Tulokset 1:stä 16:een 16:sta
  1. #1
    Varmaan joku osaisi selittää miksi jarrukahva menee enemmän pohjaan, kun jarrut ovat lämmenneet/kuumenneet.

    Pistää joskus mietityttämään kovempaa vedettäessä, että jos jarrutus ei onnistuisikaan tuon ilmiön takia..

    Jarruteho paranee varmaan jonkin verran kun levyt lämpiää, mutta mitäs sitten kun ne kuumenee enemmän? Kuinkahan laaja se optimilämpötilaskaala on?

    Mietityttää kuinka paljon noista piparilevyistä on hyötyä jäähdytyksen puolesta kun olivat vakiona. Osaisiko joku kertoa eroista, jos on vaihtanut tavallisten tilalle piparit?
    00:58:12 [Terrorizer] pienimunaiset pojat hankkii tusinamuoviluoteja ;)

    - Naapurinlikka, pikkusportti, farkut, ei sakkoja -
  2. #2
    Ainakin veturin jarruissa väheni pito huomattavasti kun jarrupalat kuumenivat tavallista enemmän ja siksi joutui kahvaa painamaan enemmän (radalla siis). Vakiojarrupalat lienee tarkoitettu alemmille lämpötiloille.

    Teräspunosletkut, hyvät 5.1 nesteet, kunnon ilmaus ja hyvät jarrupalat.. siinä lienee lääke ongelmiin.
    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
  3. #3
    Minua eniten kummastuttaa se, että miksi levyn lämmetessä kahva menee helpommin pohjaan.
    Mikä sen aiheuttaa? Onko kenties levyjen ja palojen välinen kitka pienempi lämpimänä(?!) ja painetta joutuu näin lisäämään, vai lämpeääkö ne letkut (kun ei ole punosletkuja) ja antavat enemmän periksi (ikäänkuin laajenisivat), jolloin painetta joutuu lisäämään saman puristuksen saamiseksi?

    Yksi lääkehän on olla jarruttamatta niin paljon

    Mitähän nuo dot -merkinnätkin tarkoittaa? onko 5.1 jäykempää kuin 4.1 vai mitä tarkoittaa? Kai niihinkin joku diskantti.basso -selitys on?
    00:58:12 [Terrorizer] pienimunaiset pojat hankkii tusinamuoviluoteja ;)

    - Naapurinlikka, pikkusportti, farkut, ei sakkoja -
  4. #4
    Lainaa (Seven @ Heinä. 02 2006,11:11) kirjoitti
    Mitähän nuo dot -merkinnätkin tarkoittaa? onko 5.1 jäykempää kuin 4.1 vai mitä tarkoittaa?
    5.1:llä on korkeampi kiehumispiste kuin 4:lla. Muutenkin ominaisuudet lienevät paremmat. Speksit löytynevät googlesta.

    Laita ensimmäiseksi ne punosletkut.. Yllätyt miten suuri ero niissä on kumisiin.
    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
  5. #5
    Lainaa (Seven @ Heinä. 02 2006,11:11) kirjoitti
    Minua eniten kummastuttaa se, että miksi levyn lämmetessä kahva menee helpommin pohjaan.
    Mikä sen aiheuttaa? Onko kenties levyjen ja palojen välinen kitka pienempi lämpimänä(?!) ja painetta joutuu näin lisäämään, vai lämpeääkö ne letkut (kun ei ole punosletkuja) ja antavat enemmän periksi (ikäänkuin laajenisivat), jolloin painetta joutuu lisäämään saman puristuksen saamiseksi?

    Yksi lääkehän on olla jarruttamatta niin paljon

    Mitähän nuo dot -merkinnätkin tarkoittaa? onko 5.1 jäykempää kuin 4.1 vai mitä tarkoittaa? Kai niihinkin joku diskantti.basso -selitys on?
    Oma kokemukseni on kun neste lämpenee niin kumi letku nostkistuu ja antaa periksi. teräspunosletkut on pieni sioitus ja hyvä valinta vaikka ei kävisi radallakaan.

    No mitä paloihin tulee niin olisko ollu saatavilla kaksia, sinteri ja tavallinen.

    No sinteripala ei sovellu tavalliselle jarrulevylle.

    Korjatkaa jos olen väärässä.
  6. #6
    Vaihdoin just punosletkut ja Motulin (RBF600?) nesteet. Ostin uudet palatkin, mutta en laittanut vielä paikoilleen. Vanhoilla lähes loppuun kuluneilla paskapaloillakin setti toimi Ahvenistolla oikein HUOMATTAVASTI paremmin. Kahvan pehmentymistä ei tapahtunut juuri ollenkaan.

    Vanhoissa nesteissä on myös jonkin verran kosteutta, joka lämmön noustessa yli sadan asteen siis kiehuu kaasukupliksi. Vaikka mulla oli keväällä laitetut Bendixin nesteet niin jarrutuntuma oli silti pehmeä, joka vielä paheni radalla. Alastarolla kävi vielä kerran niin, että palat rupesivat sulamaan levyyn.
    Palat, joista yksi hiottu (huono kuva)
    Levy (vähän parempi kuva)
    Kumma että hionnan jälkeen toi ongelma ei ole uusiutunut, vaikken niitä ihan puhtaiksi saanutkaan.



    TL1000R
  7. #7
    Lainaa kirjoitti
    No sinteripala ei sovellu tavalliselle jarrulevylle
    Miksei?Onhan useissa uusissa pyörissä vakiona sintteripalat.
    Mutta eivät tietenkään sovellu valurautajarrulevylle.
  8. #8
    Lainaa (Hemppa @ Heinä. 02 2006,16:10) kirjoitti
    Lainaa kirjoitti
    No sinteripala ei sovellu tavalliselle jarrulevylle
    Miksei?Onhan useissa uusissa pyörissä vakiona sintteripalat.
    Mutta eivät tietenkään sovellu valurautajarrulevylle.
    Totta!!! Eiköhän se riitä, että on levyt rosteria!!!
    But Officer....I wasn't speeding....I was QUALIFYING!
  9. #9
    Lainaa (Seven @ Heinä. 02 2006,11:11) kirjoitti
    Yksi lääkehän on olla jarruttamatta niin paljon
    Niinpä juuri. Itse suosin moottorijarrua ja kevyttä etujarrua ja siihen päälle kanttaus. En ole koskaan ymmärtänyt sellaista ajotapaa, että lämä tiskiin suoralla ja ennen mutkaa jarrutellaan jarrulevyt punaisena. * Sellaisten kuskien perässä on sitä paitsi vaarallista ajaa. Monesti tullut "Uups" tilanteita, kun ajaa perässä ja yht' äkkiä mutkassa tullaankin perse edellä vastaan. Mutta ajotapoja on monia...
    ~ Tässä maailmassa on aina vaaroja niille, jotka ovat peloissaan. ~
    - Bernard Shaw
  10. #10
    Lainaa (jennica @ Heinä. 02 2006,20:27) kirjoitti
    Niinpä juuri. Itse suosin moottorijarrua ja kevyttä etujarrua ja siihen päälle kanttaus
    Oletkos Alastarolla käynyt ajelemassa Son kova paikka jarruille jos vähänkin reippaammin haluaa ajella..
    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
  11. #11
    Lainaa (Earthend @ Heinä. 02 2006,20:31) kirjoitti
    Lainaa (jennica @ Heinä. 02 2006,20:27) kirjoitti
    Niinpä juuri. Itse suosin moottorijarrua ja kevyttä etujarrua ja siihen päälle kanttaus
    Oletkos Alastarolla käynyt ajelemassa Son kova paikka jarruille jos vähänkin reippaammin haluaa ajella..
    En ja tuskinpa sinne koskaan menenkään.
    ~ Tässä maailmassa on aina vaaroja niille, jotka ovat peloissaan. ~
    - Bernard Shaw
  12. #12
    Lainaa (jennica @ Heinä. 02 2006,20:52) kirjoitti
    Lainaa (Earthend @ Heinä. 02 2006,20:31) kirjoitti
    Lainaa (jennica @ Heinä. 02 2006,20:27) kirjoitti
    Niinpä juuri. Itse suosin moottorijarrua ja kevyttä etujarrua ja siihen päälle kanttaus
    Oletkos Alastarolla käynyt ajelemassa Son kova paikka jarruille jos vähänkin reippaammin haluaa ajella..
    En ja tuskinpa sinne koskaan menenkään.
    Jos ja kun rata-ajo kerran kiinnostaa niin kannattaa kyllä nuo kaikki Suomen pikku radat kiertää läpi.. Kukin rata opettaa uusia juttuja, joista on taas hyötyä muillakin radoilla.
    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
  13. #13
    Lainaa (Earthend @ Heinä. 02 2006,21:09) kirjoitti
    Lainaa (jennica @ Heinä. 02 2006,20:52) kirjoitti
    Lainaa (Earthend @ Heinä. 02 2006,20:31) kirjoitti
    Lainaa (jennica @ Heinä. 02 2006,20:27) kirjoitti
    Niinpä juuri. Itse suosin moottorijarrua ja kevyttä etujarrua ja siihen päälle kanttaus
    Oletkos Alastarolla käynyt ajelemassa Son kova paikka jarruille jos vähänkin reippaammin haluaa ajella..
    En ja tuskinpa sinne koskaan menenkään.
    Jos ja kun rata-ajo kerran kiinnostaa niin kannattaa kyllä nuo kaikki Suomen pikku radat kiertää läpi.. Kukin rata opettaa uusia juttuja, joista on taas hyötyä muillakin radoilla.
    Näinhän se toki on. Tuli muuten oikkari (pitäs vissiin vaihtaa tulpat aurinkoisen Kemoran kisapäivän jälkeen *), tarkoitin Ahveniston rataa minne en välittäs mennä. Voishan sielläkin toki käydä, jos oikein hyvä sauma sattuis, mutta sinne en viitsi asioikseen lähteä. Mutta kaikilla muilla radoilla haluaisin käydä. Täältä pohjoisesta on vaan niin aikaa ja rahaa vievää lähteä kiertelee eri ratoja. Ei enään edes se n.200e/pv riitä...
    ~ Tässä maailmassa on aina vaaroja niille, jotka ovat peloissaan. ~
    - Bernard Shaw
  14. #14
    Lainaa (jennica @ Heinä. 02 2006,21:48) kirjoitti
    tarkoitin Ahveniston rataa minne en välittäs mennä. Voishan sielläkin toki käydä, jos oikein hyvä sauma sattuis, mutta sinne en viitsi asioikseen lähteä. Mutta kaikilla muilla radoilla haluaisin käydä. Täältä pohjoisesta on vaan niin aikaa ja rahaa vievää lähteä kiertelee eri ratoja. Ei enään edes se n.200e/pv riitä...
    Ahvenisto on muuten oikeesti Suomen hauskin rata. Oma luonteensa toki kaiteiden takia, mutta hauska jokatapauksessa.. kannattaa käydä kokeilemassa jos mahdollisuus tulee.

    Sama ongelmahan se on täältä etelästäkin ajella radoille, kun 2-3 päivää pitää varata reissuun, mutta noi on niitä juttuja mistä elämä saa suolansa ja sokerinsa. Huvit vaan maksaa rahaa. Kauhulla oottelen sitä hetkeä kun sinne Oulun seudulle saavat uuden radan väsättyä..

    edit: Sorry OT.. Mutta on niin että osa radoista ei vaan kuormita jarruja niinkuin toiset.



    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
  15. #15
    Lainaa (Earthend @ Heinä. 02 2006,21:56) kirjoitti
    Mutta on niin että osa radoista ei vaan kuormita jarruja niinkuin toiset.
    Ja niin, että toiset kuskit ei vaan kuormita jarruja niinkuin toiset.
    ~ Tässä maailmassa on aina vaaroja niille, jotka ovat peloissaan. ~
    - Bernard Shaw
  16.  
  17. #16
    Lainaa (jennica @ Heinä. 02 2006,22:25) kirjoitti
    Lainaa (Earthend @ Heinä. 02 2006,21:56) kirjoitti
    Mutta on niin että osa radoista ei vaan kuormita jarruja niinkuin toiset.
    Ja niin, että toiset kuskit ei vaan kuormita jarruja niinkuin toiset.
    Kierrosajoissahan se vaan näkyy.. Niinkuin rengaskulutuskin
    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012