin yleensä tulee heitettyä muutama sananen toisen motoristin kanssa (jos sattuu siihen viereeseen pöytään istumaan). Aurinkoisia ajohetkiä kaikille
![]()
<3 <3
Kaikille moikkaan,on se vaan niin hienoo kuulua joukkoon.99% moikkaa takas.Elämäntapaa...![]()
HD kuskien moikkaamista kommentoi alunperin joku HD nokkamies näin " Harrikalla pitää olla molemmat kädet stongassa vatkaamisen takia, tämän takia moikkaminen on vaikeata" Tää on varmaan aika leikkimielinen kommentointi, samoin kuin minunkin.(SenioRR @ Kesä. 27 2006,10:44) kirjoitti
Moikataan aina kun se on turvallista !![]()
Mopoilua vuodesta -74
Suzuki Hayabusa vm 2004
Oi järki hoi,älä tuhoa luovaa hulluutta !
Poikkeuksetta tulee lapasta nostettua kaikille. Ei siinä muuta pointtia ole kuin se hyvä fiilis ja yhteenkuuluvuuden tunne.
Paras fiilis tuli kun eksyksissä harhailin jossain vieraalla omakotitaloalueella ja apupyöräisellä fillarilla ajava about 4 vuotias pikkupoika pysähty kadunvarteen nostamaan reilusti kättä. Pitihän siinä tulevaa motoristia morjestaaTakana kävelevä isäkin morjesti. Sillon ei oma eksyminen enää niin ketuttanu.
- Pessimismi on turhaa. Ei se auta kuitenkaan! -
Suzuki GSX 1300 R Hayabusa -01
Ex. Yamaha FZ6-S Fazer -04
Jokainen tyylillään...myös velikossu. Poikkeushan vahvistaa säännön. *![]()
Huuuaaah......! CBR it is.
"If you know what you have done - you know what can be changed." -Keith Code
Moottoriteillä ja kehäteillä en morjenstele, mutta muualla melkein aina käsi heiluu.![]()
Truth, Knowledge, Knackered Sliders
ja tähän listaan vielä laivojen tervehdyskäytäntö. Se vaan tapahtuu vähän arvokkaammin lipuilla(Ron Jeremy @ Kesä. 27 2006,21:03) kirjoitti
![]()
Tietä käyden tien on vanki
vapaa vain on umpihanki
Eilen ensimmäistä kertaa ajelin kunnon sateessa ja sen verran tarkkaan piti tuijottaa tietä märän visiirin takaa, etten kyllä pystynyt moikkamaan ketään... Mutta paremmalla näkyvyydellä lapanen nousee aina kun vaan toisen pyörän huomaan, tai ainakin nyökkään jos kytkinkäsi on kiireinen.(jaket @ Kesä. 27 2006,11:57) kirjoitti
Morjestamisesta tulee hyvä fiilis tuoreelle motoristille *![]()
Työn alla.
Aina ovat vastanneet, kun olen moikannut. Ei kättä heilauttamalla, vaan päätä nyökäyttämällä.(bechipe @ Kesä. 27 2006,00:43) kirjoitti
![]()
![]()