Niin elikkäs seiskapätkän keula nitisee ja natisee, lähinnä jarruttaessa ja töyssyissä. Missä vika? Onko jarrulevyjen niitit jumissa ja aiheuttavat tämmösen efektin? Millä olette putsanneet levyjen niitit?
Aaapuva menee hermo nitinän kanssa...![]()
Pain is just weakness leaving the body
Testaappa pyörän ollessa paikallaan riuhtoa kohtuullisella voimalla stongista ylös-alas yhtä puolta kerrallaan. K3 tonnisessa nuo stongat nitisivät kiinnityskohdistaan ja ne sai hiljenemään, kun kiinnitykset löysäsi, paikoitti stongan tarkasti paikalleen ja kiristi uudestaan.
Nykysessä K4 600 gixxerissä ei PP:n clipareilla moista esiinny, joten uskoisin, että nuo orkkisstongat sen aiheuttavat. Niissähän on se kolmiopalan sissän menevä lukitintappi, joka estää stongaa "pyörähtämästä".
Oma veikkaukseni oli, että stongan pyrkiessä pyörähtämään, se jää tapin takia hieman jännitykselle ja natisee sitten kiristyspinnoasta. Tosiaan natina loppui, tai ainakin väheni merkittävästi, kun stongan löysäsi ja kiristi uudestaan.
Jos tuo natina tulee taas keulaputkista niin ensiksi kannattaa vaihtaa keulaöljyt ja jos ei auta niin pumput huoltoon.
Pumput on reilu kk sitten huollettu, jotenka en usko että johtuisi niistä. Natina tosissaan kuuluu kun paikallaan heiluttelee etujarru pohjassa. Ilman jarrua kun heilutteleen niin ei kuulu mitään.(gikseri @ Kesä. 10 2006,11:22) kirjoitti
Myöskin töyssyissä saattaa nitistä.
Pitää tarkistella noiden clipareiden kiinnitykset jospa se sillä vaikka hiljentyis.
Pain is just weakness leaving the body
Parista edellisestä moposta (K2 & K4) erityisesti jarrutuksissa kuulunut nitinä poistui ohjauslaakerin tiukkauksen myötä.
br, Mikko
KTM 1290 SAS. Suits You, Sir!
Merkki on eri, mutta ongelma sama. kuuluu pientä kitinää ja jarrutuksen jälkeen "naksahtelee".
Ongelma on kuluneet jarrulevyn niitit. Pelkkien niittien vaihto ei saamieni tietojen mukaan ole laisinkaan kannattavaa, vaan molemmat levyt menee uusiksi vaikka itse levyissä ei ole mitään vikaa. Jarrupaloineen kustannukset tulevat olemaan 800 euron luokkaa.
Nariseehan se hieman tonnisessakin. Ei haittaavasti.
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Tossa tosiaan löystyy ohjauslaakeri aika helposti, se kannattaa tarkistella.
Tässä se jo haittaa... Vieressä ajava kaverikin kuulee nitinän jos vaikka ajelee Hämpillä.(Athene @ Kesä. 12 2006,11:51) kirjoitti
![]()
Pain is just weakness leaving the body
Samalla tavalla nitisee ja natisee meikäläisen K4 750. Enpä ole asiaan jaksanut sen kummemmin perehtyä kun tuntuu mopo toimivan ja ajoon ei sen kummemmin vaikuta. Ehkä tuota voi tutkailla joskus kun ajokausi ei ole päällä tai pyytää 18tkm huollossa jotta kattelevat.(mekanik @ Kesä. 09 2006,15:56) kirjoitti
Yamaha YZ250F -08
SM530R 2008 (myynnissä: http://www.nettimoto.com/husqvarna/sm/944213 )
Mulla taasen toi K4 kuussatku kolisee etupäästään häiritsevästi. Tosin huomaan sen nimenomaan Hämpillä(mekanik @ Kesä. 12 2006,12:00) kirjoitti
En tiedä onko vika vai ominaisuus kun en ole tuon typpistä pyörää ennen omistanut. Keula on kyllä muutenkin vähän löysän oloinen, voisiko tuo korjaantua säätämällä. Ääni on sellaista väljää kolinaa/lotkotusta, ihan kuin olisi ajovalo/mittaristo puoliksi irti tai jotain (mutta ei ole). Oli kyllä äskettäin huollossa, luulisi että esim löysä ohjauslaakeri olisi huomattu.
ex: SuperDuke
ex: CBR1000RR
ex: GSX-R600
Etuhäkin runkoon kiinnittävät kaksi pulttia tuppasivat löystymään jo -96 SRADissa. Sama toistui myös -03 tonnisessa. -04 kuussatkussa on samanlainen kiinnitys, joten todennäköisesti sekin tärisee ajan kanssa auki.(Eskola @ Kesä. 12 2006,23:16) kirjoitti
Kaverilla ollut myös samaa ongelmaa 600 gixussa... Pultit kiristämällä pitäisi parantua.(gikseri @ Kesä. 13 2006,13:00) kirjoitti
Pain is just weakness leaving the body
Mitäs menit sekaantuun suzukin romuun...kärsi seuraukset!(mekanik @ Kesä. 09 2006,15:56) kirjoitti
![]()
Mielummin kärsin Suzukin kanssa ku ajan Kasawialla(Kawamasa @ Kesä. 15 2006,01:15) kirjoitti
![]()
Pain is just weakness leaving the body
itse ainakin ruikin irroitus ainetta niitteihin iltasella ja aamulla putsasin brake cleanerilla hilppeet (parina iltana laitettiin).. eipä jumita enään ja levyt liikkuu pirun hyvin.(mekanik @ Kesä. 09 2006,15:56) kirjoitti
Pitääkin kokeilla tänään jos vaikka sais homman toimiin. Huomiseks pitäs olla iskussa kun lähdetään Ahvenistolle.(santtu-cbr @ Kesä. 15 2006,08:49) kirjoitti
Edit: Ihanko CRCllä/WD40llä ruikit??
Pain is just weakness leaving the body
Omassa -04 600 Gixxerissä ei kuulu natinoita, mutta pari päivää sitten alkoi häiritsevä tärinä. Alkaa jostain 6000rpm ja voimistuu isommille kierroksille päin mentäessä. Tämä tulee siis myös paikallaan ollessa. Ajaessa rupeaa kädet puutumaan aika lahjakkaasti. Sen verran katselin että ainakaan kiveä tai muuta sellaista ei löytynyt esim. rungon ja moottorin välistä. Onko kukaan törmännyt moiseen.
Kun nyt tärinöistä, äänistä ym puhutaan, niin kannattaa tarkistaa esim. koneen yläkiinnityspulttien kireys, varsinkin jos on suojatatit asennettu. Etenkin se oikeanpuoleinen jossa holkki. Kahvapainot, takarungon kiinnityspultit yms kannattaa välillä tarkastaa kanssa jotteivät jää matkalle...nii ja takarenkaan laakerointia on myös syytä pitää silmällä. Kun takuuaika on päättymässä, kannattaa tutkailla myös että katti on vielä vaimentajassa kiinni. (jos nyt joku vakiopöntöllä vielä ajaa)
Ai ni, Renkaanvaihdon jälkeen kannattaa myös *tarkastaa että satula on siellä swingin urassa, ettei sitten pyörähdä swingin yläpuolelle kun koskee takajarruun
Paras vinkki kuitenkin on pitää korvatulppia niin lakkaa äänet kuulumasta!
Jos kaikki osat tallella ja kiinni ni eiku täysillä ja eniten.
teamvuokrakontti.blogspot.fi
wd.llä tuli ruikittua..(mekanik @ Kesä. 15 2006,09:55) kirjoitti
liikkuu nyt varmaan liaankin hyvin!
millin pituus suuntaa ja +2milliä sivuttain.. kaverin 100km ajetussa gsr.ssä ei levyt hievahdakkaan kun koskee. sama ceparissa..
Tyhma kysysmys mutta missä nämä kiristettävät pultit tarkalleen sijaitsee että osaa kattoa jos on löysällä? Ja pitääkö noiden jarrulevyjen niitit olla tosissaan noin herkät että pystyy käsineen liikuttamaan.(mekanik @ Kesä. 13 2006,13:30) kirjoitti
Luulin kerran olevani väärässä, mutta erehdyin.
Kiinnityspiste sijaitsee oikeastaan rungon etummaisessa osassa. Elikkä siinä ohjausakselin reiän "etupuolella" hieman virtalukon alapuolella. Etuhäkki on kiinni ainoastaan kahdella pultilla, joten ne löytää kyllä melko helposti, jos viitsii etsiä.(Jam Master Jeremy @ Kesä. 16 2006,12:46) kirjoitti
Juu kattelin tossa työmaalla ja löyty noi pultit aika helposti, maanantaina on huolto joten pitaa sanoa että samalla tarkastaa.(gikseri @ Kesä. 16 2006,14:47) kirjoitti
Kiitos![]()
Luulin kerran olevani väärässä, mutta erehdyin.
Etu häkin pultit löysällä joten tästä johtuen naksahteli..![]()
Luulin kerran olevani väärässä, mutta erehdyin.
Taisit saada pysyvän natinan poiston?![]()
Täydellisyyden ruumiillistuma ja vieläpä vaatimaton.
Juu ei nitise mekanikin gikseri enää! Tai sitten nitisee oikein urakalla
Nyt sitten vaan äkkiä uutta rautaa tulille..
"Paskaks vaan jos se paskaks menee"
CBR600RR '07 -raaseri
Toivottavasti!(Kukko @ Kesä. 19 2006,09:34) kirjoitti
![]()
Pain is just weakness leaving the body
mitämitä?? möitkö sen pois jo?
En myynyt... Kaaduin Ahvenistolla. Hevosenkengässä lähti etupää alta ja sitten mentiin. Itelle ei käyny kuinkaan mutta pyörä on vähän huonommassa hapessa. Sivukatteet ja takakate meni rikki, jalkatappi poikki, clipari poikki, keula väänty ja tankkiin tuli kohtuu iso lommo. Että semmosta... Rapatessa roiskuu!(santtu-cbr @ Kesä. 19 2006,22:18) kirjoitti
Saapi nähdä mitä mieltä vakuutusyhtiö on...
Pain is just weakness leaving the body
Tarkistin sen etuhäkin pulttien kireyden ja ne oli ihan ok. Mutta huomasin samalla että ohjausiskari heiluu ylä-alasuunnassa aika reilusti. Eli ihan kuin se rungon etuosaan kierrettävä pultti olisi liian löysällä. Millainen sen kuuluisi olla?
ex: SuperDuke
ex: CBR1000RR
ex: GSX-R600