Kysytäänpäs täältäkin, kun kaikki tieto olisi tarpeen...
Tilasin rataharjoittelupyöräksi Suzuki GSX-R 750 K6:n(taxfree), jonka pitäisi tulla 2vk:n kuluttua. En ole tutustunut ko. malliin kuin kuvista ja näyttelyssä päällä istunut. Olen jonkin verran ajanut radalla 1000:lla, ja kooltani olen 190cm/90kg. Pyörällä tulee ajettua suurimmaksi osaksi Kemoralla. Tarkoitukseni on oppia ajamaan kovempaa (joskus ehkä jopa kovaa) hyvällä pyörällä, mukavalla toimivalla moottorilla ja alustalla. Siis täysin omaksi iloksi, mutta "vakavasti harrastaen"!
Onko kenelläkään kertoa vielä omakohtaisia kokemuksia ko. mallista radalla verrattuna esim. 600:een, tai tonniseen GSX-R:ään?
Itse päädyin 750:een radalle, koska tarkoitukseni ei ole ruveta ajamaan kilpaa, katupyöräni 1000 K6 on lompakolleni liian kallis romutettavaksi, ja 1000:n on minulle jopa turhankin tehokas esim. Kemoralle - vaikea hyödyntää tehoa...
Tulevaan pyörään on kysytty tarjoukset lähes kaikkiin ns. "lisävarusteisiin". Tulossa on ainakin normaalien renkaiden, kuitukatteiden, kaatuma-ja siirtotappisarjan lisäksi WP:n takajousitus, Yoshimuran Japanin-mallin putki+PC(säädettynä ammattilaisella), WP:n täydellinen kittisarja etujousitukseen(Hollannissa laitettuna), ja ehkä WP:n ohjausiskari. Myöhemmin, ehkä ensi kesänä mielessä on ollut vielä syttyboksi ja sifteri... Mitä on asiantuntijat mieltä mitä kannattaa laittaa ja mitä ei?
Toivottavasti asiallisia vastauksia/kommentteja löytyy... Kiitos!
Mulla oli ennen 750R K1 ja mietin, että ostanko 1000R K6 vai 750R K6. Päädyin jälkimmäiseen juurikin sen takia, kun tykkään ajaa radalla ja 750R on siellä anteeksi antavaisempi eikä kaasu ole niin äkkinäinen kuin tonnisessa. Kyllä kai siihenkin tottuisi, mutta itse olen tykännyt 750R:stä toosi paljon eikä ole tarve sitä sen isommaksi vaihtaa. (Nooh, ehkä valintaan hieman vaikutti myös itsesuojeluvaisto, itse itseni tuntien...) Monenlaisia vemputtimia olen testaillut niin kadulla kuin radallakin, mut omaan käteen tuo 750R on just hyvä. Eikä varmasti tuolla sen kummemmin jää kenenkään jalkoihin kuin tonnisellakaan, ehkä jopa päinvastoin. Luistokytkin on loistava radalla ja nuissahan on hyvä alusta. Ihan varmasti loistava valinta! *
Kunpa ois itselläkin vara ostaa ratapyörä - Ehkä joskus... *Paljonko muuten maksoi tax freena, jos saa kysyä?
~ Tässä maailmassa on aina vaaroja niille, jotka ovat peloissaan. ~
- Bernard Shaw
Asiantuntemusta ei mulla ole pätkääkään... ensi viikolla kokeilemaan miltä tuntuu tuo prätkä radalla, maantieajossa ainakin ylittänyt kaikki vaatimattomat odotukseni ja nautittu on joka kilometristä (paitsi mukulakivistä).
Kiinnostuksella myös niitä viisaampien vastauksia odottelen.![]()
"We cannot choose the time we live in
- all we have to decide is what to do with the time that was given to us."
Hyvä pyörävalinta. Uskoisin että nopeampi pyörä kuin tonninen Kemoralla (siis normaali Matti Meikäläisen käsissä).(Maximus @ Kesä. 21 2006,19:19) kirjoitti
Omakohtaisia kokemuksia noiden Suizan 600/750/1000 eroista radalla ei ole. Muilta merkeiltä kylläkin 600/1000. Ja pienempi toki paljon anteeksiantavampi ja helpompi käsitellä.
Noista lisävarusteista on jokaisella oma mielipiteensä, mutta tässä mun: Mikäli ei yritä ottaa niitä viimeisiä sekunnin sadasosia pois niin jättäisin putki-PC yhdistelmän, WP:n sarjat, sifterit ja syttyboksit ehdottomasti pois. Niin kauan kun oma kierrosaika ei ole noista kiinni niin ei niitä tarvitsekaan. Kunhan laittaa alle kunnon renkaat ja ohjausiskarin. Eikös tuossa ole vakiona ohjausiskari? Toimivuudesta en tiedä (itellä GSX-R 600:n vakio iskari toimi myös radalla). Kuitukatteet on hyvä olla ja kaatumatapit. Hyvä kikka on myös kääntää vaihdekaavio. Alkuperäisellä jousituksella pärjää varmasti pitkälle. Ensin opettelee säätämään jousituksen ja kun huomaa että jousitus ei pysy enää perässä niin alkaa katselemaan WP:n tai Öhlarin tavaroita. Ja vasta näiden kaikkien hommien jälkeen sifteriä, putkea, PC:tä jne.
Tietysti jos ei pätkääkään ole rahasta kiinni ja haluaa näyttää ja kuulostaa hyvältä niin kaikki sifterit, Öhlarit ja Akrapovicit kiinni.
You're not so fast as I think I am!
menee jo vakiona Kemorassa sellaista vauhtia, ettei normaaliukko tarvitse kuin harjoitusta, pyörä ei rajoita vauhtia pitkään aikaan. Rakentelusta säästyneet rahat voi käyttää vaikka ajopäiviin![]()
omat lehmät ojassa
Tuohon vakio ohjausiskariin kannattaa ainakin vaihtaa öljyt taikka edes ilmata. Tuuppaa olee tehtaanjäljiltä vähän semmoisia.
Kiitti vastauksista ja kommenteista!
Saan pyörän huomenna itselleni, joten koeajoa odotellessa...
Täytyy kirjoittaa kommenttia pyörästä radalla, jos jotakuta kiinnostaa amatöörin kommentit.
Laadukkaan kuitukatteet ovat näköjään hakusalla, mutta toiveissa olisi saada ne täksi viikoksi. Muuten pyörään on kaikea hyvin saatavilla.
Joku kyseli taxfree-hintaa niin hänelle vastauksena, että pyörä on vähän käytetty, erittäin sopevan hintainen ja ostin sen Saksasta. Hintoja voi katsella esim. Mobile.de:stä.
Siis hetkinen, tarkoitatko että ostit Saksaan rekisteröidyn pyörän ja jätät rekisteröimättä Suomessa?(Maximus @ Heinä. 04 2006,00:09) kirjoitti
Kerros nyt paljonko suunnilleen maksoit ettei tarvitse arvailla...
.
No katsoppas vaikka tästä... CLICK!(pr0gram @ Heinä. 04 2006,06:48) kirjoitti
![]()
Now riding:
* KTM 690 Enduro R
Past ones:
* KTM EXC 300
* KTM 250 EXC Racing
* CBR 600 F4
* CBR 954 RR
Juu, no tuollaista vähän arvelinkin. En tosin oikein ymmärrä mitä järkeä mennä Saksasta tolla hintaa hakemaan vähän käytettyä kun Suomesta saa sen verottoman (aivan uuden) kait aikas lailla samoihin hintoihin... no ehkäpä missasin tässä jonkun pointin?(ValeRossi @ Heinä. 04 2006,07:52) kirjoitti
.
" Mikäli ei yritä ottaa niitä viimeisiä sekunnin sadasosia pois niin jättäisin putki-PC yhdistelmän, WP:n sarjat, sifterit ja syttyboksit ehdottomasti pois. "
samaa mieltä. ei se niistä oo kiinni. Riisut turhuudet pois, kuitukatteet päälle, jarruihin motulin synteettiset nesteet, rensport luokan renkaat alle, mahdollisesti LYHYET kaatumatatit, huoltopukin korvakkeet takahaarukkaan(suojaa myös kaatuessa haarukkaa).
satsaa raha renkaisiin, bensaan ja ajovarusteisiin.
Itsekkin pidän tuota 750:kasta yhtenä parhaista vaihtoehdoista. 600:sellakin kyllä menisi.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Käytetyn pointti on siinä, että pyörää ei tarvitse ajaa sisään, ja kun ostin tullille sopivan yksilön niin pyörän saa halutessa kilpiin käytetyn verolla.
Pyörä oli erään Suzuki-liikkeen esittelypyörä ja hintaa sille oli vähemmän kuin yhdessäkään tällä hetkellä myynnissä olevalla.
Uusissa on se ongelma, että kannattavinta pelkästään ratakäyttöön on ostaa pyörä itse Euroopasta esim. Saksasta Saksan alv:lla(tarkoitan yksityisiä). Jos taas sitten pyörän haluaa kilpiin myöhemmin niin hinta pompsahtaa, koska pyörästä pitäisi maksaa alv myös Suomeen ja autovero huonolla tuurilla uudesta pyörästä.
Omassa pyörässä on se hyvä puoli, että jos ratatouhut loppuu niin kilvitän pyörän ja myyn pois. Se jäisi ihan sopivan hintaiseksi verrattuna uuteen, tai täällä myynnissä oleviin käytettyihin...
Ja ainakin Suzukin osalta saksa pyörä taxfreenä on halvempi kuin suomi pyörä taxfreenä. Johtuen siitäkin että on sama maahantuoja molemmissa ja suomen pyörät tulee saksan kautta tänne pohjolaan.
Kaveri kun hommasi 1000 GSX-R:n verottomana YK-joukoissa ollessa niin sai saksasta samaan hintaan komennus ajaksi vakuutuksetkin kuin suomesta pelkän pyörän.
"Screw you guys! I'm going home!" - Eric Cartman