Teetin viime kesänä liikkeessä huollon etuteleskoopeille. Öljyt ja stefat vaihdettiin. Keväästä lähtien on etuiskareista kuulunut aina paluusuunnassa "slurp" -ääni, joka on ilmeisesti vain pahentunut. Ennen huoltoa keula ei äännehtinyt mutta pompotti.
Pahempia vuotoja en ole putkissa huomannut.
Mikähän mahtaa olla syynä ko. ilmiöön? Onko öljyä laitettu liian vähän? Onko jokin osa rikki putkien sisällä? Olisiko jokin huollon yhteydessä yleensä samalla vaivalla vaihdettava kulutusosa jäänyt vaihtamatta? Harmittaisi taas viedä pajalle pyörää saman syyn vuoksi kun edellisestä roplaamisesta ei ole edes vuotta kulunut eikä hupi ollut tosiaankaan ilmaista.
Paluusuuntainen vaimennus toimii joten kuten kun säätö on aivan tapissa, jolloin myös "slurp" -äänen esiintyminen on minimissään.
Taitaa olla niin että kesä ajetaan enemmän tai vähemmän pomppimalla ja syksyllä mietin mitä tehdään. Eivät kai keulan komponentit siitä pahemmaksi voi mennä..?
Voiskos olla sitte niin että öljyä on tosiaankin laitettu liian vähän... Ota yhteyttä huollon tehneeseen virmaan ja tinkaa tarkistaan/korjaamaan asia.
Itelle joskus kun vaihdoin öljyt ja kysyin öljymäärää liikkeestä, niin sain ensin ihan väärää tietoa. onneksi en uskonut ja kysyin toisesta paikasta öljyjä vaihtaessani, niin sain oikeat lukemat.
Ei se ainakaan hyvää tee jos öljyt vähissä ja jos ajo-ominaisuus on huono niin eikös se ole jo vaarallinen...![]()
Liukuholkit sielä on jotka saattavat kulua ,tuskin nekään ihan kuivat on jos edes vähä on öljyä ja kuluuhan ne muutenkin... Tai sitte vaan nostat mopon keulan ilmaan ja teet työn itse... Sekään ei oo ylitsepääsemötön hommeli. Eikä maksa kun öljyjen ja osien hinnan...
![]()
Konsultoin sekä etupään huollon tehnyttä tahoa että virallista Yamahan huoltofirmaa. Ehdottivat äänen aiheuttajaksi liian vähäistä öljyn määrää. Lisäsin ehdotetun 20 ml per putki ja ongelma väheni. Virallista tietoa öljynpinnan tasosta yläpäästä mitattuna ei ole saatavana joten varovasti pitää lisätä.Netistä tosin löytyi lukema 124 mm yläreunasta mitattuna. Täytyy vielä mittatikun kanssa tutkia jossakin vaiheessa.
Nyt keulan asetukset ovat seuraavat: esijännitys 4 viivaa näkyvissä, paluuvaimennus 3 naksausta, sisäänmenovaimennus 3 naksausta. Ei siis pahemmin kuulu ylimääräisiä ääniä eikä juuri pompikaan, luultavasti keula ei ole ollut paljon parempi ominaisuuksiltaan edes uutena .
Eräs huolestuttava seikka kuitenkin löytyi amerikkalaiselta foorumilta: joku tuore käytetyn ´Catin omistaja oli kuullut saman ääni-ilmiön ja Yamahan huolto oli huomannut putkien vääntyneen hieman. Mitenkähän tuo selittää slurps -äänet?
Höpö puhetta ettei löydy tietoa öljynmäärästä. Itelleni ainakin aikanaan kun vaihdoin niin löyty mitta mihin asti öljy tulee. siis mitta putken yläpäästä öljyn yläreunaan... Muistaakseni soittelin Tampereen Yammu huoltoon...
![]()
KX-centeristä kyselin, ilmeisesti vastaus riippuu siitä että kuka kysyy. Sanoivat että on tieto vain aineen millilitramäärästä...(T-CatMan @ Heinä. 31 2006,15:29) kirjoitti
Keulan korjaus olisi jälleen ajankohtainen asia. Mitähän ongelmalle kannattaisi näin ennen ajokauden alkua tehdä?
Otin jo yhteyttä erääseen firmaan, jonka edustaja arveli että "shimmaamalla" keula saataisiin kuntoon. Enää en kuitenkaan haluaisi pistää eurojani summamutikassa mahdolliseen kankkulan kaivoon. Kysyin että onko keula kuin keula restauroitavissa ja kaveri vakuutti asian olevan näin. Sama firma johon nyt otin yhteyttä vaihtoi tosin`Cattiini kesällä´05 stefat ja öljyt. Huoltotyön tuoma parannus oli miltei olematon.
Minkähän hintaisia ja kestoisia projekteja nämä yleensä ovat eli mikä on yleinen hintataso ko. hommalle? Itse en putkia avaa kun en ehdi eikä homma muutenkaan innosta.
Olisiko missään päin nettiä tarjolla "kansantajuisia" kuvia/kertomuksia teleskooppien rakenteista? En oikein ole perillä "shimmien" ja säätöruuvien toimintaperiaatteista ja olisi ihan kiva tajuta mistä on kyse.