Jollain foorumilla törmäsin neuvoon kuinka kannattaa rasvata kardaanin ja vetobanjon poorit samalla kun vaihtaa renkaan..
Otin tässä kuivaharjoittelun illalla ja totesin, että kardaanin etupäähän ei kasauksessa paljoa suojaa laiteta, oli jo 6000 km ajon jälkeen iloisesti ruosteessa, kuten myös sen lukemani jutun kuvissa.
Kardaanin irroitus on todella helppo juttu, vain neljä mutteria auki ja kevyt lithiumpohjainen vaselointi ja kokoon......
TUONNE sen linkitin joku aika sitten. Kuiva oli omassanikin.
Vinkistä vaarin ottaneena juuri tänään oli FJR renkaanvaihdossa ja huollossa ja pyysin katsomaan laakerit ja poorit ('03 vm ja 37 tkm): poorit oli kunnossa mutta etupyörän laakeri piti vaihtaa.(kaasunalle @ Kesä. 20 2006,23:58) kirjoitti
hyvät sivut
Tämän session tuloksena löytyi hyviä kuvia huoltoa ja tuunausta kuinka näprätä pyörää...
No pitihän sen edellisen mennä kuralle...
http://www.fjrtech.com/default.cfm
sieltä se kuitenkin löytyy...
Oletko pessyt epähuomiossa painepesurilla laakereita, vai meneekö nuo laakerit normaalisti noin äkkiä?(Anttoo @ Kesä. 21 2006,16:16) kirjoitti
Dixi et animam levavi
En ole pessyt painepesurilla, mutta en tiedä edellisestä omistajasta. Ei tosiaan pitäisi mennä noin nopeasti. Aina kannattaa näemmä tarkistuttaa renkaanvaihdossa.(ek@ @ Kesä. 21 2006,22:19) kirjoitti
Samaa hämmästelin minäkin. Ei normaalia. Jos nolla lisää kilsoihin, niin sitten ehkä.(Anttoo @ Kesä. 21 2006,21:52) kirjoitti
Tuli vielä mieleen, että olen pessyt pyörääni puutarhaletkulla, jossa on pistoolisuihku, jonka saa pistemäiseksi. Jarrusatuloita ja renkaita pesin tässä viimeksi toukokuun lopulla, kun tuli ajeltua sorateillä ja pitkät pätkät jollain metsäautotiellä. Riittäisikö normaali vedenpaine pistesuihkuna tuhoamaan laakerit?
Ei varmaan, laakereiden suojana on huulitiivisteet. Mikäli tiivisteet ovat olleet rikki niin, sitten laakereille on saattanut päässä vettä sekä likaa.Tosin nuo laaakerit on myös suojatut. Pitäisin myös mahdollisena sitä, että laakerit ovat päässeet kuivumaan, toisin sanoen rasvat, jotka laakeritehtaalla on laakereihin laitettu on hävinneet. Vaihtoehtoja rasvan puuttteeseen on monia. Liian vähän rasvaa, laakerit kuumentuneet, tiukat välykset ja jne. Toivotaan että uudet kestää pidempään.![]()