elikkäs hakusessa olis mahdollisimman vähän tilaa vievä
teltta 1-2 hengelle, ehdotuksia, kokemuksia. Kiitos
Vaikkapa Jack Wolfskin Gossamer. Vain yhdelle hengelle kevyt ja pienikokoinen pakattuna ja todella pieni myös pystytettynä.
Tai Haltin Cavity. Molemmissa hintaluokka 100 ekee.
Taivas saa odottaa
Haltin Cavityä näyttäs saavan 89e täällä Jyväskylässä - urheilukauppojen alesta ehkä vielä halvemmalla. Ovh on jotai 13Xe mutta 99,- on ollu jo kesän alussa, ainakaan enempää ei kannattane maksaa.
Good to the bone
...
Partioaitta ja Lassin retkiaitta, molemmat, suositteli cavitya...
... jotain piti muistaa
Cittarissa 2hengen kupoliteltta 19.90€.
Elämä etenee, ei aina kivaan suuntaan, mutta etenee kuitenkin!
Ei riemulla rajaa, kun Kawalla ajaa!
Kawasaki Gpz1000RX
Kawasaki ZG 1200
Mulla on toi Jack Wolfskinin Gossamer, se on todella pieni ja kevyt teltta.
-Sergei-
- Sergei-
"Tiedättekö mitä siitä tulee kun risteyttää tiikerin ja kanarianlinnun??
En minäkään tiedä, mutta kun se laulaa sitä on parasta kuunnella."
Ostinpa prismasta kahden hengen kupoliteltan 16,90€ *(VOGON @ Kesä. 25 2006,19:33) kirjoitti
Ekan yön jälkeen ei enään hymyilyttänyt lainkaan... merenrannalla ja merisumun nostattaman kosteuden kera pussiin ja yö menikin valvoessa kun kondensiovesi tiivistyi teltan sisäpintaan ja valui noroina seiniä pitkin lattialle ja kasteli makuupussin *
lisäksi teltan pohjan pinta-alaksi ilmoitetaan 200*140cm, todellisuudessa edes minä, 172 cm immeinen en mahtunut suorana nukkumaan....
Ens kerralla reissuun lähtiessä kipaisen oikean telttakaupan kautta ja varaan hiukka enemmän rahaa tuohon telttahankintaan...
Ainut hyvä mikä tuossa halvassa pikkuteltassa oli sen kevyt ja pieni koko *![]()
moottoripyöräily, parasta mitä voi housut jalassa tehdä![]()
Tämä menee pakattuna niin pieneen tilaan keppeineen että oksat pois. 20 x 36 cm, mahtuu lättynä joko tankki/perälaukkuun kevyesti.
Haltin Vaelluskupoli II tuli hankittua retkimopoilua ajatellen. Helppo kasata ja pieni kuljettaa mukana. Yksi hankintakriteeri oli keveys, 2.8Kg. Jussina kokeiltu pari yötä ja hyvin mahtuu 188cm pitkänäkin suorana nukkumaan.
Tais maksaa jotain 139e.
Onko tuo teltta kaksikerroksinen? (ei saksa taivu)(drooler @ Kesä. 26 2006,11:05) kirjoitti
pitääkö vettä hyvin?
Suki Suki GSX-R 1000 k8
<s>Kiwakasa Z750 -08</s>
<s>Suki Suki GSX750F -03</s>
Babelfish.altavista.com -käännös puhuu kyllä päälli- ja sisäteltasta.(Imppu @ Kesä. 26 2006,15:02) kirjoitti
Honda ST1300A
Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
Niinkuin yllä jo olikin esimerkkejä, niin ei kannata ottaa aivan sitä halvinta vaihtoehtoa, materaaleissa, rakenteissa jne kuitenkin pihdattu niin paljon että ei kestä käytännössä vaikka niitä telttaöitä ei montaa tulisikaan.
Jos haluat parhaan, niin ota Hilleberg Akto. Hintaa on sit 350-400 E.
No joo tuo on ehkä vähän liikaa puolentoista hengen teltasta. Kannattaa käydä ihan Partioaitassa, Lassissa tms. oikeassa retkikaupassa, osaavat kyllä opastaa valinnassa kunhat itse osaat hiukka määritellä mitä ominaisuuksia haluat. Periaatteessa tavallinen normilaatuinen retkeilyteltta on kyllä laatutasoltaan ja ominaisuuksiltaan riittävä. Mopokäytössä ei kuitenkaan mielestäni kannata ottaa myöskään sitä kooltaan aivan pienintä eli olisi hyvä jos teltassa mahtuisi istumaan, oviaukosta pystyisi kulkemaan myös jäykät mopovaatteet päällä ja että liepeitten alle mahtuu hiukan tavaraa (kypärät, sivulaukut jne).
Alla olevista linkeistä voi zoomailla, mitä maailmalla on tarjolla:
Moontrail
Globetrotter
Outdoorshop
Barrabes
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Juu 2x kerrosta on. Vesipilariarvo 1500mm eli vettä pitäs pitää ongelmitta.(Imppu @ Kesä. 26 2006,15:02) kirjoitti
Laitoin postia, olisi myytävänä ylimääräinen uudenveroinen teltta.(kime40 @ Kesä. 25 2006,16:30) kirjoitti
Viime viikolla ostin Lassin retkiaitasta Haltin vaelluskupoli kakkosen,hinta 100 euroo,hyvin toimii,pitää vettä,helppo kasata ja mahtuu kohtis pieneen tilaan.
XX-99
Onko vaikea pakata takaisin, sivulla puhutaa että koko olis 20x36 cm pakattuna...kuinka paksu paketti siitä tulee?(drooler @ Kesä. 26 2006,20:03) kirjoitti
Ps. Kuva pakattuna, purettuna ja vesisateessa kertois tietenkin parhaiten *![]()
Notta ei mopolla moottoritielle - lakikin sen jo kieltää!
IBA Finland - Pariisi2006 - Alppireissu 2007 - Euroturnee 2008
Suzuki GSX-750F
Mm. mopohommissa olisi syytä olla kunnon absidi (eteinen) tavaroille - tai siten 1 hlö liian suuri teltta. Pyörä jaksaa kantaa sen 1 kg lisää.
Teltta? Mikä se o? Makuupussi vaan ja jos sataa niin jätesäkki siihen päälle...![]()
Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
Mulla on tollanen teltta ja oon toistaiseksi ollut melko tyytyväinen, mutta huonojakin puolia löytyy... Teltta pitää todella hyvin veden ulkopuolella kovassakin sateessa. Teltta on kaksikerrosteltta. Huonoja puolia on sitten pystytys ja purkaminen. Varsinkin yksin... Kaaret hajoovat helposti, jos ei omaa riittävää mielenhallintaa purkuvaiheessa. Mulla ei viimeks ollut... Pakattuna menee kyllä aika pieneen tilaan vaan ei mainoskuvien mukaiseen myttyyn. Mulla oli se reissulla HD:n tangossa kiinni eli menee se suht pieneen läjään.(MikaL @ Elo. 12 2006,22:09) kirjoitti
Tämän saa multa parilla kympillä...Mulla kun on hakusessa laadukas "pop-up-teltta". Eli semmonen 15 sec. pystytettävä...![]()
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
Kyläkauppa tuol Tuuris kaupittelee Vonkamies telttaa.2 mahtuu kivasti ja mikä tärkein kun pistää kasaan paketti menee helposti esim.takalaukkuun.pituus n.30cm!
Louis kaupittelee vastaavilla mitoilla olevaa telttaa.Siitä ei kokemuksia. Toi vonkamies 2 kerros ja veden pitävyys on jotain 1800mm(mitä sitten tarkoittaakin)
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Sattui tälläinen silmään
Kenelläkään kokemusta? Vaikuttaa suht kätevältä systeemiltä.
premier
emeritus
Toihan ei sitten ollut varsinainen teltta. Onhan niitä paljon pienempiäkin Pivokkeja, vai mikä se virallinen nimi on eli pelkkä sadesuoja makuupussille.
Halti Cavity käytössä, erittäin tyytyväinen ominaisuuksiin, viime kesänä lomareissu 2 henk. kyseisellä teltalla.
Tarkemmat tiedot Haltin sivuilta.
Petzu
Joka on muuten todella pieni ja kätevä. Voi mennä vaikka suohon nukkumaan. Pivakki auki ja makuupussi sinne sisälle auki ja sitten vaan maate. Ei tuu vesi sisään edes sateella ja hengittääkin mukavasti, elikkäs ei hiosta lämpöselläkään. Siis goretex. Itellä on tällanen. *kliks* ja *kliks*(Perhokalastaja @ Joulu. 30 2006,22:43) kirjoitti
Ei ole huonoja kelejä, on vain vääriä varusteita.
Itselläkin on teltta hakusessa ja pari voittavaa vaihtoehtoa on tällä hetkellä Exped Auriga Mesh ja Rejka Antao II
Kriteereinä sivulaukkuun mahtuminen ja riittävän kokoinen absidi tai kaksi.
Vaudelta löytyy vielä muutamia erittäin keveitäkin 2 hengen telttoja, mutta niissä on ongelmana olemattomat absidit.
Lisää pähkintöjä omasta teltta-episodista linkkeineen löytyy kotisivuiltani http://munhiekkis.fi/?p=499
Halti Cavity on myös mulla käytössä. Talakalaukkuun mahtui hyvin, vaikka oli kepit teltan pussissa ja loistavasti, kun pakkas teltan pussiinsa ja kepit erikseen.(petzu @ Joulu. 30 2006,23:10) kirjoitti
Pappatuna tallissa.
ex-GSX-F '99, ex-GSX1300R '03, Tunturi Start '70, Dyna Street Bob '08
Uusin telttahankinta on Fjällräven Akka Shape. Menee aika pieneen tilaan, on iso absidi, myös aika laadukas, ylempää keskihintaa. Ei vielä käytetty yhtään yötä, mutta hyvältä näyttää myös mopokäyttöön.
Nuo kalliit teltat pitäisi saada laukkuihin pois nyysittävistä pyörän päältä. Muuta huonoa kalliissa teltassa ei olekaan.
Piti myös tuo Fjällräven Akka Shape mainita, mutta arikorho ehtikin ensin. Tänä kesänä oli ensimmäistä kertaa reissukäytössä ja tähän astiset kokemukset ovat ihan hyviä. Shape on aika matala, mutta muuten hyvä. Tilaa on 2 hlölle ja tavaroille hyvin. Meillä on lisäksi pieni kevytpeite matkassa mm. absidin pohjaksi.
En tiedä täyttääkö kriteerejäsi sivulaukkuun mahtumisesta, jos ne on täysin ehdottomia. Meillä teltta + muut makuutarvikkeet kulkee tavararullassa, johon kyllä mahtuu t o s i *paljon tavaraa (ainakin Bemarin) takalaukkuun verrattuna ja muutenkin tuntuu että esim. märän/likaisen teltan pakkailemisessa laukkuihin saisi olla paljon tarkempana muiden tavaroiden kanssa.
Nyysimismahdollisuus mopoillessa tietysti aina on, mutta rullassakaan tavarat eivät ole näkösällä ja liikkeestä hälyttävät lukotkaan eivät ihan maltaita maksa. Toisaalta en usko, että laukkujenkaan lukot tosi varkaita paljon haittaavat.
"Minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos tiellä välillä vauhti nouseekin, vaikka sitä enemmän mitä mukavampi tie, ja yhtä hyvin silloinkin, jos tie on yksitoikkoinen, ja jos on mukavia näkymiä, ajetaan hiljalleen." (Keijo Virtanen: Tielle tuuleen)
Nykypyörällä ja sen laukkuvarustuksella ei juurikaan ole väliä teltan mitoista (Touratechin alulaukut, joiden päälle voi kiinnittää melkein ihan mitä vain). Viime Norjan reissulla teltta oli vedenpitävässä matkasäkissä laukunpäällä pyöränsuuntaisesti hihnoilla kiinni ja kulki todella näppärästi mukana. Tarkoituksena on, että jos seuraava pyörä on vähän sporttisempi tai tekee muuten vaan pidempää reissua niin kaikki matkassa olevat kamat olisivat laukuissa poissa näkösältä tai tuulta nappaamasta.
Varastamista ei sinällään voi estää...kaikki lähtee mikä ei ole kettingillä kiinni. Tavararulla on vaan aika nopea kiskaista matkaan jos sen haluaa. Laukkujen kanssa joutuu jo vähän painimaan enempi.
Fjälle ilmoittaa lähes kaikille teltoilleen mitan pakattuna 20x52cm, mutta kaaripakettien pituus on kuitenkin yleensä alle 40cm. Mikä kokoiseen tilaan saatte mahtumaan jos pistää niin pieneksi kuin saa?
Teltan hankkimisessa joutuu kyllä tekemään monia kompromisseja. Itse olen asettanut tuon kriteetin painon osalta aikalailla tuohon 3 kiloon. Kyllähän aika mahdottoman yhtälön saa aikaiseksi jos vaatimuksina on mahdollisimman pieni paino, hyvät sisätilat kahdelle, pieni pakattu koko, erittäin hyvä vedenpitävyys, tilava absidi tai absidit ja ennen kaikkea halpa hinta. Jos tietäisi aina reissaavansa yksin niin valinta olisi paaaaljon helpompi tehdä.
Minulla ei valitettavasti ole nyt mahdollisuutta mittailla, mutta eihän siitä juuri kaaria pidempää tule, jos sitten ympärysmittaa on vara kasvattaa. Tai eihän sitä tietysti ole pakko tuohon pussiin kokonaan pakata, kaaret ja kiilat erikseen jne... Kompressiopussihan tuossakin on, jolla voi vähän kiristellä.(SeniliX @ Tammi. 08 2007,15:27) kirjoitti
"Minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos tiellä välillä vauhti nouseekin, vaikka sitä enemmän mitä mukavampi tie, ja yhtä hyvin silloinkin, jos tie on yksitoikkoinen, ja jos on mukavia näkymiä, ajetaan hiljalleen." (Keijo Virtanen: Tielle tuuleen)