Pitäisi rouvalle ostaa joku perusprutku, kun tuo Xj600 on liian korkea opetteluun.
Onko kenelläkään tietoa 125-250 kuutioisten customien kestävyydestä? Paljonko ajetun uskaltaa ilman konerempan pelkoa ostaa? Onko jotain mallia jota uskaltaisit suositella? Ehkä jopa myydä minulle edullisesti? Tehoilla ja vauhdeilla ei ole tässä tapauksessa juuri mitään merkitystä.
Honda ST1300A
Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
Tuttu osti vaimolleen vuosi sitten keväällä vaimolleen Yamaha dragstar 250:n ja sai sitten ostaa kesäkuussa vaimolle HD:n 883 sportsterin.
Eli ei ihan pienintä kannata ostaa jottei mielenkiinto lopu suoraan vaan uskoisin tuon 600 kuutioisen olevan ihan yhtä helppo/vaikea opetteluun kuin hieman pienempikin. Tosin en puhu kokemuksesta kun ei noilla customeilla ole tullut ajettua kuin max 10km elämäni aikana
"Screw you guys! I'm going home!" - Eric Cartman
Veikkaan et ois ajanu dragstarilla paljon pitempään, kestävyyden kannalta.
Pojat ajaa mopoilla
Pitäneen paikkansa. Itsekkin olisin laittanut siinä tapauksessa ehkäpä Suzuki M800:n. On meinaan hinta/laatusuhteeltaan makean oloinen customi. Tosin tuttavalla siihen merkkiin todennäköisesti vaikutti oma HD:n Night Train(miäs @ Kesä. 20 2006,20:50) kirjoitti
"Screw you guys! I'm going home!" - Eric Cartman
* Yamaha Virago 250
* Suzuki Marauder 250
* Honda Rebel 250
* Suzuki GN 250
Siinä taitaa olla nuo yleiset suositukset meille lyhyille, jotka haluavat nätin ja söpön pyörän, joka kuluttaa vähän ja vakuutuksetkin alimmassa luokassa. Eivät rasita ostettaessakaan pahemmin kukkaroa ja eivät kelpaa varkaillekaan. Nämä myös painavat melko vähän, eli on mahdollista nostaa pystyyn itse jos sen sattuu kippaamaan. Tai jos pitää työntää peruuttaa ylämäkeen, se tosin voi olla aika hikinen juttu muutenkin. Kymco Zing (piikki) on myös hyvin silmää lämmittävä laite.
Itselläni on Kawa EL-250 (-94) ja se ei tähän mennessä ole tarvinnut mitään remppoja (määräaikaisten lisäksi), paitsi tosiaan öljypohjaan tehdä uudet kierteet. Vain kahdesta asiasta on omassani sanottavaa: Suuremmissa nopeuksissa (tyyliin 120km/h) tuuli tuntuu vähän riepottelevan ja tekee ajosta vähän epävarmaa. Toinen asia on mopon ääni: sellainen matala HD-tyyppinen mörinä ei pikkuisilla twineillä onnistu. Toisaalta nämä ovat mielettömän ketteriä ja näppäriä kaupunkipyörittelyssä ja jarrut pureutuvat uskomattoman hyvin. Eli tässä mielessä turvallisia.
Minusta pieniä pyöriä dissataan ihan turhaan ja höpötetään, että sillä jaksaa ajaa vain kuukauden ja sitten onkin saatava jo isompaa. Kieltämättä itse voisin haluta korjauksen noihin mainitsemiini puutteisiin (jotka ilmeisesti hoituisivat pois ostamalla vaikka ison HD'n)- toisaalta en ole valmis saamaan isomman pyörän ongelmia itselleni.
--
" Joka ei ole kuullut banaanikotkan villia kutsuhuutoa, ei voi koskaan ymmartää Kaplan-turbiinin horisontaalisen sijoittamisen etuja kehitysmaiden kouluttamattomien naisten tasa-arvon kannalta!" -RV, va K:joki Oy-
Itse ostin vaimolle viime kesänä -96 mallisen 26tkm ajetun 250 cm Viragon, käytin sen huollossa, jossa kertoivat että hyvässä kunnossa tuntuu olevan, eikä todellakaan mitään ongelmia ole ollut.
Toisekseen se on niin kevyt ja helppo pyörä ajaa, että vaimoni joka ei ollut ikinä edes mopolla ajanut, oppi tuolla todella kivuttomasti.
(Z750 @ Kesä. 20 2006,20:47) kirjoitti
ketjun aloittaja taisi just sitä tarkoittaa että se kuussatanen ei ole ihan yhtä hyvä harjoitteluun kuin pienempikin, eh? koneen koolla liene hirveästi väliä jos pyörä on liian korkeakirjoitti
![]()
no jos ne 600 kustomit, antaa tehoja 40 pollea ei ne mitään rakettejä ole.
Varmaan nämä viragot, dragstarit ja hondant VT 600 kuutioisina hyviä aloittelijan kustomeita. Ei varmaan ole hirveän paljon painavampi kuin 250 kuutioinen mutta ei jää ihan heti pieneksi tehojen osalta.
Taasko tämä menee tähän kuutioiden kilpajuoksuun?
En halunnut vakuutteluja isomman pyörän riittävyydestä nyt ja tulevaisuudessa, vaan tietoa noiden pienempien kestävyydestä. Parissa myynti-ilmoituksessa oli jotain mainintaa tehdyistä huolloista/korjauksista, joten heräsi epäilys vehkeiden kestävyydestä.
Ei XJ:ssä mitään ihmeellistä vikaa ole (myynnissä!), mutta ei vaan yllä kunnolla jalat maahan molemmin puolin, ja kytkin ei ole ihan niin kevyt, että opettelu olisi helppoa.
Honda ST1300A
Itse olen opastanut tuttavanaista ajamisen saloihin CB 250 RS:llä. Pieni pyörä on kevyt käsitellä, kuivana 127 kg, ja tottumattoman kuljettajan on helpompi perehtyä itse ajamiseen kun ei tarvitse keskittyä niin paljon pyörään. Varsinkin suht´aralle kuljettajalle tämä näyttää sopivan.
RS:n tekee mielenkiintroiseksi se ettei siinä ole sähkökäynnistystä. Kuski on selvästi oppinut liikkeellelähdöt eikä viitsi tumpuloida pyörää sammuksiin kun joutuisi temppuilemaan käynnistyspolkimen kanssa. Pyörä on tosin laakin kone.
Mitä kestävyyteen tulee niin käsitykseni mukaan pieni kone ei kestä niin hyvin kuin iso mutta vastaavasti niillä ajetaan yleensä vähemmän. Tekniikka sinänsä on hyvin toimivaa, ainakin Hondassa.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Busassa olis penkki aika matalalla![]()
Kukkakepeille
Pakkotoisto.com
Niin ja modatuissa vielä matalammalla(suurii @ Kesä. 21 2006,16:08) kirjoitti
![]()
Itse aloittelin 10v tauon jälkeen Kawan EN 500:lla. Jos en olisi aikaisemin ajanut olisin varmaan ollut 250 customin kannalla. Jos se ajajasta itsestään tuntuu hyvälle, niin ei muuta kun hankkimaan sellaista.![]()
Itsestä ainakin on mukava päivitellä pyörää.
Mitä tässä vuosien varrella olen seurannut ja käyttänyt, niin tunnetut japsit on olleet hyviä palvelijoita.![]()
Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)
Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
Suosittelen rouvalle vn800:a,siis sitä Kawasakia
Keskikokoinen customi,matala istumakorkeus ja muutenkin pirteä menijä customiksi.
Itsellä ei ainakaan mitään valittamista ko. pyörästä.
Se on siinä,silvuplee.
Melkein samat sanat, mun pyörällä oli ajettu vain jonkin verran vähemmän.(Juikkeli @ Kesä. 21 2006,07:39) kirjoitti
Hyvin on pelannut, ei ongelmia. Minullakaan ei ollut ennestään kokemusta, mutta oon pärjänny ihan ok. *
Olen aika pienikokoinen,157cm/51kg joten pikkuvirago on mulle just sopivan kokoinen.Toistaiseksi tehotkin ihan riittävät, en halua mitään tykkiä...niin kiirettä ei ole.
*kukkis*, *pilkunviilaaja*
Japsikustomeiden valmistus tulisi kieltää, osta hd:n sportsteri.(Katsuri @ Kesä. 21 2006,01:33) kirjoitti
![]()
Monster 1100S in red
Vespa Primavera -68
Helkama Major -69
ex
-Kawasaki KX 125
-MS2R1000
-MS4
Itse en ole yamahaa omistanut enkä sitä merkkiä hauku mitä isompii malleihin tulee *muta muutamalla kaverilla ollut pyörina virago 535 tai joku semmoinen molemmilla ollut vikaa kamppeissaan aika laillakin
itse muutaman suven ajoin suzukin pikku intikalla vs 700lla ei moittimista kuten ei kaverillanikaan joka omistaa vielä tänä päivänäkin saman moisen pelin pyörät ajalta kivi eli vm86 siksi ainakin suosittelen suzukin intikoita taikka noita nykyisiä oliko m800 tai joku komeita ja luotettavia
tästä seuraavasta saan taas kiukut niskaani kun sanon HD mailman kallein Palapeli eli puolivalmiste
Isot HDt on jees mut noi 883/1200 sporsterit sun muut voiko niit hei oikeesti pitää harlikoina ees *![]()
Suzuki pv50 -90
Suzuki Gs 125 -88
Suzuki TsR 125 -91
Honda Vff 750 -85
Suzuki Vs 700 -86
Suzuki Gsx 1400 -05
Honda Cb 1300 -06
Tuollaiset ääliöviestit pitäisi poistaa automaattisesti, koska:(Jake82 @ Kesä. 21 2006,18:58) kirjoitti
- kirjoittaja ei ole lukenut aiheen aloitusviestiä
- jos on lukenut niin ei ole ainakaan ymmärtänyt
- kommentoi aihetta josta selvästi ei tiedä höykäsen pölläystä
- kommentti täysin perustelematon täysin aiheen vierestä
- tuollainen putkiaivoisuus on häpeäksi miessukukunnalle
- provonakin tuo on ala-arvoinen suoritus
- mua v*tuttaa tuollainen kakaramaisuus
- ...
Tämähän menee ihan normaalin palsta keskustelun mukaisesti. 2 viestiä sisältää asiaa ja loput siittä vierestä.
Noh, hain sitten 250 Viragon, vm. 2000, 25000km mittarissa. Pikku ehostuksella tulee varmaan akalle kelpo kulkine.
Honda ST1300A
Onneksi olkoon! Uskon,että oli hyvä valinta.(Sjuggen @ Kesä. 21 2006,20:10) kirjoitti
![]()
*kukkis*, *pilkunviilaaja*
Suuret onnittelut! Onneksi näitäkin ostetaan, tekisi mieli hankkia tuollainen itsekin ihan huvikseen, on sen verran paljon näitä sontaviestejä kuten "osta 600, pienempi jää pieneksi heti". Tosin minun tapauksessani ei tulisi akalle vaan 100 kg ukolle. 250 Viragosta itse asiassa jo kauppaa tuli hierottuakin keväällä.(Sjuggen @ Kesä. 21 2006,20:10) kirjoitti
edit: Ai niin, kortin ajoin 125 Rebelillä ja hyvältä sekin tuntui, joten tuskin 250 ainakaan huonompi olisi.
Pakko on vielä kirjoittaa... Itse en ainakaan enää koskaan tule millään "mopokuutioisilla" pyörillä ajamaan. Ensimmäinen mp oli 250 kuutioinen Suzuki GT250 vm -77 ja seuraava Suzuki GSX1400 ja en kyl ole päivääkään katunut.(Yömaha @ Kesä. 22 2006,00:56) kirjoitti
Kivahan se on 600:lla puhumattakaan "kaks-sataa-viiskytä" kuutioisilla viragoilla päästellä mutta vain jos olet todella arka/aloitteleva/[nainen(ei yleistetä kuitenkaan mutta..)] kuski. Ei voi semmosiin vinkuihin enää istua missä kahvan vääntämisen vaikutukset huomaa n. 5-10 sekunnin kuluttua ja vaihteita saa ropata ees taas.
Ja tässä lisää sontaviestiä osta isompi takaan, että se 600 mopo jää aivan yhtä pieneksi kuin se "pienempi".
EDIT: Ajoin aikoinaan DT 125:lla inssin/kortin ja hyvältähän se tuntui, kun päästelin kortti taskussa ajokoululle "reilua" nopeutta. Mutta miltäpä semmonen moottorisaha tuntuis tänä päivänä.
Kukkakepeille
Pakkotoisto.com
Mopokuutioiset voi olla ihan kivoja. Ajelen joka kesä muutaman tuhatta kilometriä 250-Hondalla ja se on oikeasti hauskaa. Se vaatii kuljettajalta tosin huumorintajua eikä saa antaa mahdollisten ympäristön paineiden vaikuttaa asiaan. Isolla pyörällä tulee sitten ajettua vielä suunniilleen reilut 15 tkm päälle.(suurii @ Kesä. 22 2006,02:22) kirjoitti
Näitä isojen pyörien nimiin vannojia on aina ollut ja mahdollisten huonompien aikojen sattuessa kun on jouduttu siitä isosta sitten luopumaan niin on oltu ilman ja on palattu taas asiaan seuraavalla nousukaudella.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
(Jake82 @ Kesä. 21 2006,18:58) kirjoitti
![]()
Tässähän ei ollut tarkoitus tehdä mekaanikkoa vaan kuski
![]()
Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)
Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
IMHO ihan hyvältä tuntuu, samoin tuntuu 50cc skootteri tai Pappa-Tunturi, jompi kumpi onkin ostoslistalla. Talosta löytyy myös 1.3 ja 2.0 autot (suunnitelmissa on 3.0turbo tai ehkäpä isolohko-jenkki jossain vaiheessa, eli en ole mikään isojenkaan koneiden vastustaja). Tuo 1.3 ei silti ole mikään mopo, ero ei ole läheskään niin suuri kuin tietyt kuutioilla itseään pönkittävät haluavat väittää. On vielä usein 4 henk + peräkärry tuossa 1.3 perässä, ja hyvin pääsee. Sama juttu prätkien puolella.(suurii @ Kesä. 22 2006,02:22) kirjoitti
Mielipideasioita puoleen ja toiseen, en siis yritä väittää ettäkö joku ei kokisi pientä pieneksi - mutta aivan vastaavasti voin taatusti tyrmätä väitteen, että kaikki kokisivat samanlaista. Jos ei muuta, niin onpahan ainakin hauskan näköistä kun joku 60 kg kirppu (no offense) karauttaa tonnisella huoltsikalle...![]()
Täällä ainakin vaihdetaan isommasta pieneen. Mulla on kawasakin vm-02 er-5 mutta penkin madalluksenkin jälkeenkin pyörä tahtoo olla vähän turhan korkea 155cm kuskille.
Rebeleitä on tullu katottua jonkun aikaa, luulen että kaupunkiajossa riittäisi pienempikin kone kun toi 500cc millä oon ajellu ja customissa vaan on sitä jotain ..
edit. ja tällä 45kg on hiukkasen tuskasta pakittaa kawaa parkkiin kun varpaat hipoo maata.
vieressä talutellen varpaat hipois paremmin maata peruutellessa, ainakin avojaloin.![]()
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Osta vaan se 250cc,jos joutuu tekemään korjauksia niin sitten tekee, jos alkaa tuntua että jää pieneksi niin ostaa isomman. Noin helppoa se on![]()
Suzuki dr-z 400 sm bigbore
KTM r.i.p
MasterStreetRiders
Eilen, kun olin koiria kävelyttämässä, näin tilanteen, jonka pitäisi org-tiedon mukaan syöstä maapallo sijoiltaan. Vastaani huristeli kiinalainen kustommoottoripyörä kantaen selässään kahta aikuista ihmistä. Liikkui ihan nätisti ylämäkeenkin muun liikenteen tahdittamalla vauhdilla.
Äkkiä katsottuna kyytiläisten ilmeetkin olivat tyytyväisiä ja hymyyn vivahtavia. Eipä tuon käyntiäänikään miltään kuolonkorinalta kuulostanut..
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Juu, tässä seuraavaa nousukautta ja rahatilanteen paranemista odotellessani olen kuolannut kaikenlaisia pyöriä nettimotossa ja alkanut pikkuhiljaa miettiä, että mihin mä oikein tarttisin paljon kuutioita ja tehoa? Viimeksi mulla oli DR 800 (50hv), sitä ennen GSX1100g (100hv) ja kumpikin oli hemmetin hienoja pyöriä, mutta turhan painavia, enkä mä niitä tehojakaan osannut/uskaltanut niin hyödyntää, vaikka aika mopojahan noi on tehoiltaan monen mielestä.(r1150r @ Kesä. 22 2006,08:30) kirjoitti
Mielessäni onkin alkanut itää ajatus, että seuraava pyörä voisi olla joku pikkupyörä tai maxiskootteri.... tietysti jos lauantaina napsahtaisi lotossa 7 miljoonaa, saattaisi mieli muuttua ja talliin ilmestyisi hyvinkin kattava valikoima erityyppisiä mopoja![]()
1. Ketjun aloittaja kertoi 11 viestiä sitten ostaneensa pyörän.
2. Ketjun aloittaja ei kysynyt, mitä kaikkia vaihtoehtoja lukijat voisivat suositella.
3. Vaihtoehdoista, joita useissa vastaavissa ketjuissa on pyöritelty, viimeinenkin tulee mainituksi ketjun kolmannella sivulla.